Kesämassun kasvattajat 2009

Maajussi, on totta että kyllä nautin minäkin kun pikkuinen viihtyy sylissä, mutta toki on ihanaa kun joku muukin välillä poikaa hoitaa. Ollaan siis aika samassa tilanteessa.
 
Onko kellään hyviä röyhdytysvinkkejä?
 
 
Sonja09 Sama täällä, enää eivät hormonit auta nukkumiseen ja kun tyttö herää klo 5-6 syömään niin olen aivan virkeä enkä saa unta. Illallakin pyörin vaan sängyssä. Mies lähti ulkoiluttamaan vauvaa 1½ tuntia sitten että saisin nukkua kun olen ihan zombi, no kieriskelin runsaan tunnin sängyssä ja tulin tänne...[&o]

Myös ihoni alkaa taas pitkän tauon jälkeen kukkia, harmillista sekin.

Male Mä yritin röyhyttää vauvaa ahkerasti öin ja päivin ensimmäiset 1½ kk, silti usein jäi ilman tulosta. Nyt teenkin niin, että ellei yölläkään röyhtäise ensimmäisen 2 minuutin aikana niin laitan vaan nukkumaan. Nyt kun on ikää tullut enemmän niin on röyhytkin helpommin irronneet.

Me saatiin lahjaksi Tomy starlight dreamshow-lamppu, joka soittaa musiikkia ja kattoon tulee nallen kuvia. Meidän neiti on tykästynyt siihen ja on oppinut että kun se soittaa 10 min. niin sen jälkeen kuuluu nukahtaa ja hyvin on jäänyt sänkyyn, vaikka ennen tuota lamppua pomputti meitä hakemaan aina pois sängystä kun juuri oltiin hänet sinne nukkumaan laitettu. Kannattaa katsoa googlesta kuva, en tiedä kyl mitä maksaa, mutta meillä on toiminut!
 
Male: En hyvistä tiedä, mutta näin meillä mennään:
-perinteinen olkapäällä pitäminen ja taputtelu pepulle
-olkapäällä pitäminen ja lapaluiden välistä hierominen kevyin pyörivin liikkein: saa ainakin meidän neidin 'kiemurtelemaan', jos ilmaa vielä massussa. Näppärä tapa testata kannattaako vielä laittaa nukkumaan...
-samat kuin yllä mutta itse istuen ja neiti jalan päällä poikittain mahallaan (pää roikkuu tois puolta reittä, jalat tois puolta): saa ainakin oma olkapää levähtää.
-itse istuu ja pitää tyttöäkin istuvassa asennossa nenu itseä kohden, sormet kainaloiden alta tukien päätä: tähän on helppo laskea olkapäältä, ja auttaa usein pikkusen enemmän hereille tyttöä. Ja meillä suht usein röyhtäiseekin tässä (miehen kokeilemalla keksimä juttu)! Etenkin jos toinen vielä hieroo lapaluiden välistä, omat sormet ei kovin hyvin siihen taivu, kun tukevat heiluvaa päätä.

Eli ylläolevilla on yritetty - monenlaisella menestyksellä. Ja tosiaan usein jos nukahtaa olkapäälle heti, niin kun laskee sänkyyn, niin herätään melkein heti masuvaivoihin. Siksi häiritsen vähän heräämään ja röyhtäisemään. Tuolla tyttö huutaa parhaillaankin isin sylissä, kun torkahti hetkeksi ja heräsi masuvaivoihin [:(]
 
KaiKon röyhtäytyslistaan lisäisin vielä seuraavan:
- lapsi vatsallaan käsivarrella, käsivarsi menee lapsen kehon myötäisesti (vasen käsi ja jalka yhdellä puolella käsivartta ja oikeat toisella, pää kyynärtaipeeseen päin vaikka mies kyllä kokeili toiste päin [:D]), oma toinen käsi tukee pyllyn alta. Vaikkakin tämä asento on aikamoisen vaakatasoinen, ei meidän tyttö ole siinä oksentanut mutta röyhtäissyt useinkin kun muuten ei röyhtäisyä ole irronnut.

Täälläkin aina välillä tukkoisuutta yöllä. Kamalaa kuunnella sitä rohinaa, jos ei muusta mene yöunet niin siitä sitten [:o] Kuulema vauvan nielu on yksiosainen (aikuisilla kaksi-), joten ylimääräinen maito mitä lapsi ei ehdi niellä jää helposti nenänieluun "pyörimään" kun ei pikkuraukka osaa vielä selvittää kurkkuaan. Suolatippoja meitäkin ohjeistettiin käyttämään ja sitten nenäfriidalla imemään. Se friida on kuitenkin tehokkaampi kuin pikkuinen nuusku.
 
KaiKo, ootko kokeillu eri tutti(pullo)merkkejä? TommeeTippee on hirmu kehuttu rintalapsille, se kun eniten jäljittelee rinnan tuntua.

Lisäykset mun listaan:
Äidin jaksaminen: Oli jo välillä tosi hyvä, poika nukkui suht pitkiä yöunia joten itsekin sai nukuttua, mutta nyt taas unet tosi lyhkäsiä, kun ei meinaa maito enää riittää ravinnoksi, eikä pidä kylläisenä kauaa. Jos taas antaa niin paljon velliä, että poika nukkuisi pidempään, menee päivältä ruokahalut, ja pelottaa nestehukka.Tää nyt kai enempi niihin haasteisiin oiski kuulunu...
Haasteista puheen ollen, siirrettiin kaikki leikkimaton lelut vasemmalle, laitettiin hoitopöydälle mobile vasemmalle puolelle ja minä muutin nukkumaan sängyssämme pojan vasemmalle puolelle, johan kääntyy poitsukin vasemmalle [:D]

Tekemistä kotona
: Meillä on paljon kuvakirjoja, niitä yhdessä katsellaan, Mio rakastaa hymyileviä naamoja ja värikkäitä kuvia. On myös lorukirjoja, paljon lorutellaan ja lauleskellaan. Kun aikuisilla on muuta puuhaa, Mio köllii leikkimatolla tai istuskelee sitterissä, viihtyy ihan hyvin leluinensa.

Niin, ja napaverinäytteestä meillä löytyi "diabetesgeeni", joten saimme kutsun TEDDY-tutkimukseen. Onko täällä muita TEDDY/DIPP-tutkimukseen osallistujia?
 
Kylläpäs oli kökkö päivä kaikin puolin [:-] Vauva ihan rytmitön ja ei nukkunut juuri ollenkaan, mitään en saanut tehdyksi. Itsellä lupsui silmät jo ennen 21, vauva nukahti vasta hetki sitten mutta nyt ei sitten itseä väsytä...

Röyhtäyttämisestä vielä. Voi koittaa myös muuttaa lapsen syömisasentoa. Meillä perinteistä imetysasentoa ei juurikaan enää käytetä kun tytöllä meni koko ajan maito väärään kurkkuun ja puklautteli enemmän. Nyt imettäessäni makaa tyttö vatsani päällä (eli mahat vastakkasin) ja syö rintaa "altapäin". Yleensä röyhtäisee kesken ruokailun ollessaan näin, ja selvittää väärään kurkkuun menneet maidot paremmin.
 
Eläimistä: meillä on kaksi kissaa. Aluksi kovin ihmettelivät uutta tulokasta ja juoksivat karkuun kun poika aloitti huutamisen..[:)] Nyt jo tottuneet itkuun. Joskus tosin toinen kissoista menee haistelemaan poikaa, kun vaaveli oikeen kunnolla itkee.. Muuten ovat antaneet pojan olla rauhassa.. Vaunut on kisujen lempipaikka. Alkuun ajoin kissat aina pois, mutta nyt annan niiden siellä koisia.. Pidän huolen vain siitä ettei poika ole vaunuissa ilman vahtimatta..

Täällä poika alkanut heräilemään aina 3.30.. ja sitten seuraavaksi viideltä.. menee hetki ennenkuin nukahtaa uudestaan... Nyt alkaa itkuhälyttimestä kuulua tuhinaa.. täytyy mennä..
 
Terve!
Pitkästä aikaa pääsin tänne päivittämään tietoja. Onnistuin jotenkin sotkemaan sisäänkirjautumisen, mutta nyt pitäisi asian olla kunnossa. Ensiksi iloisia uutisia: meidän lonkkalastahoito on nyt ohi![:D] Tammikuussa on seuraava kontrollikäynti. Tyttö on silloin 1/2 vuotias. Varmistetaan röntgenillä, että paraneminen etenee varmasti oikein.
Sitten muut asiat:
Harrastukset: Ei vielä aloitettu, mutta vauvauintia ollaan mietitty
Ehkäisy: Toistaiseksi ei oo ollu puhetta/tarvetta
Ristiäiset: oli elokuun lopulla
Unirytmi: tyttö nukahtaa illalla noin 22-23, kitisee noin klo 4 aikaan, mutta tutin kans jatkaa uniaan, heräilee noin klo 6-8 syömään. Hereillä ollaan pari-kolme tuntia ja sitten hyvällä onnella 4 tunnin päikkärit. Toisinaan voi olla useita 15 min. - tunnin tirsoja. Päivällä pari tuntia hereillä, syönti ja päikkärit.
Sairaudet: Ei mitään vielä, onneksi!
Koko: tiistaina oltiin 2kk neuvolassa ja painoa oli 5430g ja pituutta 55,6cm
Nukkumispaikka: oma pinnasänky alusta alkaen.
Ruokinta: rintaruokinta 1kk asti, jonka jälkeen jouduttiin pulloruokintaan mun pahan rintatulehduksen/paiseen takia. Hyvinpä tyttö kasvaa vastikkeellakin!!
Raskauskilot: tuli noin 12kg joista 8kg jäi sairaalaan, loput lähtenyt imetyskuukauden aikana. Rupeen oleen samas painos ku ennen raskautta. Löysää vatsanahkaa kyllä löytyy edelleen...
Vatsatreeni: ei vielä aloitettu, kevyttä päivittäistä kävelylenkkiä koetan harrastaa
Jälkivuoto: noin 4 viikkoa
Kakkarytmi: joka toinen päivä kerran tai kaksi, joskus jokapäivä
Hormoninäpyt: tuli ja meni. Kasvoissa iho poskissa aikaa kuivaa. Johtuneeko tutista??
Vatsavaivat: toisinaan on, mutta Cuplatonista ei oo apua. Kunnon röyhtäyttämiset ja käveleminen auttaa.
D-vitamiinitipat: Devitol käytössä ja sopinut ihan hyvin
Kehitys: Hymyilee ja "juttelee" jonkun verran. Kädet on löytyneet ja sormet onkin useesti suussa. Jumppalelun kanssa jaksaa hetken leikkiä ja aamuisin seurataan Juniori-kanavaa (äiti saa juoda aamukahvin rauhassa[;)])
Äidin jaksaminen: riippuu päivästä, joskus jaksaa hyvinkin ja joskus taas on veto pois koko päivän. Tosin mulla oli hb vähän aika sitten tosi alhaalla. Johtui ehkä rajusta antibioottikuurista ja korkeista tulehdusarvoista (=rintatulehdus/paise)
 
Täällä poika on alkanut ottamaan päivätorkkuja tiheeseen tahtiin.. Joka syötön jälkeen nukahdetaan vähintään puoleksi tunniksi.. Joskus jaksetaan olla tunti hereillä mutta sitten alkaa jo kitinä ja nukahdetaan äidin syliin.. Enhän minä valita.. Jää aikaa omille touhuille.. Nyt poika alkanut myös viihtymään pinnasängyssä hereillä hiukan aikaan.. Ei heti herättyään aloita itkemistä.. No.. nyt taidettiin ottaa sitten lyhyemmät tirsat.. Itkua alkaa kuulumaan.. Pääsinkin sanomaan..[:D]
 
Ikä: 2 kk 3 vk

Harrastukset: 3 kk iässä alkaa muskari & vauvahieronta. Mahdollisesti menossa vauvauintiin.

Ehkäisy: Minipilleri, halutaan odottaa ainakin vuosi tai kaksi ennen seuraavaa

Kaste: Nimiäiset 1,5 kk iässä

Unirytmi: Nukkumaan klo 20:30-21, syöttö klo 03 ja 06. Joskus menee takaisin nukkumaan, joskus herää jo siis klo 06. Tunti hereillä leikkien kunnes mennään väsykiukun saattelemana takaisin sänkyyn. Ja äiti onkin jo taas niin hereillä ettei saa enää uudestaan nukahdettua [;)] Toisinaan saattaa selvitä yhdellä syötöllä esim klo 04-05 mutta harvemmin.

Sairaudet: Ei onneksi mitään

Koko: Ei mitään hajua kun neuvolasta niin kauan. Viimeksi 4,5 kg / 57 cm mutta siitä taitaa olla kuukausi...

Nukkumispaikka
: Oma sänky. Olen alusta asti nostanut sänkyynsä jos alkaa nuokkumaan tissillä ja hyvin on viihtynyt omassa sängyssä. Iltaisin nukahtaa yöunille itsekseen iltarutiinien jälkeen. Kaksi tuttavaani sanoivat että jos voivat yhden neuvon antaa niin älä anna nukkua tissille / syliin. Toisen 5-vuotias ei meinaa vieläkään pystyä nukahtamaan yksin. Aika moni täällä näköjään antaa nukkua syliin joten olisi mielenkiintoista kuulla miten se sujuu. Ilmeisesti nyt ihan hyvin [:)] Suurin syy että nukahtaa / nukkuu omassa sängyssä on se että en osaisi itse nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä ja äitikin tarvitsee unta [;)]

Ruokinta: Nykyään täysimetys alkuvaikeuksien jälkeen. Joskus korviketta jos äitillä menoja.

Raskauskilot: Tuli 15 kg, joista sairaalaan jäi vain 1,5 kg! [:@] Vielä 7 kg jäljellä ja eivät meinaa lähteä. Viimeisen kk aikana lähtenyt vain 100 g vaikka syön terveellisesti, käyn vesijuoksemassa ja joka päivä 1-3 tunnin kävelyllä. Noh, ei voi mitään. En viitsi alkaa ihmedieeteille niin kauan kuin imetän.

Vatsatreeni: Aloitin 2 kk synnytyksestä vesijuoksun joka aktivoi lihaksia. Varsinaista vatsatreeniä en aloita vielä varmaan ennen kuin puolen vuoden kohdalla / fiiliksen mukaan.

Jälkivuoto: 5 vkoa

Kakkarytmi
: Ensimmäinen kk 5-7 krt / pvä kunnes yht'äkkiä alkoi kakkaamaan 1 krt / vk. Nyt n. 2 krt / vk.

Hormoninäpyt: oli ja meni

Vatsavaivat: Alussa vähän. Johtui kaiketi rintakumista ja/tai lisämaidosta pullosta. Hoidettiin relatipoilla, cuplatonilla ja röyhtäyttämällä. Loppui kun sain vierotettua rintakumista ja oma maito alkoi riittämään. Saa edelleen relatippoja kun suojaavat vatsaa muutoinkin.

D-vitamiinitipat:
Jekovit-tipat

Kehitys
: Pää nousi tosi aikaisin; kannatteli päätä jo 2 vk:n iässä; 1,5 kk:n ikäisestä lähtien ei ole tarvinnut tukea. Muutenkin kehuttu jänteväksi. Kääntyi 1 kk:n iässä pari kertaa vatsalta selälleen, mutta ei ole tehnyt sitä enää [8|] Kääntyy selältään kyljelle. Ensimmäinen hymy 3vk:n iässä. Nyt juttelee ja naureskelee paljon. "Laulaa" mukana. Tarttuu esineisiin vaikkakin koordinaatio vielä vähän hakusessa. Eilen keksi helistimen heilutuksen [:)] Ihmiset, kuvat kiinnostaa. Jotenkin sosiaalisen tuntuinen tapaus ja haluaa olla menossa mukana.

Äidin jaksaminen: Saadaan yöt nukuttua joten jaksaminen OK. Ensimmäiset viikot rankkoja ja babyblues kesti n. 3 vk. Olen ottanut myös omaa aikaa välillä ja sukulaiset / ystävät ovat olleet lastenhoitoapuna. Mies osallistuu vauvanhoitoon ja kotitöihin.

Tekemistä kotona
: Lauluja ja loruja, iskä 'lennättää' eli naama menosuuntaan päin. Tämä ihan suosikki ja ei enää edes suostu oikein olemaan vaakatasossa sylissä ellei ole väsynyt [:D] Toisinaan jutellaan paljon jos ollaan sillä päällä. Jätän myös leikkimään yksin matolle kun teen kotitöitä / juon aamukahvit. Menossa muskariin että äitikin oppisi lisää lauluja ja leikkejä.
 
Joo-o, meillä tosiaan tyttö nukahtaa monesti rinnalle, mielestäni vaikea välttää kun silmät lupsuvat niin nopeasti kiinni. Toistaiseksi pärjätty ihan hyvin. Jos vauva nukahtaa (kuten tänäänkin), herätän samalla kun röyhtäytän ja laitan sitten nukkumaan. Joskus nukahtaa kitisemättä, joskus ei. Tänään piti itkeä uni-itkua hetken aikaa, joskus ei auta muu kuin tissi... Päivällä jää joskus vaunuun tyytyväisenä ja nukahtaa omia aikojaan, joskus pitää lullata. Jos vaunukävelylle lähdetään niin huuto loppuu päästessäni ulko-ovesta ulos. Itsellä hieman ristiriitainen olo lullaamisen suhteen; se auttaa, mutta silloinhan lapsi ei nukahda omin avuin. Mutta jos lähtee vaunukävelylle ja vauva nukahtaa sen aikana, niin sehän on ihan sama kuin lullaisi...

Vaippa-ihottuma pian päihitetty! Ollessamme rokotuksia saamassa lääkäri vilkaisi peppua, ja totesi ettei meillä ole tavallista vaippa-ihottumaa vaan bakteeritulehdus. Eli ei mikään kumma kun ei tuntunut millään lähtevän ja pukkasi aina uudestaan pintaan vaikka kuinka ilmakylpyiltiin ja oli tiheää vaipanvaihtoa. Nyt, parin päivän rasvauksen jälkeen antibioottisalvalla, on ero huomattava! Huojentunut olo.
 
Mites parisuhteen laita on kaikilla? Täällä riitely lisääntynyt vauvan myötä. Seksinkin kanssa erimielisyyksiä. Mies haluaa ja mua ei vois vähempää kiinnostaa koko touhu. Ensinnäkin tiedän, että se sattuu (jälkitarkastus niin kauhia) ja toiseksi olen niin hiton väsynyt aina iltasin, ettei oikeen kiinnosta koko touhu. Meillä siivoamiset sun muut (pullojen keitot yms) on mun harteilla, minkä mä jotenkin ymmärrän kun mies on töissä... Se rassaa tosi paljon.. Vihdoin kun kaikki on tehty, ni haluaisin istahtaa ihan rauhassa sohvalle ja katsella telkkua.. Ja viimein kun pääsen nukkumaan (kun oon saanu pumpattua), niin sitten mies rupee vonkaamaan.. Ääh..

Muutenkin tuntuu ettei äijä paljon auta vauvan hoidossa. Ei suostu vaihtamaan vaippaa muutakuin silloin kun on ihan pakko.. Syöttää suostuu, mutta nyt on alkanut siitäkin luistamaan, selittää asian silleen että ku hän käy töissä.. Ja jotenkin petyin mieheeni, kun luulin että juhlimiset olisivat takana (tai edes vähenisivät huomattavasti) vauvan tulon jälkeen, mutta ei... Samallati juhlii kuin ennenkin.. olen harkinnut lähtemistä, mutta tiedän etten tuu sitä ikinä tekemään.. Ellei tilanne ihan ryöstäydy käsistä..

Tulipa katkera viesti...[:)]
 
Kiitos, hyvistä röyhdytysvinkeistä. Kokeiltu on kaikenlaista ja välillä onnistuukin hyvin välillä ei sitten mikään konsti auta.
 
Meillä isä olin ensin flunssassa ja nyt sitten poika saanut sen ja itselläni tuntuu myös flunssan oireita. Tosi kurjaa katsoa kun poika ihan tukossa ja yrittää hengitellä ja yskäkin vaivaa. Pitäisi hankkia sellainen niistäjä tai joku millä saisi ehkä räkää vähän pois.
 
Meillä poika nukkuu yleensä vain syliin ja sitten taas herää kun laittaa sylistä pois, rasittavaa. Nyt olen yrittänyt laittaa sänkyyn (yläkerrassa olohuoneessa meillä on äitiyspakkauksen laatikko ja makuuhuoneessa alakerrassa pinnasänky). Muutaman kerran onnistunut. Pojalla vaan ärysttävä tapa tarkastaa, että olen näkyvillä ja lähellä joten pitää välillä käydä katsomassa kun kuulee ääniä ja se riittää, että on mut nähnyt niin voi jatkaa unia. Nyt soitan sille Vau-kirjasta tullut kehtolaulu cd-levyä, saa nähdä auttaako[&:]. Nukahtamisvaiheessa pitää olla suht hiljaista, niin sitten menee ihan ok, mutta jos kuuluu silloin paljon ääniä on vaikea nukahtaa. Muuten saa kyllä ääniä olla ja mielestäni pitääkin tottua ääniin. No, ei toiminut taas sylissä, taitaa olla hellyyden pulaa kun on pipikin.
 
Nyt kun poika on välillä nukkunut hyvin, en sitten itse saa nukutuksi[:@]. Onneksi ensiviikonloppuna mummi tulee katsomaan poikaa ja hoitaa myös yösyötön, jos saisi vaikka 6-7 h nukkua putkeen, niin voisi auttaa. Viime viikolla oli sukulaisia pitelemässä ja hoivaamassa, joten vähän helpotti, totesivat nekin ettei mikään helppotapaus.
 
Poika on kova "hyppimään" kuten hyppykiikussa, se vaan ei kait ole kovin suotavaa vielä, mutta pari kertaa päivässä sitä on tehty ja tuntuu helpottavan sen vatsakipuihin ja tykkää siitä kovasti, heti huutaa kun sen lopettaa, kädet tahtoo vaan väsyä, mutta pitää ottaa se käsitreeninä
 
Idaho, ymmärrän sua oikein hyvin. Meilläkään ei vielä seksiä ole harrastettu, mulla ei ole ollut viel jälkitarkastustakaan. Väsymys on varmaan se joka kyllä vie viimeisetkin halut. Toivottavasti miehesi ymmärtää, että mitä enemmän hän sinua auttaa sen paremmin teidän parisuhde voi. Mieshän voi hoitaa kaikki paisi imetyksen, jote ei muuta kun lapsi isälle hoidettavaksi, vastuu on myös hänen. Jos hänellä omaa aikaa juhlia ym. toivottavasti myös sinä saat sitä. Ymmärtäähän sen kun toinen käy töissä , että sekin on raskasta, mutta teidän elämä on vain nyt muuttunut ja se pitäisi ymmärtää.
 
Tipitiitii: Tänään ostettiin TommeeTippee, kiitti vinkistä. Pitää tulla kertomaan toimiiko paremmin kuin perus Ainun pullot + tutit.

Pakko kehua omaa miestä... musta nimittäin tuntuu, että mä en tee iltaisin muuta lapsenhoitoon liittyvää kuin imetän. Mies nukuttaa, vaihtaa vaipat, viihdyttää... sanoinkin yhtenä iltana, että kyllä mä voin ottaa, jos hän ei jaksa. Mutta en "saanut" vauvaa [:D], vaan jäi miehen hoiviin yhä. Seksiä kyllä vonkaa, ja muakin haluttaisi, mutta haluan odottaa jälkitarkastuksen jälkeen, joka on huomenna. Saa nähdä, hiukan kyllä jänskättää, miten paikat kestää, kun mulla on vissiin aika reilusti arpikudosta.
 
Kylläpäs Idaho kuulostaa keljulta... Sylivauvan kanssa kun muutenkin on raskasta, niin ylimääräistä taakkaa ei kyllä halua miehen osalta. Laita vaan lasta miehen sylliin joka välissä, vastuuta miestä kun ei sitä ymmärrä itse.


Kyllä myös mun mies on kehuja ansainnut. Iltaisin vaihtaa useimmat vaipat ja hoitaa iltatoimet. On itse oivaltanut että tarvitsen hengähdystaukoja, lähtee välillä vauvan kanssa "asioille" jotta saan omaa aikaa. Viikonloppuna muistutti että vauvan nukkuessa päivisin hän toivoisi minun tekevän myös "omia juttuja", että hoidetaan kotityöt yhdessä iltaisin. Välillä riidellään, useimmiten juuri niistä kotitöistä kun mies suurpiirteisempi kuin minä, tai väsyneenä toinen sanoo toiselle jotain mistä toinen loukkaantuu. Seksiä on - joskus... Ihan kivaa kun sinne asti päästään.

Pian on ensimmäinen pullo Rela-tippoja loppu. Näin mainoksen Gefilus-tipoista, ajaisivatkohan saman asian? Säilyvät huoneenlämmössä, ellen muista mainosta väärin. Jos vaikka olisivat halvempiakin, vaan tokkopa...
 
Meillä myös mies hoitaa lasta tosi paljon, varsinkin iltaisin ja viikonloppuna en tahdo saada poikaa itelle vaikka tahtoisin. Ja minä kun en imetä, vaan poika syö korviketta, niin meillä on aina pe-la-yö Isiyö, jolloin mun ei tarvii herätä lainkaan [:)]
Viikolla mä tietty hoidan yöt, kun mies on töissä..

Seksiäkään meillä ei vongata, mies ymmärtää hyvin, tuttavapiirissä läheinen ihminen, joka avoimesti kertonut tosi pitkästä ajasta synnytyksen jälkeen, jolloin ei seksi onnistunut/maistunut. Ja mies kävi neuvolan isäryhmässä raskausaikana, siellä oli luennoimassa neljän lapsen isä, joka oli pojille sanonut, että noin vuosi menee, että seksuaalielämä palaa täysin normaaliksi... Kyllä me kaikenlaista touhutaan, pussaillaan ja paijaillaan, mutta mun libido on hautautunut ihrakasaan... Kyllä tää tästä, ajan kanssa. [:)]

Idaho, tsemppiä sulle, koitahan saada miehesi ymmärtämään, että kovaa työtä se on vauvankin hoito, vaikka kuinka rakas vauva onkin. Ei sunkaan pidä olla töissä 24/7, ei siinä ihminen jaksa.

Meillä Mio nukahtaa mihin sattuu, ja henkilökohtaisesti en usko, että alle puolivuotiaan, tai alle yksivuotiaankaan, nukahtamistavat ilman vuosien vahvistamista jäisivät päälle [:)] Mio nukahtaa usein syliin, yleensä mun kainaloon. Joskus vaunuihin, joskus sitteriin, joskus sohvalle, saattaapi nukahtaa turvakaukaloonkin, ja herää vain sekunniksi sänkyyn siirrettäessä. Yleensä nukahtaa seurassa, toisinaan ihan yksinään. Valoja täytyy yöunille käydessä laittaa pienemmäksi, ääniä ei. Ja me tosiaan nukutaan yleensä yötkin niin, että Mio on mun kainalossa. Laitetaan selälleen keskelle sänkyä nukkumaan, mutta siitä sitten könyää muhun kiinni. Mua jännittää, että miten osaan nukkua sitten, kun siirretään vauva omaan sänkyyn nukkumaan, mä en sitten varmaan osaa nukkua enää ollenkaan. [:D]
Ja sitä mä ihmettelen, että kun monet sanoo, että "jää tekemättä se toinen, kun vauva nukkuu teidän sängyssä"... Anteeksi, mutta mihin me siinä touhussa sänkyä tarvitaan? [;)] Ei ole muuten Miokaan alkuaan siinä sängyssä saanut... [:D]
 
Meillä nukutaan Tipitii just niinkuin teillä, sillä erotuksella että vauva päätyy jossain vaiheessa yötä aina miehen kainaloon [:D] Pyörii jo kuin pikku hyrrä, eritoten öisin.

Nyt pitäis urakalla ruveta pitämään niitä villavaatteita, jotka tuli neulottua joskus keväällä. Tuntuu vaan se ÄP:n kevyttoppapuku niin paljon helpommalta vetää päälle, ja sitäkään ei juurikaan vielä ole tarvittu.
 
Meilläkin on jonkin verran kinaa vauvanhoidosta. Tyttö on sen verran helppo tapaus, ettei siitä kovin paljoa ole "vaivaa", mutta mä pelkään sitä etten oikein jaksa tarpeeksi leikkiä ja laulella sen kanssa, ja siihen olen toivonut mieheltä apua. Valitettavasti miehen vauvanhoito on sitä, että hän katsoo telkkaria tai lukee lehteä, ja samalla vähän rapsuttaa sitterissä istuvan vauvan mahaa - tosi paljon vuorovaikutusta siis. Tuntuu raskaalta että vauvan henkinen(kin) kehitys on täysin mun jaksamisen varassa... Ja jos vauva huutaa esim mahakipuja, mies pitää lasta sylissä ja lukee lehteä ja ihmettelee miksi vauva ei lakkaa huutamasta. Haloo.
 
Mies yritti jossain vaiheessa puhua että "sähän olen nyt ihan virallisesti äitiysvapaalla, ja siitä saat rahaakin", mutta vaikeni kun huomautin että juu, olen virallisesti lapsenhoitaja klo 9-17 niinkuin sinäkin olet töissä, mutta illat ja viikonloput on molempien homma! Tosin sanottakoon miehen puolustukseksi että hän on juuri aloitanut uudessa työssä, mikä tietysti vie voimia...
 
Vauva on nyt ollut tosi itkuinen pari päivää. Se tuntuu vähän nälkäiseltä, mutta usein kun otan rinnalle niin vain huutaa. Varsinkin yöllä on ollut tosi vaikeaa saada rintoja tyhjiksi, kun neiti suostuu syömään vain toisen rinnan jos sitäkään, ja sitten taas nukahtaa. Sitten iltapäivällä ei maitoa oikein taas tunnu tulevankaan. Tosi omituista, kun hän aikaisemmin viihtyi rinnalla vaikka kuinka, tuli maitoa tai ei. [&:]
 
Seksiä on harrastettu kerran, ja se oli ihan mukavaa, tosin mä en oikein voinut keskittyä kun vauva äänteli alakerrassa. Ei ole kyllä halujakaan ollenkaan, mikä johtuu varmaan lähinnä väsymyksestä. Musta miehille voi hyvin sanoa että jos ei auta vauvanhoidossa niin paljoa että äiti ehtisi tarpeeksi levätä, niin on turha odottaa seksiäkään. Eiköhän se tästä jossain vaiheessa... unia asiasta olen kyllä nähnyt jo pari kertaa, mutta se ei ehkä miestä paljoa lohduta. [:)]
 
Tulipas valittava viesti [:)]
 
Terveisiä neuvolasta. Nyt 2kk:n iässä tyttö painaa 5 565 g ja on 59,3 cm pitkä. Eli ainakin tämän http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/ käyrän mukaan aika ylälaidassa huidellaan. Saatiin sitten eka rotavirusrokote suun kautta. Osa oli annettu, niin tuli jättipuklu, mutta neuvolantädin mielestä se riitti, että loppu pysyi sitten sisällä.

Mä olen vissiin kummallinen täällä, kun mulla on seksihalut palanneet samanlaisena kuin ennenkin. Tosin eipä me mitään hirveen aktiivisia koskaan olla oltu. Jännitti kyllä tuo jälkitarkastus, mutta onneksi lääkäri oli helläkätinen ja sattui vähemmän kuin gynekäynnit mulla yleensä.
 
Meidän typy oli tänään 3kk neuvolassa 5050 g ja 59,6 cm. Mä jännitin kyllä niin paljon ekaa ruiskurokotetta mutta hyvinhän se meni. Harmittaa että täältä on rotarix-rokotteet loppu kaikista apteekeista ja tilaamallakaan ei tiedä saako kuukauden sisällä. Meiltä jäi tänään neuvolakäynnillä siis antamatta tuo rokote... odotellaan sitten jos saadaan kuukauden sisällä.

Meidän isi on myös hyvin mukana iltaisin vauvanhoidossa, jotta saisin levätä tai saisin omaa aikaa.

Mä olen varmaan kans poikkeus, kun omat seksihalut ovat (kerrankin) suuremmat kuin miehellä.

Kaiko Odottelen tuloksia TommeeTippee pullon käytöstänne [:D] Meillä harjoitellaan Avent-pullon kanssa, mutta neiti meinaa oksentaa joka kerta kun pullo menee kai nieluun asti (?) Mistä noita TommeeTippee pulloja muuten saa? Onko joku hörpyttänyt vauvaa? Tai osaako joku sanoa mistä niitä hörpytyskuppeja saa... ihan vaan tavarataloistako?
 
Takaisin
Top