Kertominen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
me varmistettiin vauvanodotous eilen esikoiselle ja junnulle uutinen, torstaina iltapalapöydässä esikoinen kyseli että miks meen tutkimuksiin ja kun vastain et lääkäri tutkii mitä mun mahassa on niin se vaan kysyi että vauvako, vastasin että saattaapa sielä sellainen ollakki ja sitten keskusteltiinkin pitkään ja hartaasti asiasta vauva kunnes junnu heitti koko keskustelun leikiksi ja mun mahassa sen jälkeen oli lohikäärme, merikäärme, matoja yms :wink

Plussaamisen jälkeen kerrottiin molempien äideille. Nyt nt ultran jälkeen on kerrottu monille kavereille ja molempien sisaruksille. Raskaus ei ole enää salaisuus mutta en ennen rakenneultraa facebookissa julkistaisi.

Me ollaa kerrottu nyt läheisille, muut huomatkoo ajan kanssa. Faceen en aatellu edes mitää laitella, eiköhän joku siellä jossai vaihees kumminkii asiasta möläytä.

Esikko myös tietää, mut ei oo nyt kyselly mitää. Aattelin et tulee ihan hirvee kyselytulva vauvoista, mut ainoo mitä kysy ni saako sen nähä, onko se mahassa. Ultrakuvaa siis näytin sille :)

Miten ootte kertonut lapsille että saavat pikku sisaruksen...? Me ei olla vielä kerrottu,ku ei oikein tiedä miten niille kertois.... Vanhempi täytti neljä ja nuorempi täyttää enskuun alus kolme...

Esikko täyttää täs kuus 5v, ja kerrottii ihan ultrakuvaa näyttämällä että meille tulee vauva. Heti kuikuili mun paidan alle, et tuollako se on? mä haluun nähdä sen. Ja eipä siitä sen enempää sitte kysellykää. Voi olla et sitte myöhemmin, ku maha alkaa kasvaa ni alkaa kyselytulvaki. Nuorempi täyttää 2v elokuussa, ja sille ei varsinaisesti olla mitään kerrottu, ku ei kumminkaa vielä asiaa ymmärtäis.

emmielle86: voihan sitä lainata kirjastosta kirjan "Onni-pojasta tulee isoveli" ja lukee sitä yhdessä lasten kanssa ja johdatella kirjan pohjalta keskustelu siihen että äidin massussa kasvaa vauva.

Me ei olla kerrottu kuin yhdelle mun kaverille, jolle oli ns. Pakko, kun käytiin istumassa iltaa. Koin tarvetta selittää sitä, miksi pyysin alkoholittoman drinkin, kun kaveri tilasi kuoharia ja viiniä :D

Miehen äiti ja sen miesystävä ja miehen isosisko saa varmaan tietää 18.7, kun ollaan luvattu lähetään niitten kanssa mökille yhdeksi yöksi. Varmaan näkyy mun mahaturvotuksesta parin viikon päästä, että saattaa olla muutakin kuin vaan läskiä

Omille vanhemmille en haluais kertoa kuin vasta sitten, kun lapsi on jo syntynyt mut se on täysin mahdotonta, kun ne asuu tuossa melkein meitä vastapäätä eli pakosti niihin kesällä törmäillään. Tai kutsuvat takuulla kylään monta kertaa, kun jäivät juuri lomallakin. Äiti on vähän semmoinen, että ei pysy salassa asiat sen jälkeen ja puol sukua/kaikki sen tuttavat takuulla tietää, että siitä tulee pian mummi. Iskä ei varmaan sano onnitteluja enempää, kun ei hirveästi sen kanssa mistään vakavammasta olla ikinä keskusteltu. Veikkaan, että ne ois kyllä heti innoissaan ostamassa tarvikkeita ja vaatteita kirppareilta sun muualta alennuksesta äiti ainakin.
Mut ehkä tuon nt-ultran jälkeen vois niille kertoa, jos salassa siihen asti pysyy. Sopivasti ois siskon synttärit sillon, et jos se tulis käymään täälläpäin synttäreitään juhlimassa niin sit vois kertoa koko porukalle samalla...

Miehen melkein koko suku jo tietää, muutamille vielä pitää kertoa. Sitten onkin tää vaikeampi osuus, mun suvussa tietää tällä hetkellä vaan äiti.. Mummit ja iskä ei vielä tiedä.

Ei olla kerrottu mun anopille vielä, muu lähisuku kyl tietää jo ja pari läheisempää kaveria. Anoppi on se, joka meillä asian todennäkösimmin möläyttää kaikelle kansalle, vaik en tätä mahaa enää yritäkää peitellä. Muutenkaa ei olla hirveesti tekemisissä. Lisäks anoppi on saamassa tosiaa joulukuussakin lapsenlapsen, ku miehen sisko saa toisen vauvasa. Voipi olla et meiän vauva jää kokonaa huomiotta, ku tuolla ei ole kovin tasavertaista tää huomion anto muutenkaan.

Ja unohdinpa et ei mun omakaa isä tiedä. Ei olla kovin läheisiä, sen ku on tosi vaikea pitää/ottaa yhteyttä vaik samas kaupungis asutaa, ja välimatkaa on ehkä puol kilometriä. Viimeks meillä käyny silloin ku nuorempi oli noin kuukauden ikänen. Ja silloinki hänellä oli ihan asiaa, miksi tuli eli ei mitää "huvivierailuja".

Bettie, mulla on vähän sama oman isän kanssa. Ei asu kovin kaukana musta, eikä se soittele koskaan mulle. Että mun pitäis olla aina sille soittelemassa kuulumisia jne, en tiedä sitten miten se ottaa tän raskauden vastaan. En tykkää yhtään sen kihlatusta että tekee vaikeeta kertoa iskälle... Varmaa tää yks ämmä alkaa pätee jotain siihen päälle..

Vielä jos sais salassa pidettyä nt-ultraan asti. Sitten ajattelin että voi kertoa jos joku kysyy. Muutama kaveri tietää jotta on helpompaa tuo verikokeissa ja ultrissa käynti. Esikoinen suhteellisen helppo saada hoitoon jollekin sitten.

Miehen puolen suku tietää. Mut oman puolen suku alkaa tietää vasta tiistaina, kun mun vanhemmat tulee hakee esikoista mummolaan :) uä kuva on odottamassa jääkaapin ovessa ;)

Töissä tosiaan ovat tienny jo pitkään ko vaikuttaa työtehtäviin. Mun ja miehen perhe tietää ja ollaan molemmat nyt kerrottu muutamille ystäville.
Kuun lopussa meen kotiseuvulle, jollon kerron mun mummille, tätille, serkuille jne.. Sillon 17.vko joten saattaapi jo näkyäkki, ko nyt jo pömpöttää :D
13+2

Meillä ei kummankaan suku vielä tiedä. Töissä muutama arvasi, että olen raskaana kai sen turvotuksen alta alkaa pikkuhiljaa vauvamahakin muodostua. Kerrotaan suvuille vasta nt-ultran jälkeen, joka on 1,5vko päästä :)

Mies kertoi innokkaasti koko suvulleen nt-ultran jälkeen, itsellä hiukan vaivaantunut olo, kun ei hirveän pitkään olla yhdessä oltu ja "heti tehdään lapsia".. Siis pelkään liikaa mitä suku ajattelee, vaikka oma elämämmehän tämä on. Eikä mulla ees oo vielä semmosta oloa oikeasti että siellä minun masussa se vaavi on, niin siksikin tuntuu oudolta. :wideyed:

Töissä jouduin kertomaan melkein heti plussatestin jälkeen, koska en saa kaikkia potilaita hoitaa. :meh:

Takaisin