Kesäkuun keskustelut <3

Oli pakko päästä tänne avautumaan siitä, miten ristiriitaista tietoa sitä neuvolasta ja lääkäreiltä saa. Ensinnäkin mun käskettiin neuvolassa rajoittaa juomista siihen max. 2litraan koska se voi aiheuttaa tuon painonnousun. No rajoitin, ja painoa oli tullut viikossa 3,6kg lisää! Terkkari antoi ajan päivystävälle lääkärille, joka mittasi verenpaineeksi 144/100 ja sen kummemmin tutkimatta passitti synnärille. Synnärillä otettiin labrat, käyrät ja tutkittiin. Kaikki erinomaisen hyvin, paitsi että kun viikko sitten samassa paikassa painoarvio oli 2800g niin nyt, tismalleen viikko myöhemmin eri lääkäri sai painoarvioksi 3800g! Ei osannut lääkäri selittää miten kahdella arviolla voi olla noinkin suuri ero viikon sisällä. Totesi vain, että jomman kumman mittauksissa on virhe.. (Olisi se kieltämättä ihan kiva tietää, onko tuolla mahassa kolmikiloinen vai neljäkiloinen lapsi, kun laskettuun aikaan on kuitenkin vielä 2,5 viikkoa.. ) Lääkäri myöskin oli sitä mieltä ettei juomista saa rajoittaa, vaan juoda aina kun janottaa. Jotenkin tuntuu, ettei mikään oo absoluuttisesti oikeaa tietoa ja vähän ärsyttää tuo synnärillä ramppaaminenkin, kun ei mitään oireita ole ollut ja sitten aina passitetaan sinne toteamaan, että kaikki on hyvin. Ihanaahan se on tietysti, kuulla että vauva voi hyvin, mutta joka kerta kun lähtö tulee ehtii vähän säikähtää ja murehtia.
 
Ai niin, ihanaa, rentouttavaa Juhannusta kaikille!
 
Hyvää juhannusta kaikille mammoille, viettäkää rauhallinen juhannus :)

Jenskalle onnea häihin :)

Ja onnea kaikille jo jakautuneille! 
 
Santtsa, ompa omituista, että juomista kehotetaan rajottamaan! Sehän poistaa turvotusta. Mulla oli tullu 1,5kg lisää viikon aikana, kaikki turvotuksesta. Joten nyt tankkaan vettä niin paljon kun menee.

Tänään tuli YKSI kivulias supistus. Siis yksi... :D muuten ollut taas niin hiljaista...

Hyvää juhannusta kaikille, toivotaan, että tulis lisää juhannusvauvoja ;)
 
Moi mammat!
Vielä kuukauden päivät odotusta luutavimmin edessä, jännää :D
Täällä on voitu tasaiseen, ja hyvin. Joku päivä olen ollut väsynyt, yöunet on olleet välillä katkonaisia. Ja syöminen on vähentynyt, kun ei mahdu vatsaan kerrallaan paljon. Onneksi pikkuinen on vähän laskeutunut, ei yöllä potkiessaan tee enään närästystä. ;D Sf-mitta 34-cm, jos oikein muistan. Nuori lääkäri neuvolassa ei sanonut sen tarkempaa kokoarviota kuin että ihan hyvän kokoinen vauva tulossa... Kohduunkaula oli vähän lyhentynyt ja pehmennyt, mutta kohdunsuu kiinni ja vauva ei ole vielä kiinnittynyt. Joten ehkä tässä mennään vielä se kuukausi laskettuun aikaan. Ja saiskin olla jonkun viikon vielä kehittymässä pieni. Itse kun olen tälläinen pieni sirppana, niin toivottavasti ei menis kauheesti yliajalle, en haluais mitään yli 4 kg synnyttää. Esikoinen oli alle 3 kg ja repesin silti aikalailla. Vaan kai yliajalla sitten kontrolloivat ja katsovat vauvan kokoa tarkemmin.  B-strebtokokki seulotaan täällä käsittääkseni kaikilla, rv 35-37. Itse kävin näytteen heti viemässä, rv 35 plus 2.
Limatulpasta, se on semmosta ruskeaa valkovuotoa kiinteempää limaa/hyytelöä. Ainakin mulla ensimmäisestä oli. Limatulppa irtos aamuyöstä ja supistelut alkoi heti sen jälkeen ja neiti syntyi saman vuorokauden aikana. Mutta kai tuo aika yksilöllistä on.
Supistuksia ei ole vielä liiemmin ollut. Esikoiselta ei oikeestaan ollut supisteluja, ennen kun synnytys alkoi.
Ihania juhlia tulevalle rouvalle!
Ja onnea jo synnyttäneille!
Kuukausi tuntuu piitkälle kun toiset meistä on nyytti syylissä, niin mä vasta mietin joskos sitä pesis pienet vaatteet ja pikkuhiljaa kantelis pinnasänkyä paikalleen. Sain tällä viikolla sentään turvakaukalon tekstiilit pesytyä... Jotenkin aika menee ton esikoisen kanssa lentämällä, ja siinä että saa perushommat kotona tehtyä...  Asia kerrallaan. :D
Tsemppiä loppurutistukseen, synnytykseen ja uuteen arkeen!
Ja hyvää juhannusta!
 
Huh. Alkaa tuo ruokakaupassa käynti tekemään jo tiukkaa. Tai meni varmaan tunti siellä tarpoessa niin pikkusen teki kipeetä kävellä autolle, sitten piti vielä toisessa kaupassa käydä ja postilaatikolla niin irvistellen kipitin sitten super hitaasti takas autolle, mahto olla huvittava näky, siinä ku sitte miestä oottelin kaupasta niin tuntu kyllä että syntyy siihen paikkaan :D tai se miten pisti ja teki kipeetä, tuntu että supistelee koko alapää ?? Kaupassa tuli muutama ehkä hitusen kipeetä tekevä supistuskin. Ja nyt ne menkkamaiset kivut oli entisestään vahvammat.. Jännäksi käy syntyykö sittenkin jo pian ;) Lauantainahan se epävirallinen laskettu olis.. Huijui, miestäki alko kuulemma jo jännittää. Nyt kyllä ihan normi olo kun makoillu ja leipäilly, kävellessä pientä paineen tunnetta ja vihlontaa kylläkin.
Mutta nyt kun oikeesti alko tekee nuo jo kipeetä niin alko miettii mitähän se on sitten kun oikeesti synnytys alkaa :o Mahassaki oli kyllä semmoset bileet että huhhuh, ihan uudellaisia asentoja neiti kokeili, kylkiluita vasten ainaki kovasti painautu. Ja peppu ollu koko päivän oikealla puolella kivasti pystyssä, hyvin tuntuu ja näkyy semmonen kohouma tuossa :D
 
Täällä tuskin on ketään näin juhannuksena, mutta postataanpa tuntemuksia.

Elikkä:

-Mulla on halut kadonnu ihan kokonaan. Ei tee mieli petipuuhia miehen kanssa, eikä tee mieli tehä mitään itekseenkään (mitä tein yhessä vaiheessa aika usein, kun mies oli todella passiivinen ja itellä halut todella kovat...)

-Nännit on kipeät, suurinpiirtein samanlaiset mitä ne oli raskauden alussa, pieninkin kosketus suurinpiirtein sattuu. Esimerkiksi suihkussa pitää jotenkin aina peittää nännit, kun suihku tuntuu niissä liian voimakkaasti, ei nyt välttämättä satu, mutta tuntuu epämiellytävältä.

-Vaavi on ollut todella hiljakseen pari päivää jo. Tein tänään liikelaskentaa, ja sain kyllä nipin napin 10 liikettä tunnissa, mutta ei enää tuu sellasia möyrimiskohtauksia, että koko masu heiluu... se vähän huolestuttaa. Yleensä noita hiljasia päiviä on korkeintaan yksi ja sitten taas möyritään seuraavana päivänä.

Supistuksissa ei oo mitään mainittavan arvoista... tai missään muussakaan, mikä kielisi tulevasta synnytyksestä =/ Huomenna ois enää 10 päivää laskettuun aikaan...
 
kyllä täältä yksi "juhannuksen juhlija" löytyy. :) isäntä on nyt saatettu sammuneena sänkyyn ja ite mietiskelen että mitä vielä viitsisi touhuta. No, tännehän mä sitten tieni löysin. Nyt sai isäntä ottaa viimeisen kerran luvan kanssa kunnolla alkoholia ennen laskettua aikaa. Tää viiminen kuukausi on syytä olla ajokuntoinen, eihän sitä tiedä missä vaiheessa lähtö tulee.

Harjoitussuppareita on ollut muutamia kertoja päivässä viimeisen viikon ajan, mut mennyt ohi kyllä suht nopeasti. Ei mitään kivuliaita, ainoastaan alamassu on ollut jonkin aikaa kova.

Vauva mellastaa päivittäin melko runsaasti ja välillä tuntuu että se puskee nahan läpi. Ilmeisesti se on pää alaspäin kokoajan kun tissien alla tuntuu niin teräviä potkuja ja vasemmalla kyljessä tuntuu välillä melkoisen selvästi peppu. :) ihanaa nähdä ja tuntea ne!

uppunen: jos vaavilla on vielä viikonloppunakin hiljaisia/rauhallisia päiviä niin suosittelisin heti maanantaina soittamaan neuvolatätille. Oletko kokeillut syödä/juoda jotain sokeripitoista ja houkutella vauvaa silleen liikkeelle? mulla kyllä se toimii aina takuu varmasti! Tai voihan se olla ettei pikkuinen enää mahdu kunnolla liikkumaan masussa etkä sen vuoksi tunne liikkeitä.

Mutta hyvää juhannusta minunkin puolestani kaikille! emoticon
 
Täälläki ollaan koneen ääressä, kotona jumitetaan ja miehelle annoin luvan pelata x-boxilla, vielä kun kerkee, kun nuo juomiset jo kielsin. Jos vaikka tuleeki ylläri lähtö synnärille ;) No itteäni aattelin sitte viihdyttää koneella.

Uppunen:
Täälläkin on  masulla kanssa välissä ollu useampikin rauhallinen päivä, tais olla neljäkin putkeen joskus.. Mutta sitten se purkautuki ihan kunnon mylläämisillä. Ja kannattaa herätellä vaikka jollain makealla niiku pullapitkokin mainitsi :) Mutta jos yhtään huolettaa niin soita äitipolille vaikka, sinnehän voi soittaa mihin aikaan vaan, tässä vaiheessa raskautta varsinkin ovat tosi tarkkoja liikkeistä, ja mulle ainaki sanottiin että ei voi olla niiden kanssa nyt enää yhtään liian tarkka. :) Jospa se pikkunen vaan keräilee voimia tulevaan.

Huhhuh.. Nytkin myllätään niiin että ihan oikeesti kipeetä tekee, masukki päätti muuttaa pitkästä aikaa vasemmalle puolelle. Ja taas taitaa olla muuttopuuhat mielessä, siihen malliin pistää alakertaa. Ja nyt kyllä jo oikeesti sattuu nää liikkeet. Toivottavasti nappulalla olis maailmaan tulo mielessä, alkaa olee nimittäin sen verran tukala olo tällä mammalla, käveleminen sattuu oikeestaan koko ajan. Aijai. Pakko lähtee liikkeelle kun tekee niin kipeetä taas..

 
Juu, ei sen makeen syömisen suhteen pelkoa... tulee syötyä joka päivä :D Tosin voipa johtua siitäkin, että nyt oon vähentäny pikkasen herkuttelua, vaavi kun tykkää pistää ranttaliksi vasta kun on syöty sellanen litra jätskiä tai kokonainen suklaalevy, tai puolikas hattara :P että keksi tai pari ei niihin liikkeisiin auta :D pitää nyt katella, illalla tullu parisen potkua. Voihan se olla, että toinen keräilee voimia..

Meillä kun ei ole autoa, ja mies ei ole vastuussa mun ajamisesta synnärille, ootin, että täällä ois otettu vähän enemmän kuin kaksi lonkeroa, mutta ei sitten ottanut sitten kun yhen :) voi toista... varmaan ajatteli, että mulle tulee paha mieli, mutta ei tuu, join ite kuitenkin 2 alkoholitonta kaljaa ja yhen alkoholittoman siiderin, ai että oli hyvää :D varsinkin kalja makkaran kanssa! NAM! :D

Nyt ollaan hampaiden pesulla jo molemmat ja menossa nukkumaan. On tää kyllä niin erillaista "juhlimista" mihin on tottunut, rupesin muistelee kaikkee sitä ryyppäämistä mitä tuli tehtyä ennen raskautta... mitä järkeä siinäkin oli? Hieman tunteellinen on ollu tää ilta, jotenkin tajuaa tässä vaiheessa kuinka suuri muutos on tapahtunu ja kuinka suuri muutos on vielä edessä... huhhui, pelottaa, mutta ehkä ihan hyvällä tavalla :)

Näihin tunnelmiin, hyvää yötä!
 

Iloista, ihanaista ja rauhaisaa Juhannusta kaikille!

Saadaankohan muutamia Juhannusvauvoja heinäkuisiin? Se jää nähtäväksi...

Juhannuksen kunniaksi tämmöinen pieni runonpätkä napattuna netistä:

Muumipeikon Juhannusruno

Pään painan ruohikolle
ja oion jalkojain.
En jaksa pohdiskella,
mä tahdon olla vain.

Sen viisaammat voi tehdä,
mä päivän kultaan jään.
Mä tunnen kaikki tuoksut
ja luonnon loiston nään.

Voi leikitellä mielikseen,
voi ottaa jättää paikoilleen
tai olla niin kuin luonnostaan
ja maata vaan.

Mä peikko siihen uskoon jään,
on maailmaa tää minkä nyt mä nään.

-Tove Jansson

 
Jep, mökillä käytiin illalla ja yöksi tultiinkin sitten kotiin :)
Oli ihan hauska päivä ja kun kotona ei ole saunaa niin yritin ottaa kaiken ilon irti saunasta ; kävin kahteen kertaan siellä ja olin piiitkään :D
...tuloksena oli vain kivuttomia harjoitus supistuksia :( tosin yöllä juimi vatsaa ja alaselkää, muttei supistellut :/
Tänään olisi tarkoitus mennä uudelleen illalla grillailee sinne ja taidan kokeilla sitä saunomista vielä kerran... Olisihan se ihanaa saada se pieni nyytti vihdoin syliin <3 Varsinkin kun kaikki soittaa monta kertaa päivässä ja kyselee oloa... Tulee itsekin ihan malttamattomaksi...
No, mutta hyvä jos se tuolla viihtyy ;)
 
Meillä ollut myös makkarissa hyviiin hiljaista pitkään. Mua ei ole yhtään kiinnostanut mitään puuhastella. Mutta nyt alkaa jotenkin olemaan vähän pirteempää sillä suunnalla, en tiedä mitä mulle on tapahtunut..hormoonit? :)

Täällä myös vauvan liikkeet muuttuneet ja vähentyneetkin. Soittelin äippäpolille asiasta ja jos sen 10 liikettä/h saa niin se riittää. Välillä on selvästi aktiivisempi, mutta hiljaisempiakin päiviä on nyt selvästi tullut enemmän. Alkaa varmasti tilakin käymään pieneksi.

Äh, mulla on alkanut peräpukamat vaivaamaan :( Nyt ne jopa on vähän vuotaneetkin. Säikähdin, että mistä sitä verta tulee ennen kuin sain paikannettua paikan. Ikäviä ovat! Keskiraskaudessa kärsin ummetuksesta, mut nyt sekään ei vaivaa ja silti on pukamat.

Juhannus meni kotosalla puuhastellen kaikkea normaalia. Ei siis ollut mitään juhlameininkiä. Käytiin kyllä perheen voimin huvipuistossa, mutta muuten otettu aika rauhallisesti. Ei se vaan tunnu juhannukselta jos ei ole mökillä :(

Kävin alkuviikosta neuvolassa ja vauvelin pää ei ole vielä kiinnittynyt, eikä laskeutuut. Muistutti mua siitä, että jos nyt vedet menee niin sairaalaan on mentävä makuuasennossa. Vaarana on napanuorn luiskahtaminen pään ohi. Ambulanssia kehoitti käyttämään...

Mukavaa juhannuksen jatkoa!
 
äippä2010: täälläkin on nyt pukamaoireita. Vaikka joskus muutamia vuosia sitten oli muutenkin niin nyt raskauden myötä taas putkahtivat esiin. Raivostuttavaa.
Pelko "perseessä" tässä odottelen synnytystä, että millaiset mollukat mahtaa sitten tulla. :( Täytynee varmaan ostaa jo valmiiksi auton sisäkumi että voi sitten istua jotenkuten edes jossain vaiheessa. :D
 
Kolme viimeistä päiväää on ollut sellaista hulabaloota että nyt voi huokasta helpotuksesta ja nauttia tulevista rouva-päivistä!!
Meillähän oli siis nyt eilen juhannushäät vanhempieni pihassa.
Isäni oli rakentanut meille koivusta alttarin. :) 
Pihalla oli sitte iso telttakatos, minne laitoimme pöytiä ja tuolia.
Alttarin eteen ripottelimme lumipalloheisin kukkia ja koivun oksia oli sitte pystytetty kans pihamaalle.
Hään meni oikein hienosti, Sää oli mitä mainioin. Aurinko paistoi, mutta ei ollut liian kuumakaan.
Morsian alotti vuodatuksen jo, kun kaaso luki viimeiset sanat raamatun kohdasta myös kyynelehtien.
Vihkisuoritus meni hyvin, ilman mitään komplikaatioita.

Tarjolla oli perinteistä kaustislaista juhlaruokaa, eli Juustopaistia.
Ja sit oli kakkukaffit morsiammenryöstön ja valssin jälkeen.
juustopaistia jäi noin 10litraa, ja puoli toista täytekakkua! 

Väki tykkäs ja niin tykkäs morsmaikkuki!!
 
jenska9, kuulostaa kivalta, varmaan jäi ihanat muistot :)

mulla vaihtelee päivittäin kiinnostus makkarihommiin, mutta eilen sitten saatiin siihen vähän aikaa, ja yöllä tulikin muutama tunti kipeempiä suppareita ku aiemmin. toivoin jo että ois siitä lähteny, ku nytten on 36 viikkoa täynnä.

käytiin tänään ostamassa maalia uuteen kämppään ja muuttokamoja. tän viestin jälkeen alkaa pakkaus. yök, ei yhtään kiinnosta. yks muuttomies peru just, pientä jännitystä miehelle että miten se saa kamat kuljetettua..!
 
Me käytiin juhannuksena grillaamassa ja syömässä rauhallisesti sukulaisilla ja seurauksena taas "laatuaikaa" sohvalla, kipuja ja supistuksia. Pystyn nukkumaan enää vain lähes istuvassa asennossa, kylkiasennot aiheuttavat nivuskipuja ja supistuksia. Oikeasti vähän pelottaa mitä tästä tulee, jos vielä yli  kuukaudenkin kärvistelen näin.

Onnea jenska9:lle. emoticon
 
Nyt on sitten juhannusreissu tehty. Autossa istuminen oli hieman tuskallista, mutta muuten meni onneksi tosi hyvin. En vaan enää uskaltanut mennä järveen uimaan (kai vähän hölmöä...) kun en yhtään tiedä kohdunsuun tilannetta ja kävellessä vihloo niin kamalasti. Tänään kotiin tullessa oli vähän outo olo ja mittasin varmuuden vuoksi verenpaineen, joka oli 127/94 eli alapaine ainakin koholla. Torstaina olin käynyt maksakokeissa vaan seurannanvuoksi, kun viimeksi oli se raskausmyrkytys tai jotain. No, soitin sit äitiyspolille, kun aattelin, et ne vois kattoo jo ne labrat, kun huomenna vasta lääkäri, et onko jotain. Ei se sit mulle sanonut mitään niistä labroista, kun että lääkäri kommentoi sit huomenna siis mulla vaan neuvolalääkäri. Toivottavasti ei nyt olleet sit yhtään koholla, kun en jotenkin jaksais. Tuli vähän masentunut olo... mutta sanoi kyllä onneksi, että ei mitään hätää, jos vauva liikkuu ja paineet ei ihan hirveästi kohoa tai tuu mitään oireita, joita ei siis ole muita kuin vähän outo olo. Huomenna lääkäriin sitten. Nyt yritän ottaa rennosti.

A-streptokokki on ainakin käsittääkseni haavoissa vaarallinen, joten siitä kai sitten uutisessa kyse, vaikka en uutista ole nähnyt. Mutta kyllä siihenkin kai vielä antibiootit yleensä tehoaa. Turha kai tuollaisia pelätä, kun kuitenkin aika harvinaisia ovat.


 
moikkelis!
a-streptokokista sen verran, että se on tulirokon aiheuttaja lapsilla, aikuisilla taas aiheuttaa angiinan. vakavissa/harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa toksisen sokin ja yleisinfektion ja pehmytkudosvaurioita... mutta enpä lähtis kyseistä kokkia pelkäämään, onhan niitä miljoona muutakin pöpöä jotka voi aiheuttaa vaikka sun mitä.
 
ja Onnea tuoreelle avioparille <3

mites muuten tuo isyydentunnustaminen toimii niillä jotka ovat "susipareja" :D? onko se kaikkialla tehtävä lastenvalvojalla vai miten se menee.. pitääkö ite varata aika? kaikkee sitä joutuu miettii, ois kyllä niin paljon helpompi kun ois "ehtiny" naimisiin ennen vauvantuloa..

täällä on viimesetki vauvanvaatteet ja petivaatteet pesty ja melkeinpä kaikki hommattu :) nyt sit vaa odotellaan (tai jatketaan siis sitä odottelua :D). eiköhän tässä ainakin se viis viikkoa mee, lääkärikin sanoi että tuskin on tulossa ennen laskettua aikaa ellei sit vedet mee jostain syystä.. Synnärikin valittu ja mennään Hyvinkäälle, sinne aukes nyt ovet kun 35 viikkoa tuli täyteen :) ihmetyttää vaan, kun siellä on vain tunnin vierailuaika..?! en kyllä muista sairaaloista tiedä, mut mun mielestä toi on aika lyhyt.. täytyy varmaan sit vaan pyytää lähipiiri kattomaan ja sit loput saa tulla sit kotiin.

Kökkö sää ulkona, vaikka en valita kun on paljon helpompi olla, mutta kesälomailijoille toivois parempaa säätä.. Eiköhän tuo tuosta sit viimeistään ku on muutenki tukala olo ni pamauta viimesille viikoille hellelukemat :D

Hyviä vointeja kaikille!
 
Onnea tuoreelle avioparille :)

Kauehasti täällä tullut tekstiä kun on useamman päivän ollut pois:) Nettiä ei ollut neljään päivään käytössä, hui:) Normaalisti kuitenkin päivittäin käy koneella:)

Täällä juhannus vietty mökillä nauttien. Ihanaa oli vaan kullan kanssa olla, teki meille todella hyvää:) Mutta nyt muru lähti viikoksi pois, tulee onneksi lauantaina takaisin:) Maha supisteli edelleen mökilläkin, nyt ehkä hieman rauhoittunut. Möyrintää vauva ahkerasti mahassa harrastaa:) Murusta on tullut ihan älyttömän suojelevainen. Saunassa käydessä kyseli kokoajan vointia ja kun tulin lauteilta alas, oli kokoajan tukemassa siinä alhaalla ettei vaan mamma kaatuile:) Tosin siellä saunassa lauteet todella kapeat ja siellä saa ihan ilman raskauttakin olla tarkkana kun lähtee lauteilta pois.
Näyttääpi siltä että täällä alkaa satelemaan vaihteeksi, aamu olikin liian kaunis ollakseen totta:) Kirjastoon suunnittelin marssivani, hakemaan lukemista ja dvd:tä, jotta aika kuluisi mukavammin. Sää kun on luvannut tälläviikolla olla epävakaista täällä suunnalla.
Meillä myös isyydentunnustaminen edessäpäin ja tietääkseni lastenvalvojalla tämä täytyy käydä tekemässä. Eiköhän sinne aika pidä varata...
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille:)
 
Takaisin
Top