Kesäkuun kaksoset

Moikka!
Ajattelin et jos jaksatte päivittellään tänne kaksoisarki. Olisi kiva kuulla kuulumisia. Vaikka tuolla kesäkuisissahan me useimmat päivittelemme.
Minä voin aloittaa. 5.6 syntyi meille kaksoispojat sektiolla. A 3350g/50cm/35pipo. B 3275g/50cm/35pipo. Pojat ovat enimmäkseen tyytyväisiä, mutta, kun nälkä iskee niin se on nyt ja heti tänne :D. Kakkivat ja syövät paljon. Ihan erinäköisiä. :)
Nyt menemme täysimetyksellä. Ja noh...koko aika menee siinä melkein :D. Yöt ovat sängyssä mun kainalossa ja erikseen en oo herännyt imettää vaan tuon kylkeen kiinni ja tissi suuhun.
Oma palautuminen sektiosta ollut huonoa. Kipuja on edelleen. Lähinnä nyt selässä ja liitoksissa. Tänään käyn viimeiset tikit poistattamassa. :)

Heips! :)

Meillä arki sujuu tosi kivasti. Pienet (suuret) on jo 5 vko 1 pv. :) Tiistaina oli neuvola, poika painoin noin 3,5 kg ja oli 50 cm pitkä, tyttö painoi noin 3,2 kg ja 50,5 cm pitkä.

Syövät todella hyvin kumpikin, noin 110 ml per ruokailu (poika kerran jopa 160 ml). Nyt kun kumpikin on päässyt yli kolmen kilon, saatiin lupa syöttää lapsentahtisesti. Päivät menee edelleen kolmen tunnin välein, kun se tuntuu niin hyvältä rytmiltä.

Viime yö oli sitten ensimmäinen, kun tuota toteutettiin. Iltaruoka oli klo 20. Laitettiin varmuuden vuoksi herätys klo 02 (eihän heidän voi antaa koko yötä kuitenkaan vielä nukkua). No, herätys oli klo 02 ja lapset herätettiin (eivät siis olleet itse vielä heränneet ja syömättä kuitenkin 6 tuntia!). Sit syöttö ja takas untenmaille. Seuraavankerran herättiin klo 7 aamulla!!! Aivan mahtavaa!! :) :) ❤️ Ollaan oltu kaikki tosi pirteitä tänään, ihan eri fiilis!!

Moikka. Kuulostaapa leppoisalta murusen perheen vauva-arki. Tilaan meille samanlaista.;)
Mulla oli tosiaan maanantaina aika osastolle sillä suunnitelmalla että aloitetaan käynnistys ballongilla. Perjantainahan mulle jo lääkäri selitti miksi lääkkeillä ei voi kaksosraskautta käynnistää...
Edeltävänä iltana pakkailin sit sairaalakassin ja aloin orientoituun ajatukseen, että kyllä sitä synnyttääkin pitäisi joskus. Samalla pakkailtiin vilholle kassi osastolle viikoksi menoa varten. Meillä oli samaan aikaan ajat Vilholla lastenosastolle ja mulla synnyttämättömien naisten osastolle maanantai aamuksi...
En tietenkään saanut yöllä kunnolla nukuttua ku jännitti niin. Hirveä säätäminen oli sopia esikoiselle hoito kaiken varalta koko alkuviikolle ja mun miehelle mahdolliset tuuraajat pojan osastolle jos sen pitää joutua mulle tueksi synnytykseen.
Kun sit aamulla sain kirjauduttua osastolle sisään ja tavarat leväytettyä huoneeseen niin pääsin lääkärille.
Voitteko kuvitella fiiliksen kun lääkäri tuskailee hetken ballongin kanssa ja tuumaa, että ei onnistu kun kohdunkaulaa on liikaa jäljellä.

Jatkuu kohta.:)

Mitä kuuluu Faadalle?? Miten synnytys meni?
Wilmiina mites teillä siellä kotona?
Murunen kuulostaa ihanalta tuo uniputki. Kelpaisi tänne myös! ;)
Täällä ei erikoista. Arki neljän pienen lapsen kanssa on melkoista. :)

Meillä täysimetyksellä mennään. Noin puolet menee pumpattua pullosta ja puolet tissistä. Juhannuksena oltiin reissussa, eikä mahdollisuutta pakastaa maitoa, jolloin sitä oli koko ajan melkein litra jääkaapissa. :D Eli kolmelle riittäisi ihan hyvin omaa maitoa. :)

Täällä myös rintamaidolla mennään. Nyt tällä hetkellä ei oo tarvinnut pumppailla. Päivisin imetän samaan aikaan. Yöllä vauvantahtisesti siten, että imetän kumpaakin vauvaa erikseen. En katso juurikaan kelloa eli aina kun tahtovat niin imetän.
Murmeli minuakin on ihmetelty ku vain tissillä mennään. Toisaalta jopa minäkin vähän yllätyin, kun maitoa niin hienosti riittää. Ja muutenkin kaksosten hoitaminen ollut helppoa ja ihanaa. Nautin kovasti nyt arjesta vaikka unenpuutetta on. :)

Kiireistä meinaa täälläkin olla, ja täysimetyksellä yhtalailla mennään. Tällä hetkellä imetän poikia peräjälkeen, kun pienistä imuoteongelmista johtuen rinnat on melko kipeinä. Kun imetän yhtäaikaisesti, en ehdi huolehtia siitä että rinta on kunnolla kummallakin suussa, niin malttamattomina tarraavat kiinni :D Kaalinlehdet on tällä hetkellä 24h elämäni pelastus.
Muutama päivä sitten alkoi rautalisä ja nyt mennään vasta kahdella tipalla viiden sijasta per päivä. Raudasta on tullut vatsavaivoja, joten me ei kiirehditä nyt annoksen lisäämisen kanssa.
Pojat nukkuu omassa sängyssä, ja heräävät itse kolmen tunnin välein syömään. Herätän sitten toisenkin jos toinen vaan herää ja syötän perään. Vaippoja saa vaihtaa joka syötöllä, kun kakatonta vaippaa ei meillä näy. Iho kummallakin pysynyt melko hyvänä.
Paino nousee reipasta tahtia ja poikien välinen painoero on enää 100g.

Kiireistä täällä pitelee. Pojat kasvaa hurjaa vauhtia ja jo puolitoista viikkoa sitten meni molemmilla kolme kiloa rikki. Hyvin syövät ja nukkuvat kolmen tunnin pätkiä. Puklailujen kanssa vähän taistellaan, ja puolet öistä nukkuvat sittereissä ja puolet sängyssä. Ovat ruvenneet myös häiritsemään toistensa unta. Raudan kanssa mennään vielä puolella annoksella, ja pikkuhiljaa nostetaan. 50cm vaatteet on nyt sopivia kun ikää on 6 viikkoa. Posket pyöristyy niin että verenpurkaumia tulee :D
Isommat lapset ovat innokkaita hoitajia eikä meillä onneksi mustasukkasuus ole vierraillut. Nyt pitää taas mennä kun tissikellot soi. Vielä riittää maito melko hyvin molemmille :)

Onko teillä säilynyt kaksosilla sama rytmi?? Meillä välillä toinen nukahtaa ja toinen sitten herää. Näin siis päivällä. Esim. Juuri nyt tällä hetkellä A syö tissiä ku B vetää sikeitä. Onneksi kuitenkin useimmiten rytmi on heillä sama. Temperamentti on kuitenkin eri. A tulisempi ja nyt-heti-mulle tissiä ku B voi odottaa. :)
Kohta täytyy aloittaa vaunulenkit kunnolla, jotta päiviin tulee rytmiä.
Miten yöllä jos imetätte niin, onko perhepeti vai nousetteko ihan syöttämään..vai?? Itse olen ollut poikien välissä ja imettänyt aina, sitä joka haluaa. Nyt kuitenkin olen huomannut, että toinen herää,kun äiti kääntyy ja tissi viedään pois. Sitten seilailen. Välillä silti saan hyvin nukuttua, mutta levottomat yöt ovat vaikeita. :(
Olen kokeilut pumpata päivällä, niin että olisi yöksi maitoa, mutta illalla huutavat ja pakko antaa pumpattu maito. Edelleen mennään täysimetyksellä, mutta kovaa työtä tää on. Ja minä en juurikaan pakkaseen ole saanut.
Kertokaahan kuulumisia Sottahanna, Murunen ja Jetsoni. Miten arki ja vauvojen kasvu yms.?? :)

Minä kokeilin tuota sinun nukkumistapaa viime yönä Harmony. Huomasin myös, että kääntyessä toinen heräsi ja lopulta emme nukkuneet enää kukaan. Tähän asti on annettu pullosta yöllä ja olen itse pumpannut sillä välin, kun mies on syöttänyt. Katsotaan nyt, miten mennään, kun mies lähtee töihin..

Monta viikkoa tytöt menivät samalla rytmillä, mutta nyt ovat päivisin usein eri aikaan hereillä. Iltapäivällä nukkuvat yleensä pätkän yhtä aikaa ja yöt nukkuvat yhtä aikaa. Syötän joko yhtä aikaa tandemina tai peräkkäin, jos toinen nukkuu, kun toisen tulee nälkä.

Meillä on kanssa osittain eri rytmi. Pojat nukkuu yöt joko sittereissä tai imetystyynyn päällä. Tähän on jouduttu puklailujen takia. Toissayön yritin nukuttaa taas pinnasängyssä, mutta yö oli kamala kun piti olla kaiken aikaa nostelemassa jompaa kumpaa pystyyn tai kuivaa vaatetta ja päänalusharsoa vaihtamassa.
Imetän joko tandemina istuma-asennossa tai peräjälkeen kyljellään. Joskus olen yöllä tosin niin väsyny, et menen poikien tahtisesti erikseen. Pojat nukkuu paremmin kun eivät ole vierekkäin.
Mulla oma maito riittää jotenkuten, ja korviketta annetaan lisäksi 1-2 krt päivässä, yleensä aamupäivällä ja/tai illaneellä. Pakkasessa ei oo omaa maitoa yhtään eikä pumpattavaksi riitä. En suunnittele maidontuotannon lisäämistä millään imetysteellä ym. sillä tuntuu et rinnat tulee nyt jo niin täyteen kun maito nousee. Toisaalta koen et imetys on niin kuluttavaa mun keholle et veis liikaa voimia ja rasvavarantoja jos yhtään enemmän tuottaisin sitä maitoa. Aiempien lasten kohdalla oma maito lapsen suussa on ollu kaikki kaikessa. Nyt suhtaudun vähän eri lailla ja koen korvikkeen olevan iso helpotus.

Me käytiin äsken muuten neuvolassa ja olin pyörtyä kun kuulin miten paljon pojat oli kasvannu. Nyt ikää siis 7 viikkoa ja painot A 3950g (syntyessä 1890g) ja B 3700g ( syntyessä 2310) ☺

Pikapostauksen huikkaan tänne. Meidän pojat syntyi alateitse 16.6. A vauva klo 5.03 3030g ja B-vauva klo 5.16 3260g kumpikin 48cm. Painoarviothan oli 2,6kg & 2,9kg, että koko oli yllätys.:) Synnytys oli hieno kokemus, josta koitan jossakin välissä ehtiä kirjoittaa tarkemmin.
Omalla maidolla mentiin eka kk täysin ja pojat oli 1kk neuvolassa A 54,4cm&4380g ja B-vauva 42,2cm&4620g. Iltaisin olen vauvojen nukkumaanlaiton jälkeen pumpannut maitoa ja antanut sitä tai korviketta lisämaitona. Parhaimmillaan pojat nukkuu 22-04 ennen ku syövät eka kerran.:) aamuyöstä sit tiheämmin. Rytmi vaihtelee kovasti vielä, mutta ovat niin hyväunisia, että ei ole toivoakaan saada hereille ja syömään, jos kunnon unessa ovat...:D Luonteeltaan meillä kans on A tosi nopeasti hermostuva ja tosi jäntevä ja koko ajan jalat ja kädet vispaa. B on rauhallinen öllöttelijä.:) Ihan erinäköisiä ovat ja ruumiinrakenne ja ihonvärikin ihan erilainen.
Todella helppoja vauvoja ovat olleet onneksi. Ei ole ollut mahavaivoja ja nukahtavat samaan sänkyyn vierekkäin ilman mitään nukuttamisia.:)
Isompi isoista veljistä ei hirveästi vauvoja noteeraa. Tää meidän nuorempi isoveli tahtoo monta kertaa päivässä vauvoja syliin ja selvästi nauttii uudesta roolistaan isoveljenä. Hällä enään kaksi sytostaattikuuria jäljellä, joten voiton puolella ollaan. Mitä teille muille kuuluu?:)

Meillä tosiaan on poikien isä aina sairaalassa Vilhon kanssa silloin kun hällä on sytostaattikuurit menossa tai vaatii muuten sairaalahoitoa. Ihmeen hyvin on onneksi mennyt vauvojen ja esikoisen kanssa. Meillähän käy arkipäivisin se perhetyöntekijä ja hän on kyllä ollut oikea aarre.♥ Aamuisin voin jatkaa unia kun hän tulee jos on huonompi yö takana ja auttaa laittaan kämpän kuntoon ja tekeen ruokaa ja pesemään pyykkejä, joten ei tarvi vauvojen nukkumaanlaiton jälkeen alkaa enään kotihommia tekemään... illat kun menee ihan vauvoja syöttäessä. Millasia määriä muuten saatte pumpattua maitoa?:O

Minulla aika normaali määrä on 150-300ml. Jos imettää ensin, voi tulla vähemmän. :)

Kiva kuulla teidän kuulumisia. :)

Takaisin