Kelan tuet

Se veroprosentin korotus johtuu siitä että kotonaollessa ei tule niitä työssäkäyvän vähennyksiä verotuksesta. Tulonhankkimisvähennys, työmatkat ym.
 
Kaikista noista KELAn tuista menee valitettavasti vähintään 20% veroa. Mut jos oma veroprosentti on yli 20, niin sitten se (oma prosentti) korotetaan vielä yhdellä prosentilla. Palautuksinahan nuo tulevat takaisin, mut aika turhauttavaa tuo silti on.
 
Itseasiassa mulla on tapana korottaa ihan oma-aloitteisesti prosenttia 1-1.5% koska on niin paljon kivampi saada reilusti palautusta! Toiset sanoo että se on hölmöä lainata "ilmaiseksi" valtiolle, mutta minusta se taas on kätevä tapa säästää vähän ylimääräistä Jouluun ja muutenkin vuodenvaihteeseen!
 
kyllähän siitä palautuksesta maksetaan taas nykyään palautuskorkoa ja kun pankkitilien korot on niin matalat, niin ei ollenkaan huono idea :) Harmittaa vaan kun on tuota asuntolainaa ja tulot putoo, niin arveluttaa vaan miten sitä pärjää. Onneksi ei ole enää autolainaa.
Sitten vasta pistääkin mietityttämään kun jää hoitovapaalle. No sillon pitää kyllä sopia pankin kanssa että maksaa pelkät korot lainoista. Onneksi siinä välissä tulee pidettyä lomia, niin saa sitten palkan ja lomarahat.
 
HÄ?? Jos ja kun mulla on vero% nyt 30 niin äitiysrahasta ja vanhempainrahastako sitten 31%??
Minkäs takia mua neuvottiin laskettamaan (verotomistosta) Kelaa varten verokortti sosiaalietuutta (tms.) varten kun teetin helmi-maaliskuulle kortin työnantajaa varten?

Minoon ihan ymmälläni.
 
Mulla menee viimeinen autolainaerä ensi tilistä maksuun! No asuntolainaa on mutta asunto on menossa myyntiin. Se raha tietysti meneekin sitten uuteen asuntoon, kunhan tiedetään mitä tullaan tekemään. Meillä kun nyt on tosiaan kaksin kappalein kaksioita ja päätetty mahtua yhteen nyt ensin ja sitten aloitetaan uuden katsominen, ostetaan tai mahdollista on että rakennetaan...
 
Annik@ kirjoitti:
HÄ?? Jos ja kun mulla on vero% nyt 30 niin äitiysrahasta ja vanhempainrahastako sitten 31%??
Minkäs takia mua neuvottiin laskettamaan (verotomistosta) Kelaa varten verokortti sosiaalietuutta (tms.) varten kun teetin helmi-maaliskuulle kortin työnantajaa varten?

Minoon ihan ymmälläni.


En tiedä miten nyt, mut ennen kela on korottanut kahdella prosenttiyksiköllä tuota omaa normaalia veroprosenttia.

Ja tosiaan, sosiaalietuutta varten saa verotoimistosta pyydetty oman verokortin. Ja onhan esim just äitiys- ja vanhempainpäivärahat on tarkkaan ennakkoon tiedossa, ni luulis olevan helppo laskea:)

Jos normaalisti vero% olis vaikka vain 14%, ni ilman tuollaista erillistä sos.verokorttia kela rokottaa sen 20% automaattisesti, mutta jos toimittaa sosiaalietuuksia varten annetun verokortin, niin mitä todennäköisimmin se kelan ottama ennakonpidätys on alle tuon kahdenkymmenen.. selkeetä eikö :D
 
"Jos palkan ennakonpidätys on alle 20 %, vanhempainpäivärahan ennakonpidätys tehdään kuitenkin vähintään 20 %:n suuruisena, jollet hae veroviranomaiselta muutosverokorttia vanhempainpäivärahaa varten." (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020708145422HL?OpenDocument)

Kyllä tuosta nyt ymmärtää niin, että se verokortti kannattaa toimittaa Kelaan, jos oma veroprosentti on alle 20.. Olin tuota jotenkin ajatellut erilailla, kun viimeksi asiaa tutkin. Ilmeisesti tiedot pitäisi mennä automaattisesti Kelaan? Eli pitää sit vaan jännittää huhtikuuhun, et mitä sieltä tulee :D Oon meinaan kevään työkuukausia varten jo saanut muutosverokortin..
 

Muutosverokortti

Jotta vanhempainpäivärahasta tehtävä ennakonpidätys ei olisi liian pieni tai liian suuri, sinun kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosenttisi. Ennakonpidätysprosentin arvioinnissa voit käyttää verohallinnon veroprosenttilaskuria, joka löytyy osoitteesta www.vero.fi.

Jos päivärasta tehtävä ennakonpidätys on liian suuri, hae muutosverokortti veroviranomaiselta. Prosenttia voi korottaa ilman muutosverokorttia ilmoittamalla kirjallisesti haluamansa pidätysprosentin Kelaan. Muutosverokortti lasketaan koko vuoden tulojen mukaan. Kun haet verovirastosta muutosverokortin päivärahaa varten, ota mukaan tiedot kuluvan vuoden tuloista sekä niistä tehdyistä ennakonpidätyksistä. Jos haet muutosverokortin verkossa, voit ilmoittaa tulo- ja ennakonpidätystiedot palvelussa.

Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, eikä korkeammasta prosentista ole ilmoitettu kirjallisesti, Kela tekee vanhempainpäivärahasta ennakonpidätyksen tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaan.

Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot sekä hänen etuutta varten hakemansa muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Toimita itse verokortti Kelaan vain, jos käytät lähdeverokorttia tai portaikkoverokorttia. www.kela.fi

Tämän käsitän siten, että mulle ei automaattisesti rapsahda 31% vaan lasketaan koko vuoden tulot sitten kun tiedetään paljonko saan äitiysrahaa ja vanhempainrahaa + mitä olen tienannut ennen ko.sos.etuuksia. Niistä räätälöidään sitten oikea prosentti jota kela käyttää emoticon

 
soittivat eilen kelasta ja kun sitte kyselin, että missä mun äippärahapäätös (vein lomakkeet kelaan 4.1), niin sanoivat, että palkanlaskennan paperit puuttuu..

voi saatana sanon minä! olin heti joulun jälkeen asialla ja palkanlaskenta lupas lähettää kaikki tarvittavat tiedot heti.. ja paskat.. :(

onneks on ees äippäpaketti mitä hiplata
 
Meidän palkkiksen naiset on maailman ihanimmat, kun auttavat "urpoa" hädässä kuin toisessakin emoticon

Tänään mulle viimein selvis, että mun työnantaja maksaa 72 ekaa arkipäivää äitiyslomasta täyttä palkkaa (Kela korvaa jotain työnantajalle) ja sen jälkeen eli kesäkuun alussa alkaa tulla kelan maksama äitiyskorvaus & vanhempain raha!
Nyt lopetan siis tämän ihmettelyn, että miksi meidän palkkis ilmoittaa mun tulot kelaan vasta helmikuun lopussa... mikään kiirehän ei ole!

 
 
Mäkin sain vihdoin raijattua paperit Kelaan viime viikolla ja nyt jo näyttäis olevan äitiyspakkaus tilauksessa. Sitä odotellessa! Saan palkkaa työnantajalta kesäkuun 22. pvään asti, joten luulen että nuo rahapäätökset venyy aika pitkälle. Mutta mikäpä kiire niiden kanssa.
 
Hoksasin juuri että mullahan ei ole vielä tullut sitä vanhempainrahapäätöstä ollenkaan :( Pitää huomenna aamulla soittaa ja kysyä missä moinen oikein viipyy ja miksi?
 
ihanainen: mullekaan ei ole vielä tullut päätöstä, vein paperit kelaan 4.1.

mutta mulla on syynä se, että 6kk tulot on sen 20% suuremmat kuin vuonna 2009, eli maaliskuun loppuun mennessä ne tietää tarkalleen mun tulot ennen äitiyslomaa olevalta 6 kuukaudelta.

mutta (:D) koska oon sairaslomalla, niin ne tulot katotaan 3.2 asti, sen jälkeen oon ollu palkattomalla..

vaikeesti selitetty, mutta joka tapaukses työpaikka maksaa ekan 3kk palkan :)
 
Melkoinen homma oli tuo äitiys- ja vanhempainpäivärahan hakeminen, pyörittelin niitä papereita kotona varmaan kuukauden ennen kun sain ne helmikuun puolessa välissä vihdoin postiin.

Oma tilanne oli se, että piti hakea sitä 6 kk:n tulojen perusteella, koska tulot on nousseet hurjasti tuona aikana. Uskalsin jättää hakemuksen lähettämisen noin myöhään, koska olen itse työpaikallani se henkilö joka tällaiset Kelan paperit hoitaa. Tein siis työnantajan selvityksen tuloistakin valmiiksi mukaan.

Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sieltä tulee ratkaisuksi. Olin alun perin varma että minimipäivärahoilla mennään, joten mikä tahansa korotus siihen tulee olemaan plussaa.

Kelasta tosin sain eri kautta hieman ristiriitaista tietoa asioista, mutta käydessäni/soitellessani sinne olen saanut todella ystävällistä palvelua.
 
Takaisin
Top