Kesäkuun kuulumiset

Voi että mua on ruvennut yököttämään kaikki pahat hajut.. ihan kamalaa.
Ei ole yhtään ollut pahoinvointia tätä ennen. Nytkin äsken kaupassa.. onko kukaan muu huomannut että siellä haisee aivan jumalattoman pahalta? Kaikki kalanhaju, suolakurkunhaju, sipulinhaju.. voi elämä ! ! Sit vaan yökin aikana ja kyl se sitten lähti helpottamaan mutta oli kyllä vaikeaa..

Kiitos Malla [:)]

Ang1: Oon huomannu! :D Kaupassa on liikaa kaikkia hajuja ja joskus kalatiskitkin tuntuu haissevan jos sinne vaikka joku pussi on puhennut tjn.. [:'(] Suolakurkut ihan kauhian kamala! Yks tuttu sano, että leipähyllyt hänen raskaudessa oli paha paikka [:o]

Onneksi nyt sentäs kahvi alkaa mennä alas, saa kupin tai kaksi piristystä päivään :)
Eilen tuli käytyää makuunissa. Vikatikki. Karkit ei vaan sovi miulle ja tulivat heti ylös. Kivakiva. Aina sen vaan unohtaa  miten huono olo niistä tulee [:@]

Hei nää hajut on kyllä munki mielestä jotenki voimistuneet! Joka päivä kävelee jossain, missä tahansa, ja aina tulee joku ihme haju vastaan. Tietyt hajut haisee voimakkaammin ku jotku muut. Mä kans yökin joka paikassa... [:'(]
Tässä viime viikonloppuna siivottiin mun kämppää äitin kanssa ja mä jostain syystä haistoin suolapähkinöitä. Ihmettelin sitä ääneen äitille ja äiti vanno, ettei oo koskenutkaan mihinkään suolapähkinöihin. Sit seuraavana päivänä mä kaivelin yhtä hyllykköä, ja kas kummaa, siellähän olikin avattu pussi suolapähkinöitä! Tosin se oli silleen taiteltu niinku kiinni (you know?), eikä siihen siis kumpikaan koskenut JA se oli aivan toisella puolella huonetta ku missä mä sen haistoin!! [:D] Ihme touhua!!

Laitetaanpa hieman omia kuulumisia pitkästä aikaa. Kävin neuvolassa tuossa keskiviikkona ja siellä oli kaikki hyvin, vaikka aina sinne vähän pelko persiissä menee vielä tässä vaiheessa, kun kuitenkin pari keskenmenoa alla ja viime kesänä miehen veljen vaimolla oli keskenmeno juuri näillä viikoilla...

Sydänäänet löytyivät heti ja potkujakin sateli anturiin... Pissa puhdas. Verenpaineet 112/70 (uskomattoman hyvä, kun yleensä saan sen aina koholleen neuvolaan mennessäni, kun stressaan siitä), hemoglobiini 146 (!!! mulle uskomaton, ei ole KOSKAAN ollut noin hyvä muutoinkaan saati raskausaikana). Painoa tullut +2kg (minulle sitä kuulemma saa tullakin...) Veriryhmä ym verikoetulokset olivat tulleet ja olivat edelleen sitä, mitä sanoin "tädille" niiden sitten olevan, eli veriryhmä A+, HIV sun muut vastaavat negoja (mistäpä noita hankkisi). Koska yksi lapsistani on ollut syntyessään "keltainen" ja tarvinnut valohoitoa joskus rv36 paikkeilla otetaan vasta-ainekontrolli verestä, jos olen kasassa... (protestoin asiaa, kun olen rH+ ja keltaisuus johtui keskosuudesta). Iskiaskin on pysynyt poissa jo vähän aikaa.

Huolenaiheena tässä on hieman se, että minulta löydettiin kohdunsuulta streptokokkiB, joka voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen riskin (tuo näyte otettiin siksi, että minulla on yksi keskosena syntynyt lapsi). Olen nyt syönyt antibiootteja ja voi vain toivoa, että tehoaisivat.

Nyt mun täytyy taas ihmetellä tätä tän pikku maan neuvola systeemeiden eroja. meidän neuvolassa ja uskoisin, että Helsingissä muuallakin on käytäntö, että uudelleensynnyttäjät käyvät tuttuun tapaan ensikäynnillä n.raskausviikoilla 7-9 ja sitten seuraava tapaaminen ajoitetaan yleensä raskausviikoille 20. Aika kamalaa musta. En ole tosiaan varma onko tää vaan HKI:n käytäntö, mutta musta aika pepusta suoraan sanottuna. Pitkä aika odottaa esim.sydänäänten kuuntelua. Pakko mennä sit yksityiselle, koska en ala kinuamaan extra aikoja meidän neuvolasta. Ei se täti ollu todellakaan niin ihana siellä :( Eka raskaus hoidettiin eri neuvolassa ja meillä oli aivan ihana kätilö siellä, joka oli tosi symppis. Harmi kun muuttaa 5km päähän ni jo pitää neuvolaakin vaihtaa. Harmittaa!!Grrrr!!

Joo siis mä kans asun Helsingissä ja mulla oli eka neuvola viikolla 8 ja seuraava neuvola on ens viikolla, eli 16+1 ja pidemmälle ois menny, mutta mun neuvolatäti jää lomalle juhannuksesta, joten halusin välttämättä päästä ennen sen lomaa. Kauan on siis pitänyt oottaa. Tässä välissä oli ainoastaan se ultra viikolla 12 (onneksi!!). Mulla on ensimmäinen raskaus vasta, joten kaikki on uutta ja huolettaa tietysti, kun ei tiedä miten menee ja onko kaikki niin kuin pitäis. Oon vaan purru hampaita yhteen ja yrittäny oottaa sinne ens torstaille, että pääsen sit kuuntelemaan niitä sydänääniä ekaa kertaa. Muistaakseni seuraava neuvola on vasta joskus viikolla 22 tai jotain...

:O aika harvoin teillä noita neuvola aikoja. mulla saattaa olla kerran tai pari kk.. yhessä vaiheessa ravasin siellä joka toinen päivä kun eivät saaneet lapsen sydän äänii kuuluu, mutta kaikki oli kumminki ok. mun mielestä on ihanaa ku saa kuunnella lapsen sydän äänii vähän useemmin.
teijän pitää alkaa motkottaa niille tädeille ja sanoo että haluutte neuvola aikoja vähän useemmin. [:)]

Heippa kaikille!
Täällä pohjois-Helsingissä myös pihistellään neuvola ajoista.Neuvola täti on tosi mukava kyllä, mutta ei jousta ajoissa ollenkaan, olen käynyt viikolla 10 ja seuraava neuvola on viikolla 22.
Vaikka itselleni tämä onkin viides raskaus, on silti aina olo kuin odottaisi ensimmäistään ja haluaisin käydä useammin tarkistuttamassa arvot ja sydänäänet.
Tein sellaisen päätösen, että kun en sinne neuvolaan pääse sydänääniä kuuntelemaan niin ostampa oman laitteen jolla voin kuunnella aina, kun haluan pikkuisen sydäntä ja tämä on kyllä ollut pelastukseni! [:)]
Ihanaa odotusaikaa meille jokaiselle [:D]

Voi himpura! Kirjoitin taas kerran sepustukset, mutta jotenkin onnistuin itseni saamaan pois sivulta ja se sitten katosi...

Eli yritetään uudelleen... Noista neuvola-ajoista, itse kävin ensimmäisen kerran rv11 ja nyt sitten kerran kuussa. Muutama ylimääräinen lääkärikäynti (ultraus) tulee taas siitä syystä, että tuolla kohdunkaulallani on tapana pehmetä ja sen suulla avautua ihan pienillä viikoilla ja sitä pitää tarkkailla. Minulla muuten on seuraava käynti 13.7 ja silloin on varattuna rakenneultraus, JOS vieraileva lääkäri sen niin pienillä viikoilla (17+1) tekee, muuten saa katsoa vain tuon kohdunkaulan tilanteen ja varataan uusi rakenneaika hänen seuraavalle käynnilleen.

Miten moni muuten on joutunut sokerirasituskokeeseen? Senkin suhteen kun käytännöt tuntuvat olevan varsin kirjavia paikkakunnista riippuen. kuvittelin, että täällä meillä kaikki odottajat nykyään passitetaan sinne lukuunottamatta alle 25v ensisynnyttäjiä, mutta ainakaan minulle ei siitä ole mainittu mitään ja näillä viikoillahan se jo tehtäisiin jos tehtäisiin. Eli ilmeisesti tuo painoindeksi ennen raskautta (minulla tällä kertaa 19) ja se ettei taustalla ole isoja vauvoja tai raskaudenaikaisia sokeriongelmia vaikuttaa myös asiaan.

no mä meen sokerirasitustestiin nyt tulevana tiistaina. kun on rv 16+2, olis pitäny mennä vähän aikasemmin mutta ei tuolla saa oikeen aikoja. ja seuraava on sitten joskus viikol öö...... oisko 25. en muista. mutta joudun sinne ensinnäki siks että on vähän ylipainoo ja lähisuvussa on niin paljon diabetestä että haluavat senki takia että menen sinne. [:'(]

mulle sanottiin ekalla neuvolakerralla, että nykyään on käytäntö että kaikkien olisi hyvä mennä sokerirasituskokeeseen niin ensisynnyttäjien kuin uudelleensynnyttäjienkin. Ite menen oikein mielelläni, vaikka ihan lähisuvussa ei diabetestä olekkaan. mun painoindeksi oli kait jotain 21 ekan neuvolakerran aikaan. Eka vauva syny viikilla 41+4 ja poika paino 3802g. Ihan normaalinkokoinen poju ei pienimmästä eikä suurimmasta päästä. mulla se koe varmaan tehdään sitten viikoilla 20. mua vähän harmittaa, että ei oikein synkkaa sen neuvolatädin kanssa,mutta se on vaan jotenkin niin tiukka ja kireä. Ehkä saatiin vähän liiankin hyvä tyyppi edellisellä kerralla seuraaman mun raskautta. Saatiin aina miehen kanssa halaukset,kun lähdettiin pois neuvolasta. No kunhan tää uus nyt hoitais vaan asiansa hyvin niillä vähillä käynneillä. Eka lääkäri mulla on näillä näkymin vasta viikon 30 jälkeen juuuust. menen kyllä yksityiselle varmaankin Femedaan,missä käytiin varhaisultrassakin. Yöllö heräsin kamaliin kipuihin ihan ku kuukautiset olis alkamassa. Selkää koski kun olisi sahattu poikki ja munasarjat molemminpuolin oli kipeät. Tuli jo mieleen, että tää oli nyt sit tässä. mutta ei sit onneksi vuotoa ole tullut ja nyt ihan normaali olo. Jospa ne oli vaan kasvukipuja.
mites muuten tättärä onko sulla tullut aika samankokoisia vauvoja?? monet on mulle sanonut, että joka kerralla on aina tullut pikkasen isompi,mutta eihän se aina voi mennä niin.Eikä kait se äidin oma koko vaikuta siihen minkä kokoinen beibi sieltä sitten putkahtaa paitsi,jos on diabetestä.

Mekin ollaan aina käyty femedassa Bruno Cacciatoren luona, hän katsonut molemmilta syntyneiltä lapsilta kaiken mahdollisen ja mahdottoman..luotan häneen täysin, aivan uskomaton. Itselläni ollut synnynnäinen sydänvika ja siksi olen aina hermoillut hiukan, mutta Bruno kyllä katsoo niin tarkasti kaiken, etten enään käynnin jälkeen ole ollut huolissani. Molemmat lapset ovat olleet täysin terveitä ja heidät on ultrattu Brunolla vk 24. [:)]

Heiri ja Eve78 mulle sattu "hyvä" tuuri nyt noiden hajujen kans! Mulle iski aivan järjetön flunssa ja poskiontelotulehdus päälle joten: olen niin tukossa etten haista mitään! Loistavaa!
NO mutta tästä taudista.. olen nyt kaksi kertaa viiden viikon sisään sairastanut ison flunssan, ekalla kertaa oli sekä poskiontelot että keuhkoputket tulehtuneet. Nyt vaan poskiontelot. Mutta väkisinkin herää kysymys : tätäkö tää raskaana olo on sitten? Sairastelua koko ajan!!

Tuntuu uskomattomalta miten vähällä ite on päässy kun lukee teidän muiden oireista. Mulla oli lievää etomista ja ruokahaluttomuutta, mut se on menny ohi viikkoja sitten. Tietyt ruoka-aineet on jääny iteltä pois, esim kana ei enää uppoo niin paljon kun siitä aikasemmin tykkäsinkin, ja leivän päällä siedän levitteen ja juuston, muuta siihen on ihan turha yrittääkään työntää. Salaatteja ym kyllä syön sit erikseen hyvinkin mielelläni, ja omenoihin on iskeny aivan kauhee himo. [:)]
Nyt on tiettyjä hajuja jotka ei ole kivoja, ja esim roskiksen tyhjäys on nykyään täysin isännän hoteissa, mä en suostu siihen koskeen, ne hajut on liikaa. Väsymys on ja pysyy yhä edelleen, mut ei sekään niin pahana kun sillon ihan ekoilla viikoilla, tietynlainen "laiskuus" myös väsymyksen kaverina, ei vaan saa itestään irti et tekis esim kotihommia.
Pahin meillä taitaa olla nuo yöpakkaset makkarin puolella. Kun ei vaan tee mieli ni ei tee mieli, isäntä kyl yrittää ymmärtää mut se on aina ollu mua paljon viriilimpi... Se on välillä ihan tuskissaan, ja sit tulee mulle tosi p***a fiilis kun tietää miks toinen on maansa myyneen näkönen ja olonen ja vaan huokailee...[&o] Kun kuitenki haluis "auttaa", mut sit jos vie ajatusta yhtään sinne toteuttamisen puolelle ni tulee ihan kun seinä vastaan. Ja se kyl rassaa mua tosi paljon [&o]

Onko muuten muilla ongelmii hampaitten harjauksen kanssa? Päivän pahin on kun joutuu aamuvuoroon mennes peseen hampaat heti aamusta. Kaameeta yökkäilyy ja kakomista. Ainoon kerran oon halaillu posliinipottaa just legon tiskauksen yhteydes. Mut sit jos pystyy venyttään operaation iltapäivään ni ei ongelmia. Omituista? [8|]

Fantti82 :
mulla on taas ihan toisinpäin...en kehtaa kohta edes ehdottaa miehelle, kun tulee olo että on ite kokoajan haluamassa. raskaus on aina tehnyt mut viriilimmäksi kuin muuten:) No pahoinvointi kyllä vähän vie multakin energiaa enkä ole ite ollu kovin ahkera esim. kodin siivouksessa. Toisaalta mun raskautta leimaa ailahtelevaisuus. Yhtäkkiä saan päähäni leipoa ja tehä kaikenlaista sit parin tunnin päästä olenkin oksentamassa vessassa ja olen aivan rättipoikkiväsynyt. Nyt olen ihan innoissani,kun lähdetään pojan päikkäreiden jälkeen lastentarvikemaailmaan kattomaan uusia rattaita! Jospa nyt ostais uudelle tulokkaalle jotain pientä samalla :)Sieltä sitten anopin luokse. Saas nähdä kommentoiko mun masua, kun se on sellanen hauskansilmä.

Fantti82, mulla tuo hampaiden pesu kyllä tuottanut oksentamistakin joinakin aamuina. oikeastaan heti ihan alkuraskaudesta asti ollut aamuisin tosi hankala pestä hampaita yökkimisen ja oksentamisen takia, illalla ei mitään ongelmia hampaiden pesussa. rv 14 hellitti tuo ja johtunee siitäkin, että vaihdoin pienipäisempään hammasharjaan.. kaameaa tuo oli.. nyt helpompaa onneksi, ei tartte joka hampaitten pesukerralla pelätä että laatta lentää! Nyt vaivoiva kammottava selkäkipu ja jäätävä päänsärky.. ja ihmeelliset alavatsakivut, niinku puukolla löis joku vatsaan.. mutta toivon mukaan alkaa hellittää. PAhoinvoinnista oon päässyt MELKEIN kokonaan eroon. :)

Hampaidenpesu on kyllä syvältä täälläkin! Mulla tosin hiukan autto ku vaihdoin sähköharjan normiharjaan. Jotenkin se normi on hiukan parempi kun hallinta on täysin itsellä. Tai jotain [:D]

Hampaidenpesusta jäi itelle kammo, yhä edelleen kielen putsaaminen alkaa yököttää... ja vuos sitten oli kyllä aina varmat yrjöt aamuin-illoin kun leegoja tiskas! :)

Et terkkuja vaan tulevasta elämästänne vuoden päästä ;) (hurjaa lueskella näitä teidän juttuja, meillä viime vuoden joulukuisilla kun on jo puolvuotiaat täällä osoittamassa omaa tahtoaan ja harjoittelemassa liikkumista! :O Silti teidän jutut edelleen saa nyökyttelemään ja muistelemaan "menneitä", vaikkei siitä tunnu olevan vielä niin kauaa!)

Mä kävin siinä sokerirasitustestissä viime viikolla, eli 14+6. Mä ymmärsin neuvolatädin puheista, että täällä Helsingissä ainakin kaikki laitetaan siihen testiin. Silloin eka neuvolakäynnillä sain lapun, johon täti kirjoitti, että meet tähän testiin viikoilla 12-16 ja sit uudelleen 22-28, eli kaks kertaa ainakin täytyy mennä.
Mulla eikä kenelläkään suvussa ole diabetesta, tosin mulla kyllä ylipainoa. Kaikki arvot oli kuitenki erinomaiset.

Ja tuosta hampaitten pesusta: mulla kans on yököttänyt aina just se aamupesu, niin paljon, ettei siitä tullu mitään. nyt pari viikkoa on jo pystyny aamulla pesemään, eli kai se liitty siihen alkuviikkojen pahoinvointiin mulla ainakin.

Ja siis mun poikakaverilla on samanlaiset oltavat ku sun Fantti82, mun ei vaan kertakaikkiaan tee mieli. [&o] Miesparka on ihan tuskissaan... Ja siis se ei YHTÄÄN ymmärrä, että tää johtuu näistä hormooneista, joka tekee asiasta vielä pahemman, kun mä kans haluaisin haluta ja "auttaa"... Jokusen kerran oon sit "uhrautunu", mut eihän se oo sillekään ollenkaan sama asia, kun ei oo sitä samaa tunnetta...[8|]
Ärsyttää tää kyllä tosi paljon!!

Kävin 12 viikolla sokerirasituksessa ja sit vielä myöhemmin uudestaan.. Täälläpäin taitavat kans aika helposti laittaa ihmisiä niihin testeihin. Joka on kyllä hyvä juttu :)

Hammaspyykki tosiaan on varsinkin aamuisin hieman vaikeaa nykyisinkin, mutta alkuraskaudesta äklötti se hammasharjan suuhun pistäminen välillä aika paljon [:'(]

Eve78 ja Fantti82: Täällä sama, yöpakkaset alko hetipian raskautumisen jälkeen ja se tekee pahaa, vaikka toisaalta haluaisi niin ei vaan tee mieli! [:(] Lisäksi vielä alaselkä on niin hemmetin kipeä, että vaikuttaa mieliaankin.. No on se nyt ollu vähän parempi kun käytiin ostamassa Anita Baby Belt tukivyö.

Tänään kävin keskussairaalla "luovuttamassa" reilu 10 putkea verta ja se oli kamalaa! Piikkikammoisen kannattaa hankkia ittensä raskaaksi niin saa ainakin siedätyshoitoa raskauden aikana. Varsinkin jos on mennyt ja ilmotitanut ittensä siihen radiel tutkimukseen [8|]
Kyllä varmasti kalpenin kun se labratarrojen tulostin tulosti varmaan reilu 50cm pitkän pätkän litanian tarroja [:-]

Mutta selvisimpäs hengissä! [:D] Nyt tosin on vähän ällö olo ja sitä lisää se, että kaverin kanssa on menossa näköjään välit poikki. No, minkäs tekee. Sovituista asioista pidetään kiinni.. ja tässä ei ihan parista eurosta ole kysymys :(

Noh, jos yrittäs ruokaa nassuun ja oikasta itteensä niin jospa se olo tästä paranis..

Takaisin