Kesämassun kasvattajat 2009

No niin, meillä toinen neuvola takana ja viikkoja jo huimat 15+4! Sydänäänet kuulsoti ihan höyryveturilta että eiköhän kaikki ole ihan hyvin vaikka viikko sitten pelättiinkin pahinta. Ja maha alkaa olla jo aika iso... En ymmärrä että miten te muut saatte sitä vielä piiloteltua kun mulla jo miespuolisetkin asiakkaat alkaa kattella vatsaa ja onnitella. Painoa ei ollut tullut alun kahden kilon jälkeen lisää kuin 1, joten mua oikeen kehuttiin neuvolassa! Vaikka en mikään ihan keijukainen oo ennen raskauttakaan ollut. Joten en todellakaan ymmärrä sitä mitä Minnis sulle oli sanottu koska lähes samaa koko luokkaa ollaan, minä hieman turpeampi mutten montaa kiloa. Miehelle tullutkin sitten hiukan enemmän lisää noita kiloja tässä samassa ajassa...

Äitipuoli: Rutkula on ihan hyvä työnimi [:D] Meillä tämä on niinkin vauvamaista kun pötkö. Olin sitä mieltä pitkään ettei tätä voi pötköksi sanoa, mutta mies vaan jatko sitä niin pitkään ettei sitä nyt enää voi sitten muuttaa. Eli pötkö tulossa.  

Mutta nyt viikonlopun viettoon, josko sais hiukan joulua laitettuks kotona kun vointikin on tän viikon ollut jo jopa kohtalaisen hyvä! Herätessä yökkäilyä mutta sitten koko loppupäivänä ei juuri mitään. Oon ittekkin aina välillä ihan huolissani kun mitään ei tunnu missään. Mutta ainakin keskiviikkona kaikki oli hyvin!

Moro, vaan taas. Jotenkin kauheeta tään salailu kun ei uskalla vielä kertoa kellekkään ja itsellä sellainen olo, että voisi huutaa koko maailmalle, että olen RASKAANA.

Siitä dopplerista mun piti kysyä että kenellä on kokemuksia ja milloin sillä voi alkaa kuulemaan ääniä. Katsoin Huuto.netistä että joku myy niitä todella monta eli onkohan joku ostanut tältä kyseiseltä henkilöltä tätä laitetta ja onko varmasti saanut sen mitä on luvattu, koska aika edullinen tuntuu olevan. Musta ois kiva hankkia sellainen koska olen niin pelokas tän suhteen ja miehelle ois varmaan kiva juttu kun vois jo ennen lapsen syntymää kuulla sen. Joululahjana se vois olla ihana. Onneksi mun mies tulee mukaan sekä neuvolaan että uä-tutkimukseen. Se on meille molemmille tärkeä juttu.
Ihme juttu, että oltiin just saatu aika kunnalliselta puolelta tutkimuksiin, miksi vauvaa ei kuulu ja sitten se aika muuttuikin niin että olenkin raskaana kun sinne mennään.[:D]

Vaatteiden puolesta housut alkaa jo kiristämään ja varsinkin iltapäivät on kauheita kun turvottaa aika paljon. Onneksi mulla on jäljellä isoja vaatteita, kun n. vuosi sitten laihduin melkein 10 kiloa ja en onneksi heittänyt kaikkia pois.

Kaupast löysin hyvää alkoholitonta siideriä, jolla voi aika hyvin huijata, jos tulee sellainen tilanne. Hauskaa viikonloppua kaikille[:D]

Eilen illalla siivoiltiin yms. raksalla ja hyvä (voisi sanoa maailman paras) ystäväpariskunta oli auttamassa. Aika varmoja ollaan, että hoksasivat homman. Molemmat katteli miuta tosi pitkään ja hymyilivät tietäväisen oloisina. Jopa mieskin huomasi, että kaverit silmäili miuta normaalista poiketen. Miun pötsiä on tosi vaikea jo peitellä. Aateltin kuitenkin, ettei kerrota ku jouluna, jos eivät kysy sitä ennen...tosi ovelaa... Saas nähdä kuinka selviän muutosta. En ole varmaan hehkuttanut kuin noin miljoona kertaa (pahoittelen) kuinka IHANAA on päästä kotia[:)][:)][:)]!!!! 

Male, huutonetistä miehenikin dopplerin osti, 45e. Hyvin on toiminut, kuunnellaan joka toinen ilta ja se on ihanan rauhoittavaa!

Onko täällä ketään muuta jolla EI ole ollut mielialanvaihteluja tms? Mietin vaan että olenko ihan normaali, tasainen ja rauhaisa olo ollu melkein koko ajan, mitä nyt välillä kiukuttanu ulkoilman loskasäät. Miehenkin mielialat heittelee enemmän..

Hyvää lauantai iltaa!

Tällä tuli tänään täyteen 8vkoa ja viime viikolla oltiin ensimmäisessä neuvolassa. Tuli selväksi että väärässä paikassa alkuunsa oltiin, eli ens kerralla sitten ehkä päästään tapaamaan meitin virallinen neuvolatäti kunhan muutetaan paikkaa. [:)] Tunti vierähti siinä höpötellessä ja paljon saatiin lukemista mukaan, täyty heti alkaa selaileen, ja iso läjän jo luinki läpi, mutta onhan tuossa kahlattavaa.

Unettaminen on kamalaa, jälleen kerran. Mies kielsi vielä menemästä nukkumaan ku kuitenki herään aamulla taas ennen kukonlaulua ja tässä yksiössä ei ole oikeen mahollisuuksia mennä hääräämään minkään oven taakse, ja tuo on niin herkkäuninen.. Joten koitan nyt pitää itteni hereillä vielä ehkä tovin, sänkyyn aattelin kuiten asettautua, eli nukahan ennen ku kerkeen asiaa enempää miettimään. [;)] Saas nähä miten tämän väsymyksen kanssa käy kun pitemmälle mennään. *hmm*

Jossaki vaiheessa tosin puhetta on ollu tuosta hehkumisesta, tänään minä olen sitten alkanu moiseen, ainaki miekkosen mielestä. Kuulemma kaunis ->asiasta voidaan olla montaa mieltä. [:D]

Ihana viikonloppu takana[:)] Ei riitelyä, vaikka vähän valitinkin taas joka asiasta..[&o]

Mies on sitä mieltä ollut koko ajan että kaunistun raskauden myötä!!!![:D] Tietysti suurenevat rinnatkin kiinnostavat miestä[:D]

Kotidopplerilla en ollut kuullut sykettä ja eilen mies kokeili niin löysi heti!!! ja minä kolme viikkoa ehtinyt!!![:@] Mies vaan tajusi alempaa, melkein häpykummun päältä koklata ja siellähän se jyskytti<3

Milloin teillä on alkanut raskausmaha pömpöttämään näkyvästi?

Minulla "pömppää" vaan vähän, verrattuna muihin...YHh! Oikein odotan IIISOA mahaa.. En tarvii edes äitiyshousuja vielä.. snif. 

heips kaikille!
Ei mullakaan viel vatsa ole kasvanut vaikka mulla on vk nyt jo 15+5, kovasti sitä jo odotan!Mä olen niin mahakas muuten että monetkin on luulleet jo kauan sitten että olen raskaana vaikka en vielä silloin ollutkaan...Huomenna alkais taas työt, ei hirveesti kiinnosta mut on sitä rahaakin jostain tehtävä!Oonkohan ihan neuroottinen me kuunnellaan miehen kans papanan sydän ääniä päivittäin ja useesti monta kertaa päivässä?Jotenki vaan pelottaa että viel sattuu jotain ku heiskullekki kävi niin ikävästi[:(]Miten teillä kuuluu ne sydän äänet?siis tarkoitan miltä ne kuulostaa?ku meillä kuuluu millon mitenki..siis sillee erilailla...välillä kuuluu sellanen "viuf viuf" ja joskus kuuluu sit oikein kunnon "pumpum" ja toisinaan kuuluu vähän molempia...ja sit kaikki ne muut äänet mitä siel kuuluu..kaiken maailman suhinoita ja kohinoita ja pulputusta yms kaikkee outoo...ollaan miehen kans aateltu että ompas meillä eläväinen vauva tulossa ku kauhee mekkala kuuluu sydän äänten takaa...mitä mieltä olette, onkohan se ihan normaalia? kuuluuko muilla moisia ääniä?

Vatsa erottuu itsellä toosi selvästi![:)] Turvotuksella alkoi heti plussattua rv 5 ja siittä vaan turvonnu koko ajan hiljalleen.. Aiemmin minulla oli aivan litteä vatsa, ettei edes pömppistä ollut niin siksi tämän raskauden muut huomanneet alussa jo..[:D]

Ne ylimääräiset äänet kotidoplerissa ovat useimmiten äidin omia suoliston ääniä, suoliston liikehdintää, ilmaa suolistossa jne. Vauvan liikehdintä kuuluu myös mutta usein sekoittuu näihin äidin ääniin..

Ensinnäkin: nyt pääsimme vihdoin kotia ja olen niiii-in onnellinen!!! Eilen otettiin ensimmäiset löylyt uudistetussa saunassa ja ehdin pikkaisen jo viritellä joulukoristeita - ihanaa. Parasta oli aamulla herätä ja laittaa takkaan tulet[:)]. Vielä, kun jaksaisi viikon töissä. Pahinta on se, että hankkeen työt ovat jotakuinkin pulkassa tältä vuodelta eli hommia tosi vähän. Ajattelin kirjoittaa joulukortit ja joulukirjeitä[;)].

Toiseksi: KIINNI JÄÄTIIN... Juurikin sille edellisessä kirjoituksessa mainitsemalleni ystäväpariskunnalle. Olivat arvailleet jo kuukausi sitten, että jotain tekeillä. Kuulemma työhaalarini näytti siltä, että ratkeaa hetkenä minä hyvänsä[;)]. Kyllä helpotti, kun ei tarvitse heille enää salata. Jotenkin oli niin vaivautunutta, kun ei tiennyt mistä uskaltaa puhua, ettei vaan lipsauta.

Miullakin vatsa näkyi viikosta 5 alkaen. Laitan nyt vaikka tänään niittä kuvia, en ole remontilta aiemmin ehtinyt.

Juu samaa mieltä kuin edellinen - kuuluu kuulua sivuääniä, mm. suolisto, hengitys jen. niitä aiheuttaa. Neuvolassa kun kuunneltiin ja liikahdin hieman, niin ihan kauheen kova ääni lähti.

Tänään muuten pitäisi tulla superlähetys Huutonetistä - 2 vaatepakettia ja doppler... JÄNSKÄÄ!

Eilen oli hymyssä pitelemistä, kun vanhempani vaahtosivat tehneensä jouluksi maksalaatikkoa (joka on yleensä herkkuani)... Taitaapi jäädä väliin...

No nyt on pahin puhe/kirjoitusripuli purettu...

Huomenta odottavat!
Ja onnittelut Minnikselle "uudesta kodista"! Se on kyllä niin ihana tunne, kun pääsee muuttamaan. Me paistettiin eilen lasten, mun vanhempien ja mun siskon perheen kanssa joulupiparit (ekaa kertaa) meidän omassa leivinuunissa ja se tuntui kyllä todella jouluiselta. Vieläkin onnistuin salailemaan perheeltäni raskautta. Mutta viikonlopun tupareissa mun oli pakko kertoa parhaalle ystävälleni. Hän oli tarjoamassa minulle milloin mitäkin juomaa ja pöytä notkui homejuustoista (normaalisti suurta herkkuani). Ajattelin, että pääsen vähemmällä, kun vain kerron asian, ennen kuin muut vieraat saapuvat.

Kyllähän sitä maksalaatikkoa voi jonkun verran syödä. Mä aion kans ottaa vähän jouluna, vaikka muuten olenkin jättänyt väliin.

Mä inhoan mun tän hetkistä tilannettani. Niin kuin jo aiemmin kirjoitinkin, niin musta jotenkin tuntuu, etten ole enää raskaana. Oireet on tosiaan kadonneet ja muutenkin on jotenkin outo olo. Ihan kuin rinnatkin olis kutistuneet normaalille tasolle. Jo tämänkin vuoksi, en todellakaan halua kertoa asiasta kenellekään, ennen ultrassa käyntiä. Joka on vasta yli viikon päästä!"!! Voi perhana tätä ikuista odottelua.

Toisaalta... (toiveikkaana) eilen kun katsoin itseäni peilistä, niin ihan kuin vatsa olisi kasvanut. Ehkä se on vain toiveajattelua =(

Heipä hei kaikille pitkästä aikaa!

Juuri, kun luulin, että pahoinvointi alkaa helpottaa, niin johan iski taas kahta kauheammin. Olin sitten viime viikolla kolme yötä sairaalassa tiputuksessa ja nyt on paljon parempi olo. Viikotkin alkavat olla siinä vaiheessa, että helpottaa pitäis. Katsotaan kuinka käy. Enää ei uskalla haaveilla oksennusvapaasta päivästä.
Onneksi kuitenkin toukalla on kaikki hyvin.

Äitipuoli, tuo piparinpaisto kuulosti todellakin jouluiselta! Suorastaan idylliseltä[:)]. Mitäs ystäväsi sanoi uutisesta? Meillä kaveripariskunnan rouva hyppäsi sellaisella innolla mieheni kaulaan, että sunnuntaina piti käydä polilla niksahtaneen selän takia[;)]. Onneksi nyt jo parempi. Pitäisikö siun vaikka soittaa neuvolaan? Oletko kokeillut kuunnella sydämenääniä sillä dopplerilla? Kuulostaa kyllä perushepuloinnilta, jota miullakin ilmenee.

Voi siuta Sippura parkaa! Voin vain kuvitella, mitä koet! Voimia sinulle, ei se pahoinvointi 9 kk:tta voi jatkua!

Hip!

Pakko liittyä joukkoon, olen tätä palstaa ihan alusta asti kuitenkin seurannut, mutta en ole liittynyt, koska pelkäsin jääväni koukkuun.. Mutta koska se tapahtui jo pelkästään palstaa seuraamalla, niin hittoako tässä, mukaan vaan!

Täällä niin monella on samaa, kuin itsellä: Minnis pääsi viikonloppuna uuteen kotiin: Meillä on sama edessä ensi viikonloppuna. Evakossa ollaan oltu 1,5 vuotta yllätyksenä tulleiden vaurioiden vuoksi, ja nyt päästään sitten vihdoin KOTIIN! Ja vielä jouluksi..
Lumienkelin kanssa mennään täsmälleen samoilla viikoilla :) Monesta muustakin löytyy yhtäläisyyksiä, kiva tietää, ettei ole asioiden kanssa, hmm, yksin.

Olen 28v, ja esikoista odotellaan. Pahoinvointi oli mukamas menossa pois, mutta tuntuu taas nostavan päätään. Ehkä se tästä. NP-ultrassa on käyty, kaveri ei malttanut paikallaan pysyä. Sama perjantain neuvolassa, kun sydänääniä kuunneltiin: Oli neuvolan tädillä kiirettä saada kaveri kiinni. Mieheni sanoin: Sais jäädä tuo energia sitten sisäpuolelle, ja muuttua kaveri edes hieman seesteisemmäksi ;) Liikkeitä odotellessa, mahtaa olla mieletön meno!

Sukulaisille kerrottiin vasta hieman yli viikko sitten, samoin osalle kavereista. Sukulaisilla ei ollut mitään hajua, mutta kaksi kaveripariskuntaa sanoi tienneensä asiasta.. Todettiin vaan, ettei voida jouluun asti salata, kun alkaa jo maha niin näkymään.. Ehkä hyvä näin. Salailu on kamalaa.. Varsinkin, kun en ole töissä vielä kertonut! Yritän selvitä joulupyhien yli ,josko sitten tammikuussa..

Hei Taika ja tervetuloa mukaan,

Ymmärsinkö oikein, että olitte evakossa 1,5 vuotta?! Miusta 5 kuukautta oli jo liikaa!!!! Meilläkin selvisi, että muutama vuosi sitten ostetun talon runko oli laho ja korjaustyöt piti tehdä sisäkautta, koska kyseessä tiilivuorattu talo - todella helppoa ja halpaa[:(]. Osittain tehtiin itse ja osittain oli rakennusfirma. Kaiken sen remppamyllytyksen päälle tulivat vielä selvittelyt myyjän kanssa. Onneksi oikeudelta vältyttiin eli päästiin sopimukseen. Tosin aika kovasti tuli per***tä vasten joka tapauksessa ja hermot meni niin monta kertaa, että luuli jo sekoavansa.

Tsemppiä ja voimia loppusuorallle - kotiapääsy kyllä palkitsee kaiken tuskan! 

Moi Minnis,

Juu, evakossa ollaan oltu Juhannuksesta 2007.. Talosta löytyi huomattavat määrät kosteutta, vaikka kuntokartotus ja mittaukset tehtiinkin ennen kauppoja. Me pääsimme myös myyjien kanssa sopimukseen, tosin ison tappelun jälkeen, ja saimme jonkin verran hinnan alennusta, ja myös joitakin korvauksia kotivakuutuksen kautta. Onneksi..
Kellari jäi vielä laittamatta, koska remontti oli mittavampi, kuin oletimme, mutta koska kaikki muu on uutta, päätimme, että pärjäämme hetken ilman saunaa, ja teemme sen siinä asuessa kuntoon. Tiesimme siis alkujaankin, että hommaa tulee olemaan, mutta ei ihan näin paljoa ollut suunniteltuna. Hermot tässä touhussa kyllä menee, uuden olisimme rakentaneet nopeammin. Olemme tehneet kaiken muun itse, paitsi sähkö- ja lvi-työt.. Eli pitkät on illat ;)
No, nyt se palkitaan, kun vihdoin päästään muuttamaan.

Minnis, oli idyllistä joo. Jos ei oteta huomioon sitä, että paistettiin niitä saakutin pipareita 9 tuntia... Ja siis koristeltiin myös. Voit arvata että olin poikki illalla, kun en ollut edes ehtinyt istumaan. Mutta pipareista tuli sairaan hyviä ja lapset tekivät tosi hienon piparilinnan.

Mun kaveri otti raskausuutisen oikein hyvin, hyppäsi kans onnitellen mun kaulaan. Oli kuulemma jo pitkään kytännyt, että koska olen raskaana. Se vaan ihmetteli, miten oon pystynyt salaamaan asian näinkin kauan, koska me siis normaalisti kerrotaan heti kaikki toisillemme. Kerroin kyl myös sen, että mulla on kauheita aavistuksia raskauden suhteen.

En usko, että neuvolaan soittamisesta on hyötyä. Nehän eivät siellä voi tehdä mitään muuta kun kuunnella sydänääniä. Ja nehän ei noin aikaisin niitä (täällä meillä) kuuntele muutenkaan. Tuskin nytkään kuuntelisivat, koska sehän vasta stressaavaa olisikin, jos niitä ei sitten kuuluisikaan. Doppleri on edelleen postissa... Haen tällä viikolla.

Voi tietty olla et menee perushepuloinninkin piikkiin. Mutta kun mulla ei ole mitenkään sellanen paniikkinen/stressaantunut jne. olo, vaan ennemminkin sellanen rauhallisen surkea. Voi olla et soitan sittenkin sinne neuvolaan.

Monesta paikkaa olen lukenut, että toisella kolmanneksella (vaikkei siellä ihan ollakkaan) saattaa hetkeksi jopa unohtaa raskauden, kun suurimmat tuntemukset häviävät. Voithan tehdä raskaustestin, jos haluat varmennusta. Luulen kuitenkin johtuvan edellä mainitusta seesteisyyden tilasta (tyyntä ennen myrskyä[;)]).  

Oletko muuten huomannut, että nilkkasi tulisivat tosi kipeiksi pitkään seisottuasi? Miulla ainakin muuton yhteydessä ja eilen järjestellessä tuli TOSI kipeeksi, kun oli seissy about 10h. Eivät turvonneet, mutta tuli pakottava tarve nostaa taivasta kohti. Nyt otan aikaa itselleni ja löhöilen, kun siltä tuntuu[:)]!

No kun mulla ei ole MITÄÄN oireita! Ei siis myöskään kipeitä nilkkoja. Eikä kauheesti väsymystäkään enää.

Kaipa raskaustesti näyttäisi positiivista? Sen sikiönhän on pakko kuitenkin olla vielä sisällä, koska ei mulla mitään vuotoa ole ollut. Eikö silloin kuitenkin erity sitä (mitä se nyt oli) hormoonia? AAAAAAAAAAAAARRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHHHH!

Hengitäppä hetki syvään! Pirauta työterveyteen tai neuvolaan ennen kuin menee hysterian puolelle. Testillä näkyy raskaus kyllä, raskaushormoonitaso on korkealla. 

Takaisin