Kesämassun kasvattajat 2009

Mulla ei koskaan mene (siis oikeesti) hysterian puolelle. En ole hysteerinen ihminen. Mut hemmetin malttamaton mä kyllä oon=)
Töissäkin ne tietää, et mä oon mulle-kaikki-heti -tyyppiä.

Kyl tää tästä. Asiallehan ei mitään voi. Jos jotain on tapahtunut, niin se on jo tapahtunut. Ärsyttää vaan, kun ei voi yhtään nauttia olostaan, kun koko ajan murehtii. Toivottavasti helpotaa jos ja kun päästään 12 viikon rajapyykkiin.

Ihanaa, enää 4 työpäivää (tätä päivää ei lasketa) ja sitten alkaa joululoma. Meinaan olla kaksi viikkoa lomilla. Ja rentoutua.

Sama täällä, 4 päivää jäjellä ja sitten koittaa 2,5 viikon lepo - IHANAA ja niin ansaittua. Hienointa on se, että toivon mukaan kunnialla tulee 12 viikkoa täyteen + ultrassa kaikki hyvin, että voi lähimmilleen kertoa ilouutisen!

Ai niin... Sain just työnantajalta joulukorin, jossa on kaikenmaailman herkkuja - mm. erilaisia ulkomaisia juustoja, jotka ovat (käsittämätöntä, mutta totta) tehty pastöroidusta maidosta[8D].

Onpa ihanaa! Juustot on kyllä NIIN hyviä. Mua harmittaa tosi paljon et Aura-juustoa ei saa syödä raakana. Se on mun herkkua. Olen kyllä tehnyt paljon ruokia, jotka siis kuumennetaan, joihin olen laittanut paljon Auraa.

Mä olen saanut töiden merkeissä joululahjoiksi vain punaviiniä... Eli miehelle tulee kostea joulu =) Mun vanhemmatkin toi eilen jo valmiiksi joulua varten kolme pulloa oikein hyvää punaviiniä. Mä joudun tyytymään alkoholittomaan kaameaan punaviiniin.

Oletko muuten juonut Alkon alkoholitonta valkkaria? Se on varsin hyvää, samoin kuohari. Tosin koko hommahan helpottuu, kun 12 vkoa tulee täyteen; voi juoda vaikkapa ihan vaan mehua.

Kerro sitten oliko huuto.netin kamat hyviä. Mun eka ostos oli aika pettymys. Ostin kahdet farkut, joista toiset on liian suuret (saattavat kyllä mennä myöhemmin, varsinkin jos turpoan) ja toiset liian pienet. Yksi puolhame taas on ollut tosi hyvä. Ja lisää on vielä paljon tulossa... Katsoin just tänään et mulla on 27:ssä kohteessa huuto käynnissä!

Miksi Aura-juustoa ei saa syödä? Suomessahan kaikki tuotteet tehdää pastöroidusta maidosta.

Oon juonu vaan Nikolaita. Viineistä tulee yleensä paha olo (siis ihan vaan lasillisestakin, kylläkin alkoholillisesta), vaikka tykkään punkusta. Pitänee kokeilla valkkaria. En vaan halua, että tulee jouluna paha olo.

Juu ilmoitan sopivatko.  No sie olet kyllä pannu sillä saralla tuulemaan[;)]. Mie laitoin eilen vaatteita kaappiin ja tulin siihen tulokseen, ettei tarvii ostaa uusia ainakaan 10 vuoteen ellei nyt hulluna kroppa raskaudesta muutu. Lupasin miehellekin, et saa nykäistä hihasta, jos raskauden jälkeen pyrin vaatekaupoille[;)]. Toisaalta vuoden päästä voi tuntua, että saa kaapillisen uusia vaatteita[:D].

Voi pasa, olit oikeassa - ei homejuustoa ollenkaan, vaikka mistä maidosta olisi tehty[:(][:(][:(]

Niinpä, homejuustot kiellettyjä. Paitsi tosiaan kuumennettuna saa syödä, kuumennus tappaa potentiaalisen listerian. Se pastörointi pätee muihin pehmeisiin juustoihin. Olenkin kyllä esim. fetaa syönyt, joka on tehty pastöroidusta maidosta. Vuohenjuustokin pitää ymmärtääkseni kuumentaa. Sekin on mun herkkua.

Mä olenkin vaatefriikki. Tosin kun mua katselee, niin ei uskoisi. Olen käytännöllisesti katsottuna joka päivä farkut ja fleece päällä. Mut tykkään shoppailla =) Mies ei juurikaan enää edes vaivaudu kommentoimaan asiaa, koska tietää ettei se auta mitään.

Heips!
Voisiko joku ihana laittaa ystävällisesti listaa et mitä saa syödä ja mitä ei saa syödä noin niinku normaaleista ruoista?ja mitä noi pastöroidut/pastöroimattomat(en tiiä onko oikein kirjotettu..) ni oikein tarkottaa ja mitä ne niinku käsittää?kyllähän ton sais tietää ku lukis jostai netistä mut ku ei jaksas ettii sieltä[:D]
tänään oli taas eka työpäivä..meillä näköjään töissä juoru kulkee..eli mun raskaudesta tietää nyt useempi ku oon ite kertonu[>:]vähän vituttaa ku ei voi luottaa työkavereihin mut minkäs sille tekee ku on akka valtaisella alalla...noh..kait tää tulee ilmi joka tapauksessa joskus!
Jees huomenna tulee 16 vk täyteen ja 4:s raskaus kuukausi on takana...eli enkös voi sit ylpeenä sanoo että olen viidennellä kuulla raskaana??

Huomenta kaikille!
Mä kävin eilen ostoksilla ja tuloksena on ensimmäiset mammahuosut, jotka istuvat niin hyvin päällä niiden kahden tuskaisen farkkuviikon jälkeen. Sain myös Lindeksiltä kolmet liivit, yllättyin suursti kun sieltä löytyi mukavia ja söpöjä d-kuppisia tarjoksessa. Oon niin iloinen (niin vähän se ihminen tarvii onneen)
Ei mahda odottaa vielä viikkoa, mulla on ensimmäinen ultra 22.12, vielä 6 päivää
Ja onneksi joululoma tulossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lumienkeli87, ainakin Espoon kaupungin sivuilta löytyy hyvä listaus kielletyistä ruuista:
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10156;10165;10170;10190
Sorry, en tiedä saisiko jotenkin hienosti linkitettyä, mutta ainakin voit copy-pasteta tuosta.

Toi lista ei ole ihan yhtenevä sen listan kanssa, jonka sain neuvolasta. Siinä listassa mm. sallitaan pieni määrä maksaa kuten maksamakkaraa. Oletkohan saanut neuvolasta sellaista listaa?

Pastörointi on maidon käsittelytapa. Koskee siis kaikkia maitotuotteita, mutta erityisesti juustoja. Luet vain paketin kyljestä, että onko valmistusaineissa sanottu pastöroitu maito/kerma. Mutta homejuustot on siis aina kypsennettävä, vaikka olisivatkin tehty (ja pitääkin olla) pastöroidusta maidosta.

Huomenta!

Noh, mä sain neuvolasta kyllä paperinipun kielletyistä ja "ei suositeltavista" ruoka-aineista. Eli pääasiassa vältetään kaikkia joissa paljon A-vitamiiniä (en nyt muista kuin maksan), ja sellaista joka nostaa verenpainetta (kahvi, salmiakki). Joitakin kaloja, itämeren kalat varmasti. Pastöroimattomia juustotuotteita listeriavaaran takia. 

Niin, näkyykö teillä jo vatsa? Mulla ei, vaikka alkoi jo 5kk :(

Hei kaikki kesämassut!

Olen lueskellut edesottamuksianne jo hyvän tovin, nyt vasta sain toimivat käyttäjätunnukset. Mukava seurata samassa tilanteessa olevien elämää. Etenkin kun vielä ei ole oikein ketään kenen kanssa jutella, paitsi mies, neuvolatäti, hieroja ja hammaslääkärini [;)]

Olen 28-vuotias, Helsingistä, ensimmäistä odotellaan. Rv 13+5 menossa, alkuperäinen laskettuaika 18.6. Ainakaan Töölön neuvolassa ei kuunnella sydänääniä joten ensimmäinen todistusaineisto saatiin vasta np-ultrassa 11.11. Seuraavaksi rakenneultra helmikuun alussa kuin myös neuvola! 2 kuukauden tauko tuntuu jotenkin hirveän pitkältä.

Np-ultrassa rv 11+5 lääkäri sanoi että sikiö on pienehkö (3,7 cm) ja laskettua aikaa siirrettiin 8 päivällä 26.6. Onko muilla käynyt samoin? Vähän mietityttää mitä se pieni koko tarkoittaa. Nimesimme pienokaisen sittemmin "Miniksi". Ollaan molemmat miehen kanssa tosin synnytty pieninä joten ehkä se vain tulee vanhempiinsa.

Apua, oon syönyt Aura-juustoa hyvällä omalla tunnolla kun ajattelin että se on pastoroitua. Nuo Espoon ohjeet ovat hieman tarkemmat kuin mitä sain Helsingistä. Nooh, oon tehnyt vaikka mitä väärin, etenkin ennen kuin tiesin olevani raskaana; viinaa, viiniä, sushia, juustoja jne. Parhaamme yritämme [:)]

Oireista. Ensioireina tissit kipeet ja turpeet, nyt se on helpottanut. Ei pahoinvointia, mutta ruokahaluttomuutta kyllä. Syöminen on hitaampaa. Hedelmiä tekee mieli. Mulla tuli maha esiin tai tarkemmin jäi esiin viime viikolla. Aikaisemmin se on ollut ihan lituska aamulla ja turvonnut iltaisin. Nyt se ei enää täysin laskekaan. Ei sitä kyllä vielä muut huomaa. Myös muutama mahakarva on tullut [:D]

Oletteko urheilleet normaalisti? Jo alkuvaiheessa huomasin että kuntonyrkkeily tuntui liian rankalta ja treeneissä tehdään myös paljon vatsoja joten jätin sen jo pois. Oon käynyt uimassa, mutta siirryin vesijuoksuun kun jostain syystä hengitysrytmin pitäminen oli vaikeata uidessa. En tiedä mihin liittyy, voi olla että olin jotenkin tukossa tai flussainen. Oli vain kummallista kun meinasin tukehtua sinne altaaseen.
Kävin myös Liikkusen (liikkunen.net) järjestämällä mamma fit-tunnilla mutta siellä iski vain mahakateus [:D] Tunti lienee sopivampi keväällä kun muut jumpat alkaa käydä voimille.

Enää muutama päivä töitä ja sitten jään sopivasti 3 viikon lomalle. Lomalta palatessani kerron myös töissä. Tosin muutama taisi jo arvata kun hörpin kaakaota pikkujouluissa. Vanhemmille kerrotaan Jouluna ja sen jälkeen koko maailmalle! Ilmeisen monella on samat suunnitelmat. Hyvää Joulua joka massulle!

Tervetuloa joukkoon Mini!
Kyllä teillä Töölön neuvolassakin tullaan sydänääniä kuuntelemaan, mutta varmaan samalla lailla myöhemmin, kuin meillä Espoossakin. Espoossa ei ekalla käynnillä (vko7-9) niitä kuunnella, koska eivät todennäköisesti silloin vielä kuulu. Minniksellä tosin kävi tuuri ja äänet kuuluivat. Yleensähän kuuluvat vasta (ainakin kotidopplereilla) viikoilla 12-14. Eli odotellaan. En ole minäkään vielä päässyt kuuntelemaan sydänääniä.

Älä huoli noista "virheistä" ennen kuin tiesit olevasi raskaana. Neuvolan tätikin snaoi, että on paljon tärkeämpää, mitä tekee sen jälkeen, kun saa asiasta tietää. Itsellänikin oli plussausta edeltävä viikko kostea kuin mikä, alkoholia tuli nautittua oikein kunnolla (pitkä työreissu, jossa häppeninkejä). Ja Aurajuustosta taas: jos sulla ei kerran ole tullut mitään listerian oireita, niin mitään vahinkoahan ei ole tapahtunut. Mutta kandee jättää Aurat tästä eteenpäin raakana syömättä =)

Mä oon laiskotellut, enkä ole urheillut mitenkään. Käydään vaan iltakävelyillä miehen kanssa raitista ilmaa haukkaamassa. Mä ainakin hengästyn TODELLA helposti raskauden myötä (neuvolan täti varoittikin tästä), joten olisikin aika mahdotonta. Laiskottelen hyvällä omallatunnolla. En kylläkään kauheasti mässäile, joten toivottavasti pysyn edes suunnilleen kuosissa.

Hillitön maha sulla Kleopatra84! Ja "vasta" 14. viikko menossa. Taidat normaalisti olla hoikka, muusta vartalostasi päätellen? Aika harvinaista, että silloin näkyy noin helposti maha. Koska sun maha alkoi näkyä vaatteiden läpi?

moi kaikille!
Kiitos listasta leun sen tässä jahka ehdin..ja kleopatra ihana mamma maha..mulla on tollanen maha luonnostaan, siis ennen raskautta jo..eli ei varmaan mun mamma maha tuu näkyviin ollenkaan[:@]Mulla alkaa pahoinvointi vähentyä(koputtaa puuta, nyt kun sanoin ääneen että alkaa helpottaa ni varmasti tulee takas..mun tuurilla)tylsää..kaikki te muut jäätte lomalle ni mä oon töissä koko hiton joulun..ei oo kivaa...mun tekis hirveesti mieli tilata vaunulasta vaunut, oon niitä jo katellu ja löysin sieltä tosi nätit vaunut eikä oo ees kalliit..mut kait sitä täytyy eka käydä kattelee jyväskylästä!
millasia oireita listeriasta tulee?

ALKUPERÄINEN: maam80

Huomenta!

Noh, mä sain neuvolasta kyllä paperinipun kielletyistä ja "ei suositeltavista" ruoka-aineista. Eli pääasiassa vältetään kaikkia joissa paljon A-vitamiiniä (en nyt muista kuin maksan), ja sellaista joka nostaa verenpainetta (kahvi, salmiakki). Joitakin kaloja, itämeren kalat varmasti. Pastöroimattomia juustotuotteita listeriavaaran takia. 

Niin, näkyykö teillä jo vatsa? Mulla ei, vaikka alkoi jo 5kk :(

Eipä näy mullakaan masu vielä, vaikka viidettä kuuta käydään, ei oikeestaan mitään ihmeempiä tuntemuksia, liikkeitäkään en ainakaan tietääkseni oo vielä tuntenut ja ihmetyttäää...

17+1 menossa...

Tervetuloa uusille massunkasvattajille!
Vielä noista juustoista! Mun saamissa lapuissa luki että myös kaikki tuorejuustot täytyy kuumentaa, ennen käyttöä. Siis vaikka on pastöroituja. En ole huomannut muualla että näin olisi lukenut! Mut olen kuitenkin jättänyt tuorejuustot syömättä.
Täällä myös kyseltiin et näkyykö maha jo. Mulla ainakin on näkynyt jo muutaman viikon eli ei oikein muilla kuin jättipaidoilla, saa peiteltyä mahaa. Toki lähes kaikki tuttumme jo asiasta tietää.

Eilen oli ihana päivä kun pääsin taas vauvaa katsomaan ultraan. Kaikki oli hyvin ja vauva kasvaa normaaliin tahtiin. Kai pian keksitään koti-käyttöinen ultra-laite niin saa kotonakin seurata vauvan kasvua[:D]
Se lääkäri-täti oli aika kova höpöttämään ja tuli sit sanoneeksi, et kumpaa sukupuolta vauvamme on. Olin vähän yllättynyt kun en edes kysynyt asiasta. Eli jos ette halua tietää sukupuolta niin sanokaa ihmeessä ennen kun teitä ultrataan, että ette halua tietää sukupuolta.

Takaisin