Jospas miekin kirjoittelisin tarinaa:
Lauantaina 27.3. (RV 38+4) heräsin klo 8 supistuksiin. Heti tiesin, et nää on nyt erilaisia ku harkkasupparit, sillä mulla oli pientä kipua sekä alavatsalla että selässä. Ajattelin kuitenkin, et jos se vaan varoittelee, ku laskettuun aikaan ois vielä kuitenkin jonkin aikaa jäljellä. Makailin siinä vielä puolisen tuntia sängyssä samalla kellotellen suppareita ja nehän oli heti alusta lähtien n. 5-10 min välein ja kestookin oli n. minuutin verran. Ei ne nyt oikeestaan pahemmin sattunu, mutta klo 9 oli helpompi lähtee liikkeelle ku maata sängyssä. Vedin myös grammaisen Panadolin naamaan, jos siitä olis apua. Ei ollu.
Meille oli tulossa vieraita käymään iltapäivällä, joten alettiin miehen kanssa vähän siivoilla asuntoa ja laittelin siinä samalla ruokaakin. Aina supistuksen tullessa kävelin ympäri kämppää ja koitin hengittää syvään. Liikkuminen auttokin tosi hyvin kipuun, mutta varoittelin miestä kuitenkin, et jos jatkuu näin, niin tänään vielä lähetään käymään sairaalassa. Pakkailin kaiken varalta sairaalakassinkin siinä supistusten lomassa, mies vielä vähän naureskeli, et ei kai me vielä sitä tarvita. Vessassakin ravasin vähän väliä kun maha toimi tosi monta kertaa. Eipä ollu siis tarvetta peräruiskeelle. [:D]
Joskus klo 11 aikoihin soittelin äitille ja kerroin miltä tuntuu, niin se oli sitä mieltä, et ei pidä ootella liian pitkään kotona. No, kun kipu ei tuntunu kovinkaan pahalta, niin sanoin, et ei täs mikään kiire vielä oo. Et mennään sit ku tuntuu et ei enää kotona pärjää. Supparit jatku edelleen säännöllisinä ja alko tuntua jo pikkasen kipeemmiltä, supistuksen alkaessa oli pikkasen vaikee puhua, mutta oottelin koko ajan, et kipeemmältä pitäis tuntua, ennen ku sairaalaan lähetään. Soitin kuitenkin synnärille siinä klo 13 ja kätilö sano, kun olen ensisynnyttäjä, niin varmaan kestää pitkään, joten voin olla kotona, kunnes tuntuu, et ei pärjää. Ku asutaan ihan sairaalan vieressä, niin päästäis sinne nopeesti. Kätilö sano sit siinä puhelimessa, et menisin vaikka suihkuun, jos siitä olis apua.
No, miehän menin ja siitä oli valtavasti apua. Aina supistuksen tullessa käänsin hanan niin kuumalle ku iho kesti ja suihkuttelin alavatsalle ja selkään. Viihdyin suihkussa niin pitkään, kunnes oli pakko saada välillä happea. Eikun vaatteet päälle ja taas kävelemään ympäri kämppää. En ehtiny pitkään olla pois suihkusta, ku mulle tuli tosi huono olo ja oli pakko mennä oksentaa aamiainen. Se vähän säikäytti miestä ja se yritti, et jos mentäis käymään synnärillä näytillä. No ei muuten vielä menty, ku ne vieraatkin oli tulossa. Menin kuitenkin takaisin suihkuun, kun se tuntui parhaiten auttavan kipuun. Joskus 13.30 ne vieraatkin sit tuli, mut mie olin vaan suihkussa. Kuulin, kun mies selitti, missä mennään ja et varmaan lähetään sairaalaan pian. Pyysin miestä tuomaan suihkuun jakkaran, kun jalat alko väsyä. Käytännössä olin ollu koko päivän jaloillani. No, enhän mie kauaa pystyny istumaan, kun aina supistuksen tullessa tuntu pikkasen painetta alapäässä ja oli pakko nousta seisomaan.
Tulin sit lopulta pois suihkusta ja yritin vähän seurustella vieraiden kanssa. Mut yritykseks se jäi. En muista yhtään mitä puhuttiin, kun keskityin aina supistuksen aikana kävelyyn. Olo alko tuntua jo melko kipeeltä, joten sanoin siinä vähän ennen klo 15 miehelle, et alkaa pistää itteensä valmiiks, kohta lähetään synnärille. Äitikin siinä sit soitteli töistä ja vähän tuntu hermostuvan, kun sanoin et ollaan vielä kotona. Käski lähtee synnärille hetimmiten. Yritin vielä kertaalleen käydä pissalla ja siinä pöntöllä istuessa meni vedet. Klo oli silloin 15 ja heti tuli supistuksiin ihan uudenlaista voimakkuutta. Nyt oli lähettävä sinne sairaalaan heti. Laitoin siteen housuun ja sanoin miehelle, et nyt mennään. Se oli just parhaillaan syömässä vieraiden kanssa, tais jäädä ruuat kesken, sen verta tuskaiselta varmaan näytin. [:D] Nappas sit kameralaukun mukaan ja lähettiin menemään. Mies meinas ensin et mennään autolla, mut mä lähin kävelemään metsän poikki, ku siitä pääsi sairaalaan paljon nopeammin, vaikka lunta siellä vielä olikin.
Oltiin synnärillä klo 15.11. Matkalla oli tullu pari niin kovaa supistusta, et oli ollu pakko ottaa miehestä tukea. Kätilö tuli ottaa meidät vastaan ja meinas et laitetaan käyrille. Kyseli siinä piuhoja viritellessä, et mitä kivunlievitystä olin ajatellu ja sanoin, et jos aloiteltas ilokaasusta ja muista kevyemmistä, ku en sitä epiduraalia haluais. Ehdotti sit ammetta, et se menis sitä täyttämään sillä aikaa ku mä oon käyrillä. Sopishan se mulle, mut just sillon tuli taas kova supistus ja samalla oli pakko vähän työntääkin. Kätilö sit kysy, et työnnättääkö ja mä et, joo kyllä kai. [:D] Siinä sit kätilö halus tarkastaa kohdunsuun tilanteen ja sehän oli jo täysin auki ja vauvan pää hyvin laskeutunu!!! Ja eikun vauhdilla vaihtamaan sairaalan vaatteet ja saliin. Et se niistä kivunlievityksistä. [:D]
Salissa sit sain olla aluksi seisaillaan, kun siitä tuntu olevan eniten apua samalla ku otettiin vielä pieni pätkä käyrää. Harjottelin myös ilokaasun käyttöä, mut en mä tiiä oliko siitä apua. Eniten autto, ku nojas sänkyyn ja samalla vähän ähki ja voihki. Sain luvan myös jo pikkasen työnnellä, jos siltä tuntuis. Aika pian siitä siirryttiin sit sängylle ja väsättiin asento oikeeks. Siinä kävi vielä lääkärikin tarkastamassa lantion, kun kätilöö vähän epäilytti, et ois iso vauva tulossa ja mä oon ite aika pienikokoinen. Ihme, ettei ollu neuvolassa asiaan mitenkään puututtu. [8|] No, hyvin pitäis mahtua tulemaan ja siinä sit alettiin ponnistaa pikkuhiljaa. Kätilö puudutti välilihan, jos jouduttais leikkaamaan. Klo 15:45 oli ponnistusvaihe laitettu alkaneeks. Työnsin siinä sit minkä pystyin, yhellä supistuksella sain aina kaks kunnollista ponnistusta tehtyä. Kätilö kehu, et osasin hyvin rentoutua supistusten välillä. Mies oli siinä mun vasemmassa kädessä kiinni ja puristin sitä täysillä työntäessäni, toisella kädellä puristin jotain kahvaa siinä sängyssä. Olin heittäny sen ilokaasun menemään ajat sitten, kun ei siitä kerran ollu apua. Tietysti siinä vielä iski suonenveto jalkapohjaan kesken ponnistamisen ja se muuten sattu. [:D] Kätilö leikkas sit sen välilihankin ja musta tuntu, et se sattu paljon enemmän ku ne supistukset ja ponnistuksen aiheuttama paineentunne alapäässä yhteensä!!!
Klo 16:00 15 minuutin ponnistamisen jälkeen syntyi meidän poika. Painoa oli 3760g, pituutta 51cm ja pipo 34cm. Nostivat pojan heti mun rinnan päälle siihen paidan alle ja huuto lakkas melkein heti. Isukki sai sit leikata napanuoran samalla ku yritti kuvata meitä. Ja pitihän sitä sit heti ilmoittaa tuoreille isovanhemmille. Mies soitti mun äitille, eikä se meinannu uskoa, et jo oli poika syntyny. Vastahan me tunti sitten oltiin lähössä synnärille. [:D]
Istukka syntyi 9 minuutin kuluttua, joten synnytyksen kestoksi tuli: avautumisvaihe 7h 45min, ponnistusvaihe 15min ja jälkeisvaihe 9min. Mies pääsi kylvettämään pojan ekaa kertaa, samalla kun minua kursittiin kokoon. Episiotomian lisäksi oli tullu pari pientä repeämää, mut niitten ompelu ei sit sattunu yhtään. Nyt oli puudutukset kohillaan. [:D] Pesun jälkeen pieni pääsi isän syliin tuoliin ja mulle tuotiin vähän syömistä, ku en ollu koko päivänä syöny muuta ku sen aamupalan, mikä meni vessanpönttöön. Ruuan jälkeen kävin pikasesti suihkussa ja sit oli ensi-imetyksen aika. Poju ties heti mitä tehä ja aika pitkään se siinä imikin, ennen kuin nukahti.
Lähdettiin osastolle siinä 18:30 maissa. Huoneessa ei onneksi ollut muita silloin, niin saatiin rauhassa ihmetellä uutta tulokasta. Tosi hyvin ja nopeasti meni synnytys, vaikka ensisynnyttäjä olinkin. Ja ilman suurenpia kivunlievityksiä, mitä olin toivonukin. Ensi kerralla pitäis kuulemma lähteä sairaalaan vähän aikasemmassa vaiheessa, ettei isä joudu kätilöksi kotona. [:D] Mielestäni synnytys ei tehny ollenkaan niin kipeetä ku olin etukäteen ajatellu, tietysti se koski jonkin verran, mut olin odottanu paljon suurempaa kipua, sillä sitä kotonakin niin pitkään oltiin.
Tulipas pitkä tarina, vaikka lyhyesti yritin kertoa. Toivottavasti joku jaksaa lukea.[:D]