Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
HÄ?? Jos ja kun mulla on vero% nyt 30 niin äitiysrahasta ja vanhempainrahastako sitten 31%??Annik@ kirjoitti:
Minkäs takia mua neuvottiin laskettamaan (verotomistosta) Kelaa varten verokortti sosiaalietuutta (tms.) varten kun teetin helmi-maaliskuulle kortin työnantajaa varten?
Minoon ihan ymmälläni.
Jotta vanhempainpäivärahasta tehtävä ennakonpidätys ei olisi liian pieni tai liian suuri, sinun kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosenttisi. Ennakonpidätysprosentin arvioinnissa voit käyttää verohallinnon veroprosenttilaskuria, joka löytyy osoitteesta www.vero.fi.
Jos päivärasta tehtävä ennakonpidätys on liian suuri, hae muutosverokortti veroviranomaiselta. Prosenttia voi korottaa ilman muutosverokorttia ilmoittamalla kirjallisesti haluamansa pidätysprosentin Kelaan. Muutosverokortti lasketaan koko vuoden tulojen mukaan. Kun haet verovirastosta muutosverokortin päivärahaa varten, ota mukaan tiedot kuluvan vuoden tuloista sekä niistä tehdyistä ennakonpidätyksistä. Jos haet muutosverokortin verkossa, voit ilmoittaa tulo- ja ennakonpidätystiedot palvelussa.
Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, eikä korkeammasta prosentista ole ilmoitettu kirjallisesti, Kela tekee vanhempainpäivärahasta ennakonpidätyksen tiedossa olevan ennakonpidätysprosentin mukaan.
Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot sekä hänen etuutta varten
hakemansa muutosverokortin suoraan veroviranomaiselta. Toimita itse
verokortti Kelaan vain, jos käytät lähdeverokorttia tai
portaikkoverokorttia. www.kela.fi
Tämän käsitän siten, että mulle ei automaattisesti rapsahda 31% vaan lasketaan koko vuoden tulot sitten kun tiedetään paljonko saan äitiysrahaa ja vanhempainrahaa + mitä olen tienannut ennen ko.sos.etuuksia. Niistä räätälöidään sitten oikea prosentti jota kela käyttää