Kelan tuet

No mulle tuo ei ole ongelma kun työantaja maksaa sen 3kk palkan, mutta tosiaan jos ei maksaisi niin sittenhän se olisi ihan eri asia.
 
Taitavat mennä vähän mihin sattuu käsittelyyn. Mulle tuli kyssärinä sieltä kirje jossa piti vahvista että tosiaan en tee töitä äitiys ja vanhempainvapaa-ajalla, jonka olin merkinnyt papereihin. Asun Salossa ja Kirje tuli Liedon toimistosta, vaikka Salossakin Kelan toimisto on...
Se ettei tuo päätös tule heti voi osalla, kuten minulla johtua tosiaan siitä kun työnantaja maksaa vielä palkkaa esim ensimmäiseltä 3kk. Jos tulee vaikka vielä esim. bonarit, ne voi vaikuttaa kokonaispalkan määrään, siis jos tulee... Eli kai mun päätös tulee vasta sitten myöhään keväällä.
 
Aivan eli tuo päätös tulee myöhemmin niille joille työpaikka maksaa tuon alun?

Pomoni vain kyselee kelanpäätösten perään...
 
Mä olen ammatinharjoittaja ja tarvitsin verottajaa ja ennakkoverojen muutosta varten tiedon äitiyspäivärahasta pikaisesti. Täytin paperit netissä sähköisesti 29.12, jouduin soittamaan palvelunumeroon tarkistaakseni pientä yksityiskohtaa ja kyselin heidän aikatauluistaan. Sanoi että käsittelyaika on 3 vkoa. Kysyin että voiko mitenkään nopeuttaa, kun tarvitsisin tiedon verottajalle ennen 20.1. jolloin ajavan muutosajot.  Sanoi laittavansa pikana.
Ja pikana meni. Vein raskaustodistuksen kelaan 30.12, äityspakkauksestä päätös oli tehty samana päiuvänä ja odotti postissa 7.1. ja ja äitiyspäivärahapäätös oli tehty 3.12, ja mulle paperi tuli 2 postissa parin päivän viiveellä... tais olla just 7.1.  eli loppiaisen jälkeen.
En voi valittaa.

En tietenkään saa palkkaa äitiysloman ajalta, olkaa onnellisia todella rahanarvoisesta etuudestanne, älkääkä huoliko päätöksen aikatauluja, palkkahan teillä juoksee vielä kesään asti :D
Ystävälläni kela joutui korjaamaan päivärahapäätöstään kertaallen virheen vuoksi, ja toistamiseen palkan muututtua takautuvasti jonkin tehtävänkuvan vaativuuden tarkistuksen myötä jo äitiyspäivärahan alettua. Tämän vuoksi Kela ei pidä kiirettä, ja myöskin tietokannat on jostain kivikaudelta, antaa päätöksiä -10  tehdessä edelleen -08 tulot, ei osaa automaattisesti " ajatella" etuuden alkavan vasta -11, jolloin käytetään -09 tietoja. 
  
 
satuj kirjoitti:

En tietenkään saa palkkaa äitiysloman ajalta, olkaa onnellisia todella rahanarvoisesta etuudestanne, älkääkä huoliko päätöksen aikatauluja, palkkahan teillä juoksee vielä kesään asti :D

  
Voisin yhtyä tuohon.. Jos kerta palkka juoksee normaalisti kesään asti, niin eihän tuolla päätöksellä niin kiire ole? Minulla työnantaja ei maksa palkkaa äitiysloman ajalta, joten kaikki tulee Kelalta, tosin ansiosidonnaisena eli 2009 tulojen mukaan. Kaikki tuollaiset mukavat täyden palkan kuukaudet siis puuttuvat kokonaan. Ala/työnantajakohtaisia iloja siis.
 
Sista81, täällä ihan sama juttu eli vuoden 2009 verotuksen mukaan lasketaan äippärahat, ei maksa työnantaja... muutenki harmittaa, kun "jouduin" sanomaan itteni irti vakituisesta toimesta toiselta paikkakunnalta isännän "löydyttyä" ja täällä nykyisessä asuinpaikassa ei oo näköpiirissä mitään pitkäaikasta työsuhdetta lasaretissa, ainakaan toistaiseksi. Toki hakemuksia oon jättäny ja oonhan mä talossa töissä maaliskuun alkuun asti silti.
 
sista81
ei tuolla päätöksellä minulle niin kiirettä ole, mutta kun pomo ja palkan laskenta kysellyt jo joulukuulta asti päätöksiä..
joten sen takia kyselin että miksihän päätös tulee vasta vauvan synnyttyä, koska sillähän ei pitäisi olla merkitystä...
 
Kappas!
Äitiysrahapäätös odotti tänään kotona, kun tulin töistä!
Maanantaina kävin vielä ulisemassa täällä, että hankalaa kun mitään ei oo kuulunut.
(Ei siis pelkästään palkan/äippärahan suhteen, vaan siksi, että työnantaja on aika kiinnostunut siitä mun paluun ajankohdasta. Ja koska aloitan äippäloman varhennettuna, niin tarvitsin sen Kelan laskelman siitä, että millon se vanhempainrahakausi sitten päättyy virallisesti.)

Tosin: vaikka laskelma on tehty oikein ja ne summat näyttää järkeviltä, on siellä perusteluissa jotain ihan käsittämätöntä tuubaa mukana. Pitää käydä HRssä ensi viikolla kysymässä, että tarviiko tuon vuoksi alkaa oikaisua pyytämään.
Kelalta on mulle ennenkin tullut päätös, jonka lopputulos on ollut ihan niinkuin pitääkin, mutta se asia on perusteltu ja pohjattu ihan vääriin faktoihin. :D

Luulisin muistavani vanhempainvapaan vikan päivän: vuoden viimeinen päivä. :)

Sit vaan vielä päätös lapsilisästä ja se äitiyspakkaus pitäis tulla. Ready, set, go!
 
Mä en tajuu mikä mun äitiysavustuksen käsittelyssä kestää, gnh. Palkkis lähetti paperit 10.1 ja hetimmiten siellä olikin jo tieto, että asiakirja saapnut mutta siihen se on jäänytkin. Mä luulin, että ton käsittely olis tosi nopeeta. Oon yrittänyt käydä kattomassa kaikki välilehdet siellä, mutta missään ei lue, että pakkaus olisi matkalla postiin, hö.
Mullahan työnantaja maksaa 3 kk palkan, joten sitä rahapäätöstä varmaan saan odotella. Tulis nyt toi pakkaus vaan...
Mulla äitiysloma alkaa 14.3. Lomaa mulla on 2 viikkoa ja katson voinko pitää ne ennen sitä. Vähän riippuu siitä kuka mua tulee sijaistamaan ja miten perehdytys ehditään hoitamaan.
Toisaalta, voin jättää lomat myös siihen, että kun annan miehelle sen viimeisen 12 päivää, niin saisin sitten ainakin rahaa jostain silloin kun pitäisin loman siinä, ja uusi kesälomahan on sitten mulla onneksi kun mies oikeasti pitää sen isäkuukauden. Näillänäkymin kesällä 2012. (ajattelin siis jäädä hoitovapaalle ainakin kesän 2012 loppuun)
Miehelläkin on hyvä työnantaja, se maksaa palkan koko isyyslomalta :)
 
sipriina:
joo, minä kanssa odottelen vieläkin sitä pakkausta. :o
Taisi olla jossain tiedoissa, että se on tilattu 14.1. mutta ei oo vielä kuulunut. 
Sen sijaan tosiaan noi vanhempainrahapäätökset tuli (mullakin maksaa työnantaja sen kolme ekaa kuukautta).

Nooh, ehkä tällä viikolla... Kahden viikon sisäänhän ne kait sen lupaa toimittaa, eli siinä mielessä pitäis tulla.
 
mä odottelen äippärahapäätöstä. Lapsilisästä tuli heti tieto, että sitte ku syntyy niin tulee kirjallisena päätös.

äippäpakkaus oli laitettu tilaukseen 14.1 ja eilen oli tullu lappu, että postissa on odottamassa paketti joka on toimitettu sinne jo 21.1.
 
Oisko 21.12 ;)

No mua alko nyt hirvittään kun miehellä vois nousta palkka vähän, joka sit toki vaikuttaa heti tukiin. Pitikin sitten laskeskella tuonne oikeesti pitkälle eteenpäin kaikkia eri vaihtoehtoja ja en tiedä mikä on kannattavin. Mä kuitenkin tahtoisin jäädä sitten kotiin hoitamaan ja kotihoidontukihan on aika mitätön. Mutta sitten taas sais enempi asumistukea, mutta jos palkka nousee niin se tippuu. Palkka ei kuitenkaan niin paljoa nouse.. Siis joko tilanne pysyy kutakuinkin ns. samassa tai menee huonompaan meidän kannalta, en oikein tiedä.

Siis elämä olis niin paljon helpompaa kun ei tarvis olla missään tekemisissä kelan tai sen tukien kanssa. Mutta minkäs teet, heti valmistumisen jälkeen menin työkkärin kautta harjotteluun ja olin siellä kunnes tulin raskaaks. Nyt työttömänä kunnes alkaa äitiysloma. Niin ja mun alalla ei oo töitä. :D
Jeejeejee..

Olis vissiin pitänyt valita alansa paremmin heti peruskoulun jälkeen, eikä käyä kokeileen eka yhtä alaa, sitten lähteä toiselle alalle ja nyt miettiä että olis alun perin pitänyt lähteä sinne mitä on halunnut 7 luokalta, vaikkei sitä työtä välttämättä kestäiskään. Äh!

Onko muut jäämässä kotiin hoitamaan vai lähteekö heti töihin/jatkamaan töihin kun mahdollista? Oletteko miettineet muut näitä kotihoidontuki asioita yms mitä mä pohdin nyt?
 
Mulla on sellainen suunnitelma, että olen 2012 kevään hoitovapaalla. Kesäkuussa mun äiti jää eläkkeelle ja on lupautunut lapsenvahdiksi. En halua viedä ihan pikkuista heti vieraaseen hoitoon, joten odotan siihen kesäkuun alkuun ennen kuin meen takasin töihin.

Mies aloitti opiskelut viime syksynä, ja hänellä loppuu ansiosidonnainen tuki kesällä 2012. Senkin puolesta meillä ei ole muita vaihtoehtoja kuin että mä menen töihin mahdollisimman pian. Tää on siis suunnitelma nyt, saa nähdä miltä se kuulostaa sitten vuoden päästä... Eihän noista tilanteista koskaan tiedä. Jos mä vaikka löytäisin uuden ammatin töitä :) Opiskelen tässä meinaan toista ammattia itsellenikin.
 
pomo on ihan varma alkossa että tuun vuoden alusta takasi :D Mutta siinäpä luulee, kyllä mä ainakin aattelin vuoden 2012 loppuun saakka olla kotona.. Ehkä jopa sinne kun vauva täyttää 3v, jos ei siunaannu lisää lapsia! ;)
 
Meillä on siitä hyvä ja onnellinen tilanne että mikäli miehellä työt riittää on kyllä varaa jäädä kotiin. jos taas hänellä työt jostain syystä muuttuisi/loppuisi sitten varmasti minun pitäisi palata töihin. Itse olen ollut helmikuun alussa 16 vuotta samalla työnantajalla ja opiskellutkin siinä työn ohessa kahteen otteeseen. Tuntuu siltä että ikääkin on jo sen verran jotta mulla  pitäisi olla "aikaa" jäädä lapsen kanssa kotiin. Isompi asunto tietysti tarvitaan mutta eiköhän me sekin jotenkin hanskata kun nyt on kaksi kaksiota, tosin mulla vielä ihan kohtuullisesti lainaa. Kelan tuista, niin tuskin me sellaisia saadaan kuitenkaan, en ole edes katsonut.
Minä aikanaan opiskelin ihan toista alaa peruskoulun ja vuoden lukiokokeilun jälkeen. Ammattiin valmistumisen jälkeen olin vuoden enemmän vähemmän epävakaissa töissä ja työttömänä ja viimeisen puolivuotta vakipaikassa osa-aikaisena ennen kuin päätin vaihtaa varmempaan paikkaan. En kyllä ole katunut ja niitä aikaisempia hommia teen sitten harrastuspohjalta :) Ei siis harmita sekään että on "turhaan" opiskellut.
 
IhaNainen: Kiva kuulla, et jollekkin kela on lähettäny samanmoisia outoja papereita, mitä mullekkin eilen tupsahti postilaatikkoon. Ja mullakin vielä eri toimistosta, mikä on mun "oma" kela.

Työssäolo vainhempainpäivärahakauden aikana... ja vielä tulonhankkimiskulujen selvityspyyntö. Argh.. Eihän näistä tajua mitään.

Joo, kuten joku jo mainitsikin, olis hiton hienoa olla niin rikas, ettei tarttis päätään vaivata näillä kelan kaavakkeilla.....
 
Mutinta: Eilen tuli toinen kysely perhesuhteista. Otin kopion siitä jonka lähetin aikanaan palkkikseen ja joka sittemmin toimitettu sieltä kelaan. No kyllä siinä mun miehen kaikki tiedot on ihan oikein. Tämä uusin kysely tuli toisesta konttorista, eikä sekään tosiaan kotipaikkakunnan. Huomasin sitten vielä että multa puuttui ruksi kohdasta "En ole saanut Kelan etuuksia viimeisen 4kk aikana" no kirjasin senkin sitten tähän uusimpaan päivitykseen. Kävin paikallisessa Kelan toimistossa ja kerroin että näin käynyt ja hän sanoi että merkkaa se tuohon lähtevään dokuun vaan. Naureskeltiin siinä sitten virkailijan kanssa että josko ne varmistaa että isä on vielä sama... Kyllä ne muut vaihtoehdot sitten pyhästä hengestä tms. En todellakaan ole vaihtamassa miestä emoticon tai mitenkään muutenkaan epävarma tästä suhteesta.
 
Meillä mies haluaisi jäädä vaavin kanssa kotiin enemmänkin kuin tuo isäkuukausi. Ajateltiin tuossa 6kk iässä vaihtaa.... siis näin alustavasti. Hoitovapaastakin on mies puhunut, mutta saas nähdä. Periaatteessa molemmilla on hyväpalkkainen työ joten rahasta ei jää kiinni, mutta kun on tottunut suuriin tuloihin... Ja meillä ei ole ylimääräistä huonetta  lastenhuoneeksi, niin pitäis joko ostaa uusi isompi tai todennäköisemmin laajentaa nykyistä. Ja kumpikaan vaihtoehto ei tule halvaksi:( 


Toisaalta jokin "molemmat tekee puolikasta" vois olla ideaali ratkaisu. Kun ei todellakaan raatsisi lasta 9kk iässä hoitoon viedä. Saa nähdä mitä miehen duuni siitä sanoo. Mulla on hyvin joustava työ ja työajat. 
 
Jee, nyt oli Kelan palvelussa päätös pakkauksest ja jopa vanhempainpäivärahoista. Eli pakkaus tulee parin viikon sisällä. Itseasiassa oli kiva käydä katsomassa ne maksupäivät ja rahan määrä, niin tietää vähän suunnitella. Miten se ennakonpidätys muuten näistä? Ihan kun olisin lukenut jostain, että veroprosenttia korotetaan normaalista yhdellä yksiköllä...en vaan yhtään tajua mihin se voi perustua...yleensä jos tulot pienenee, niin veroprosentti pienenee samalla.
No täytyy katsoa, siellä on muutama kk kun raha tulee vasta asuntolainan lyhennyksen maksun jälkeen...että miten siinä sitten sumplii. Tai sitten pitää tehdä lainaan muutos.
Mutta kivaa, mä olin jo niin huolissani, että ne on unohtanut mut kokonaan emoticon
 
Mä jään hoitovapaalle vielä äitiysloman jälkeen. että varmaan sen 2012 vielä kokonaan pois töistä. Mieskin toki haluais jäädä kotiin mut niin ollaan yhdessä puhuttu että minä jäisin, kun miehellä lyhyemmät työpäivät kuin mulla ja lyhyempi työmatka.. mut tienaa toki sit vähempi.. Rahan kans pärjätään sillä mitä tulee, että se vaatii sit vain sopeutumista.. 
 
Takaisin
Top