Kesäkuun hölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cocoa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämän kakkosen kanssa täytyykin nimi asiat pohtia loppuun asti. Nimittäin me annettiin meidän esikoispojalle kolmanneksi nimeksi nimi, joka on miehen suvussa kulkenut isältä pojalta. Mies ei ollut tästä yhtä innoissaan ja ajattelin että joskus ehkä katuu jos ei ole sitä antanut? Nyt ärsyttää että mentiin "perinteisesti" se nimi hänelle antamaan. Ei sovi sinne jatkeeksi kummankaan mielestä. Ja miehellekin tuo mieleen vaan alkoholiin taipuvaiset sukulaiset. Ehkä tälle voi joskus nauraa. :hilarious: Tai sitten ei. :meh:
Eikö se kolmannen nimen poisto ole ihan ilmoitusluontoinen asia. Lasella harvemmin tulee mitään käytännön ongelmia nimen vaihtumusesta.
Älkää nyt toiselle enää kuitenkaan laittako jos esikoisen nimessä se jo harmittaa. Ja selitykseksi sukulaisille (jos sellaista tarvitaan) kelvannee se, että esikoispoika on aina perheen tärkein ja se nimetään usein isän mukaan ;)

Meillä ei mun miehen suvussa kulkeva perintönimi onneksi mitenkään päin sopinut etunimeen, niin siitä ei tarvinnut edes keskustella. En tiedä olisko mies edes sitä suuremmin halunnut. Mun suvussa ei ole mitään tollasta perinnettä ollutkaan.

Joo kyllä tänään varmasti parempi päivä kun pääsee herkuttelemaan yo- juhliin kaiken maailman herkuilla :love7

Ristiäisistä/ nimiäisistä vielä, meillä kans pidetään kotona hyvin pienet ristiäiset, niin kuin pidettiin esikoisellekin. Asutaan kyllä omakotitalossa, mutta tämä ei kooltaan kovin iso ole joten vieraitakaan ei kutsuta kuin ihan lähimmät perheenjäsenet ja kummit eli max 20 vierasta. Sukunimeksi tulee miehen sukunimi, koska esikoisellakin on ja jossain vaiheessa kunhan saadaan aikaiseksi niin minunkin sukunimi vaihtuu:grin

Mulla on harvinainen sukunimi, meitä on vain 10 jäljellä. Silti olen ikäni odottanut, että koska pääsen nimestä eroon eli naimisiin. Ikäni olen nimeä tavannut, kummasteleville selventänyt sen olevan käännössukunimi ja kuunnellut lapsesta asti ties mitä väännöksiä nimestä.
Esikoisella on isän sukunimi ja vauva saa myös isänsä sukunimen. Ehkä minäkin vielä joskus?:angelic: Toisaalta koen huonoa omatuntoa nimen jatkamattomuudesta mutta en kyllä lapsiani laita samaa rumbaa kestämään kuin itse olen joutunut! Miehen sukunimikin on suojattu, heitä on noin 300, mutta nimi on neutraalimpi.

Niiinu, ei kai harjoitussupistusten pitäisi sattua o_O ainakaan tässä vaiheessa... kuulostaa ainakin omaan korvaan tosi pahalta tuo sun kipukohtaus.

Viime raskaudessa oli samanlaisia niin en osaa huolestua ja normaalisti on tuntunut liikkeet senkin jälkeen. Viime raskaudessa ravasin alvariinsa lääkärissä kovien harjoitussupistuskipujen takia, nyt hieman viisaampana osaan ottaa kivun vastaan.

Mielestäni on vain hyvä idea järjestää esikoisen juhlat samaan syssyyn. Meillä on sama tilanne, esikoisella joulun alla 2v syntymäpäivät ja kaikki sukulaiset tulevat sen verran pitkän ajomatkan päästä että varmasti jollain tapaa yhdistetään kaksi juhlaa. Iloisia juhliahan ne molemmat ovat! :)

Täällä vähän sama ton oman sukunimen kanssa kun Niiinulla. Itellä on hiukan vieras sukunimi ja joka paikassa saa tavata miten se kirjoitetaan.

Täällä vähän sama ton oman sukunimen kanssa kun Niiinulla. Itellä on hiukan vieras sukunimi ja joka paikassa saa tavata miten se kirjoitetaan.
Joo, ja aina saa "jännätä" kuinka se on kirjoitettu eri firmojen kirjekuoriin tai ajanvarauslistaan yms nimilistoihin. Itseasiassa esikoisen ultrakuvissakin lukee väärä nimi, oli sukunimestä väännetty sekä etu että sukunimi ja minun etunimi jätetty kokonaan pois :banghead:

Meillä myös mies otti mun sukunimen, ihan vaan siksi että oma nimensä oli turhan tavallinen eikä koskaan oikein pitänyt siitä. Mulle oli sinänsä sama vaikka oonkin ylpeä miehestäni ettei pidä kiinni typeristä perinteistä vaan mennään meidän omien mieltymysten mukaan :) Ihmeen paljon kummastelua se kyllä ulkopuolisilta sai, ja vielä kolmen vuoden jälkeenkin saadaan joulukortti miehen nimellä, liekö kettuilua vai mitä ihmettä...

Lasten nimiasioita ei olla vielä vakavissaan mietitty. Joitain heittoja kyllä mutta lähinnä vitsimielessä - esim. Sosetta kuulostaa tytön nimeltä -> Omena-Sosetta :D
Eiköhän meillekin tule perinteisiä suomalaisia, mummojen sukupolvelta lainattuja nimiä. Ärsyttää vaan kun mun nuoresta asti mielessä ollut tulevan lapsen nimi on nyt top10-listalla. Täytyy vielä miettiä kuinka tärkeää se on ettei olisi yleinen ja mitä tehdään.

Meillä on tosissaan Räsynukke sama tilanne, aikaisemmin harvinaisempi nimi, johon mies on ollut mieltynyt jo pitkään, onkin nyt hypännyt top10:iin. Päätettiin olla välittämättä.

Niiinu, Kuulostaapa kivuliaalta. :( Harjoitussupistusten ei kuuluisi sattua. Onko niitä vielä tullut? Ole yhteydessä neuvolaan jos jatkuvat, ihan just in case. :)

Minullakin oli harvinainen sukunimi (tyttönimi), 17 henkilöä kaiken kaikkiaan Suomessa ollut sen mukaan. Osa siis kuollut. Onko vielä peräti 7 nimen kantajaa meidän suvussa?
Mutta naimisiin mentyä en epäröinyt kuin hetken, otanko mieheni nimen ja niimpä tein. :happy:Itse siis en pitänyt sukunimestäni koskaan, vaikkei mikään erikoinen ollut mutta ärsytti aina korjata ja painottaa yhtä kirjainta.
Luulin pääseväni eroon tästä ongelmasta mutta mies sanoi että odotapa vaan mitä muunnoksia hänen nimestä on tehty ja sama rumba se senkun jatkuu. :hilarious:

Ja olisihan se pojan kolmannen nimen poisto varmasti helppo operaatio mut ei jotenkin kehtaa enää poistaa kun kaikki ovat jo tottuneet nimeen ja sehän on VAIN nimi. :)

^"Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä." :D Se ja sama mikä on toinen ja/tai kolmas nimi jos niitä ei käytetä kutsumanimenä. Eihän niitä kukaan edes tarvitse eikä käytä kuin jossain virallisissa papereissa :)

Cocoa, Tuo sanonta minunkin päässäni soi! :D Ja totta että eihän se nimi tuu esille kuin virallisissa papereissa.

Semmoista kysyisin, että saako neuvolassa ja ultrissa käydä työajalla, jos tekee virka-aikaa? TESin luin läpi, enkä löytänyt sellaista kohtaa. Toki tämä selviää töissä kysymällä, mutta ajattelin nyt aluksi kysäistä täällä.

Mun mielestä saa. En muista mistä asiaa lueskelin, tuskin kuitenkaan tessistä, vaikka se työpaikan taukotilan pöydällä pyöriikin.

Lienee työpaikan omista käytäntösopimuksistakin kiinni ehkä osittain? Meillä neuvolakäynnit ja nämä vakioultrakäynnit on työaikaa. Ylimääräiset ultrat esim. yksityisellä on sitten omaa aikaa.

Laki määrittelee, ei työehtosopimukset. Jos käyntejä ei pysty järjestämään työajan ulkopuolelle (vuorotyöläisillä useimmiten mahdollista), niin silloin ne ovat palkallisia:

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1994/19940108

"Normaalin raskauden aikana odottava äiti käy äitiysneuvolassa keskimäärin 11 kertaa, joista 7 kertaa ennen äitiysloman alkua. Keskimäärin 3―4 neuvolassakäyntikertaan liittyy lääkärintarkastus, muut tarkastukset suorittaa terveydenhoitaja taikka kätilö. Kullakin käyntikerralla arvioidaan äidin yleinen terveydentila, tutkitaan paino ja verenpaine sekä selvitetään muun muassa munuaisten toimintaa laboratoriokokeiden avulla. Odottaville äideille tehdään neuvolassa raskauden kuluessa myös muita äidin ja sikiön terveyden seurannan kannalta välttämättömiä laboratoriokokeita sekä muita tutkimuksia. Sikiön kasvua ja vointia tutkitaan muun muassa sydänääniä kuuntelemalla 14. raskausviikolta lähtien sekä ultraäänitutkimuksin, jotka tehdään joko äitiyspoliklinikalla taikka muun lääkärin vastaanotolla.

Äitiysneuvolassa tehdyillä tutkimuksilla pyritään varmistamaan, että äiti voi raskauden ajan hyvin ja että sikiö kasvaa ja kehittyy normaalisti. Tutkimusten perusteella voidaan tehdä lääketieteelliset arviot tilanteesta sekä voidaan selvittää lisätutkimusten tarve. Vaikka äitiysneuvolatoiminta painottuu raskaudenaikaisten sairauksien ja häiriöiden ehkäisyyn ja niiden varhaiseen toteamiseen, neuvoloissa voidaan myös hoitaa raskaudenaikaisia häiriöitä ja sairauksia.

Äitiysneuvolassa suoritettavia tutkimuksia voidaan niiden luonne ja tarkoitus huomioon ottaen pitää sellaisina raskaana oleviin työntekijöihin kohdistuvina lääketieteellisinä tutkimuksina, joissa työntekijöillä on raskaussuojeludirektiivin mukaan oikeus käydä työaikana ilman palkanmenetystä, mikäli tutkimukset on suoritettava työaikana."

Meillä kastetaan niinkö kaikki muutkin on. Varmaan pienet juhlat kotona tai seurakunta kodilla riippuu ketä sitten pyydetään. Viimeksi pidettiin seurakunta koodilla ja se oli toisaalta paljon helpompaa kuin kotona. Meillä lähisuku aika iso. Miehellä 7 sisarusta ja niillä perheet ja +mun puolelta. Meilläkää ei iso talo on jos kesä ois niin ois helpompaa pitää kotona.

Nimestä ei vielä mitään tietoa. Mun sukunimi tulee niinkö on muillakin ollaan kyllä naimisissa mutta en suostunut ottaa miehen sukunimeä. Meijän piti hakea omaa meistä yhdistettyä sukunimeä (meillä on siis samantapaiset ja yhdistelmä nimeä ei esim mitenkään ois voinut) mutta se on vähän jääny etunimi varmaan halutaan alkamaan p:llä. meil menee järjestyksessä vanhemmat mukaan lukien j,k,l,m,n,o tosin vahingossa huomattiin ja vikat on vasta mietitty kirjaimen perusteella. Toiset nimet tulee varmaan taas suvuista. Etunimeä en halua et on hirveän yleinen muttei välttis kovin harvinainen niinkö esim. Nyt pienimmän nimeä ei ole ku alle viidellä. Tosin jos poika tulee niin saa nähä yrittääkö mies saada sen edesmenneen isän etunimen se kun alkaa p:llä mutta sitä en kyllä ihan heti haluaisi.

Osaako kukaan sanoa, miten täältä saa vanhat viestit poistettua? Vai poistuuko ne ollenkaan, vaikka kirjautuisi ulos/poistaisi oman profiilin?

Puhelimella en nyt äkkimältään löytänyt viestin poistomahdollisuutta. En osaa sanoa, jääkö viestit tänne, vaikka profiilin poistaisikin o.O

Mä luulen että viestit jää? :eek:

Takaisin