Kesämassun kasvattajat 2009

Onko muuten kenelläkään mitään tietoa raskausarpeja ehkäisevistä voiteista? Ei niitä kuitenkaan voi varmaan välttyä, mutta kai ne voi vähän pienentää

Sleepy, miulla on tullu myös muutaman kerran sellaista rusehtavaa vuotoa. Alkuun taisi syynä olla (gyne arvaili) pieni kohdussa ollut hematooma - vaaraton. Ja nyt viimeisimmän, melko kovakouraisen ultran jälkeen tuli aluksi hieman verta ja muuttui sitten ruskeaksi. Vähäistä, mutta havaittavaa. Lääkäri piti normaalina - jos alkaa tulla enemmän kuin kuukautisten aikana on vuotoa tai muuten kovin kipuilee, sitten heti lekuriin, muutoin suht normaalia.

Natsku, apteekista löytyy (oisko) Biothermin voide raskausarpien ehkäisyyn, joskin tod kallis. Kuulemma toimii. Itse luotan Bodyshopin kaakaovoihin, vaihtoehtona on myös jonkinlainen kaakao roll-on. Lähipiirissä kovin kehuttu, monet vannovat myös eri keskustelupalstoilla kaakaon nimeen. Ekaksi mainitsemaani tuotetta huomattavasti huokeampi, luonnonmukainen, ei testattu eläinkokeilla ja lisäksi toimii kivasti parfyymina (ei kuitenkaan liian voimakas) - olen lukenut, että raskauden aikana hajuvesien käyttöä kannattaa välttää, joten ajaa saman asian.

Kiitti Minnis tiedosta! Nyt ei vuotoa taas ole ja uskon kyllä että kaikki hyvin kun kipuja ei ole ja vuotokin sen verran vähäistä, jos enää ollenkaan. Mukavaa uutta vuotta [:D] Maanantaina hieman viisaampi kun neuvola käynti edessä ja sydänääniä kuunnellaan [:)]

Minnis, kiitti

Olen tsekkannutkin Bodyshopin hyllyjä, kun muutenkin eksyn siinne turhan liian usein. En oikein tiedä vaan, toimiiko ne voiteet, mutta pakkohan jotenkin yrittää. Ellein niitä arpeja vauvasta tuu, niin syömisestä kyllä. eilen meni illalla melkein koko pitsa sisälle, yritin pistää sen muutosta aiheutuneen stressin piikkiin (rauhoittelin siis itseäni). Kun kerran ei mitään pahoinvointia, pitäähän syödä itsensä kipeäksi :)

Heippa kaikille,

Sain heti ajan Femedaan Oskari Heikinheimolle. Erittäin miellyttävä käynti; lääkäri oli kovin kiinnostunut miksi halusin tulla yksityiselle gynekologille ja muutenkin kysyi kuulumisia. Verenpaine mitattiin, gynekologinen tutkimus tehtiin ja vielä ultrattiin [:)] Kaikki hyvin: Mini kasvanut normaalisti, aivot kehittyneet, raajat löytyivät, istukka optimaalisesti sijoittunut ja kohdunkaula hyvin kiinni...Maksettavaa jäi 80 € kelakorvausten jälkeen. Pieni hinta mielenrauhasta helmikuuta odotellessa.

Noista raskausarvista. Surffasin luotettavan ja vähemmän luotettavan oloisilla nettisivuilla ja tein muutaman johtopäätöksen. Lähtökohtaisesti raskausarpien muodotumiseen ja vaalenemiseen voi vaikuttaa hyvin vähän. Suurin tekijä on geenit ja ihotyyppi. Jonkun verran voi (ehkä) itse vaikuttaa rasvaamalla, juomalla paljon vettä, terveellisellä ruokavaliolla, liikkumalla ja välttämällä yltiöpäistä lihomista. Jos ja kun arvet tulevat, ainoa keino päästä eroon on kirurgin veitsi jolloin leikkausarpi saattaa olla suurempi kuin raskausarvet... Rasvaamalla ja hoidoilla saattaa vaalentua hieman, ilmeisesti kuitenkin aika on paras lääke.

Käyn joka tapauksessa hakemassa sen Body Shopin kaakao roll-onin. Ei kai siitä haittaakaan ole.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille masun kasvattelijoille!

Vuoden ensimmäinen päivä oli kaunis ja pikku pakkasestakin saatiin nauttia. [:D] Vuoden vaihto sujui sängyn pohjalta käsin, lenssun nappasin tuossa alkuviikosta ja unta tuntuu riittävän senkin osalta hyvin. Heräsin kamalaan paukkeeseen 00:03, nuoriso ampu tuossa talon nurkalla pommeja varmastikkin tunnin putkeen. Hyvä että toisilla on virtaa. [;)] Kuka jakso valvoa kahteentoista ja yli?

Aurinkoista alkanutta vuotta!

Kylläpä se aika rientää, tänään jo 13 viikkoa täynnä[:)].

Mie vietin rattoisan vuodenvaihteen hyvien ystävien seurassa - söin, saunoin ja jopa nukuin välissä minitirsat, muiden jatkaessa bileitä. Heräsin noin 23.00 ja jstkoin syömällä[;)]. Sitten paukuteltiin hirmumäärä paukkuja ja kotona olin 3 maissa - huippusuoritus. Tietenkin kostautui eilen, olo oli kuin krapulassa: närästi, väsytti ja päätä särki[:'(]. No kävin kuitenkin kävelyllä, mikä helpotti hieman. Tänään onkin jo ihan virkeä olo, pitänee lähteä hiihtämään[:)].

Sama vika täällä Minnis, valvoin uuden vuoden aattoona melkein puoli kahteen ja vielä heräsin yollä viideltä enkä saanut nukuttua kun mies ei vieläkään tullut kotiin (oli ulkona kaverin kanssa). seuraavana aamuna olin ihan krapulassa, päätä särki ja oksetti. kyllä huomaa, että keho vaatii sitä lepoa

heips kaikille!
En oo päässy tänne kirjotteleen ku en oo päässy kirjautuun omille sivuille...[:@]Nyt toimii taas...mitäs teille kaikille kuuluu?Mulle hyvää, olo on ihan jees, vihloo vaan tonne häpyluuhun aika kivasti aina ku kävelee, normaalia kait??? niin neuvolan täti ainaki tänään sano ku oli käynti..joko ootte tuntenu pikkuistenne liikkeitä?Mä tunsin selviä potkuja/lyöntejä täsä 30.12 ku tuli aamulla yövuorosta kotiin ja oli nukkumaan käymässä ja makasin selällään peiton alla ni tuntu ku joku olis potkinu mahaa sisältä päin..tai lähinnä nyrkkeilysäkkinä käyttänyt mun mahaa...[:)]neuvolan täti sano että hienoa kun tuntuu jo liikkeitä[:D] meillä n kuulemma jossain vaiheessa keväällä tutustumis käynti synnytys sairaalaan...onko teillä muilla?Ja tuli mieleeni noista raskausarvista, mulla niitä on jo ennestään ku olen lihonnu niin paljon ja nopeeta vähälle aikaa ni ei oo kerenny nahka mukaan..siis jo ennen raskautta! mulle oli tullu 4 viikossa 1kg painoa lisää, eli n.250g viikossa...eli sekin on kuulemma ihan ok!yhteensä mulle on painoa tullu joku vajaa 2kg..

heippa kaikille!

Empäs oo jaksanu tänne ite hirveesti kirjotella, mutta sitäkin ahkerammin oon seurannu teidän muiden juttuja :) meillä oli tänään niskaturvotus seulonta ja kaikki oli hyvin. [:)]  siellä se pikkunen tanssahteli ja heilutteli äitille ja isälle.. oli kyllä herkkä hetki. (nyt viikkoja 11+2)
Tässä mietin, että tehäänkö kenellekään teille raskauden aikana sitä 3d ultraa? siis jos ei oo mitään häikkää tms.. eli siis että "kuuluuko" normaaliin raskauden seurantaan? Ku ite en oo asiasta oikeen perillä... [:)] 

Voit kuule arvata MAAM80, että oli vaikeuksia olla nauramatta itsekin siellä ultrassa. Eihän siitä kuvauksesta meinannut tulla mitään kun maha hytkyi hihittelyni takia. Kauheasti sai purra huulta että saatiin tuokin kuva.
Jännä nähä millainen tulee seuraavasta kuvasta kun toisella lääkärikäynnillä kuulemma oma lääkäri ultraa.

Tähän asti siis kaikki hyvin ja ensiviikon myötä alkaa vko 18

Lumienkeli, kyllä meilläkin kuuluu sairaalaan ja synnäriin tutustuminen ohjelmaan.

Janette, käsittääkseni 4d ultraa käytetään vain riskitapauksissa, eikä laitteita välttis ole kaikissa kaupungeissa. Eli jos halut sellaisen, joudut pulittamaan aimo summan omasta pussista. Ero taitaa olla siinä, että normi ultra ottaa viipalekuvan ja 4d ns. valokuvan.

Kävin eilen kokeilemassa hiihtoa - aloitin liian kovaa ja lenkkikin taisi olla hiukan liian pitkä. En ole vielä tottunut siihen, ettei jaksa urheilla samalla tavalla. Vaikea uskoa, että juoksi maratonin elokuussa, kun nyt on heti kieli vyön alla. Tänään pitää lepäillä ja käydä lyhyt kävelylenkki ja huomenna ehkä uusintahiihto hieman rauhallisemmin.

Hyvää vuotta 2009 kesämassun kasvattajille!
Minäkin olen lomailemassa, joten pääsy koneelle on ollut tiukassa. Kyllä aika lomaillessa rientää, nyt on jo 14. rv käynnissä. Mäkin olen uskaltautunut hiihtoladulle, ja tosiaankin huomasi, ettei meinaa jaksaa mitään. Heti hengästyy tuhottomasti.
Uutena vuotena tuli valvottua yli puolen yön ja melkeinpä muinakin iltoina. Mulla kaamein väsymys takanapäin, joten jaksaa kaikkea paremmin. Uutena oireena on kuvotus, jota tulee aina silloin tällöin. Muuten kaikki tuntuu olevan hyvin, kuuntelin eilen sydänäniä varmistaaksni asian.

sleepy, sulla on eka ultra vasta rv 13? Et ilmeisesti aio tehdä Downin seulontaa (verikoe)? Mulle ainakin sanottiin labrasta, että sitä ei voi tehdä rv 12+6 jälkeen. Odottelen tuloksia omasta verikokeestani.

moikka taas kaikille !!

Minun mielestäni on aivan käsittämätöntä ettei täällä tampereella enää järjestetä synnytysvalmennusta, eikä tutustumiskäyntejä sairaalaan !!
Kuulemma ei kaupungilla riitä rahat palkata riittävästi kätilöitä..

Heips kaikille! Ja Hyvää Uutta vuotta 2009! En ole käynyt täällä pitkään aikaan sillä on tehnyt kipeää lukea teidän muiden iloisia raskaus uutisia yms.. Niinkuin moni varmaan muistaakin tai luki kun kirjoitin tänne kohta kuukausi sitten että meidän pikkuinen todettiin ultrassa kuolleeksi rv14+0 kasvu oli pysähtynyt rv11. JA kaiken piti olla hyvin minulla ei ollut mitään keskeytymisen oireita eikä mitään. Raskaus eteni normaalisti. Mnulla jopa maha kasvoi vielä senkin jälkeen kun pikkuinen oltiin todettu kuolleeksi ja odotin sairaalaan kutsua jonne pääsin sitten kahen viikon odotuksen jälkeen.

No kaksi viikkoa sitten minulle tehtiin kaavinta sillä lääkärit olivat ihmeissään asiasta kun pikkuinen ei ollut tullut itellään pihalle kun oli ollut jo niin kauan kuolleena masussa ja minulle oltiin tehty myös seulontatutkimus viikolla 10 eikä oltu ees riskirajoilla yms. ja heillä oli epäilys miksi näin kävi ja halusivat saada istukan ja pikkusen siks patologille joka sen tutkis. No minulle tuli kirje perjantaina sairaalasta ja jälkitarkastus on nyt perjantaina 3viikkoa operaation jälkeen. Lapussa luki että kaavinnan yhteydessä löydetty epämääräistä kudosta en tiedä oliko se istukassa vai sikiössä ja että minulta otetaan tietysti verikoe ja tehään sisätutkimus normaalit jälkitarkastus jutut mutta sitten siellä luki että minusta otetaan myös keuhkokuvat silloin!! En ymmärrä miksi? Minua pelottaa ihan hirveesti se perjantai että mitä ne sanoo siitä kudoksesta ja varsinki se kun ne kertoo sen miksi minulta pitää keuhkokuvat ottaa.
Pelottaa myös se että sieltä löytyy jotain semmoista mikä vaikuttaisi seuraaviin raskauksiin [:(] Ne epäilevät ilmeisesti että minulla on ollut joku infektio kehosssa minkä vuoksi sitten kuvat otetaan. Tai näin perhe tuttavamme sanoi äitilleni kun hän on lääkäri. Lapsen menetys oli jo pelkästään todella kova paikka ja nyt sitte vielä tämä kaikki tähän päälle pahentamaan vaan lisää oloa ja aiheuttamaan todella pelkoa [:(] Ilmeisesti joku harvinaisempi raskauden keskeytyminen.  Mietin välillä että miksi minun pitää kestää tää kaikki paha yhellä kertaa eikö pelkkä lapsen menetys riittänyt [:(]

Heisku, kohdallesi tuntuu sattuneen todellinen vastoinkäymisten suma. Voimia sinulle ja läheisillesi! Kuulostaa harvinaiselta, mutta pääasia, että asiaa tutkitaan. Pyydä sitten sairaalassa selittämään asia sinulle juurta jaksaen ja onneksi lähipiirissäsi on lääkäri, jolta voit kysyä. Tulee mieleen samankaltainen epätietoisuuden tila, kun minulta löydettiin muutos kohdunsuun soluissa. Silloinkin tuli vain lappu kotiin, että silloin ja silloin sairaalaan, jossa asia hoidetaan. Siellä sitten lääkäri kertoi, että kyseessä on syövän esiaste, mikä oli aikamoinen shokki! Asia saatiin kuitenkin hoidettua kertakäynnillä ja seurannassa oon ollut sen jälkeen.

Vielä kerran voimia sinulle!

Heisku: tosi ikävää.. Oon kuullu, et tommosta käyny muillekkin. Aina kun kuulee samanlaisia tarinoita, rupee ite pelkäämään onko tuolla masussa kaikki nyt hyvin. Voimia sinulle..

Täälläpäin flunssan kourissa ollaan.. Olo on todella huono.. Parin päivän päästä neuvola.. Odottelen kovin sinne pääsyä.. Hermoilen kaikesta.. Tahdon vaan äkkiä kuulla sydämen lyönnit.. Olo helpottuisi. Ollut hiukan kipuja.. Jotka uskoisin johtuvan kodun kasvusta.. Välillä vatsa kramppaa.. Nyt raskausviikkoja 15+1.. Kenelläkään samankaltaisia kipuja??

Hyvää tätä vuotta kaikille!
Heisku, paljon voimia ja jaksamista eteenpäin. Menen aina ihan lukkoon, enkä löydä lohduttavia sanoja, mutta olet tosi usein ajatuksissani.
Idaho, mulla ainakin on ollut koko raskauden ajan vatsakipuja. Välillä vihlaisee oikein kunnolla, mietinkin että olenko loppuraskaudenkin ajan kipeä. Lääkäri tutki paikat, ja sanoi et kaikki on kunnossa. Eli kai ne on sit "kasvukipuja".

Täällä oli keskusteltu myös raskausarvista ja uudenvuoden valvomisesta. Mulle tuli jo tosi alkuvaiheessa rintoihin raskausarpia, en ollut sitä ennen käyttänyt mitään rasvoja. Nyt voitelen iltaisin ihan tavallisella kosteusvoiteelle vatsaa ja rintoja. Vauvakin kuulemma tykkää, kun vatsaan hieroo kosteusvoidetta.
Mun tuli kans valvottua uudenvuoden yönä puoli viiteen ja seuraava päivä meni sit kovaa päänsärkyä potiessa, ihan kuin olisi ollut kova krapula.

Jännittää vähän kun huomenna alkaa työt, enkä ole vielä ollut töissä raskauden aikana. Saas nähdä kuinka sitä jaksaa edes herätä, kun pitää joinakin päivinä herätä jo puoli viideltä. Toivottavasti paikat kestää työntekoa.

voi heisku, voimia todella paljon! [:(]
Tänne kuuluu aikas hyvää, viikon päästä jo puolessa välissä..huh että aika rientää.[:D]neuvolassa kaikki hyvin, papanan sydänäänet kuuluvat hienosti kun kotona kuunnellaan ja neuvolassa myös, mulla mitattiin neuvolassa nyt perjantaina ekan kerran se kohdun pohjan mitta..vai mikä se on ni se oli 17cm, ja se on kuulemma ihan normaali. Ja sit pissanäyte oli normaali ja muutenki kaikki oli hyvin..onneksi!
 Mullakin jatkettiin työsopimusta 3 viikolla, ainakin! Ihan kivaa vaikka välillä meinaa voimat loppua töissä...äitiyslomakin mulla alkaa vissiin huhtikuun lopussa, ajatelkaas...siihenkään ei ole enää kun muutaman kuukausi..jos jaksan olla töissä niin kauan ja jos edes työt jatkuu viel sinne asti..

Hei vaan kaikille!

Eilen oli ihana päivä, kävin neuvolassa pienen vuodon takia jota oli aiemmin. Ottivat tulehdusnäytteen ja samalla katsoi vauvaa ultralla. Siellä pieni sydän kovasti pompotteli ja ei meinannu millään pysyä paikallaan [:)] Nyt RV 11+4 ja eka virallinen ultra 16.1. Sitä tässä kovasti odotellessa. Vuoto on kuulema ihan normaalia alkuraskaudessa sekä vatsakrampit joita minullakin ajoittain [:)] Tämän viikon yli kun pääsee niin voi jo vähän edes alkaa iloitsemaan ja turha huoli jää ehkä pois.

Takaisin