Kertominen läheisille

Juu, toiset isovanhemmat ovat hoitaneet 2 isompaa lastamme kerran ja toiset viimeksi alkuvuodesta vanhinta 1h, että ei ne tosiaan kovin usein siellä ole eikä kyllä olla pyydettykkään. Saa mennä yökylään jos mummo pyytää, mutta ei sille mitään pakottavaa tarvetta ole ollut, kuin yhden kerran sinä 7 vuoden aikana kun meillä on lapsia ollut.. että ei ole kyse siitä. Enemmän just tuosta, että minunkin odotetaan lähtevän töihin. Ja menenkin hetkeksi, mies jää kotiin hoitamaan lapsia siksiaikaa, sekin meinasi jo olla kriisin paikka heille :angelic: Mutta, kyllä. Meidän asia tämä on, ei vaan kyllä edes huvita kertoa. Nähdäänkin kyllä ehkä n. kerran kuussa, että hyvin tää pysyy salassa vielä monta viikkoa. Lapset meillä ei myöskään tiedä - koska suuret suut :grin

Me ei olla kerrottu juuri kelleen mutta miehen isä oli sitten facebookista nähnyt että olin ostanu äitiysvaatteita! O_o mielenkiintoista sinänsä että olen ostanut yhden mekon facen suljetusta äitiys- ja imetysvaate kirppis ryhmästä ja sitten tilasin Ellokselta muutamat housut. Kumpaakaan ostosta ei mun järjen mukaan appiukon pitäs nähdä mistään :o
No nyt he sitten kuitenkin tietää ja koska jos jotenkin tuollasia facesta näkee niin sitten tietää kyllä iiihan kaikki!!!!

Sattuuko sitten teidän appiukko itse olemaan kyseisessä ryhmässä? Minustakin on ahdistavaa kun tulee ilmoitus siitä aina kun joku kaveri on kommentoinut jossain ryhmässä. Siksi en itsekään ole fb:stä ostanut mitään vauvoihin liittyvää.

Sattuuko sitten teidän appiukko itse olemaan kyseisessä ryhmässä? Minustakin on ahdistavaa kun tulee ilmoitus siitä aina kun joku kaveri on kommentoinut jossain ryhmässä. Siksi en itsekään ole fb:stä ostanut mitään vauvoihin liittyvää.

No eipä kyllä ole. On tietysti mahdollista että miehen serkku on jotain sanonut. Mies kun ei ole facessa niin ei tiedä miten se toimii ja sanoi vain että appiukko oli sieltä nähnyt. Vähän ihmettelin kun en ole mitään sinne kirjoittanut ja ainut on tuo mekko osto joka raskauteen liittyy.

No eipä kyllä ole. On tietysti mahdollista että miehen serkku on jotain sanonut. Mies kun ei ole facessa niin ei tiedä miten se toimii ja sanoi vain että appiukko oli sieltä nähnyt. Vähän ihmettelin kun en ole mitään sinne kirjoittanut ja ainut on tuo mekko osto joka raskauteen liittyy.

Ärsyttävää! Itekin haluaisin liittyä noille fb-kirppiksille ja mahdollisesti ostaakin sieltä jotain, mutta en uskalla ees vilkaista niihin päin, kun en luota siihen, etteikö joku fb-kaveri näkis, että oon ostanu/kommentoinu siellä jotain...

Mäkin ootan että milloin kehtaan liittyä johonkin äitiysvaatteita myyviin ryhmiin. Uskaltaiskohan sitten kun kaikki läheiset tietää... Toisaalta ihan kaikkien ei haluaisi vielä saavan tietää silloinkaan.

Mä kanssa viikkopari sitten menin jonoon yhtiin äitiysleggareihin semmosessa lastentarvike kirpparilla niin heti yks "kaveri" tuli kyselemään oonko raskaana ...

Meinaatteko muuten kertoa esim missään facebookissa raskaudesta? Me kerrottiin esikoisesta nt- ultran jälkeen ja varmaan nytkin kerrotaan , vaikka ensin ajateltiin että kerrottais vasta kun on ihan iso maha :D

Viimeks ei kerrottu varsinaisesti, jonkun hassun kuvan postasin miehestä vauvatarvikeostoksilla (ruokalappu kaulassa) ni aika moni arvas sit siitä, tää oli ehkä 3kk ennen laskettua aikaa. Ja sit ku jäin äitiyslomalle ni sen kans kerroin, oli kyl hauskaa ku suurta osaa kavereista nään livenä tosi harvoin ni tuli monelle yllärinä kyllä :D Mut niitä ultrakuvia en kyl jaa, musta ihan sairasta et jo syntymätön lapsi on somessa, et vähän vois vanhemmat kelailla mitä kaikkee lapsestaan jakaa. Pari kuvaa (syntyneestä) lapsesta oon laittanu mut sellasia mis näkyy tyyliin päälaki tai varpaat, eli ei mitään tunnistettavaa. Mies on it-alalla ni riskit on liianki hyvin tiedossa. Menipäs vähän off topic.. Olishan kyl kiva tehä sellanen joku söpö julkistusjuttu.. Mulla oli ajatus laittaa ultrasta check-in naistenklinikalle ja siihen mukaan se Pikku Kakkosen posti-biisi mut olin sit liian täpinöissä et unohdin koko jutun :D Ehkä sit rakenneultrasta. Tai sit ku mul on synttärit tässä syksyllä ni laitan jonku synttärikuvan itestäni ku mahaa varmaan alkaa sit jo olla.

Meinaatteko muuten kertoa esim missään facebookissa raskaudesta? Me kerrottiin esikoisesta nt- ultran jälkeen ja varmaan nytkin kerrotaan , vaikka ensin ajateltiin että kerrottais vasta kun on ihan iso maha :D

En kertonu facessa ku vasta kun esikoinen synty :) instassa oli pari kuvaa raskausajalta. Samalla linjalla varmaan tälläkin kertaa

Viimeks ei kerrottu varsinaisesti, jonkun hassun kuvan postasin miehestä vauvatarvikeostoksilla (ruokalappu kaulassa) ni aika moni arvas sit siitä, tää oli ehkä 3kk ennen laskettua aikaa. Ja sit ku jäin äitiyslomalle ni sen kans kerroin, oli kyl hauskaa ku suurta osaa kavereista nään livenä tosi harvoin ni tuli monelle yllärinä kyllä :D Mut niitä ultrakuvia en kyl jaa, musta ihan sairasta et jo syntymätön lapsi on somessa, et vähän vois vanhemmat kelailla mitä kaikkee lapsestaan jakaa. Pari kuvaa (syntyneestä) lapsesta oon laittanu mut sellasia mis näkyy tyyliin päälaki tai varpaat, eli ei mitään tunnistettavaa. Mies on it-alalla ni riskit on liianki hyvin tiedossa. Menipäs vähän off topic.. Olishan kyl kiva tehä sellanen joku söpö julkistusjuttu.. Mulla oli ajatus laittaa ultrasta check-in naistenklinikalle ja siihen mukaan se Pikku Kakkosen posti-biisi mut olin sit liian täpinöissä et unohdin koko jutun :D Ehkä sit rakenneultrasta. Tai sit ku mul on synttärit tässä syksyllä ni laitan jonku synttärikuvan itestäni ku mahaa varmaan alkaa sit jo olla.

Mä oon miettinyt kuvien jakamisen suhteen aikalailla samaa; varmasti somessa tulen kuvia jakamaan, mutta juurikin sellaisia missä näkyy jalka tms. :D Mies myöskin it-hommissa ja on näiden suhteen todella tarkkana, ei olla tästä varsinaisesti kyllä keskusteltu, mutta voisin kuvitella, että on aika tiukka linjalla hänellä asian suhteen :D Facebookissa muutoin en ole varma kuinka tulen raskautta kertomaan, ehkä siellä loppuraskaudessa sitten..

Meillä ei oo esikoisesta yhtään kuvaa, mistä sen vois tunnistaa. Just jotain et takaapäin otettuja, rajattuja, katse kamerasta pois päin tms. Mä haluan kuitenkin antaa lapselle mahdollisuuden itse päättää isompana, mitä netistä löytyy hänestä. Facejulkasuissa en monesti ees puhuttele nimeltä (jos siis joskus harvoin tytöstä jotain jaan) vaan just esim neiti, tytsi,tyttö tai H tms. Hirvittää välillä kun joku jakaa julkisesti kaikki kuvat ja julkasut missä lapsia

Mä en taas ymmärrä tota ( ei millään pahalla) että julkastaan lapsesta just tyyliin joku kuva missä näkyy vaan jalka tai kuva laitettu kaulasta poikki :D itse välillä julkasen kuvia tytöstä missä näkyy naama ja nimi mutta mulla on kaikki suojattu hyvin eikä ketään randomeita kavereina :) muttta kaikki tekee tyylillään :) en usko että meidän tyttö tulee suuttumaan näistä lapsuus kuvista, ite en ainakaan suuttuis. Eri asia jos julkasis jotain alastonkuvia tai jotai finninaamateini kuvia :D

Ei olla päätetty yhdessä vielä. Mies on aika tarkka yksityisyydestään netissä niin luulen, että laitetaan virallisesti facebookiin joku varvaskuva vasta kun vauva on syntynyt.

Me ei raskaudesta varmaan kerrota somessa vielä pitkään aikaan. Ehkä jossain instassa saattaa joku jossain vaiheessa huomata, jos laitan itsestäni kuvan. Ei ole tarve mitenkään tehdä somessa numeroa siitä, että on raskaana, mutta ei toisaalta jaksa hirveästi peitelläkään jos jossain kuvassa sattuu maha pullottamaan. Eli huomatkoon ken huomaa. :) Lapsen kuvien julkaisemisesta mies sanoi, ettei itse aio sellaisia lähteä julkaisemaan ja varmasti itsekin lähtökohtaisesti pyrin samaan.

Mekun ei julkasta edes omia kuvia ni ei lastenkaan. Eikä meillä oo ees fb.

Mä en taas ymmärrä tota ( ei millään pahalla) että julkastaan lapsesta just tyyliin joku kuva missä näkyy vaan jalka tai kuva laitettu kaulasta poikki :D itse välillä julkasen kuvia tytöstä missä näkyy naama ja nimi mutta mulla on kaikki suojattu hyvin eikä ketään randomeita kavereina :) muttta kaikki tekee tyylillään :) en usko että meidän tyttö tulee suuttumaan näistä lapsuus kuvista, ite en ainakaan suuttuis. Eri asia jos julkasis jotain alastonkuvia tai jotai finninaamateini kuvia :D

Sepä näis just onkin kun niitä kuvia ei pysty salaamaan niin hyvin ku moni kuvittelee. Oikeesti jo nyt on olemassa tosi hyviä kasvontunnistustekniikoita (ihan kuluttajillekin, mutta vielä parempia erilaisille tahoille joista me ei edes tiedetä mitään). Plus Facebookin käyttöehtojen mukaan ne omistaa kaikki sun kuvat ja on ihan niistä kiinni mitä ne sillä tekee. Se et ne kuvat on rajatulle piirille näkyvissä NYT ei tarkota et ne on sitä viel 10 vuoden päästä. Ja jo nytkin sun sormenjäljet vois jo varastaa jos oot postannu facebookkiin kuvan mis näytät Peace -merkkiä. Sit jos viel meet tekee jonku check-inin esim. lapsen päiväkotiin tai kouluun ni joku lapsikaappaaja tietää minkä näkönen sun lapsi on ja missä se viettää päivänsä. Tää nyt on aika pitkälle viety kärjistys uhkakuvista mutta ihan silleen pohdinnan arvoista. Parasta toki olis ettei postais yhtään mitään missä lapsi edes vilahtaa, mut mä tykkään kyl jakaa omaa elämääni tutuille ja kun se lapsi siihen aika olennaisesti kuuluu ni oon sit muutaman poikkeuksen tehny (ja siis en oo silleen väkisin tunkenu mitään lapsen sormee johonki kuvan nurkkaan vaan käyttäny vaik blurria ja muuten kattonu kuvan sommitelman silleen sopivasti, mielestäni nättejä kuvia jotka ei näytä väkisin rajatuilta). Kaikki toki tyylillään ja jokainen tekee ratkaisut oman harkintansa pohjalta. Me ollaan miehen kanssa vaan niin monessa asiassa ajettu lapsen itsemääräämisoikeutta (esim. ei kasteta lapsia vaan annetaan heidän kasvaa ja löytää oma maailmankatsomuksensa rauhassa) niin tuntuis vähän hömelöltä sit tässä kohtaa ohittaa sama periaate. Ja nyt en siis tarkota sellasta et lapsi sais kaiken päättää vaan et ei tehdä sellasia isoja loppuelämään vaikuttavia päätöksiä hänen puolesta.

Jotain varmaan päivitellään someen täs jossain vaiheessa tulevasta perheenlisäyksestä. :)
Ja mulla on lasten kuvia somessa. Toki mulla on tosi pienet piirit esim. faces, about 70 kaveria listalla joista kaikki tunnen ja suurin osa sukulaisia+ kaverit/työkaverit. Profiilin näkyvyys on hyvin rajattu jne. Ja toki tiedän riskit näistä jutuista, mut..niin kaikki tekee niinkuin tahtoo. :)

Toisaalta vanhemmilla ei ole oikeutta lapsen henkilösuojaan. Eli vaikka olisi omasta mielestä ok kuva lapsesta, niin se on vanhemman mielipide asiasta. Itse koen, että niin kauan kuin lapsi ei itse pysty päättämään mitä saa julkaista ja mitä ei, niin sitä ei saa tehdä. "En usko, että lapseni tulee suuttumaan, itse en suuttuisi" on aika kaukaa haettu oikeutus. Eihän se ole ok julkaista kuvaa myöskään aikuisesta ihmisestä ilman lupaa. Miksi ero olisi lapsen kohdalla?

Takaisin