Kesä tulee! Onko kuivaksi opettelijoita?

Mitäs sitten tehdään, kun 2v lapsi pissaa surutta lattialle ilman vaippaa, ei tunnista missään määrin kumpaakaan hätää ja kieltäytyy täysin istumasta potalle ja vielä voimakkaammin pytylle? Väärin kasvatettu vai missä vika?
 
Mitäs sitten tehdään, kun 2v lapsi pissaa surutta lattialle ilman vaippaa, ei tunnista missään määrin kumpaakaan hätää ja kieltäytyy täysin istumasta potalle ja vielä voimakkaammin pytylle? Väärin kasvatettu vai missä vika?
Harjoitellaan ja ollaan kannustavia.

Ehkä tuossa tapauksessa aloittaisin ulkona ilman housuja ja kun pissa tulee, sanoisin sen ääneen. "sinulta tuli pissa". Se on ensimmäinen askel, että tietää, mitä tapahtuu. Kun sen on oppinut, niin muutaman kerran jälkeen voi ohjata pissaamaan johonkin kohteeseen. Jos potta ja pönttö pelottaa, niin ulkona voi kokeilla jotain muutakin kohdetta, esimerkiksi kukkamaahan, paperin päälle tms. Lapsi opettelee hallitsemaan tilannetta. Kun se on hallussa, voi alkaa yrittää vaikuttaa siihen, että lapsi tahtoo tehdä pönttöön /pottaan/pisuaariin tai mitä ikinä keksiikään.

Eikä joka asiassa tarvitse miettiä, olenko toiminut väärin. Jokainen tekee varmasti parhaansa vanhempana ja useimmiten se riittää. Eikä kuivaksi opettamista kyllä neuvolassa riittävästi neuvota eikä varsinkaan niin, että lapsi niillä neuvoilla oikeasti oppisi.
 
Hyviä vinkkejä. Eivät vain toimineet meillä, vaikka runsaasti asiaa treenattiin. Mitä enemmän lapsia kannusti ja ohjasi, sen enemmän alkoivat koko asiaa vastustaa. Kuivaksi oppivat hyvinkin helposti, kun olivat itse asiaan valmiita ja halu siihen lähti heistä itsestään. Se ei tapahtunut 1v iässä, eikä vielä 2v kesänä. Talvella oli mahdotonta puskapissailua harrastaa, joten päätimme odotella hetken ilman mitään painostusta. (Lisäksi toisen lapsen nilkat ja lonkat lonkat tulehtuivat pahasti ja hänen oli käytännössä hyvin kivuliasta käydä potalla. Tästä jäi pitkä kipumuistijälki lapselle, joka hidasti oppimista reilusti. Lapselle pissalla käynti oli yhtä kuin järjetön kipu jaloissa..)
 
Mitäs sitten tehdään, kun 2v lapsi pissaa surutta lattialle ilman vaippaa, ei tunnista missään määrin kumpaakaan hätää ja kieltäytyy täysin istumasta potalle ja vielä voimakkaammin pytylle? Väärin kasvatettu vai missä vika?

Meillä oli esikoinen aika samanlainen tai no välillä saatiin pöntölle istumaan, mutta aika harvoin. En siis sanois, että kasvatuksessa vika sillä me yritettiin vaikka mitä keinoja, eikä onnistuttu. Me unohdettiin kokonaan hetkeksi aikaa kaikki potta ja vessailujutut ja pienen tauon jälkeen eli n. 1, 5kk jälkeen alettiin kokeilemaan uudestaan ja tyttö olikin 2,5-vuotiaana kokonaan kuiva. :)
 
Ja meillä ois kuivaksi opettelu kesällä edessä tämän meidän 2017 syntyneen eloluisen kanssa. Hän siis ei juuri koskaan suostu istumaan potalle tai pöntölle, vaikka hänellä on isosisko, joka näyttää hienosti esimerkkiä. Mutta jos ei onnistuta kesällä ja se aiheuttaa vaan harmia, niin pidetään varmasti taas pieni tauko ja jatketaan myöhemmin harjoittelua. :)
 
Täällä kans on operaatio esikoinen kuivaksi kesän aikana. Kesällä täyttää 3v joten alkaa olemaan aika :D Viime kesänä haaveilin samasta mutta ei ollut vielä kypsä, joten homma oli jäissä vuoden kun väliin osui pikkusisaruksen syntymäkin.

Tällä hetkellä tilanne se että käy hyvin potalla pissalla, kunhan me muistutetaan asiasta ja ohjataan potalle, ei siis itse mitenkään ilmoita tarvetta ja muuten kastelee housut. On ollut pari kuivaakin päivää kotona, mutta tosiaan edellyttää meiltä vanhemmilta suurta tilannetajua :D Kakkaamista pottaan pelkää ja pyytää siihen vaippaa ja on se aina laitettu, en halua sen kakka-asian kanssa vielä painostaa liikaa
 
Täällä kans on operaatio esikoinen kuivaksi kesän aikana. Kesällä täyttää 3v joten alkaa olemaan aika :D Viime kesänä haaveilin samasta mutta ei ollut vielä kypsä, joten homma oli jäissä vuoden kun väliin osui pikkusisaruksen syntymäkin.

Tällä hetkellä tilanne se että käy hyvin potalla pissalla, kunhan me muistutetaan asiasta ja ohjataan potalle, ei siis itse mitenkään ilmoita tarvetta ja muuten kastelee housut. On ollut pari kuivaakin päivää kotona, mutta tosiaan edellyttää meiltä vanhemmilta suurta tilannetajua :D Kakkaamista pottaan pelkää ja pyytää siihen vaippaa ja on se aina laitettu, en halua sen kakka-asian kanssa vielä painostaa liikaa
3- vuotias alkaa olla jo sen verran iso, että lahjomisella pääsee hyviin tuloksiin. Voi esimerkiksi etukäteen antaa valita jonkun mieleisen tekemisen tai lelun, jonka saa, kun on ollut ennalta sovitun ajan jotakuinkin kuiva. Tepsii silloin kun osaa jo pyytää vaipan kakkaa varten ja osaa käydä potalla.

Meillä poika on ollut kuiva viime kesästä lähtien, mutta tarvitsee silti aina apua vessassa. Yhden kerran on itse laskenut housut alas.
 
Täällä kans on operaatio esikoinen kuivaksi kesän aikana. Kesällä täyttää 3v joten alkaa olemaan aika :D Viime kesänä haaveilin samasta mutta ei ollut vielä kypsä, joten homma oli jäissä vuoden kun väliin osui pikkusisaruksen syntymäkin.

Tällä hetkellä tilanne se että käy hyvin potalla pissalla, kunhan me muistutetaan asiasta ja ohjataan potalle, ei siis itse mitenkään ilmoita tarvetta ja muuten kastelee housut. On ollut pari kuivaakin päivää kotona, mutta tosiaan edellyttää meiltä vanhemmilta suurta tilannetajua :D Kakkaamista pottaan pelkää ja pyytää siihen vaippaa ja on se aina laitettu, en halua sen kakka-asian kanssa vielä painostaa liikaa

Olen samaa mieltä että ei kannata painostaa, jos asia lasta pelottaa. Se että antaa asian olla ja antaa vähän kypsyä voi auttaa paremmin. Tuli myös mieleen että jos pottaan kakkaaminen pelottaa, voisiko pönttöön kakkaaminen olla helpompaa? Tai voisiko pieni palkinto pönttöön/pottaan tulleesta potasta olla sopiva kannustin?
 
Olen samaa mieltä että ei kannata painostaa, jos asia lasta pelottaa. Se että antaa asian olla ja antaa vähän kypsyä voi auttaa paremmin. Tuli myös mieleen että jos pottaan kakkaaminen pelottaa, voisiko pönttöön kakkaaminen olla helpompaa? Tai voisiko pieni palkinto pönttöön/pottaan tulleesta potasta olla sopiva kannustin?

Pönttöä me ei olla vielä edes kokeiltu. Ollaan kyllä ostettu se supistaja ja esitelty tytölle, että haluaisko kokeilla, mutta ei oo tohtinu istua siinä edes vaatteet päällä.

Mutta tänään tuli kakka pottaan, voi äidin ylpeyttä! Näin että nyt kakattaa ja tyttö pyysi vaippaa, mutta ohjasin varovasti potalle istumaan kirjan kans. Olis halunnu nousta pois, mutta koska ei itkeny eikä vetäny mitään älytöntä kohtausta, niin hellävaraisella puolipakolla sain tytön pysymään potalla ja lopulta kakka tuli ja tyttö oli niiin ylpeä itestään! Tiiän että varmasti vieläki arastelee asiaa ja haluais vaipan mielummin, mutta sai nyt tuon onnistumisen kokemuksen onneksi :)
 
Mahtavaa! Eihän se tarkoita että nyt aina sujuu, mutta yksikin kakka potassa on hyvä alku. :) Ehkä se lapsen pelko alkaa siitä helpottaa. Oletko koittanut kysyä, mikä pottaan kakkaamisessa pelottaa?
 
Oon yrittäny kysyä joo ja antanu vaihtoehtoja että mikä se syy vois olla, mutta ei oikeen osaa vielä kertoa tai ei tiedä itekkään. Uskosin että vähän kaikki ja se koko tilanne kokonaisuudessaan, vaatii vaan noita onnistumisia ja kannustusta niin eiköhän se siitä :)
 
Meillä kesäkuussa 1,5v täyttävä taapero ja olen tätä kuivaksi opettelua pohtinut, että joko tulevana kesänä olisi sen aika. Pottailtu on jo syksystä asti vaihtelevin tuloksin, osaa jopa tiristää pisut pottaan vaikkei suuri hätä olisikaan ja tietää kyllä selkeästi mitä pitää tehdä. Useinkaan ei kuitenkaan malta istua kuin sekunnin kaksi potalla.

Kakatkin toisinaan metsästetään pottaan, jos ajoitus on kohdallaan, niitäkään taapero ei osaa lainkaan ennakoida eikä vielä itse hakeudu potalle lainkaan. Suhteellisen säännöllisesti, aamupalan jälkeen vatsa aina toimii ja aamupalalta mennäänkin kylpyhuoneeseen leikkimään nakuna. Helppo sit napata potalle, kun h-hetki koittaa.

Eniten harmaita hiuksia tuottaa unien jälkeen pottailu, koska taaperoa ei unisena saisi laskea lainkaan sylistä, saatika sitten viedä potalle, vetää herneenpalon nenään välittömästi ja usein myöskin pissa on ehtinyt aamusta jo noustessa lirahtamaan vaippaan.
 
Emsu, univaippa on ihan hyvä idea rauhallisen heräämisen takaamiseksi. Jos keskitytte enemmän niihin muihin aikoihin :Heartred
 
No niin, lämpimämmissä keleissä ollaan, ja miten teillä muilla on sujunut opettelu?
Meillä vähän hitaasti, kun viikonloppuisin vain treenataan ja aina on jotain menoja, että ei pystytä ihan housutta olemaan.
Aika herkästi, kun se pissa tulee housuun tai lattialle (siis ei yhtään huomaa hätää), niin ilmoittaa haluavansa vaipan takaisin. No, koreilla pikkareilla ollaan kuitenkin päästy tilanteista eteenpäin. Pissahätää ei yleensä tunnista, itse vain säännöllisesti kuskaan potalle. Mieheni on tässä suhteessa "laiska", eikä pysty ympäristöään havainnoimaan, joten olen pitkälti omillani tässä hommassa. Säännöllisesti koita viedä silloinkin kun vaipassa on jossain menossa. Silti lähtötilanteessa vielä :)
 
No niin, lämpimämmissä keleissä ollaan, ja miten teillä muilla on sujunut opettelu?
Meillä vähän hitaasti, kun viikonloppuisin vain treenataan ja aina on jotain menoja, että ei pystytä ihan housutta olemaan.
Aika herkästi, kun se pissa tulee housuun tai lattialle (siis ei yhtään huomaa hätää), niin ilmoittaa haluavansa vaipan takaisin. No, koreilla pikkareilla ollaan kuitenkin päästy tilanteista eteenpäin. Pissahätää ei yleensä tunnista, itse vain säännöllisesti kuskaan potalle. Mieheni on tässä suhteessa "laiska", eikä pysty ympäristöään havainnoimaan, joten olen pitkälti omillani tässä hommassa. Säännöllisesti koita viedä silloinkin kun vaipassa on jossain menossa. Silti lähtötilanteessa vielä :)
Hienoa, Katjusha, että jaksat, vaikka mies ei ole täysillä mukana. Onko hoitopaikassa mahdollista esimerkiksi ulkoilla ilman vaippaa, kun on näin hienoja ilmoja? Käykö hoidossa säännöllisesti potalla?
 
Täällä vähän edistystä, siis ulkoillaan ilman vaippaa ja käydään puskassa pissillä. Siis silloin kun ei tarvitse pukua/sadevaatteita tms hankalia riisuttavia. Automatkoja, kerhossa ja kylässä on harjoitellut myös, ei ole tullut vahinkoja.

Kaupassa ja muissa jossa ei pääse vessaan heti, ollaan edelleen vaipalla. Samoin öisin, aamuisin vaippa on räjähtämispisteessä.

Aiemmin siis oltiin vain kotona sisällä ja tutuissa paikoissa vaipatta.
 
Täällä vähän edistystä, siis ulkoillaan ilman vaippaa ja käydään puskassa pissillä. Siis silloin kun ei tarvitse pukua/sadevaatteita tms hankalia riisuttavia. Automatkoja, kerhossa ja kylässä on harjoitellut myös, ei ole tullut vahinkoja.

Kaupassa ja muissa jossa ei pääse vessaan heti, ollaan edelleen vaipalla. Samoin öisin, aamuisin vaippa on räjähtämispisteessä.

Aiemmin siis oltiin vain kotona sisällä ja tutuissa paikoissa vaipatta.
Minä käytin aluksi harkkahousuja kauppamatkoilla ja tilanteissa, joissa oli hankala päästä vessaan.

Yökuivaksi ei varsinaisesti voi opetella. Jostain luin, että yövaippa jää kuivaksi n. 10-12 kk sen jälkeen kun on oppinut päiväkuivaksi, paitsi jos oppii myöhään päiväkuivaksi, niin voi jäädä jopa samaan aikaan yövaippa pois.

Tosi hienoa edistystä teillä!
 
Minä käytin aluksi harkkahousuja kauppamatkoilla ja tilanteissa, joissa oli hankala päästä vessaan.

Yökuivaksi ei varsinaisesti voi opetella. Jostain luin, että yövaippa jää kuivaksi n. 10-12 kk sen jälkeen kun on oppinut päiväkuivaksi, paitsi jos oppii myöhään päiväkuivaksi, niin voi jäädä jopa samaan aikaan yövaippa pois.

Tosi hienoa edistystä teillä!

Kiitos kehuista! Mietin viime kerran vinkkauksesi jälkeen harkkahousujen kokeilua, mutta en ehkä vielä uskalla kokeilla. Kauppareissu matkoineen kestää noin 1,5 h, siinä ajassa ehtii tulla useammat pissat. Ja ei kaupassa asioinnin aikana pääse ollenkaan vessaan. Yökuivaksi ei kiire olekaan, kunhan alkaa vaippa olla kuiva aamulla niin kokeillaan sitten. Kiitos infosta, en ole kuullutkaan tuollaista aikatietoa yökuivaksi oppimisesta verrattuna päivään.
 
Hienoa, Katjusha, että jaksat, vaikka mies ei ole täysillä mukana. Onko hoitopaikassa mahdollista esimerkiksi ulkoilla ilman vaippaa, kun on näin hienoja ilmoja? Käykö hoidossa säännöllisesti potalla?
Meillähän alkaa jo viikon kuluttua "varahoito", eli luultavasti (jos nyt mitään edistystä saadaan) elokuussa hoitoon palatessa jatketaan arkipäivisin harjoituksia omassa päiväkodissa, näin toivon ja uskon. Siellä on potatettu säännöllisesti varmaan 1,5-ikäisestä. Ensimmäisestä keväästä en ole yhtään varma, silloin eivät oikein handlanneet aluks meidän kestovaipatustakaan, niin kuin kerroin :)
Kyllä mua jännittää, miten tästä selviän, kun ei ole mitään vertailupohjaa. Kun lukee muiden keskustelukommentteja palstoilla tähän menee 2 päivää - 1 vuosi. Jotain siltä väliltä.
 
Katjusha, oppimisessa kyllä vaihteluväli on suurta. Minusta oleellista on, että lapsella on mahdollisuus harjoitella eikä odotella, että jokainen lapsi vuorollaan itse keksii pyörän uudelleen, vaan että kerrotaan, miten ihmisillä on tapana toimia. Vaipattomuus on joka tapauksessa kesällä vapauttavaa, ettei peppu haudu kuumuuteen.
 
Takaisin
Top