Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Harjoitellaan ja ollaan kannustavia.Mitäs sitten tehdään, kun 2v lapsi pissaa surutta lattialle ilman vaippaa, ei tunnista missään määrin kumpaakaan hätää ja kieltäytyy täysin istumasta potalle ja vielä voimakkaammin pytylle? Väärin kasvatettu vai missä vika?
Mitäs sitten tehdään, kun 2v lapsi pissaa surutta lattialle ilman vaippaa, ei tunnista missään määrin kumpaakaan hätää ja kieltäytyy täysin istumasta potalle ja vielä voimakkaammin pytylle? Väärin kasvatettu vai missä vika?
3- vuotias alkaa olla jo sen verran iso, että lahjomisella pääsee hyviin tuloksiin. Voi esimerkiksi etukäteen antaa valita jonkun mieleisen tekemisen tai lelun, jonka saa, kun on ollut ennalta sovitun ajan jotakuinkin kuiva. Tepsii silloin kun osaa jo pyytää vaipan kakkaa varten ja osaa käydä potalla.Täällä kans on operaatio esikoinen kuivaksi kesän aikana. Kesällä täyttää 3v joten alkaa olemaan aika :D Viime kesänä haaveilin samasta mutta ei ollut vielä kypsä, joten homma oli jäissä vuoden kun väliin osui pikkusisaruksen syntymäkin.
Tällä hetkellä tilanne se että käy hyvin potalla pissalla, kunhan me muistutetaan asiasta ja ohjataan potalle, ei siis itse mitenkään ilmoita tarvetta ja muuten kastelee housut. On ollut pari kuivaakin päivää kotona, mutta tosiaan edellyttää meiltä vanhemmilta suurta tilannetajua :D Kakkaamista pottaan pelkää ja pyytää siihen vaippaa ja on se aina laitettu, en halua sen kakka-asian kanssa vielä painostaa liikaa
Täällä kans on operaatio esikoinen kuivaksi kesän aikana. Kesällä täyttää 3v joten alkaa olemaan aika :D Viime kesänä haaveilin samasta mutta ei ollut vielä kypsä, joten homma oli jäissä vuoden kun väliin osui pikkusisaruksen syntymäkin.
Tällä hetkellä tilanne se että käy hyvin potalla pissalla, kunhan me muistutetaan asiasta ja ohjataan potalle, ei siis itse mitenkään ilmoita tarvetta ja muuten kastelee housut. On ollut pari kuivaakin päivää kotona, mutta tosiaan edellyttää meiltä vanhemmilta suurta tilannetajua :D Kakkaamista pottaan pelkää ja pyytää siihen vaippaa ja on se aina laitettu, en halua sen kakka-asian kanssa vielä painostaa liikaa
Olen samaa mieltä että ei kannata painostaa, jos asia lasta pelottaa. Se että antaa asian olla ja antaa vähän kypsyä voi auttaa paremmin. Tuli myös mieleen että jos pottaan kakkaaminen pelottaa, voisiko pönttöön kakkaaminen olla helpompaa? Tai voisiko pieni palkinto pönttöön/pottaan tulleesta potasta olla sopiva kannustin?
Hienoa, Katjusha, että jaksat, vaikka mies ei ole täysillä mukana. Onko hoitopaikassa mahdollista esimerkiksi ulkoilla ilman vaippaa, kun on näin hienoja ilmoja? Käykö hoidossa säännöllisesti potalla?No niin, lämpimämmissä keleissä ollaan, ja miten teillä muilla on sujunut opettelu?
Meillä vähän hitaasti, kun viikonloppuisin vain treenataan ja aina on jotain menoja, että ei pystytä ihan housutta olemaan.
Aika herkästi, kun se pissa tulee housuun tai lattialle (siis ei yhtään huomaa hätää), niin ilmoittaa haluavansa vaipan takaisin. No, koreilla pikkareilla ollaan kuitenkin päästy tilanteista eteenpäin. Pissahätää ei yleensä tunnista, itse vain säännöllisesti kuskaan potalle. Mieheni on tässä suhteessa "laiska", eikä pysty ympäristöään havainnoimaan, joten olen pitkälti omillani tässä hommassa. Säännöllisesti koita viedä silloinkin kun vaipassa on jossain menossa. Silti lähtötilanteessa vielä :)
Minä käytin aluksi harkkahousuja kauppamatkoilla ja tilanteissa, joissa oli hankala päästä vessaan.Täällä vähän edistystä, siis ulkoillaan ilman vaippaa ja käydään puskassa pissillä. Siis silloin kun ei tarvitse pukua/sadevaatteita tms hankalia riisuttavia. Automatkoja, kerhossa ja kylässä on harjoitellut myös, ei ole tullut vahinkoja.
Kaupassa ja muissa jossa ei pääse vessaan heti, ollaan edelleen vaipalla. Samoin öisin, aamuisin vaippa on räjähtämispisteessä.
Aiemmin siis oltiin vain kotona sisällä ja tutuissa paikoissa vaipatta.
Minä käytin aluksi harkkahousuja kauppamatkoilla ja tilanteissa, joissa oli hankala päästä vessaan.
Yökuivaksi ei varsinaisesti voi opetella. Jostain luin, että yövaippa jää kuivaksi n. 10-12 kk sen jälkeen kun on oppinut päiväkuivaksi, paitsi jos oppii myöhään päiväkuivaksi, niin voi jäädä jopa samaan aikaan yövaippa pois.
Tosi hienoa edistystä teillä!
Meillähän alkaa jo viikon kuluttua "varahoito", eli luultavasti (jos nyt mitään edistystä saadaan) elokuussa hoitoon palatessa jatketaan arkipäivisin harjoituksia omassa päiväkodissa, näin toivon ja uskon. Siellä on potatettu säännöllisesti varmaan 1,5-ikäisestä. Ensimmäisestä keväästä en ole yhtään varma, silloin eivät oikein handlanneet aluks meidän kestovaipatustakaan, niin kuin kerroin :)Hienoa, Katjusha, että jaksat, vaikka mies ei ole täysillä mukana. Onko hoitopaikassa mahdollista esimerkiksi ulkoilla ilman vaippaa, kun on näin hienoja ilmoja? Käykö hoidossa säännöllisesti potalla?