Kelan tuet

Vesimeloni

Näppärä viestien naputtelija
No, tässä topikki jossa voi puhuu tunteet auki mitä tulee noihin ystävämme KELA:n tukiin ja niiden hakemiseen.

Pakko sanoa että moni asia on itselleni vähän epäselvä, vaikka muka käytiin ne läpi neuvolassa.


Nyt esimies kysyy multa tyyliin joka päivä, että olenko jo hakenut sitä äitiyspäivärahaa ja välittänyt raskaustodistuksen palkkatoimistoon yms yms... No asiat on nyt puolitiessä kun se palkkatoimiston täti kyseli multa kysymyksiä, joihin en osannu vastata ja sanoin sitten että soitan uudestaan myöhemmin... Ne oli vähän sellasia kysymyksiä mihin tarvisin vastaukset jommalta kummalta esimieheltä, mutta kun tää toinen esimies just sano mulle että he eivät osallistu näiden lappujen täyttämiseen että jos tarviit apua niin soita sinne palkkatoimistoon... (joo, palkkatoimiston täti tietää varmaan hyvin sen mihin asti mulle on luvattu sijaisuuden jatkoa yms....)

Oon sentään täyttänyt sen lomakkeen niiltä osin kun osasin.


Eniten vituttaa se meidän apulaisosastonhoitaja joka nyt hiillostaa koko ajan, haluaisin tehdä asiat omaan tahtiin enkä tuntee jatkuvaa huonoa omatuntoa kun unohtelen lappuja kotiin ja unohdan tai en ehdi työaikana soitteleen sinne palkkatoimistoon.... Ja jos en muka voi kysyä häneltä mitään niin miten saatanassa saan sen lapun täytettyä...!!!! ARGH.

Siinä on esimies joka saa työntekijän kuulostamaan siltä tai siis tuntemaan että olen aina väärässä, en osaa mitään, minulla ei ole oikeus kysyä mitään koska silloin olen joko huono selvittämään asioita itse tai muuten vaan tyhmä.

 
Mä sovin meidän ihanan palkkiksen kanssa, että hoitavat mun kanssa yhdessä Kelahässäkän sitten kun toimitan niille todistuksen raskaudesta. Tehdään tarkoituksella vasta ensi vuoden puolella, eli en oo onnistunut vielä menettämään pelihousujani aiheen parissa.

Kohta neuvolaan, voip olla että tällä reissulla saan kuponkeja matkaani.
 
Mulla on se mahtava tilanne, että meillä on firmassa aivan äärettömän pätevä HR-osasto. Ilman niitä osaavia ihmisiä en ois varmaan osannut täyttää kuponkeja.
Ja siis huom! Tää on jo toinen kerta kun niitä täyttelen, enkä osaa vieläkään omin nokkineni. 
Meillä on sitten HR-osasto työnantajan ominaisuudessa yhteydessä palkkikseen. Ja siis firma maksaa äitiysloma-ajan palkan (tai ainakin 3kk) ja sen jälkeen alkaa tuo äitiysrahakausi.
Onneks noi lippuset tarvii täyttää vaan kerran / lapsi :P

Eli vinkkinä vaan: JOS suinkin mahdollista, käyttäkää mahdollisimman paljon työpaikan HR-ihmistä tai esimiestänne tässä. Se on vähän niinkuin niiden homma ottaa selvää ja huolehtia, että kaikki menee oikein sekä työntekijän, että työnantajan kannalta.
Tiedän kyllä, että suinkaan aina ei HR-ihmistä ole, ja joskus se oma esimieskin on vaan tommonen, niinku Vesimelonilla, että eipä vaan pysty apua pyytämään... :/


EDIT:
ainiin! Tein myös päätöksen, että jään pari viikkoa varhennetulle äippälomalle :D Tarkoitus oli jäädä vasta sillon 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Näin ollen tuo äippäloma alkaisi 21.2. eikä 6.3. niinkuin aluksi olin ajatellut. Ja ihan hyvä keksiä tää tänään, se raja työnantajalle ilmoittamisesta kun on se "viimeistään 2 kk ennen äitiysloman alkua". :)
Eli vuoden vaihteen jälkeen 7 viikkoa töitä, jee!
 
Mäkin aloitan muutaman päivän ennakkoon tuon äitiysloman. 1.3, kun muuten se ois alkanut just sillon öö 6pvä.. kai :D

Mun ei tarvinnut tehdä niiden lappujen kanssa mitään muuta, kun täyttää ja pistää kelaan. Sitten ku kelasta (joskus) saan sen päätöksen, ni toimitan sen vaan töihin HR:ään ja thats it.
 
Mä täyttelin ne laput ja soitin palkkatoimistoon että viimeisen puolenvuoden tulot lähettää kelaan, sanoivat että laittavat tammikuussa, että tammikuunkin palkkalaskelma ehtii mukaan.
eli hyvä niin, työnantajalle otin vaarmuuden vuoksi todistuksen raskaudestani, kun en yhtään ole varma tarviiko ne sitä.
Meillä laput täytettiin neuvolassa niin ettei tarvinnutkuin ne omat tiedot kirjoittaa enään. :)
 
Mun piti viedä ne lput tällä viikolla töihin ja lähetää palkkikseen, mutta unohdin ne sitten tuonne tulevaan kotiin. Anoppi-kokelas lupasi tuoda kun tulevat Joulupäivänä tänne. Vien ne sitten ensi viikolla, kyllä ne vielä on ihan riittävissä ajoin.
En ottanut mitään "ennakkoa" vaan äippäloman perkitsin alkamaan 2.3. Onhan sitten mahkut ottaa talvilomaa jos kaipaa ennen äippälomaa muutakin kuin työelämää... Mun oli tarkoitus pitää nyt talvilomaa, mutta sitten tulikin siitä matkustamisesta pari matkapäivää ja myös säästössä oli kaksi kesälomapäivää niin tää viikko on oikeastaan vapaa. Ensi viikko sitten tiukkaa duunia :)
Itseasiassa mua on vähän alkanut "hirvittämään" se että tosiaan kohta ei tarvitse menä töihin. Olen ollut melkein 16 vuotta putkeen töissä ja opiskellutkin siinä sivussa kahteen otteeseen. Tuntuu jotenkin "oudolta" jäädä pois siitä yhteisöstä, ja hypätä ihan uuteen. Siis tämä raskaus ja lapsi on sitä mitä olen aina toivonut, ei missään tapauksessa siis ole kyse siitä että katuisin tms tätä. On vaan pistänyt askarruttamaan miten elämä menee ja miltä sitten tuntuu. TOivottavasti ihanalta!
 
Mä taas oon innoissani että pääsen pois tuosta hullunmyllystä missä oon töissä...

Mulla onkin enää 37 päivää jäljellä ennen kun jään töistä, koska mun on pidettävä vuosiloma 4 viikkoa tohon äitiyslomaa ennen. Onkohan tää taas joku mun esimiehen keksintö vai onko jollakin muullakin näin? Se ei ees antanut muita vaihtoehtoja.
 
Mä en ole keskustellut asiasta sen enempää vielä työnantajan kanssa, mutta oon suunnitellut pitäväni vuosiloman sitten äitiyloman päätteeksi ennen hoitovapaata. Talviloman pidän nyt joulun väliviikolla. Jotenkin tämä jaksaminen on ollut tosi kortilla viime aikoina.

Sitä paitsi epäilen, että mä olen joka tapauksessa jäämässä sairauslomalle ennen äitiyslomaa.. Ainakin jos selkä menee tätä vauhtia kokoajan huonompaan kuntoon. En sitten tiedä miten pitkältä sairauslomalta maksetaan normaalia palkkaa, vai onko siinä mitään rajoituksia.. Ei voi edes tarkistaa mistään työehtosopimuksesta, kun sellaista ei meidän alalla ole.
 
Normaali KVTES ei ainakaan pakota pitämään ennakkoon. Koska teidän lomakausi katkeaa? Huhtikuun taitteessa? Siihen mennessä tarvitsee pitää kuntapuolella vähintään 15pvää vuosilomaa (elettävän lomakauden) jotta loput voi anoa säästöön. Vuosilomat voi siis pitää myös äitiysloman päätteeksi...

Tarkista mikä virkaehtosopimus teillä on - siellä määritellään aika tarkkaan perhevapaat, lomat jne. Niitä yksikään kuntapuolen työnanataja ei voi rikkoa/ muuttaa. Jos olet yksityissektorilla, niin sitten en osaa sanoa.

Juttelin oman pomoni kanssa tänään ja pidän ensi lomakauden (alkaa toukokuussa-11 -->) ennakkoon ainakin kaksi viikkoa. Myös näin voi toimia erillisellä sopimuksella jos työnantaja suostuu emoticon  Mulla on reilu pomo (3 lapsen äiti...ymmärtää siis tilanteen oikein hyvin)

 
 
Meillä täytellään esimiehen kans yhdessä hakemukset, koska firma maksaa ekalta kolmelta kuukaudelta palkan ja kela maksaa sit firmalle. Aika helpoilta noi mun mielestä näytti noi hakemukset, mitä niitä kerkesin silmäilemään. 

Noista lomista sen verran sanon, että jos kyseessä on määräaikainen työsuhde, joka päättyy äitiysloman aikaan, niin silloin ymmärtääkseni lomat on pidettävä ennen äippäloman alkua tai sit ne maksetaan rahana. Mutta, jos on toistaiseksi voimassa oleva työsuhde, niin silloin ne voi pitää joko ennen tai jälkeen äippäloman.

Itse pidän nyt loput lomat, mitä on jäljellä, alkaen huomenna, JEE! ensi kesän kesälomat pidän sitten vanhempainvapaan päätteeksi, ennen hoitovapaata jos pystyn jäämään sellaiselle noin rahallisesti ajatellen. 
 
Meillä lähtivät paperit Kelaan jo pari viikkoa sitten, oli helppo täytellä kun ei ole työtuloja (opiskelen) ja aatonaattona tipahtikin jo postiluukusta kirje että äitiyspakkaus on saapunut! Oli ehkä paras joululahja ikinä. :)
 
Viime viikolla kyselin noista äitiysloman palkoista töissä, ja meillä työnantaja ei maksa mitään, vaan kaikki tulee suoraan Kelalta. Mulla se meinaa sitä, et lappujen täyttäminen helpottui jonkin verran. Mulla on meinaan kaksi eri työnantajaa (pää- ja sivutyö).. Oon kuitenkin käsittänyt, että myös sivutyön tulot vaikuttavat tuohon päivärahaan. Enhän mä sitäkään sitten äitiyslomalla enää tee. Pitää tässä väliviikolla, kun oon talvilomalla, käydä tuolla Kelassa vielä varmistamassa muutama juttu. Pääsee sitten laittamaan paperit eteenpäin ja odottamaan sitä äitiyspakkausta :)
 
Mulla lähtee tänään paperit palkkikseen ja sieltä sitten Kelaan. Meillä työnantaja maksaa ekan 3kk palkan äitiysloman ajalta, eli normi tulot säilyy sen aikaa. Tämähän tosiaan on ihan ammattiliiton sopimuksesta kiinni miten menee.
 
Mä laitoin kelalle kans paprut menemään heti kun oli viikkoja 22+0 täynnä ja raskaustodistuksen kun oli neuvola, se oli tosta parin päivän päästä.
Se oli helppoa kun työttömänä on niin ei tarvinut säätää noiden kanssa.

Päätökset tuli ennen joulua ja meillä nyt sit otettiin äitiysavustus rahana, kun tuossa katseltiin että me ei juurikaan siitä pakkauksesta oltais tarvittu kuin pari tavaraa. Joten se 140€ kelpaa paremmin niin voi ostaa ne mitä meillei ole ja jotain ns. ylimäärästä.
Maksupäivä 31.12, joten meillä lähetään heti vuojen vaihteen jälkeen shoppaileen noi puuttuvat. En malttais odottaa! Meillä alkaa sitten olemaan kaikki valmiina, ei muuta kuin muutaman kk:n odotus vaan että se pienoinen tulla tupsahtaa ulos. :D
 
Laskeskelin että mulla alkaisi äitiysloma kai 23.3.2011.  Jäisi siis vielä reilut 11 vkoa työntekoa ensi vuodelle. Talviloma on kyllä kokonaisuudessaan vielä pitämättä, että saahan sitä viikon loman vielä jossain vaiheessa talvea. Ens maanantaina on seuraava neuvola ja silloin saadaan Kelan paperit kouraan ja varmaankin vähän selvennystä asiaan oonko oikeassa tuon aloituspäivämäärän suhteen.  
 
Ite sain neuvolasta eilen raskaustodistuksen. Se pitää toimittaa kelaan äitiyspäivärahahakemuksen (tai mikä lie) kanssa. Työantajalle vien myös raskaustodistuksesta kopion ja työnantaja ilmoittaa tulot sitten suoraan kelaan.

Äitiyspakkausta odotellessa :)

Ja äitiysloman ensimmäinen päivä on 18.3.2011.
 
Mun ei tarvinnut kuin ilmoittaa palkan laskentaan että pistävät kelaan tiedot siltä ja siltä ajalta, ei tarvinnut raskaustodistuksia lähetellä sinne suuntaan laisinkaan...

Me otetaan rahana tuo äitiysavustus kun on jo oikeastaan kaikki hankittuna mitä äp:ssä tulisi..

Mammaloma alkaisi sitten 25.2 ja sitä ennen vielä 10 päivän kesäloman :P eli reilu 6 viikkoa enään töitä :))
 
Jee! Kelan äitiyspäivärahapäätös oli ilmestynyt tuonne verkkopalveluun :) Parin viikon kuluessa mun pitäisi nyt sitten saada äitiyspakkaus emoticon

Nyt on sitten faktatietoa äitiysloman kokonaiskestostakin. Olin vähän ollu huolissani et loppuuko se jo vuodenvaihteeseen, mut se kestääkin melkein tammikuun loppuun.
 
Mä kävin kans toissa päivänä hoitamassa noi kelan tuet kuntoon. Mulla noita kelan asioita hoitaa työpaikan sairauskassa, ja kun miesvaltaisella alla olen niin eivätpä siellä näitä asioita hirveesti hoitele. Lisäksi olen tälläinen erikoistapaus muutenkin näiden työ ja asuin olosuhteineni. Eivät ole ennen käsitelleet hakemusta jossa otetaan huomioon työmatkat ja asuntovähennys yms. jutut, mutta eiköhän nuo oikein mene. Nyt sitten vaan odotellaan äityyspakkausta ja lopullista äityysraha määrää kun arviossa käytetyt tulot olivat 15 tonnia pienemmät tän hetkisiin.
 
Onkos teille tullut jo toi äitiys/vanhempainrahapäätös? Mulle on tullut tossa joulukuussa päätös tuosta äitiyspakkauksesta(otin tosin rahana), mut noista päivärahoista ei vieläkään.. Ja on jo yli kuukaus kulunut siitä kun oon hakemuksen jättänyt.. Äitiyspakkausrahatkin tuli tilille jo ennen joulua...
 
Takaisin
Top