Kesäkuun kotkotukset :)

Melela, toi kuulostaa niin tutulta. Miellä alkoi reilu viikko sitten joku ihmeen kiukuttelukausi.. aattelin, että hampaita, mutta taitaa olla eroahdistusta. Eli huutoa, kitinää ja itkua. Pukeminen ja vaipan vaihto on yhtä venkoilemista ja huutoa. Lattialla valittamista, sylissä valittamista ja hirveetä rimpuilua. Ainoo, mikä helpottaa on että saa "muuta ajateltavaa" eli joku UUSI esine tai ulos tai kylään. Välillä auttaa, että laulan tai selitän kokoajan jotain samalla kun teen ruokaa tai omia juttuja. Eikä se oikeesti ees kauheesti vierasta. Hymyilee vaan valloittavasti kaikille paitsi pitkille ja kovaäänisille miehille ja mun ei tarvi jättää hoitoon, kun miehelle max. 2h ja parin viikon päästä puoleksi päiväksi äidilleni, kun mennään häihin, johon ei saa viedä lapsia eli sinänsä noi ei liity mitenkään erotilanteisiin noi kiukkuamiset.

Oikeesti, toi meidän vauva on niiin ihana hymypoika ja suloinen kuin mikä ja nyt sillä on selvästi joku stressitila päällä! Olen yrittänyt etsiä jotain tietoa voiko mitenkään asiaa auttaa tai helpottaa, mutta en ole löytänyt. Pitäiskö siis pitää paljon sylissä. Sylissä kävellen kyllä usein rauhoittuu. Miten muilla?
 
Kurjalta kuulostaa noin itkukiukkukohtaukset. Valitettavasti en osaa auttaa, kun meillä ei ole esikoisella ollut moista eikä Aleksillakaan ainakaan vielä.
Mua niin stressaa jo toi syksy ja työt! Mä yritän siis tehdä töitä niin, että viikolla Aleksi joutuisi olemaan hoidossa vain kahtena päivänä koko päivän ja kahtena päivänä vain muutamia tunteja ja voisin välillä käydä häntä sitten katsomassa kesken työpäivän. Ainut vaan, että töitä on tarjolla ihan hirveesti ja on tosi vaikea sanoa ei. Vielä kaiken lisäksi työt painottuvat iltaan ja näillä näkymin mun kaksi pitkää päivää on keskiviikko ja torstai. Silloin en näe mun poikia kuin keskiviikkoaamuna ja seuraavan kerran vasta torstai-iltana. Argh, mä oon nyt jo tästä ihan hajalla. Vaikka eihän pojilla mitään hätää ole. He ovat normaalisti isänsä kanssa tietenkin illat eli lapset viettävät normaaliarkea, meillä vain työt menee niin, että harvoin pystytään pitää yhdessä vapaata. Tällä tietenkin saadaan hoitopäivät lyhyiksi ja vain muutamaan päivään viikossa. No onneks nyt tarvitsee sopia vain elokuusta-joulukuun loppuun työt. Jos näyttää, että homma ei toimi, voi sitten kevään suunnitella uudestaan.
Pelottaa myös kuinka fysiikka kestää kaiken tän työmäärän vuoden tauon jälkeen. VOi helposti mennä ylikunnon puolelle.
 

Meillä on kans kiukkua ilmassa....aika turhauttavaa kun ei oikein mikään oo hyvä. Mä tosin luulen että tää vois olla hampaista johtuvaa..ehkä.. Koska välillä neiti on niin aurinkoinen ja ihanan hyväntuulinen ja hymyilee ja selittää juttuja :) Mutta sitten taas toisinaan huutaa, itkee, raivoaa, venkoilee sylissäkin eikä mikään auta. Tosi inhottavaa....mutta josko johtuis hampaiden tulosta.. Tosin mun mielestä on näyttäny jo kuukauden että kohta tulee lisää hampaita :D 

Ihottumat on tullu takasin, tai siis juuri kun luulin et ne parantui niin eipäs sit lähtenykkään kokonaan... Tänään on sit taas koko pieni kroppa ihottumalla... Taipeet ei niinkään mutta muuten. Mä en enää tiä mistä se tulis kun mitään uutta ei oo nyt saanu. Paitsi siis eilen ja tänään pienenpienen annoksen kanaa ja noi ihottumat oli jo ennen sitä. Pitäsköhän mennä käymään neuvolassa vai odotella vielä??? 

Mä olen miettiny työasioita kans. Mun ois tarkotus olla syksyyn 2012 kotihoidontuella sit joudun palaan töihin koska meillä ei yksinkertaisesti oo varaa olla kotona. Mietin jo sitäkin et kävisin tekeen 1pvä/vkossa jo nyt syksystä lähtien...mutta tiedän jo valmiiks että se työmäärä vain paisuu ja paisuu pikkuhilja.... En tiedä mitäs pitäs tehdä. Miten jotkut pystyy oleen useemmankin vuoden kotona ja maksaa talot ja pari autoo?!?! 

 
Minkäläistä iines se teidän ihottuma on? ..tuli vaan mieleen et voisko olla hikinäppylää? ..meillä on ainakin välillä selkä ihan täynnä sellasta pientä punasta näppylää ja tälläi kuumilla ilmoilla varsinkin ilmestyy aina kun jätkä hikoaa. Taipeethan on kanssa sellasia paikkoja jotka ottaa hikee helposti ja kosteus jää helposti hiertään.. Mut kannattaa kyllä varmaan käydä näyttääs jos vähänkin epäilet et olis jotain muuta.

Meillä on koko perhe kauheessa flunssassa. Yöt on tosi rikkonaisia, viime yönäkin sai rampata poitsun luona vajaan tunnin välein kokoajan.. Onneks mies on kotona, ni voidaan vähän vuorotella ja saadaan ees vähän nukuttua kumpikin - mitä nyt omalta flunssaltamme pystytään. Tänään mennää käymää lääkärissä hoitajalla.. mies hakee sairaslomaa, ni käydään samalla näyttääs sit toi poitsu, ettei vaan oo korvat tulehtunu. Eilen itkeskeli illalla varmaan tunnin ennenku vihdoin nukahti ja haro molempia korviaan.. tuo kyllä haroo niitä terveenäkin jos on tosi väsyny, mut mieluusti mä käyn tarkastuttaas ne ni saadaan mielenrauha sit ainakin sen suhteen. Muutenkin raukkaparka on tosi väsy, eikä kauheen pitkään jaksa hereillä olla päivälläkään.. vajaa pari tuntia kerrallaan ja sit simahtaa taas.
 
Meillä jatkuu taudit :(. Tänään mentiin jälleen lekuriin, kun Aleksilla puhkes jälleen kurkunpään tulehdu. Nyt siis 4 viikkoa, kaksi korvatulehdusta, kaksi kurkunpään tulehdusta ja silmätulehdus. Viime yö oli tosi paha. Aleksi joutu tosiaan oikeasti vetämään henkeä, ettei mennyt ihan tukkoon. Nyt saatiin lääkäristä suoraan lähete Jorviin, jos tuleva yö samanlainen. Päästään sitten ilman päivystystä hengittelemään hupun alle lääkehöyryjä. Alkaa vain olemaan takki ihan tyhjä. Ja kun itse on väsynyt, niin tulee varsinkin tuolle esikoiselle tiuskittua koko ajan. Sitten kaikilla on paha mieli.
Aleksi on nyt alkanut menee tosi kovaa ryömimällä. Hassua, että pari päivää sitten vasta pääsi muutanman metrin ja nyt viipottaa mennä huoneesta toiseen. Tämä on myös lisänyt veljesten välistä nahinaa. Eli nyt sitten Onni on toooooosi mustis Aleksista ja omista leluista.
Tällasta tänne. Pitä lähteä vetää kahvakuulatuntia silmät ristissä.
 
Kauheasti taas tapahtunut täällä :)
Mä nyt olen miettinyt et menisin töihin vasta elo-syyskuussa 2012, ihan kauheeta ajatella et poika täytys jättää hoitoon jo parin kuukauden päästä! Meidän poika ei meinaan vielä ryömi eikä konttaa yhtään..jäis ihan jalkoihin siellä. Juhannuksena alkoi kyllä jokellella, se on ihanan kuuloista <3 Mut voihan se olla, et sit tapahtuu nopeasti se et lähtee liikkeelle tai et jättää vaik konttausvaiheen väliin. Kauheestihan sitä toitotetaan, et pitäs kontata, et ei tulis lukihäiriöitä, mut minkäs sille teet jos toinen lähtee suoraan kävelee...?!
Täällä oli aika rauhaisa jussi, käytiin koko perhe salilla joka päivä treenaamassa ja kavereiden möksällä vähän grillailemassa vaan. Onneksi olikin ihan hyvä sää täällä :)

Joku kyseli niistä itkuista..meillä ei sellaista, paitsi kun ekat 2 hammasta alkoi puhjeta niin 2pv oli yhtä itkua ja kuumekin nousi. Annoin sit lasten panadolia lusikalla vai mit´ä se nyt onkaan..helpotti heti kyllä olotilaa. Ei vaan kauheasti viitsinyt antaa /montaa päivää, vaik ei kait siinä mitään pahaa ole.
 
Meillä on kans känkkäränkkää ja itkuisuutta. Jos joku asia ei mee mielen mukaan, seuraa itkua ja huutoa :( Kuolaa valuu ja kaikkea pitää jäystää, että luulisin olevan hampaista. Näyttäis, että ainakin alas on taas tulossa. Ja heti kun jää yksin, alkaa ahdistaa.
Meillä kontataan jo kunnolla ja välillä mennään karhukävelyllä :) Poika yrittää nousta pöytiä vasten ylös, nousee jo polvilleen, ja vetää kaiken tietty alas. Kaikki johdot ja kissojen ruokakupit on parasta. Äitillä saa olla silmät selässä :)
Meillä oli alkuviikolla kolme hyvää yötä peräkkäin ja nyt viime yönä taas heräiltiin koko ajan. Oon ite saanut onneks entisiä unenlahjoja takas, ni en jää valvomaan välissä. Juhannuksena pojalle iski joku vatsapöpö, silloin valvottiin kans parina yönä. Vaipanvaihtoa yöllä mökkiolosuhteissa, ei hirveen kivaa...Mut onneks vatsa ei päivisin pahasti häirinnyt, poika nautti, ku oli uus paikka ja paljon viihdyttäjiä :D
 

Toi hikinäppyjuttu kävi kyllä mielessä mut jotenki ei mun mielestä näytä siltä... En tiä, tuntuu olevan muutenkin sillain herkkäihoinen.. 

Meillä on nyt tytsy nukkunut kaksi yötä omassa huoneessa :) Ja hyvin on nukkunut (kopkop..) Puol ysin aikaan nukahtaa ja herää neljän aikaan maidolle ja jatkaa unia. Tosin nyt meillä herätään jo 6.30-7.30 aamulla. Muutenkin ollu taas rytmit hukassa. Mutta pääasia että nukkuu!

Mä en tajua tota et siis miks pitää kontata?? Miten se liittyy lukihäiriöön? Ihan kummallista kun aina muutenkin kehitytään joko liian nopeesti tai liian hitaasti... Mä en oo ottanu mitään paineita siitä ettei meillä kontata. Kyllä se vielä kerkii! Tosin, nyt on selvästi alkanu yrittään mennä konttausasentoon muttei vielä ole tarpeeksi voimia :) Muuten on kyllä sillain menevää sorttia että hytkyy istualtaan ja pää keikkuu, naureskelee tosi paljon ja on taas ollu tosi hyväntuulinen. 

Tänään me vietettiin päivä järven rannalla. Ihanaa! Oli tosi lämmin, onneks pikkusen pilvistä. Meillä on sellanen uv-teltta vauvalle, sellanen siis tavallaan puolikas teltta missä voi sitten istua ja touhuta ja on uv 50 suojaus. Se oli tosi hyvä. Ja me käytiin uimassa järvessä :) Eka vaan viruteltiin varpaita ja sitte kun tytsy sielä niin innoissaan polskutteli niin ei muuta ku vaatteet pois ja uimaan ihan kunnolla! Se oli niin innoissaan että polskutti ja lätsytti vettä ja nauroi :) Ei tietenkään kauheen kauaa voinu kun vesi on kumminki vaan ehkä reilut 20 astetta ja aurinkokin paistoi,. Mutta ihanaa oli :) 

Kauheesti on nyt liikkeellä jotain kesäflunssaa.... Toivottavasti teillä vauvat paranee pian! Kyllä munkin mielestä kannattaa aika herkästi käyttää lääkärissä niin  ei tartte ressata että onko vaikka se korvatulehdus vai ei. Me käydään aina yksityisellä jos tarvii käydä, kun täälä ei oo mitään järkeä tonne arvauskeskukseen lähtee.... Neuvolassa jopa sanoivat että ennemminki vaikka he sielä kattoo ku et menee tonne meiän omalääkärille.. 

Meillä ois viä kuukausi neuvolaan ja tuntuu et ois jo kiva käydä :) 

Mites te jotka odotatta toista, onko helteet rasittanu? Joko alkaa maha näkyä? :)

 
Meillä opittiin nousemaan tukea vasten seisomaan! Oon vähän kauhuissani, kun aika huteraahan toi meno vielä on. Mut yritän nyt nauttia näistä kehitysaskeleista enkä surra sitä, että kohta lentää kukat ja takaraivo saa sata kolhua ja pinnasängyn pohjakin pitää laskea ja nostaa poika sieltä kuopasta aina. Mun selkä on ollut tosi kipeä, koska olen joutunut nukuttamaan paljon sylissä hyssytellen. Toi liikkuminen on aiheuttanut sen, että sängyssä alkaa vaan riehuminen ellei ole riittävän unessa sinne mennessä. Tissille meillä ei ole nukahdettu enään aikoihin. Alan harkita nyt myös vakavasti unikoulua, mutta mutta.. pitää kokeilla nimittäin tuo eroahdistus on välillä aika paha. Vaikka onhan se söpöä, kun vauva mönkii sivuvaunusta äidin viereen nukkumaan ja laittaa pään samalle tyynylle! Silleen ollaan nukuttu pari aamua 7.30-9.30 Parasta kai pojan mielestä olis se, että mä voisin istuu koko päivän lattialla ja se sais aina tulla tankkaa läheisyyttä ja varmistaa, että oon paikalla. Kukkuu -leikit kuulemma auttaa eroahdistuksessa, kun vauva oppii tajuamaan, että kyllä se äiti on siinä ihan lähellä ja kulman takana.

Tosta konttauksesta. Meillä pääoisin ryömitään vuorotahtia, kun pitää päästä kovaa, muuten kontataan tai karhukävellään. Ei kaikki konttaa ja ei se välttämättä lukihäiriöstä kerro. Jos haluu edesauttaa asiaa niin jumppaliikkeet, jossa ristikkäinen käsi ja jalka koskettaa toisia, niin auttaa. Lukihäiriössähän on kyse kait just vasemman ja oikeen aivopuoliskon yhteistyöstä.

Meillä kans ranta ihan takapihalla ja  vauvan mielestä uiminen on ihan huippua.. vaik vesi kylmää.
 
ite kans mietin tota lukihäiriöasiaa. itelläni nimittäin on sellanen, tosin lievänä...ja siis meillä ei kontata mut ryömitään sekä noustaan ylös polvilleen ja ajoittain jaloilleen(huteraa!!) eli oon miettinyt et jos tyttö tuosta nousee seisomaan jo ja sit pikku hiljaa kävelee tukien, niin tuskin konttaa ollenkaan. ja ryömiikin niin ettei oo oikeestaan kun välillä vuorotahtista. mietin kyllä et onkohan sillä väliä koska tuon vuorotahtisuuden oppii, et jos oppii vasta vaikka sen jälkeen kun jo kävelee:)??!

meilläkin on kitisemistä ilmassa. kovalta tuo eroahdistus tuntuu nyt, koko ajan pitää olla sylissä, erityisesti mun tai isukin. lattialla ei viihdy yhtä hyvin vaikka just oppinut noita uusia taitojakin! erikoista. no toisaalta mietin, et parempi vaan kun ei seikkaile kauheesti, ei tarvi vielä käyttää kauheesti ei-sanaa ja juosta perässä:) välillä kyllä saa syöksyä pelastamaan kun meinaa tunkea sormia pistorasioihin, hui! tulppia ym on kyllä ostettu nyt. ja dvd-ym.härveöit teipattu:) laatikoiden penkominen on ollut mukavaa...
itekin odottelen jo neuvolaa, kiva siellä on käydä punnituttamassa ym lasta. meillä ei kauheesti käytetä vielä kunnon konsonanttitavuja, mutta jonkin verran. niin ja hampaita meillä ei oo  vielä yhtäkään:D

mistä noita uv-telttoja voi hankkia?? ostin 6kk tarkotettua aurinkorasvaa mut rasvaus on yhtä taistelua, niin en oo sitten kauheesti jaksanut laittaa... minkä kokosia vaatteita teille menee?
 
Meiän se teltta on tukholmasta lastentarvikeliikkeestä, ja luulisin että täältäkin niitä löytyy just lastenliikkeistä. 

Noi pistorasiat on kyllä se sellanen että ihan EHDOTTOMASTI peitettävä! Sieltä voi oikeesti saada sähköiskun ja senhän tietää sit miten siinä käy.... :( 

Meillä on käytössä tällä hetkellä 74cm vaatteet. Kyllä noi 68 vaatteetki mahtuu mut en oo viittiny niitä käyttää lämpimällä kun on varmaan mukavampaa olla vähän väljemmissä. Nyt on tosin ollu ihan vaan pelkkä ohut mekko. Niin ja mä laitan aina kaikki kuivausrumpuun eli pikkasen on kutistuneet :) 

Miten te lopetitte imetyksen? Musta on nyt alkanu tuntuun että pitää varmaan alkaa ostaan tuttelia lisäks kun ei tiä yhtään paljonko sitä maitoo menee, ja vaikka se onkin riittäny toistaseks ihan hyvin niin sit joskus esim illalla just ennen nukkuun menoa tuntuu että ei ehkä ookkaan saanu ihan tarpeeksi... En vaan haluu kokonaan vielä lopettaa..

 
Voiko nykyaikaisista pistorasioista saada sähköiskun noin vain? Oon käsittänyt että maadoitettuun pistorasiaan pitää työntää molempiin reikiin samaan aikaan jotakin (esim naula) ja niihin reikiin ei tosiaan kovin helposti mikään mee.. eli pelkkä sormeilu ei olis vaarallista. Korjatkaa jos oon väärässä. Tosin meillä osa olkkarin pistorasioista ei oo noita maadoitettuja, kun on niin vanha talo.
Oon myös antanut ravistella sähköjohtoja, kun se on niin mitätöntä vielä. Ajattelin, että silleen niistä menee mielenkiinto ja myöhemmin ne saa olla rauhassa, kun voimaa ja kekseliäisyyttä olis enempi. En tiedä, sen näkee sitten, pitääkö jotakin tehdä. Ainakin mun matalalla olevan kukkapöytä pitää tyhjentää kolmesta isohkosta kukasta.

Meillä menee kans vaatekoko 74 varmaan vielä ihan hyvän aikaa.

Tiedän ainakin yhden kaverin lapsen, joka oppi varhain kävelemään ja vasta konttaamaan opeteltiin sen jälkeen. Varmaan kannattaa kysellä neuvolasta.

Meillä vielä imetetään ja maito on pääsääntöistä ravintoa. Näin ajattelin, että mentäs vuoden ikään asti ja sitten vähenneltäs.
 
juu,pitää kysyä tota konttausasiaa neuvolasta kun se kahden ja puolen kk päästä on... kiva tietää painoa ja pituutta taas pitkästä aikaa, meillä kun ei oo kotona vaakaakaan nyt. tosta pistorasiajutusta vielä, en itekään tiennyt että niistä voi saada sähköiskuja,mutta niin mulle vakuutettiin ja kauhistelin jälkeen päin sitä etten hoksannut ite. ajattelin kans et noi uudet on sellasia ettei tarvi varoa. johtoja oon kans antanu heilutella ym mut alkanut vähän mietityttään et jos ne vaurioituu niin voikohan saada sieltäkin sähköiskuja?! vitsit oon kyllä pihalla:( onneks ei oo sattunut mitään ja nyt tosiaan meillä on niitä tulppia pistorasioissa..

näin iltasin tuntuu et pitää saada omaa aikaa vaikka tosi väsy nytkin jo on. ihana vaan olla vähän aikaa rauhassa ja iha hissukseen.
 
oon kyllä nauttinút kun voi antaa tytölle tuoreita mansikoita ja huomaa että on oppinut hyvin sormia käyttään(sen verran kun sormiruokaillaan) ja raasteet ym menee hyvin alas. tosin nyt helteillä on ruokaa mennyt huomattavasti vähemmän..meillä syödään 3-5kertaa päivässä, yleensä 4kertaa. vähän vahtelee tilanteen mukaan, joskus tyttö ei vaan kertakaikkiaan halua ja joskus huomaa et nälkä on ja maitoa ei halua oikeen enää päivisin ihan hirveesti.. imetän kans sen verran ettei tarvi korvikkeita ottaa kehiin vielä,mut luulen et pian siirrytään siihen. toisaalta kiva imettää,ja jostain syystä kynnystä siirtyä korvikkeeseen.tuntuu et pikkuvauvaaika on sitte ohi(aivan kun kun nyt ei muuten jo olisi). mut toisaalta nautin siitä et saan pitää normi rintsikoita eikä tarvi mitään suojia pitää ym:)voiskohan siirtyä normimaitoon jo ennen 1v?

onko teijän vauvojen iho palanut nyt kesällä? mulle tuli huono omatunto kun taisi iho vähän kärventyä ulkoillessa vaikka kuinka yritin varoa aurinkoa:( ei paljoo mut vähän punottaa nenän selkä ja toinen poski.
 

Miten se muuten määritellään et maito on pääsääntöinen ravinto?? 

Joo kai noi pistorasiat, uudet juurikin, on sellasia ettei tarvi suojata....tätä oon mun mieheltä kyselly ja se sano ettei tarvi.. Mut vanhat kylläkin. Mä oon ehkä aika hysteerinen välillä tälläsistä asioista  

Oli sitten niin kuuma päivä tänään että huhhuh.... Piti lähtee ostoskeskukseen viilentyyn kun ulkona ei voinu ajatellakkaan olevansa päivällä  

 
Mekin on laitettu tulppia pistorasioihin, kun ne kiinnostaa niin kovasti. On 60-luvun talo, joten varmaankin sähköiskun vaara. Kaikkia vaan ei voi tukkia, kun jotkut johdot tarttis olla seinässä :/ Poitsu yrittää myös purra johtoja, saa haukkana vahtia. Muutenkin ollut nyt tapaturma-altista aikaa. Yrittää nousta kaikkea vasten ylös ja menee niin helposti nurin. Pieniä kolhuja tullut, ei kai niitä voi välttää. Tuttava oli hankkinut lapselleen konttauskypärän, me ei kyllä semmosiin ruveta :)
Meillä ei oo korviketta tarvinnut antaa, maitoa tulee edelleen riittävästi. Poju syö yleensä 4 kiinteetä ateriaa päivässä, joskus 5. Nyt kun liikkuu, syö aika reippaita annoksia. Meillä maito ei oo enää pääasiallinen ravinto, vaikka kyllähän sitä paljon menee. Sitä ei oikeestaan juoda enää nälkään vaan janoon ja läheisyyteen, entiseen siis selvä ero :) 
Ihanaa, kaks parempaa yötä ollut taas. Ekan kerran herätty 04 maissa ja heti tutilla uneen. Hampaista on ärripurrit johtuneet, koska toinen yläetuhammas puhkaisi toissapäivänä ikenen, heti helpotti :) Näyttäis, että muutama muukin hammas "kuultaa" ikenen läpi, niitä odotellessa. Aiemmista hampaista (alaetuhampaat ja toinen yläkulmahammas) ei kyllä tullut tämmöstä porua.
Mä toivon, että helteet jo loppuis. Semmonen normaali suomalainen kesäsää ois niin leppoisa. En itse niin kuumasta kärsi, mut poika hikoaa hirveesti. Palamisia ei oo sattunut, ollaan oikeestaan ulkoiltu aamulla tai illalla. Poitsu on tullu onneks iholtaan isäänsä eli on hyvin ruskettuvaa tyyppiä, talvellakin on ihan päivettyneen värinen.
 
Meillä kanssa pistorasiat ja johdot kiinnostavat. Vanhanpuolen pistorasiat ollaan suojattu, mutta uuden puolen ei. Ne on kuulemma lapsilta suojattuja, eli on vaikea saada työnnettyä sormia niin pitkälle, että sais sähköiskun.
Meillä nukuttiin nyt ihan hyvin yö, kun laitettiin Aleksi yöunille vasta klo: 21.00. Myöhäsempi nukkuma-aika ei auttanut aikaiseen aamuun, mutta uni oli levollisempaa. Esikoisella taas ei vaikuta yhtään se, milloin menee nukkumaan, meneekö sitten seiskalta vai kympiltä. Siksi meillä esikoinen menee aina nukkuu ennen kasia. Saadaan näin rauhallisempi ilta itselle.
Oli muuten taivaallisen ihanaa olla esikoisen (4v) kanssa kahdestaan Hesassa. Käytiin syömässä kauppatorilla aamupala, sitten lähdettiin Suomenlinnaan. Suomenlinnasta mentiin ratikalla Linnanmäelle ja sitten kotiin. Onnilla on kauhee uhma päällä, mutta tämän retkipäivän käyttäytyi kuin enkeli! Johtui varmaan siitä, että oltiin kahdestaan. Ei tarvinnut Aleksin kanssa kilpailla huomiosta. Ja taas kyllä huomas itse, kuinka helppoa on yhden lapsen kanssa ja vielä tuon ikäisen, joka on täysin omatoiminen. Siihen päälle vielä se, että Onni on tosi rauhallinen lapsi. Ei tarvii yhtään juosta hänen perässää ja voi antaa hänen kulkea myös Hesassa ilman, että pitää kädestä kiinni. Toista maata tulee olemaan veljensä, joka on nyt jo hirmusen kiinnostunut kaikesta ja hermostuu heti, jos ei pääse liikkeelle :)).
Huomenna lähdetään kolmeksi päiväksi Naantaliin ja tietty muumimaahan. Olis myös tarkoitus käydä Turussa. Onneks luvattiin pilvistä ilmaa ja vain 20 astetta lämmintä. Pieni sadekaan ei haittaa.
 
Tarkoitin tuolla imettämisellä sitä, että suurin osa vauvan vitamiineista ja ravintoaineista tulee maidosta ja itse imetän vielä ennen kiinteitä eli nälkäisenä ei mennä ruokapöytään. Se saattaa tietysti muuttua tässä, katsotaan ja mennään vauvan tahdissa. Normiruokahan ei oo niin ravintoainetiheetä, kun äidinmaito tai korvike ja siks se kait on tärkeetä, et jompaa kumpaa jois ihan kivasti 1v ikään asti.

Meillä kokeiltiin jättää yömaito pois ainakin klo 23-04 väliseksi ajaksi ja huomattiin, et ei poika sitä pyydäkkään, jos nukkuu meidän välissä. Mutta jos nukkuu omassa sängyssä alkaa itku klo 2.00. Tälleen menty nyt pari yötä ja aamuimetyskin venyi myös pitkälle aamuun. Mutta siis.. en tarjoa maitoa, kun poika herää, niin nyt hän on valvonut tunnin yöllä. Tuijottelee meitä ja käy vuorotellen isän ja äidin luona. Sylissä nukuttaminen ei oo auttanu, koska ei vaan nukahda tai jos nukahtaa niin herää heti kohta. Olin jo innoissani, et nyt saan aikaiseksi vähentää yöimetyksiä niin, että tulee yksi 6h pätkä nukuttua, mutta itse valvoin 2h viime yönä ja olen vielä väsyneempi.
 
Takaisin
Top