Kesäkuun Tuulahdukset

Mamma_76

Puuhakas puhuja
Tästä jatkamme Syyskuulaisten Pulinoita Kesäkuussa[:)]

"Nauti uusia perunoita ja voita
mansikoita ja makkaroita,
Tee saunaan tuore vasta
varpaat veteen kasta,
Hakkaa liiteriin halkoja
oio nurmikolla jalkoja,
Ihastele poutapilviä
siristele auringossa silmiä,
Haista kesän tuoksut
unohda turhat juoksut,
Muista paljon lekotella
laiturilla elämää hekotella,

Mieti kivoja juttuja
tapaa ystäviä ja tuttuja,
Älä murehdi ötököitä
vietä rauhallisia kesäöitä!"


 
Mä hyppään tänne jo huikkaamaan, että täällä ollaan taas vaikka tässä välissä ehti vierähtääkin jonkin aikaa. Hukkasin tunnukset ja töiden puolesta on ollut niin vauhdikasta, että hyvä että mahoineni perässä pysyn. Nyt löytyi tunnukset ja vähän aikaakin. Täytyy lueskella teidän muidenkin kuulumisia tässä kaffekupposen ääressä.

Meillä potkitaan, kääntyillään ja huidotaan paljon ja lujaa ja usein. Ultrassa käytiin jonkin aikaa sitten ja pieni rimpsrempsa siellä kuulemma potkunyrkkeilee minua milloin munuaisiin ja milloin muuallekin. [:D]
 
Joku otti varaslähdön[8D][8D][8D][:D].
Kiva kuulla että olet kottarainen vielä kyydissä mukana [:D].
 
Aurinkoista Kesäkuun alkua! [8D]

Täällä Arska paistelee, mutta kylmä tuuli kun mereltä puhaltelee. Enpä siis luovu välipökistäni, ettei taas tuo selkä ala pottuileen [;)] Selkäkivusta puheenollen, tuo tapetin liisteröinti puuha teki ihan muksia selälle, kun kontillani olin tuolla lattian rajassa liisteröimässä. (Ukolla oli omat kommenttinsa mun asentoihin, mutta ne jääköön sensuuriksi[;)])

Ajattelin tänään aloittaa pyykinpesu-urakan, joudun kyllä hakemaan pyykkipoikia lisää kaupasta, niin saan ulos kuivumaan. Tulee pehmoiset ja raikkaat mukelon vaatteet.[:)] Niin ja Näin taas vaavista unta viime yönä, en muista siittä muuta kuin napero oli kapalossa mun sylissä, ja olin onnellinen[:D] Eli ihan ihuna uni...

Mukavata että kottarainenkin on matkassa mukana vielä, ihmettelinkin minne olit kadonnut. Sun kohdallas voin kyllä sanoa,että hyvänen aika!! En olisi uskonut masun mallista rimressaksi [:D]  Paljon Onnea!!!

PojanÄiree: Ihuna laps sulla!! Ihan herkistyin..*niisk*

Celina: Kyllä täälläkin on päiviä, jolloin tekee kyllä mieli kaikenlaista, mutta esim. jo pari suklaan palaa tuntuu riittävän, kun makean tarve on jo ohi. Outoa tässä kolmannen odotuksessa on se ettei mun ole tehnyt mieli(siis himottanut) tavallisia sipsejä. Ylipäätänsäkkään suolaiset ei ole ollut nyt se IN. Esikoista odotellessa isukki joutu keskellä yötä hakemaan mulle suolakurkkuja anoppilasta. Purasin palasen,kiitin, ja jatkoin unia. [:D][;)][:)] Sipsejä söin melkein joka toinen päivä pussillisen[:-][:-][8|][:-]

Sokerirasitukseen menijät: Tsemppiä, ja koittakaahan jaksaa!! Tulkaa kertoilemaan miten meni, ja minkälaista litkua jouduitte hörppimään.

Poika tuli hiljaa takaisin hetki sitten ovesta:"Äiti, portaitten alla on siili, olisko se simo?"
Minä:" ei se simo tai siiri voi olla, kun ne jäi viime kesänä auton alle tuossa tienposkessa."
Kaivelin sitten jemmastani kissanruoka herkkupussukan(olin jo odotellut siilivieraita, ja ihmetellyt miten ei ole meille siilit vielä tullut ruokailemaan)
Peeeni siili-vauva, semmonen *sössötystä* <3 Ja vähän pyllyä mulle käänsi, mutta ei sähissy, kun laitoin sapuskanlautasen portaiden alle[:)] Kiva seurata taas kesän siilin touhua [:D]

Nyt menen touhaamaan taas! Moiks!
 
Taas on aika vierähtänyt mukavasti. Lukenut olen kovasti teidän muiden juttuja, mutta laiskuuttani en ole jaksanut alkaa tarinoimaan mitään aiemmin. Nyt siis otin niskasta itseäni kiinni ja päätin ilmoittaa et mukana vieläkin pyöritään. [;)]
 
Piha ja puutarha hommissa on aika mennyt mukavasti. Ladon paikka on tehty jo tälle kesää valmiiksi, nurmikkoalueen laajennus saa jäädä tältä kesältä, mut jos kuitenkin saisin aikaiseksi muutamia kukkia laitettua kasvamaan. Vaikkakin purkkeihin ja katsoo sit ens kesänä penkkien paikat, jos vaikka rahaakin olisi tuhlata ulkohommiin lisää. Vielä tälle kesälle suunnitteilla: Terassin maalaus ja öljyäminen, grillikodan käsittely ja värjääminen sisäpuolelta (tarkoitus tehdä kesä keittiö, kun puuttuu vielä se itse tulisija tämän kesän aikana), varaston pakkelointi ja maalaaminen. Odotan innokkaana, millon pääsee hommiin ihan urakalla.[:D]
 
Ens viikolla on taas nvl, mutta kuitenkin aikaisemmista sen vertaste, että kaikki oli ihan hyvin. Rakenne uä:ssa lääkäri kauhisteli aluksi pikkuisen pienuutta ja meinasi laittaa lähetettä äippäpkl seurantaan, mutta päätyi lopulta normaali neuvolaseurantaa, koska a) pikkuinen oli kasvukäyrien sisäpuolella, vaikkakin siitä keskiverrosta olikin hieman poikkeamaa [8|] b) molemmat vanhemmat on aika pienikokoisia ja c) np ultrassa oli myös hieman pienempi kuin arvioitu laskettu aika. Viikolla laskettu aika olisi pitänyt muuttua, mutta jostain ihmeellisestä syystä se kuitenkin on yhä sama, koska lääkäri ei ollut kirjoittanut raporttiin sen muuttumisesta. Tyytyväisiä vanhempia täällä ollaan vaikka ko lääkäri yrittikin hieman pelotella, ja liikkeetkin tuntuu yhä hurjemmilta, joskus käy jopa kipeää kun pikkuinen mojauttaa kunnon potkun johonkin tiettyyn paikkaan.[;)]
 
Nyt on hankittuna pikkuiselle turvakaukalo ja vaunut on jo tilauksessa. Laitan tuonne hankintoihin sitten myöhemmin niitä kuvia. Viikonloppuna voi olla et käydään hakemassa hoitopöytä ja pinnasänky, ja aattelin käydä valkkaamassa veljen lasten vaatteita, jos niitä alkais jo pesemään valmiiksi.
 
Ja maha kasvaa huimaa vauhtia, tissit on vuotanu jo rv 20 asti (kun oli aiemmin puhetta). Mies saanut ihmetellä, et miten voi olla mahdollista et nyt jo tulee tavaraa ulos, ja et rinnathan homehtuu tuota mukaa. Piti pidätellä naurua sen tutkiskelun ja ihmettelyn aikana kun saunomassa oltiin.[;)] Edelleen iskias vaivaa ja lisänä tullut selän kipuilu iltaisin jos ollut huonossa asennossa päivän, tahtoo tuo maha painaa selkää notkolle ja jos asento ei oo kohillaan kostautuu se sitten illalla. Mut näillä vielä pärjää tähän asti.
 
Eilen leivon pakkaseen omenapiirakkaa, tein omenapaistosta jälkkäriksi vaniljakastikkeen kera. Nyt pitäis alkaa lohikeiton tekoon. ja pitäis vielä imuroida tällepäivälle.
 
Nyt ois sitten sokerinrasitus suoritettu. Kyllä ei kovin helppoa ollut sitä litkua juoda. Mitenkä teillä muilla jotka olette sen käyneet on verikokeita otettu. Itse kummastelin kun ei otettu kuin paasto sokeri ja sitten kaksi tuntia litkun juomisesta toinen. Kumminkin ohjeista jotka neuvolasta sain ymmärsin että oisi pitänyt ottaa myös tunnin päästä litkun juomisesta. Ensi viikolla olisi sitten neuvola ja saa kuulla miten se sokerinrasituskoe meni.

[font="microsoft sans serif"]Mukavaa kesäkuun alkua kaikille!! [:)]
 
jennuska2: Mulla otettiin sokerirasituksessa verikoe 0h, 1h ja 2h litkun juomisesta. Olisko ne voineet unohtaa ottaa sulta sen yhden verikokeen?
 
Ei mulle sanottiin että nykyyään toivotaan että otetaan vaan se 0h ja 2h. Kai ne siitä saa sitten laskettua ne arvot. se selviää ensi viikolla kun on neuvolaan meno.
 
PojanÄiti, no mitä nyt vähän on päivät sekaisin, luulin että oli jo kesäkuu. [:D] Nyt on ainakin sitten. [8D]

Mamma_76, kiitoksia, onpas mukava pullahtaa taas joukkoon mukaan kun muistetaan. [:)] Rimpsrempsa siellä kuulemma tosiaan lilluu, aika moni muukin on poikamahaksi kommentoinut. Rakenneultran kätilö oli kyllä erittäin painokas ja varma asiastaan ja itsekin niitä häpyluita siitä kuvasta tiirailtiin. Meillä tosin ei kumpikaan ole niin kamalan vaaleanpunaisen perään vaikka rinsessaa nyt odotellaankin. Itsekin olen ostellut ties mitä oransseja dinosauruksia. [:D]

recto, mullakin on vuotanut tissit jo viikon pari, yllätyin itsekin siitä kuinka aikaisin se alkoi. Jotenkin olin ajatellut sen kuuluvan ihan sinne loppupäähän raskautta. Onneksi nyt ei ihan hillittömiä määriä ole vielä tullut ulos. [8|]
 
Mamma_76 Jooooo noi sipsit!!! Pirulaiset!! Menee niin pirusti ja joka haukkasulla on mielessä turvotus joka ei niillä tiettävästi parane... Ekassa mulla oli se makea mitä kaihosin ja nyt siis suolanen ja rasvanen, oiskohan kolmonen sit sellanen missä sitä porkkanaa ja omenaa...sanoi hän toiveikkaana[8D].

Päivä oli, meni ja tuli, nyt onkin *humpsista* jo ilta.
Postissa odottelee äitiys huppari jonka huusin huutonetistä ja loppuviikosta tulee muutama kietaisu paita tulokkaalle HIH ihan eka ostos!!![:D]

Kammotus väsy, kipasen vielä siellä postissa ja jos joku xxxxxxxllllllll uikkari halvalla ostarilta löytyis, mut sitten kyllä nukkumaan... Mietin että ostaisin ne biksut, muttakun tissit on jo kokoa tublaD ellei enemmänkin, nin eihän semmoisia purjeen kokoisia missään ole, ainakan halvalla!

Niin ja kummallista, mun ehkäsupistukset loppu heti kun juhlat saatiin loppuun...?! stressesupistuksia me think!

Loppukaneettina vielä että "vitun hiivasieni"[8D]
 
Oikein mellevää kesäkuuta myös täältä kaikille :)

Vähän omaa napaa:
nyt kun oli pari vapaata töistäkin niin vietin ne visusti kaapuntilla, kävin vähän humputtelemassa ja makselemassa kirppispöydän joka ens viikon maanantaina alkaa! eilen otin kuvaa ostetuista vaatteista, koitan laittaa tuonne hankintojen puolelle kuvaa :)  (paljon on myös kjo käytettyjä vaatteita mitä en ole kerennyt vielä järjestelemään) saatiin tänään myös kotiin miehen siskolta turvakaukalo, ihanaa kun jostain säästää [;)] mies totesi eilen että ostetaan vaan uudet vaunut menee jonkun aikaa ja käypäset sitten seuraavallekkin mukulalle (tai jos vaikka myisi niin myyntiarvo parempi) mullehan tämä passaa kyllä[:D] vaikka ei käytetyissäkään ole todella mitään vikaa!

Täällä tälleen, mulla vasta seuraava vkl vapaa juhannus viikonloppuna [:@] että sitten ketuttaa....
 
Jösses mikä iltapäivä!
Soitin isännällekkin äsken, ja sanoin etten todellakaan enään lähde tuon 11v pojan koltiaisen kanssa soppailemaan yhtään mitään.
 3 tuntia,että tuo jätkä löysi ittelleen mieleiset farkut!!!![:@][>:]
Mutta oli pakko lähteä ostaan housuja, kunnei olis ollu mitään "fiksua"/sopivan kokosta päälle huomiseen kevätjuhlaan.(eli viimetipassa taas mentiin...)

Napsautin saunan päälle, ja aijon kävästä rentoutumassa. Sitten heittäydyn sohvalle.. [;)]

PojanÄiti: Mulla on nyt tuo terveellisyys-juttu päällä. Kyllä syön herkkujakin, mutta se on pysyny ihmeellisesti kohtuudessa. Ja en syö niitä sipsejä kaksin käsin ahmimalla järjettömällä tahdilla, vaan muutoman dippaan kermaviilikastikkeeseen, ja se siittä.Mieluummin dippaan kurkun viipaleita ja porkkanaa [:-][8|] Outoa, ja kummallista...ystäväkin sanoi,että EI Normaalia[:D]
 
Heippa taas pitkästäaikaa.
Mukana olen edelleen mutta reilun viikon olin välissä Portugalin lämmössä, 35 astetta parhaimmillaan paahto meitä ja se oli jo hieman liikaa :) Mutta rentoutttavaa oli. Nyt en millään jaksa lukea kaikkia tulleita viestei mut kesäkuun kahlasin läpi kuiteskin nopsaan. Tultiin noin tunti sitten niin voitte uskoa että lentomatkan ja koko reissun jäljiltä tää mamma haluu vaan sänkyyn ja nukahtaa. Vauva potkii kääntyilee ja viakka mitä ja paljon!! välillä rasittamiin asti, mut onpahan kaikki kunnossa (toivottavasti). Huomenna minul onkin neuvola ja neuvola lääkäri, tarkistetaan kohdunsuun tilanne kun sillon ennen matkaa lääkäri ei ollut varma oliko vähän pehmennyt, ja supistuksiakin oli. Nyt ei onneksi ole ollut. Mutta palaillaan, nyt lepäämään. Anteeksi omanapaisuuteni tälläkertaa :(
 
Iltaa taas..

PojanÄiti: Minä olen joutunut syömään ihan alkuraskaudesta saakka maitohappobakteereja ja niillä lähti ja pysyi kurissa.. Nyt olen pitänyt taukoa ja saa nähdä pukkaako se heti kohta taas uudestaan.

Piia84: Kiva, että saat vauvalle uudet! Uutuuden viehätys [;)]

Mamma_76: Minulla oli ihan alkuraskaudessa tuollaista.. Vähän ennen puolta väliä maistoin pitkästä aikaa makeaa ja sipsejä ja siintä se sitten lähtikin paino villiintymään :D En kyllä vieläkään ole suklaan perään, söin pari pv:ää sitten kaksi palaa ja jo alkoi ällöttää, hyhhyi. Tämän hetkisiä herkkuja ja "herkkuja" mitä välillä tekee mieli: Tonnikalasalaatti (Namnamnam), pähkinät (suolattomat), kiivit ja ajoittain kahvilassa ihanasti esillä olevat leivokset (rakastan)!

Tänään kävin katsomassa kämppää, johon mies on kohta muuttamassa. Oli vuokranantaja jättänyt sen törkeään kuntoon! Se sitten soittikin miehelle ja pahoitteli sotkua. Lattiat oli aika likaiset, wc:n kannessa jotakin roisketta (?) ja keittiössä joitakin seinien maalausvälineitä.. Hyi. Olisi heti tehnyt mieli alkaa siivota siellä [:D] Mutta juu, ehkä mies saa itse siivota kämppänsä tai.. Ehkä en vaan voi vastustaa niin likaisia lattioita ja menen sinne luuttuamaan ja kiillottamaan paikkoja [:D] [:)][8D]
 
Nopeesti huikkaan, että täällä kaikki kunnossa!
Avioliitto ja lapset työllistävät päiviä oikein urakalla ja nyt alkaa myös juhlien järjestäminen- huh!
Tekemistä ja keskusteltavaa piisaa, onneksi myös mukavia asioita!!
 
Palataan taas!
 
Kesakuuta mammoille![:D]

Ihanaa kuulla, etta jotkut muutkin ovat jaaneet noihin sipseihin jumiin. Ma oon aina ollu enemman suolasen kuin makean peraan. Ennen raskautta tuli syotya salsaa ja tortilla sipseja, mutta pahoinvointi lopetti sen harrastuksen, eika vielakaan tee niita mieli. Suomessa oli ihana dipata kurkkua, porkkanoita ja kukkakaalia, mutta taalta maasta en ole loytanyt kermaviilia enka kivaa valmis dippiakaan. [&:]

Viime viikko oltiin New Yorkissa kaymassa ja siella oli ihanaa, kun sai ostettua valmiiksi paloteltuja hedelmia painon mukaan. Tuli syotya urakalla hedelmia; eri melooneita, ananasta ja mansikoita ms. Jalat kylla joutu reissun aikana koville. Nyt niita lepuutellaan. Taalla kotona oli uima-allaskausi pyorahtynyt kayntiin ja lampotilat on olleet sen mukasia eli +30.

Suonenvedoista pohkeissa oli puhe ja itse huomaan heti, jos kavelee paljon ja paasee nestehukkaa tulemaan, niin yolla kipu iskee helpommin. Narastys on myos loytany tiensa mun vaivoiksi. Hassuinta on etta Activia-jogurtti tuntuu pahentavan tilannetta.

Poden hieman huonoa omatuntoa, kun en ole vielakaan pikkuiselle ostanu mitaan. En vaan vielakaan osaa. Aitiysshortseja sen sijaan on tullu shoppailtua joka pituutta.[:D] Ehka se se pesimisviettikin kohta iskee.
 
Heippa odottajat!

Hui kun oli taas tullut juttua paljon, kun jäi itseltä pari päivää väliin. Ei sillä, kirjoituksianne on ihana lukea!! [:)]

PojanÄiti: Voi kuinka hienot juhlat järjestitkään pojalle! Kuulostivat niin mukavilta!

Myös Minzkulilla kuulosti olleen mukavat kesän aloitusjuhlat! Sinulla kyllä on ohjelmaa tälle viikolle! [:o] Tsemppiä!

Milamariaa: Voi kauhistus tuo teidän kolarin näkeminen. Ihan meni kylmät väreet täälläkin kun ajattelen asiaa. Mutta tuo sinun pullien leipominen [:D]  Niistä tuli tosiaan sitten "terveyspullia".... [:D][:D]

Kaikan tavoin myös minä olen päässyt leipomaan raparperista. On tullut jo kaksi piirakkaa tehtyä. Ja raparperinhan kanssa pitää käyttää jotain maitotuotetta, niin saa sitten hyvällä omalla tunnolla laittaa lämpimän piirakan päälle vaniljajäätelöä... Nam! [;)]

Mamma76: Voi kauhistus tuota sinun tapetointia tai siis sitä sähköiskukohtaa!! [:o][:o] Itse aivan sinun puolesta säikähdin!! Onneksi ei sattunut lujaa!!! Olet muuten aikamoinen, kun muutenkin aivan yksin tapetoit!! Nauroin tuota teidän farkkujen ostoa... Taitaa poika alkaa näyttämään teiniyden piirteitä, kun noin tarkaksi menee housujen osto... [;)][:D]

Sipsit, karkit & jäätelö: Minulla tekee noita kaikkia mieli jatkuvasti... [:@]  Alussa voin pahoin ja silloin tuli syötyä pitkään ainoastaan niitä raffel-sipsejä. Ne eivät kyllä enää mene. Taisin syödä itseni irti niistä niin, että en varmaan koskaan enää saata niitä syödä. Viime aikoina juustosnacksit ovat olleet lempiherkkuni, mutta useamman pussin peräkkäin syöneenä, nekin alkavat vähän menettää makuaan. Ehkä yritän sitten syödä itseni irti kaikista sipseistä... [;)][8D] Mies ei toki ole oikein uskonut tätä selitystä... [:-]  Karkkia ja suklaata minun on aina tehnyt mieli, joten siinä himossa en niin hirveästi edes eroa huomaa, mieli vain tekee. Ja jäätelö näin lämpimien ilmojen tultua on ihan MUST!! Sitä kuluu ja paljon... [:)][8|][:-][:o]

Hiiva: Makean syönnistä päästäänkin sitten tähän hiivaan. Minä olen nyt jo pidempään syönyt maitohappobakteereja ja lisäksi käytän n. kolme kertaa viikossa sellaisia maitohappobakteerikapseleita emättimeen. Näillä keinoilla hiiva on nyt pysynyt jo pidempään kurissa. Kaikista parashan olisi välttää tuota pullaa, karkkia, kakkua yms. mutta kun ei pysty.... [:(]

Närästys: Tuo hyvän syöminen ei myöskään varmaan ole närästykselle kaikista parasta ehkäisyä... Itse olen käyttänyt sitä Gaviscon-juomaa ja se on ollut ainakin tähän saakka riittävää. Olen pelännyt kovasti tuota närästystä, kun se on ollut minulla vaivana ennen raskauttakin aina aika ajoin ja silloin kun se tulee minulle, niin se on todella voimakasta! Kurkunpää menee aivan rikki, ääni lähtee ja en saa nukuttua moneen yöhön. Onneksi nyt raskausaikana tällaista närästystä ei ole tullut kuin kerran ja tosiaan silloin en sitten lääkeenä käyttänyt muuta kuin tuota Gavisconia.

Tällaista tällä kertaa!
 
Hyvää Aamupäivää mammat!

Ahkeroin aamutuimaan meille uuden topicin, helpottaa varmana varsinkin ensikertalaisia [;)]
Lisäilen listaan tarpeen tullen, ja kukin sitten oman mielensä mukaan sieltä valikoi omansa, jotka katsoo tarpeelliseksi[:)]

Tänään on edessä pojan kevätjuhla, ja nyt kun lapsella on vaatteet...niin mamma alkoi miettimään,että mitä sitä päälleen laittaisikaan?![:D]
 Ja nyt menoks!!
 
milamariaa ja napa Saako noita maitohappobakteereja syödä ihan "luvatta" vai pitääkö lääkärinkautta mennä?
Ja mitä ne pimppakapselit on? --->johon sama jatkokysymys kuin yllä?
Mä oon niin kyllästyny kynsimään itteeni, ja jossain kylässäkin pitää aina mennä nurkan taa kyhnäämään, ostin ekstra karheaa vessapaperiakin[8D] canestenia menee tuubikaupalla, ja hiivaleipä on enään haave kaupanhyllyllä. Seksistä ei enään edes haaveilla, jo pelkkä pippeli sanana saa kirvelyn alkamaan...[8D][;)][:@]
 
PojanÄiti: Maitohappobakteereja saa syödä ihan "luvatta". Itse asiassa hyvä ystäväni (terveydenhoitaja ja kolmen lapsen äiti) neuvoi, että sitten viimeisellä kolmanneksella olisi hyvä syödä Gefilus-tabletteja ihan joka päivä, niin se voi auttaa positiivisesti myös vauvan vatsaan. Nyt olen vielä syönyt jotain muita kapseleita, kun nuo Gefilus-merkkiset ovat niitä kalleimpia, mutta vaihdan sitten niihin viimeisen kolmanneksen alkaessa.

Samoin niitä maitohappobakteerikapseleita voi käyttää ihan luvatta, tai itse asiassa niitä minulle neuvolassa suositeltiin. Minulla on käytössä Gynocaps-merkkiset kapselit. Se laitetaan illalla emättimeen. Ainoa huono puoli on se, että sitä sitten valuu seuraavana päivänä emättimestä ja sen takia joutuu käyttämään vähän paksumpaa pikkuhousun suojaa, joka taas tietenkin sitten voi vähän "hauduttaa värkkiä".

Silloin kun oli oikein kunnon hiiva päällä, niin neuvolasta käskivät hakea tuota Canesten combia, eli siinä on sekä kapseli, että rasvaa ja tärkeää on se, että myös mies käyttää sitä rasvaa, että ei siirrä hiivaa takaisin sinuun jos sille päälle sattuisitte.. [;)]  Meillä ainakin miehen käskettiin käyttämään sitä rasvaa, vaikka hänellä ei mitään hiiva-oireita ollutkaan.
 
Takaisin
Top