Kesäkuun kuulumiset

Ääh tää päivä ei oo miun [:(]

Neuvolassa käytiin, sydän äänet ei kuuluneet joten huomenna äitipolille niitä kuulostelemaan.
Tuosta en ole niinkään huolissani, torstaina viimeksi ultrassa nähtiin kun sydän sykki. Tää miun "mahapeite" ja taaskepäin kallistunut kohtu varmaan aihetuttaa sen ettei niitä helpolla kuule.

No, sitten tämä raskausdiabetes. Ei siinä mitään kyllähän mie haluan oman ja vauvan terveyden vuoksi muuttaa elämäntapojani, mutta tiedän siitä tulevan suoraansanottuna perkeleen vaikeaa. Siihenkin tulokseen tänään tulin, että todellakin pysyn työttömänä (pidän kyllä työnteosta, nyt on vain tullut eri arvojärjestys asioille) ja keskityn omaan ja vauvan hyvinvointiin. Kiloja on tullut raskauden alusta 5 ja sehän on reilu puolet mitä ylipainoiselle saisi tulla.. eli nyt on jotain tapahduttava.

Fantti82:lle sanon, että tuttu tunne! Ok, lääkäri on miulta nostelut kieltänyt, mutta välillä tulee niin turha olo kun tuntuu, että jotkut ihmiset ei anna tehdä mitään. Sekös ärsyttää ihmisenä joka on tottunut tekemään eikä seisomaan... [:@]

minäkin täällä vähän taistelen tuon painon kanssa..mulla nyt ei oo tullut kuin 2 kiloa, mutta on se kumminki vissiin vähän liikaa vielä tässä vaiheessa! musta tuntuu että voisin syyä koko ajan vaan kaikkea! hirveänä olen lukenut kun monilla ei tee mieli rasvaista ruokaa, olisipa minullakin.. lähinnä tuntuu olevan ällötys salaattiin [:'(] yleensä kyllä ruoan kanssa aina syön salaattia!
tänään minullakin oli ensimmäinen lääkärin sisätutkimus ja kuunneltiin sydänäänet..meinas kyllä oma sydän pakahtua siihen paikkaan! [:)] on se vaan niin ihmeellistä ettei voi olla muuta kuin onnellinen!!

toivottavasti sinulla heiri kaikki on kuitenkin kunnossa siitä huolimatta ettei nyt tänään kuulunut sydänääniä! huomenna parempi päivä :)

Mulla taas on kohtu työntynyt eteenpäin, josta syystä tää mahakin varmaan on pömpöttäny jo pitkän aikaa. Ja kun oon aina ollu aika laiheliini, niin näkyy varmaan senkin takia tuo maha.

Ihanaa kyllä kun mieskin pääsi mukaan tuohon ekaan ultraan ja näki meidän pikkumönkiäisen. Nyt se höppänä koko ajan taputtelee miun mahaa ja kannustaa et Möngi Tirri, möngi! [:D] Ei sitä vaan jotenkin osannu ees kuvitella miten upeelta ja uskomattomalta se tuntuu nähdä oma lapsi ekan kerran liikkumassa siellä! [:)] Tai ei ehkä uskaltanukaan kuvitella, kun koko ajan jossain alitajunnassa miettiny, et entä jos... [&o]

Ja maanantaina kerrottiin tuleville mummolle ja ukille... Kyllä ne oli niin onnellisia!!  Ne kun on jo aika vanhoja, oon ainoo lapsi, enkä tästä enää nuorene... Yhessäkin ollaan oltu jo vuosikaudet, joten ovat varmaan jo kauan oottaneet..

Varmistus ultrassa ja sydän siellä sykki [:)]
Harmivaan en vieläkään siis ole kuullut niitä :/ No, sekin ajallaan :)

Malla voin kuvitella reimun isovanhemmilla :)
Meillä tuli vähän erilaiset vastaanotot kun ollaan oltu niin vähän aikaa yhdessä ja muutenkin kaikkea tapahtunut viime vuosina.. Omat vanhemmat tottuivat äkkiä ajatukseen ja kyllä ne isännän vanhemmatkin on jo pehmenneet ja mielenkiinnolla ultrakuvia kattelevat :D

Heiri, hienoa että sydämensykintä löytyi. Vatsanpeitteet tosiaan vaikuttavat asiaan aika paljonkin tässä vaiheessa vielä...

Täällä muuten taitavat liikkeet tuntua! En oikein itsekään tahtoisi uskoa sitä, mutta eilen illallakin niin selvästi tuntui naputtavia hipaisuja tuolla vasemmalla puolella alavatsaa, että kai se todeksi on uskottava. Ja lisäksi parista edellisestäkin olen todistettavasti liikkeet tuntenut näillä main - esim. nelosesta näkyi jo viikolla 16 ULOS, kun neuvolassa makailin tutkimuspöydällä ja sitten tätikin siinä sanoi, että "Ohoh onpas ponteva...", mutta tuo nelonen onkin kyllä sellanen poju, että kun olen häneen paremmin tutustunut niin en lainkaan ihmettele. Esikoisesta tunnistin liikkeet vasta joskus 18-19viikoilla... Ja tuo on sentään jalkapalloilija.

Meillä muuten on edelleen pitänyt se kertomattomuuslinja, että kellekään ei kerrota. Lapsille ajateltiin kertoa, kunhan ollaan saatu meidän seuraavaksi kotiutuva vauva (hauva) kotiin tuossa heinäkuun alussa. Muut tosiaan saavat itse huomata. Anopille saatan mainita, mutta en kyllä kellekään muulle, nimittäin 7 lasta synnyttänyt anoppini on ainoa lähipiirin ihminen, josta voin olla varma ettei ala taivastella. Oman äitini kommentti edellisen jälkeen "Se oli sitten viimeinen" stressaa edelleen, joten hänelle en kyllä sano yhtään mitään vaikka muuten läheisiä olemme aina olleetkin niin jostain syystä tässä tuntuvat hieman menevän sukset ristiin - en ymmärrä mitä tuossa on takana, mahdollisesti vähän kateuttakin, äiti itse joskus sanoi, että olisi vielä ainakin yhden lapsen halunnut, mutta sitten kuitenkin kolmeen jäi, kai mietti itse liikaa sitä, mitä muut ajattelevat. Ainakaan hänellä ei ole mitään syytä epäillä jaksamistamme lasten kanssa.

OFF TOPIC: tässä pyörii elämä tämän raskauden lisäksi nyt aika paljon tuon toisen meille muutaman viikon päästä kotiutuvan vauvelin ympärillä - lauantaina on tarkoitus suunnata tuohon naapurimaakunnan puolelle Tuuriin koiranäyttelyyn ja sillä reissulla ajattelin shoppailla koiratarvikkeita tenavien kanssa oikein sydämen kyllyydestä (leluja nuo ovat shoppailleet jo kuukausitolkulla, mutta nyt tarvitaan pantaa, harjaa, hihnaa, pyyhettä.......) Ja ihan off topicina tässä meidän porokoiravauva Minni.

Viisitoista viikkoa täynnä tänään.
Odottelen edelleenkin sitä "raskauden kukoistusaikaa". Tasan yhdeksän viikkoa sitten alkoi närästys, jatkuva pahoinvointi ja migreenit, joiden takia olen ollut sairaslomalla viimeiset reilu 4 viikkoa, sillä työni on sellaista, että siinä on liikuttava, kumarreltava, nosteltava, puhuttava, laulettava, oltava sosiaalinen ja iloinen. Eikä öksylle pääse parin sekunnin varoitusajalla millään, ja sinnittelystä huonovointisena seuraa migreeni.

Nuo vaivat alkavat nyt tällä viikolla helpottaa, mutta jotta en liian helpolla pääsisi, niin viikko sitten oli hiivatulehdus, joka hoidettiin pois, ja tänään kävin taas lääkärissä. Tällä kertaa hain lääkkeet virtsatietulehdukseen. Niin ja tietysti myös hiivatulehdukseen, mikä todennäköisesti seuraa antibioottikuuria... Mitähän seuraavaksi? Onneksi ensi viikolla alkaa kesäloma! [8D]

Vauvamasua ei näy, näyttää vain siltä, että olisin lihonut vatsanseudulta. Olen kyllä ihan normaalipainoinen, joten kai se kuitenkin on se vauva, mikä siellä punkee aikaisemmin hyvällä ryhdillä kurissa pysyneitä makkaroita esiin. [:D]

Ultrassa käytiin toukokuun viimeisellä viikolla. Kaikista vaivoistani huolimatta olin suoraan sanoen hämmästynyt, että ruudulla todellakin polski pikkuinen vauva! Suurin jännityksen aiheeni nimittäin oli, että kätilö sanookin, ettei täällä mitään ole! Vaan olipa sittenkin -kuinka epätodellisen tuntuista! Siltikin mun on joka päivä vakuuteltava itselleni, että meille ihan totta tulee vauva, sitä on vain niin vaikea uskoa! Kaikista vaivoista huolimatta en voi muuta kuin hymyillä typerän näköisenä koko ajan. [:)] Olen minä tätä odottanutkin, niin että ollaan nyt sitten raskaana koko rahan edestä! [:D]

Pajunkissa: Aika samat fiilikset oli täälläkin tuon ultran suhteen, pelkäsin niin kuulevani et, valitettavasti tää ei oo enää elossa.. enkä uskaltanut miettiä kauheesti sitä ultraan menoa etukäteen. Ja kun sen pikkuasukin sit oikeesti näki siellä liikkuvan, en osannu koko päivänä muuta ku hymyillä typeränä! [:)]

Mut mie oon kyllä selvinny helpolla noiden oireiden suhteen! Toivottavasti menis loppuun asti näin hyvin! Hankalin oire on ollu se järjetön väsymys, mut siitä on jo oikeestaan päästy. Turvotus oli kans melkonen, mut sekin jo helpottanu. Rinnat on kasvanut, mut siitä nyt ei voi valittaa! [;)] Ihan pientä etomista oli joskus mut en kehtaa niin vähäisestä ees valittaa, kun toiset yrjöö 24/7 ja ite siitä selvisin ihan vain syömällä "oikein". Ja tietty maha kasvaa, mut se on vain ihanaa!

Mieskin osas yllättää tuossa muutama viikko sitten. Kerroin sille joskus et on semmonen sanonta, et poikavauva kaunistaa ja tyttövauva imee äidin kauneuden. (Tai joku tuontapainen.) Mies sitten totesi myöhemmin ruokapöydässä, et Onko siellä semmonen pikkunen poika tulossa? Kun näytät niin kauniilta ja sanoit, et poikavauvat kaunistaa! Ja kun miun miehellä ei varsinaisesti oo tapalla kauheesti leperrellä.. Kaikkee se raskaus saa miehessäkin aikaan, ihan höppänäks on menny miun kulta!

Ihanaa viikonloppua kanssasisaret! Hellikää mahojanne! [:)]

Malla mun on pakko sanoo että ihan samanlaiset jutut meillä, ihan kuin lukisi omaa tekstiä. Äidilleni puhuin juuri viikolla aiemmin että kyllä helpolla on päässyt oireiden kanssa niin hän sit vaan totesi että perimä näköjään tuossakin vaikuttaa, hänellä itselläänkään ei ollut juuri mitään oireita. Mulla ainoa oire oli se väsymys, joka nyt on jo helpottanut. Alussa oli ihan kamalaa, mietin jo että mikä tauti mulla raskauden lisäksi on kun olin koko ajan nukkumassa. Heti kun töistä pääsi niin maate vaan. Sittenhän aloin miettimään että odotanko kaksosia, kun kuulema oireet tuplaantuu jos on kaksoset mahassa :D

Sit nuo pelot, niistä olenkin tänne kirjoitellut tosi paljon. Mun siskolla ollut useita keskenmenoja, kaverilla kohtuunkuollut vauva ja itsellä lapsettomuutta jo pitemmän aikaa taustalla. Niin jotenkin sitä ei voi uskoa edes onko tämä mahdollista. Kysyin pari tuntia ultran jälkeenkin mieheltä että olikohan se oikeesti meidän vauva siellä ruudulla.. :D

Olen varma että pelkään loppuun asti kaikkea mahdollista. Varmaan vielä enemmän kun se lapsi on nähnyt päivän valon, katotaan kuinka itken kun se lähtee koulutielle yksinään :D

Voi Pajunkissa, kyllä sua nyt koetellaan! Vaavi taitaa yrittää kaikin keinoin näyttää kaapin paikan [:D] Sun kuvaus tuosta mahasta muuten kuulostaa ihan kuin puhuisit mun mahasta [:D] Ihan samanlaista täälläkin, olen myös tullut siihen tulokseen, että pakko sen on alkaa johtua kasvavasta kohdusta.

Ja Greippi jee! Olen kanssa yrittänyt jo tarkkailla jospa jotain tapahtuisi mahassa, mutta toistaiseksi ilma vain on ahkerasti kulkenut röörejä pitkin [:D] Toivottavasti parin viikon sisällä alkaisi jo tuntua jotain muutakin.

Olen niin onnellinen, mulle paistaa aurinko joka päivä, sanoi säämies mitä tahansa! Ihanan seesteinen olo koko ajan. Edelleen pieni pahoinvointi kiusaa, mutta sen kanssa on jo oppinut jotenkuten elämään. Nyt on ihanaa olla raskaana [:)]

Kiitos empatiasta! [:)]

Hullummaksi vain menee!

Mun piti eilen maanantaina palata töihin yli neljän viikon sairasloman jälkeen, mutta arvatkaa vain, palasinko! Nyt on neljättä päivää sellainen migreeni, ettei mikään meinaa pysyä sisällä, varsinkaan ne antibiootit. Silmät kiinni istun hiljaisuudessa sohvalla ja keskityn siihen, kun veri jyskyttää päässä ja oksennus mahassa, hengitän ja nielen. 40 minuuttia on ennätys syömisen jälkeen tässä viime päivinä.

Jos ei tää tänään helpota, niin on lähdettävä äitiyspolille tippaan. Tänään vaaka näytti 3kg vähemmän, kuin eilen! Eli aikamoinen nestehukka tässä alkaa olla päällä. Tämä onkin varmasti noidankehä; migreeni ei mene pois, kun verensokeri ja nesteytys on huonolla tolalla. Viimeisen 2 vuorokauden aikana olen pitänyt sisälläni kolme viiliä. (Taas pärskähti aamiainen takaisin kesken kirjoittamisen. Se oli se maaginen 40 minuuttia.)

Neuvolalääkärin määräämä Panacod särkyyn vie kyllä kivun pois, mutta ei lopeta migreeniä. Kun vaikutus lakkaa, alkaa päänsärky uudelleen.

Eikös näiden oireiden pitänyt helpottaa 16. viikolla? Pah. Näin paha olo mulla ei olekaan vielä tän 10 viikon kitumisen aikana ollut, joten alkaa pikkuhiljaa usko loppua. Ja voimat. Huomenna pitää käydä neuvolassa antamassa pissanäyte, jotta varhaisen raskausmyrkytyksen mahdollisuus voidaan sulkea pois, kun oireet ovat näin rajut.

Mun kohdallani eivät muuten ole geenit auttaneet: äidilläni ei missään kolmessa raskaudessa ole ollut mitään oireita!

Pajunkissa: Hui kamala! Itsellä kanssa pahat migreenit ja kun kierre alkaa niin se on kamalaa [&:] Itsellä miranax lääkitys on ainoa mikä siihen auttaa (siis niistä mitä on kokeiltu) ja eipä tuota raskauden aikana saa syödä, onneksi ei ole ollut kuin yksi migreeni tähän mennessä.. Toivottavasti siun olo helpottaa PIAN!!

Tättärä: Suloinen ihana pieni koiravauveli <3

Pääskynen: Siullapa on aurinkoista [:D] Ihana kuulla :D

Täällä maha tuntuu paisuvan entisestään, mahanahkaa kutittaa ja rasvat otettu käyttöön. Tänään vihdoin löysin hupparin joka yltää kunnolla alas eikä juuri ja juuri navan alapuolelle :D Lisäksi kihlajaiset suunnitteilla heinäkuun ekaksi  viikonlopuksi, joten siinä saa vierähtämään tovin jos toisen [:)] Olin reissussa la-su välisen yön ja kotiintullessa odotti ruoka ja "se kysymys" [:)][:D] Tiesin kyllä somusten olemassa olosta kun ne yhdessä ostettiin, mutta sovittiin isännän hoitavan kysymyksen kunhan haluaa [:)]

Toivottavasti sun oireet pajukissa lähtee pois. kamala kun toisille tulee pahoja raskausoireita ja mulle kun ei ole tullu mitään.. ei minkään laista oiretta missään vaiheessa..

kyllä on ihanaa kun on kesä. :) eilen mun mies kosi mua vaikka oon ollu ihan hirvee sitä kohtaan näissä hormooni myllerryksissä. tuntuu oikeen pahalta välillä kun hermot menee ihan pienestä ja vaikka ei haluais. :/ mutta sitten mentiin yhdessä kattomaan sormuksia ja sain valita aivan ihanan sormuksen. tänään saadaan ne sitten sormeen kun tulee kaiverruksesta. :) <3 voiko kesä enään paremmin mennä. Vauva kasvaa ja maha kasvaa. ihanaa.

Pajunkissalle tsempit!!! Täällä toinen kohtalotoveri, viikko oli taas välissä ettei mitään ollut ja tämä viikko onkin sitten taas vietetty
pää pöntössä, uusina vaivoina nenäverenvuoto ja päänsärky. Huomenna pitäs mennä tuonne lekurille, saas nähä että joko pistäs jo tippaan.
Alkaa kyllä todella huumori loppumaan ja huoli vauvankin hyvinvoinnista on kova [:(]

Voi ei Fearsome, sinäkin! Ja ihania uutisia rock^peijpe!

Tällä alkaa taas elämä voittaa! Ei sitten onneksi tarvinnut lähteä eilen sairaalaan, kun iltapäivästä alkoi pikkuhiljaa pysyä jugurtti sisällä desi kerrallaan. Ehkä kuitenkin olisi jo edellisenä päivänä kannattanut lähteä. Kaikki kaverit ainakin ovat olleet kauhuissaan. Jopa pomo soitti mulle kotiin, kun kuuli voinnistani ja patisti lähtemään. Miksiköhän sitä aina itse luulee olevansa joku ällistysnainen ja sinnittelee itsekseen viimeiseen asti? Tänä aamuna kuitenkin oli tullut jo +1,8kg nesteitä takaisin. Vieläkin on hyvin voipunut ja hutera olo ja välillä tuntuu, että oksettaa, mutta ei onneksi enää lennä.

Kävin neuvolassa tarkistuskäynnillä tänään. Kaikki oli ok, ei valkuaista virtsassa ja sydänäänetkin kuuluivat. Huh! Ainoa, mistä huomautettiin, oli että paino on edellisestä käynnistä, joka oli kaksi viikkoa sitten, pudonnut 1,5kg ja on nyt lähtöpainoa alhaisempi. Mutta kaipa se alkaa tässä tasaantua, kun pysyy taas syömiset sisällä. Ainakin toistaiseksi... kop kop. [;)]

Hyviä vointeja kaikille! Todellakin tarkoitan sitä!

Rajun kuuloisia oireita jollain odottajilla,huh toivottavasti menevät pian ohi! Ite olen voinut pahoin tyyliin joka toinen päivä ja välillä on olo, että on elämänsä kunnossa mutta sitten tulee taas päivä, kun vesikään ei pysy sisällä :( Ei kivaa.
Tänään kilahti postiluukusta downin syndrooman tulokset ja normaalit olivat. Ei aihetta jatkotutkimuksiin-helpotus. Painoa on tullut jo lisää n. 1,4kg. Ekassa raskaudessa tuli myöhemmin, mutta ei kai sillä niin väliä ole. musta tulee näköjään raskausaikana leipuri hiiva :) Eilenkin leivoin kakun, joten ei ihme jos paino on jo noussut, kun herkutkin maistuu.
Hyviä vointeja!

Rock^peijpe: Onnea! Me käydään kaiverruttamassa perjantaina jo nää valmiiksi ostetut :) Mitä niihin muuten on tapana kaiverruttaa?? [:D] Nimet ja kihlajaispäivämäärä?

Pinnkitimantti: hyvä kun muistutit dementikkoa [;)] Eivät ole labrasta soittaneet perään, joten tulokset normaalit downin syndrooman puoleen. Lupasivat kokeista 1½ viikon kuluessa soittaa jos on jotain sanomista.

kiitos paljon Heiri.. :) ja pajunkissa. no me ostettiin ja jätettiin samantien kaiverrukseen. no me laitettiin mun sormukseen miehen nimi ja päivä ja sitten toiste päin.. siellä kutlasepänliikkeessä sanoivat että se on yleisin tapa.. me saatiin sormukset heti seuraavana päivänä jo sormeen. ihana tuli.. :)tuntuu oudolta vielä pitää sormusta sormessa ku ei oo tottunu. töissä ei vaan voi pitää minkään laisia korjuja ettei tipu ruuan sekaan.. :D

Pakko kertoa..
Tänään kerroin lapsilleni että äidin massussa on heidän tuleva sisko tai veli [:)].
Jännitin ihan possuna miten he ottavat asian vastaan, varsinkin meidän esikoinen joka on jo 10 vuotias. Nuorimmainen, joka on 6 vee, oli ihmeissään ja kysyi "Enkö minä ole sitten enää vauva?". [:)][:)]

Ilon sekaisin tuntein he vaativat että meidän on lähdettävä keskustaan katsomaan jotta löytyiskö vauvalle jotain mukavaa bodyä tai potkupukua.. Kyllä siinä tippa tuli linssiin!

Ennen nukkumaanmenoaan kumpikin kävi sanomassa "Kummulle" hyvää yötä, ja vannoivat että huomenna leikitään hippaa![:D]

Että tällästä tässä perheessä..

Omat pahoinvoinnit on alkanut olemaan historiaa ja käänteinen mieltymys ruokaan on saavuttanut minutkin. Mikään ei maistu vaikka kaikkee tekee mieli! Suurinosa ruuasta haisee tosi tosi pahalle ja ajaa vaan kauemmaks ruokahaluani. Hedelmät ja vihannekset raakana menee, ja juomana vesi. Ei mitään muuta!
Noh, pakko kai se on tunnustaa että välillä on pakko käydä suolapurkilla maistamassa josko suola samalta maistuu kuin eilenkin [:D].

oi ihanaa että muut lapset ottaa asian niin hyvin. :) meidän pitäs kertoo mieheni lapsille jossain vaiheessa. mitähän mahtavat sanoa?! :D

tiedän tunteen pahalle haisevista ruuista. oon töissä kokkina nii välillä tekee tosi pahaa seistä siinä kuuman parilan äärellä haistamassa jotain yök käryävää rasvaa.. huhhu.. ajatuskin siitä että huomenna taas sinne hajuun ei oo kiva.. mutta kyllä mä sitten koti ruokaa kumminki pystyn syömään koska sen tekee itte alusta asti ja se ei haise läheskään niin pahalle kun ravintola ruoka.. ja keittiö.. [:'(]

Kaikki sympatiat täältäkin sinne pahoinvointien ja muiden järkky raskausvaivojen keskelle!! Koittakaa jaksaa - on se sitten lopulta sen arvoista! [:)]

Ja isot onnittelut Heiri ja rock^peijpe! Ihanaa! [:)]

Ja tosi ihanat - ja niin vilpittömät - nuo lasten reaktiot, Rascal! Ihan tulee täälläkin tippa linssiin... Ylläri..! [&:]

Täällä kans kerrotiin eilen työkavereille... Ja suurin osa porukasta sanoi, et joo me jo arvattiin!! En käsitä, et mistä muka!? Mahaakin oon luullu piilotelleeni ihan hyvin! Muuttuneesta olemuksesta kuulemma?! Ja veden juonti ruokajuomana.. No, eipähän tarvii enää olevinaan piilotella. [:D]

Takaisin