Kesämasujen toinen kolmannes

kesämasu mulle lääkäri määräs tota lasten nasolia ja sanoi että sitä saa käyttää vaikka pakkauksessa lukee muuta. Ainoa haittapuoli saattaa olla verenpaineen kohoaminen eikä minulla ainakaan sitä aiheuttanut :)

sukunimistä me jouduttiin miettimään esikoisen aikana miten tehdään kun ei olla naimisissa ja päädyttiin siihen että lapselle tulee minun sukunimi niinkun miehellenikin kun menemme naimisiin.
(Mun sukunimi on aika erikoinen, meitä on noin 150kpl ja miehen yksi suomen yleisimmistä)

vauvankoko meillä esikoinen meni 3pv yli ja oli 51,5cm ja 3540g.
Kaveri taas sai toissa yönä tytön, sirot 55cm ja 5170g emoticon

Mukavaa alkanutta viikkoa :)

Meillä tänään raskauden puoliväli :) Ajattelin leipoa sen kunniaksi ison kakun. Ultra olisi ylihuomenna ja se kyllä pelottaa taas sairaasti ja sitä odottaa kuin tulisilla hiilillä. Varasin myös seuraavan neuvola-ajan parin viikon päähän. Sama sijainen joka oli myös sijaisena viime kesänä kun meidän masuvauva kuoli olikin tullut takaisin. Muisti heti mut ja oli jotenkin niin aidosti onnellinen uudesta raskaudesta. Muutenkin hän vaikjuttaa ihan huippu tätsyltä :)

Mun iho on jotenkin ihan sairaan kuiva, tää venyminen ja kylmyys yhtäaikaa on melkonen haaste. Kookosöljyä olen laittanut tosi ahkerasti mutta silti uusia raskausarpia on tullut.

Ihanaa maanantaita naikkoset :wave:

Poksumisen kunniaksi ultrassa käyty ja nökö nähty :heart: :)

Kaverilla kaik loistavasti, ihana lääkäri oli ultraamassa :) ..En tiennykkään, et turussa on 3D, khihihi :) Saatiin siis pari sellastakin kuvaa :heart:
Ei tiedetä kumpi siellä köllii, on niin ahtaat paikat ja mun iso arpi haittaa näkyvyyttä. Mut 8 viikon päästä uudestaan, et josko sillon :) Hihihi!

Ihana maanantai! ^_^

Emby^ ja nökö 20+0 :heart:

Onnittelut puol välin saavuttaneille :)

Meillä oli aamulla kolmas neuvola, painoa itsellä tullut lisää nyt raskauden aikana yhteensä 5,5kg eli ei pahasti. Hemo oli vaan 116, rautaa saan siis edelleen napsia (onneks siitä ei ole tullut mitään vatsavaivoja).
Verenpaine ok ja mukavaksi yllätykseksi sain kuulla terkkarilta ettei hän laita mulle lähetettä sokerirasitustestiin.
Muuttui se laki tms. tässä vuoden vaihteen jälkeen ettei tartte lähettää testiin jos BMI on normaali, syksyllä vielä oli että yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät automaattisesti sokerirasitustestiin.

Pienoisen sykkeet kuunneltiin, 130 ja 150 välillä laukkasi emoticon

Niin ja kiitokset onnitteluista meitin naimisiin menemisen johdosta!
Jännittää vähän se vihkitilaisuus, mutta eiköhän se mene hyvin.
Lapselle tulloo miehen sukunimi ja itse otan sen omani jatkoksi.
Meillä aika perus sukunimet kummallakin, mutta onneksi sointuvat ihan mukavasti yhteen

Hyvin siis alko tämä viikko!!! Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

Ihanaa kun tullut taas niin ihania uutisia ultrista!!! emoticon
Itsellä ollut olo aika vetämätön ja johtuen noista kivuista ja pakkasista ,ei ole oikein ulkona tullut oltua ja sen kyllä huomaa olotilassa..  Ruvennut huolettaan oikein urakalla kun tuntuu että supistuksia tulee useasti päivässä(ei kipeitä mutta tooodella epämukavia) ja poikaa joudun kanniskelemaan välillä ja tuntuu että se rasittaa entisestään paikkoja ja toi paineen tunne on kanssa melko kovaa tuolla alamahalla.  Neuvolassa siitä sanoin ja sanoi vain että kuukauden päästä neuvolassa lääkäri ultraa ja tutkii alapään että ei rupee liian aikaisin aukeamaan. NOh.. Kuulemma normaalia tuo supistelu ja paineen tunne mutta ei esikoisesta ollut näin aikaisin ja usein. Vauveli kyllä kovasti liikkuu päivittäin ja selkeä rytmi tullut noille liikkeille että milloin on hereillä. emoticon Ja levossa kyllä helpottaa yleensä nuo masun kovettumiset. 
Töissä jo keskusteltiin ja todettiin että melko epätodennäköistä on että pääsen enää ollenkaa tässä välissä töihin takaisin.  Pitääkin olla tällainen stressaaja. 

ihania uutisia monilla! :) Itsellä vielä kolme päivää ultraan ja voih kun aika matelee..! Haluaisin niin päästä heti näkemään että kaikki on hyvin. Mullakin on noita liitoskipuja ollut jo ja olo on vähän 'löystynyt'. Aivastaessa saa pidätellä, ettei tule pissat housuun.. Ei kivaa. Muutenkin tuntuu että nyt toista odottaessa keho on muuttunut paljon nopeammin, masu paisunut ja painoa jo +4,5kg. Silti en ole juurikaan lihonut, liekö se paino sitten tuolla mahassa? Ihan hyvin olen jaksanut vielä liikkua, tehdä reippaita kävelyjä koiran kanssa ja venytellä. Mutta 15kg tyttöäni tänään kantaessani leikkikerhosta alkoi kyllä tuntua aika ikävältä masussa.. Ja kumartuminen on vähän tuskallista. Unta myös ottaisin vaikka 12h putkeen, jos vain saisin! Osaisiko kukaan muuten suositella hyvää rintapumppua? Mulla oli esikoisen kanssa Aventin pumppu, enkä sillä saanut kyllä lypsettyä mitään.. Jännittää: tällä viikolla saadaan tietää muutetaanko uuteen asuntoon vai ei. Öisinkin näitä asioita tuntuu putkahtavan päähän entistä enemmän.. :) Hyvää alkuviikkoa kaikille!!

Täällä vihdoin puoliväli saavutettu emoticon  Tänään kampaaja, ens tiistaina ultra ja seuraavalla viikolla niinikään tiistaina neuvola jossa laitetaan kelan paprut kuntoon. Ajatella että kahden viikon päästä saa hakea pakkausta ja äitiysrahoja ja -lomia emoticon Mahtavaa.

Tänään nautitaan pojan kanssa vapaapäivästä. Aion ottaa mahdollisimman rennosti, oon niin uupunu ollu aamuisin kun on pitänyt töihin nousta et ei mitään järkee, vapaasta sit kaikki lepo irti :)

Mukavaa viikon jatkoa kaikille !!!

Jospas minäkin vähän tänne saisin taas kirjoiteltua :)

Tänään poksuu 22+0 ja meilläkin on omat häät 11.2 emoticon  Puvun ostin jo viime kesänä, mutta onneksi mahtuu edelleen selkänyörityksen ansiosta.

Huomena olisi se kauan odotettu rakenneultra :)  Tyttöä kaikki ulkopuoliset ovat veikanneet, mutta saapi nähdä.

Vointi on ollut ennakoivista suppareista ja selkäkivuista huolimatta hyvä. Painoa on tullut 2kg raskauden alusta ja nekin viimisten 3 viikon aikana. Vauveli potkii aika säännöllisen epäsäännöllisesti eli silloin kun ollaan nukkumaan menossa, istahdan sohvalle tai jos olen juuri syönyt :) On se niin ihana tunneemoticon

Minulla on ollut myös ehkä vähän vaikeaa sopeutua omaan muodonmuutokseeni.. Olen aina ollut hoikka ja urheilullinen ja nyt tämä niin ihana masu välillä oikein masentaa, kun peiliin katson. Ihmiset taas sanovat, että "onpas sulla vielä pieni ja söpö vatsa viikkoihin nähden" tai tulevat ihan taputtelemaankin välillä.. Olen kuitenkin onnellinen vauvasta ja on ihanaa kun se kasvaa ja kehittyy eli vähän ristiriitaisia tuntemuksia on välillä. Mieheni suhtautuu masuun taas erittäin hyvin ja molempien halut on raskauden aikana melkein jopa triplaantuneet emoticon  eli ei sen puoleen kyllä valittamista...

Me ei olla vauvalle ostettu kuin turvakaukalo+telakka ja vaunut (emmaljunga) on tuohon jo tuotu odottelemaan (sain siis ne ystävältäni). Jos sitten huomena selviäisi sukupuoli ni pääsisi ostelemaan vaatteita vähän ja ehkä sisustamaan "lastenhuonetta" :)

Mites muuten olette ajatelleet vauvan sängyn sijoitusta? Tuleeko se olemaan makkarissanne vai heti omassa huoneessa? Meinaatteko vieressä antaa nukkua vai alusta asti omaan sänkyyn? Entä onko teillä ns. ensisänky vai pinnasänky alusta asti käytössä?

Nyt täytyy rientää :)

Mukavaa tiistaita kaikille!

sängystä esikoisen aikana päätin ettei ikinä nuku meidän välissä, niin se vaan nopeesti meni että meidän väliin tuli yöllä niin oli imettämiset yms helpompaa kun ei itse tarvinnut nousta ylös.
Meillä on myös ensisänky hommattu ja siinä neiti saisi viettää ensimmäiset n.4kk ja sen jälkeen siirtyisi pinnasänkyyn.
Näin tälläkertaa oon suunnitellut, saas nähä miten loppujenlopuksi menee

(.) huomiseks varattu aika neuvolalääkärille supistusten takia :(
Saas nähä mitä sieltä sanotaan, toivotaan että paikat ei oo lähteny kypsymään mitä kyllä epäilen ku ei oo ollu niin kipeitä!

KesäOnni: Me on laitettu pinnasänky meidän makkariin näin "alkuun" :) (eli varmaan ekat vuoden tossa jököttää :D hahh). Ajattelin kyllä että tota pinnistä vois vähän "pienentää" jollain konstilla että se tuntuis pikkuiselle aluks turvallisemmalta :) Meidän petiin ei missään nimessä uskalleta ottaa, molemmat ollaan niin kovia pyörimään etten ees uskalla aatella miten siinä hommassa kävisi :/

Mulle on nyt ruvennu monet veikkaamaan että odotan tyttöä :) En tiedä mistä näin päättelevät, mutta mulla on kyllä toi maha enempi kasvanu tuolla matalalla/alhaalla ja ehkä vähän levinny tonne lantiollekin :D Ja siis mullehan se käy, hehh :)) sais hommata kaikkea söpöistä vaaleenpunaista ja violettia :D

Ylihuomenna neuvolaan täyttelee Kelan papruja :) Sit rupee selvii työpaikallakin mun lomat yms :) ja LOMIA todellakin odotellessa.................... Tuntuu kurjalta sanoo näin, mut aion torstaille varata lääkärin, koska mulla ois pe-su iltoja ja edellisten iltojen kokemuksella en jaksa/pysty tekemään kyllä niitä :/ Et saikkua ois tarkotus pyytää... Ottaa selkään NIIN paljon noi iltavuorot...

Meillä itsellä ollut myös ajatua laittaa pinnasänky meidän makkariin ekaksi vuodeksi, eikä myöskään haluta vauvaa meidän väliin nukkumaan. Siinä kärsii sitten jo parisuhdekin.. Sanon siis näin vain siksi, että sivusta seuranneena tuttava pariskunnan vauva-arkea, on parempi ettei vauva välissämme tule nukkumaan. Heillä vauva ollut kaikki yöt äidin vieressä niin mies on "joutunut" sohvalle.. Näin on siis kulunut nyt melkein 5kk.. :( Vauvan omaa sänkyä ei heillä ole edes kasattu ja kuulemma ovat kaksi yötä viettäneet yhdessä tämän 5kk aikana.

Noh, helppo se on sivusta arvostella. Toivon vain etten itse tuohon koskaan sortuisi.. Enkä siis paheksu teitä, joilla vauva nukkuu vieressä :) Jokaiselle varmasti muodostuu omat, itselle sopivat tavat. Ja meillä myös taipumusta molemmilla pyöriä öisin niin en haluaisi edes riskiä ottaa..

Millaista kipua riksuke sinulla on selässä? Itsellä vähän iskias tyyppistä, mutta olen lukenut, ettei se raskaana olevilla vaivaisi välttämättä iskias vaan jokin muu, jossa kipu saman tyyppistä ja joka sitten paranee vain synnyttämällä?? Olenkohan ihan hakoteillä? :D Mutta kamalaa se kipu on ja pahenee aina iltaa kohden. Pahin on varmaan koiran kanssa ulkoilu jos joutuu toispuoleisesti nykäisemään hihnasta tms.

Ensisänkyjä ja kehtoja on täällä kuolattu kamalasti kun ne on NIIIN söpöjä, mutta todennäköisesti nukutan vauvan pinnasänkyyn alusta asti ja jos imetän niin syö tod. näk vieressä ja äiti nukkuu samalla. Oikeastaan nukutan lapsen sinne minne se nukahtaa ja on hyvä olla, mutta keskellä se ei nuku, kun ollaan liian levottomia molemmat. Ajattelin, etten suunnittele kamalasti, vaan toimin sitten niinkuin hyvältä tuntuu vauvasta, kun yksilöitähän ne on ja ei voi kuvitella että tulee sujumaan niinkuin esikoisen kanssa.

Meillä nukku poika ekan kuukauden sohvan nurkassa. :D Omistamme siis kulmasohvan, joka oli sopivan kova ja tasanen. ÄP:n laatikossa nukku varmaan sen 2 yötä (se oli pinnasängyssä meidän huoneessa).. asutttiin tuolloin kaksiossa ja meillä on 120cm sänky niin siihen ei paljon viereen otettu. Jossaki vaiheessa siirrettiin poika sitte rattaisiin ja niissä nukku siihen asti ku alko nousta pystyyn.. eli vähän alle 6kk:n ikäseks. Vainut oli olohuoneessa niin sain aina nousta syöttämään.. ja kun mies kävi töissä niin ei häritty sen unia niin paljon. Toki ihan pienenä (0-1kk) oli mummoloissa meidän keskellä yöt.. 

Meillä ois huomenna neuvola ja jos viime kerran lukemiin on uskominen niin nyt on 4kg tullu kuukaudessa lisää.. ja 2kg koko aikana.. Ennen niin olematon masu on pullahtanu nyt esiin<3 saas nähdä ultrataanko taas.. täällä kun on laitteet siihen. :) Supistuksista kärsitään lähes päivittän, ei kipeistä, mut ilkeistä kumminkin... paine on tympee tunne varsinki sillon ku on pisuhätä.. Meilläki alkanu tulla pinelle päivärytmiä.. eli suht samoihin aikoihin alkaa joraus. <3

Nukkumisesta
Helppo tässä vaiheessa tosiaan suunnitella kaikenlaista kun ei ole aiempia kokemuksia, mutta sivusta seuranneena olen tullut tulokseen että en halua lapsen nukkuvan vanhempien kanssa samassa sängyssä. Ensimmäiset kuukaudet toki samassa huoneessa mutta omassa sängyssä. Palataan tähän aiheeseen joulun tienoilla uudestaan niin nähdään kuinka moni äiti on pitänyt suunnitelmistaan kiinni. =)

Sarvikuono tukkoisen nenän avaamiseen on korvaamaton kaveri! Aluksi saattaa tuntua epämiellyttävältä jos suolavesi valuu nieluun, päätä vaan enemmän kallelleen!

Meidän kotona on tosi kuiva huoneilma. Muutamat litrat on tullu hellalla porisuteltua vettä kosteuden lisäämiseksi, mutta vinkkinä muillekin, apteekista saa Nozoil- nenäöljyä joka kosteuttaa limakalvoja. 

Syömisestä
Viikkoja on nyt 20+4. Pahoinvointi on mennyt ohi, tilalle tullut iltanärästys. Lämmintä ruokaa ei oikein tee mieli, tällä hetkellä sämpylät ja smoothiet on lempiruokiani. Hyi olkoon kun ajattelen että pitäis syödä perunamuusia ja jauhelihakasteketta! Jäätelö on myös maittanut, ruokavalio on joskin kovin yksitoikkoinen. Painoa kertynyt alusta noin 6kg. Liikunta loppui tyystin ekoiksi kuukausiksi, nyt olis tarkoitus aloittaa uudestaan mutta arveluttaa jaksaminen kun en syö kunnolla...

Onnea Aiim, tuleva rouva!

Nukkumisesta: pinnistä ei oo tarkotus hommata. Voi tulla vähän tiivis tunnelma meidän sänkyyn kun toi esikoinenkin on taas joitain kuukausia halunnut nukkua meidän sängyssä... mutta laitetaan sitten patja lattialle sängyn jatkoks niin voi se kuka tuntee olonsa ahtaaksi mennä sinne. Meille on kyllä tulossa myös mun suvussa yli 100 vuotta ollut kehto päikkäri paikaksi. Päiväunien suhteen alustava suunnitelma on ettei koskaan makkarissa vaan siellä missä itse touhutaan tai sitten partsilla. Esikoisen kanssa tein näin ja poika nukkuu vaikka missä metelissä ja yörytmikin löytyi silloin pienenä helposti

Nukkumisesta: Meillä pikkuinen menee aluksi ensisänkyyn ihan parisängyn viereen, sänky on helppo nostaa ison arkun päälle, joka on parisängyn vieressä, eikä ole niin vetoisella lattialla. Siitä myös helppo nostaa lapsi yöimetyksille ja voi sitten vauva nukahtaa rauhassa kainaloonkin, mitä luultavimmin tulee tapahtumaan aika usein. Ainakin esikoisen kanssa nukahdin usein itse ennen lasta imettäessä ja herättiin sitten myöskin vähemmän öisin, kun mamman kainalossa oli tytöllä aina niin turvallista tuhista. :)
Mieheni viereen en vauvaa päästä (ts. meidän väliin), koska mies on niin kova yöliikkuja ja levoton nukkuja. 

Tytär nukahtaa meillä tosi kiltisti ja helposti jo omaan sänkyyn, mutta sitten aamuyöstä usein hipsuttelee kainaloon. Saa nähdä kuinka sitten vauvan synnyttyä mahdutaan kaikki neljä samaan sänkyyn..!
No, sen olen huomannut, että paras on olla tekemättä mitään ihmeempiä suunnitelmia, mieluummin menen tilanteen ja kehitysvaiheen mukaan, mikä milloinkin omassa sydämessä tuntuu parhaalta. :)

Meillä vauva nukkuu omassa sängyssä, vieressä ei oo kukaan lapsista nukkunut. Alkuun laitan pedin äitiyspakkaukseen ja sen laatikon nostan pinnikseen. Äitiyspakkaus on myös ihan pienellä oivallinen matkasänky, Laatikkoon saa pakattua kaikki tarvittavat vaatteet ja vaipat sun muut, ja perillä kun purkaa ylimääräiset pois niin on sänky valmiina.

Miten voi oikeesti väsyttää näin paljon. Oon ollu vapaapäivällä, hyvinkin rento päivä ja silti oon puoli kymmeneltä ihan puoli kuollut. Kai se on hipsittävä sänkyyn, heti ei kuitenkaan saa unta kun kuulostelee pienen liikkeitä <3  :)

Nukkumisesta, pinnasänky aiotaan hankkia ja se tulee meidän makuuhuoneeseen. Asutaan kolmiossa, mutta toinen makkari on niin pieni, että se tulee (toivon mukaan ennen kesää) toimimaan "työ"- / vierashuoneena. Viereen ei varmaan oteta pienoista nukkumaan, mies ainakin pelkää pyörivänsä vauvan päälle.

Närästyksestä: täällä on parina iltana ollut ihan hillitön närästys. Mä luulen kylläkin että se johtui banaanista. Tänään söin yhden ja eilen hedelmäsalaattia, jossa banaani. Niin tajuton närästys että selässäkin sattui! Eli banaaneihin en vähään aikaan koske... Muuten mulle maistuu melkeimpä mikä tahansa ruoka, juustoja (erikois) tekis kauheasti mieli, mutta kyllä sitä kesään asti kestää ilmankin ;)

Mut nyt pitää mennä nukkumaan, jotta jaksaa taas huomenna töihin...

Meillä poika nukkui (kanssa aluksi sanoin ja vannoin että pinniksessä nukkuu) meidän vieressä aika pitkään ihan vastasyntyneestä ja yöimetys oli kyllä helppoa niin ja itsekkin sain nukuttua hitusen enemmän kun jos olisin noussut jokakerta nostamaan sängystä pois ja ottanut viereen ja taas nostanut omaan sänkyyn.Istualtaan en jaksanut yöllä imettää ja muutenkin makuuasento päivälläkin oli aina paras asento.Siihen me sitten pojan kanssa nukahdettiin aina. emoticon Nyt vasta pari kuukautta takaperin siirrettiin poika omaan sänkyyn, jossa siis päikkärit on nukkunut aina(jos ei vaunuissa ulkona) mutta nyt sitten nukkuu yötkin. Ja hyvä niin koska poika on melko levoton öisin ja oli sitten jo itselläki niin huono nukkua samassa sängyssä että huh... :)) 
Tämän kakkosen kanssa tehdään varmaan samoin. Riippuu tietenkin siitä pystyykö imettämään, mutta jos vaan samanlailla onnistuu kun esikoisenkin kanssa niin näin sitten meillä. 
Itsellä kanssa närästänyt melko usein ja aina yöllä..... Pöh... 

Meillä on tarkoitus laittaa makuuhuoneeseen pinnasänky vauvalle. Viereen ottamista meillä ei voi edes harkita kun molemmat on niin levottomia nukkumaan, milloin lentää herätyskellot lattialle ja nyrkit paukkuu seinään :) Voisihan tuo viereen ottaminen olla mukavampaa mutta kun ei uskalla..

Yllätyinpä positiivisesti palvelusta mitä KOKS:issa sain..soittelin sinne rakenneultran jälkeen ja lääkäri oli sanonut ettei ole mitään tarvetta seurata niitä löydöksiä.. Kysyin sitten että onko jotain suositusta millä viikolla kannattaisi mennä yksityiselle ylimääräiseen ultraan, niin hoitaja se sanoikin että ei sinun minnekään yksityiselle tarvitse mennä, jos asia itseä mietityttää niin hän varaa sieltä mulle ajan, joka lääkärille tai sitten ultraa itse uudelleen..

On kyl aikas veikeetä, pitkään oli ettei mitään liikkeitä tuntunut..sitten yht äkkiä vko 19 eteenpäin toinen päätti ilmoitella itsestään ja  on monotellut joka päivä emoticon ja niin reilusti että mieskin tuntee reilusti mahan päältä liikkeet :)

Takaisin