Kelan tuet

Laitoin joulukuun alussa hakemukset ja sillon myös raskaustodistuksen kelalle. Papruissa lukee että hakemus saapunut 3.12 ja päätös on annettu 20.12. Vajaassa kolmessa viikossa tuli siis mulle päätös niin äitiysavustuksesta, kuin myös äitiys- ja vanhempainrahasta.
Kannattaa varmaan melkein jo olla yhteydessä kelalle et mihin on jäänyt päätös noista. Vaikkei nää nyt ihan kiireellisimpiä hakemuksia olekaan. :D
 
Mä laitoin nuo hakemukset Kelaan joulun väliviikolla, ja maanantaina 3.1. tuli päätös äitiyspakkauksesta ja päivärahoista Kelan nettipalveluun. Kirjeellä kestikin sitten perjantaihin saakka tulla perille. Nyt oottelen sitä äitiyspakkausta :)
 
Samoin, tosin mulla vasta pakkauksesta tuli ilmoitus Kelan sivuille että on tilattu 7.1. ja saapuu kahden viikon sisällä tuosta. Ihanaa päästä vihdoin viimein hypistelemään ihan ihka omaa äitiyspakkausta! Kyllä sitä onkin odotettu vuosia! Melkeen tulee tippa linssiin. Olen kyllä niin onnellinen että vihsoin minäkin saan oman lapsen, ja mikä parasta vielä niin ihanan miehen kanssa. Meidän oma perhe emoticon
 
Olen laittanut (tai meidän HR-porukka on laittanut mun täyttämät laput) 1.1.11 eteenpäin.
Saan äitiys-ja vanhempainrahapäätöksen vasta maaliskuun alulla, koska meidän palkkis toimittaa mun palkkatiedot Kelaan vasta helmikuun lopulla (<-- 6kk) ja Kela sitten arpoo että mitä niillä tekee :) Tiedän jo että raha tulee olemaan 2009 verotuksen mukaan, koska tulot ovat 2010 nousseet vain 6% (sellaisen summan sain kun laskin)
Päätös äitiyspakkauksesta ym. tullee muutaman viikon sisällä.
 
Mulla menee käsittääkseni se äitiysrahapäätös tonne jonnekkin touko/kesäkuulle kun palkanmaksu loppuu vasta 2.6. Voi olla että ymmärsin väärin mutta jotain tällaista se palkkiksen täti höpötti. Kelaan kuitenkin meni sieltä jo tosiaan tieto ilmeisesti 4.1. ja nyt sitten tosiaan ISOA pakettia odotellessa!
 
No mä tosiaan kävin oikein paikanpäälle viemässä noi hakemukset 7.12. Muistaakseni 14.12 oli annettu päätös äitiyspakkauksesta ja joulun aatonaattona oli rahat tilillä.
Soitinkin jo vähän ennen vuodenvaihdetta kelaan ja kysyin, että mikä kestää siinä päivärahapäätöksessä, niin se naikkonen selitti, että ei voida ees antaa päätöstä vielä, koska äloma alkaa 2011 ja kestää ennenkun saavat kaikki tarvittavat tiedot verottajalta tai jostain, en tiiä. Ja kun siis mä tosiaan luulin, että päätös tulis helposti, ku hain sitä suoraan 2009 verotietojen mukaan, enkä esim 6kk tulojen. Ja kun tosiaan, työnantaja ei maksa mulle palkkaa, että sekään ei oo sotkemassa.

Ja tuolta kelan sivuilta olen omaa tilannetta viimeksi tänään käynyt tarkastamassa, niin edelleen lukee vaan, että hakemus saapunut 7.12...

Haluisin vaan saada sen päätöksen sieltä jo pikkuhiljaa, ku töistä ovat sitä jo multa peränneet. Ja tarkkoja päivämääriä jne.

Että mä vihaan noita "laitoksia" ja niiden lappusten täyttämistä!! :D
 
Mitenhän niillä voi olla vaikeuksia sun hakemuksen selvittelyssä, kun muilla näyttää onnistuneen ihan hyvin saada tieto..
Soitappa uuestaan sinne ja sano, että työpaikallakin tarvivat tätä tietoa, että nyt joku tekemään jotaki sen asian eteen.

Joskus on tullut vissiin taisteltua kyseisen laitoksen kanssa ja soiteltua sinne useempaankin otteeseen, että ovat "jouduttaneet" käsittelyä. Toki nekin on ihmisiä yms, mutta ei niissä päätöksissä oikeasti pitäis mennä ihan hullun kauvaa..
 
Soitin tänään taas sinne kelaan ja kysyin, että jokos se päätös sieltä pikkuhiljaa tulis, niin se akka sanos, että pistää sen asian NYT käsittelyyn ja selvittää asiaa, että mikä kestää ja jos ei päätöstä nyt saada annettua, ni sieltä joku sitten soittaa mulle, siis WTF!!

Ei oikeesti voi olla niin vaikeeta, suoraan 2009 verotuksesta olen niitä hakemassa ja mitään muuta tukea tms mä en kelasta saa, ku nykyisen lapsen lapsilisää.. en vaan ymmärrä..

Nyt innolla odotan, että koskahan mahtaa puhelin soida, ku jotenkin on usko mennyt siihen, että sieltä tosiaan nyt parissa päivässä se päätös tulisi.. ku ei kerran tähänkään mennessä ole tullut.. argggh

 
Just. Tolleen ne just tekee!
Ja kuule aivan varmasti saat ootella soittoa.. Kannattaa varmaan maanantaina soittaa itte takas jos sieltä ei kuulu mitään. :D
Mä ainaki soittaisin, kyl on oppinu et sen laitoksen kans saa olla topakkana jos meinaa et ne hoitaa asiat kuten pitäis.
 
vein kelaan hakemukset ja raskaustodistuksen viime ti 4.1. Tiistaina 11.1 oli tullut, että hakemukset on perillä. Ja tänään 13.1 oli, että äitiyspakkaushakemus on ok ja paketti lähtee tilaukseen huomenna. Myös lapsilisä oli ok.

Eli ainoastaan tääläki odotellaan tuota äippärahapäätöstä, jossa kela tuntien taatusti kestää.. whee emoticon  
 
Mulle kelasta soitettiin että äitiysavustus on ok, ja äitiysraha päätöksen saan sitten kun vauva on syntynyt...
silloinko vasta sen saa tietää emoticon
 
Mitä hittoa?? No siis eihän niitä hakemuksia varmaankaan turhan päiten lähetetä niinkin aikasten kun viikoilla 22+0 jos vastaus muka tulis vasta vauvan synnyttyä? Ja onhan me muutkin saatu jo tietää. Olisit tivannu että mitä helekuttia, miksei saa tietää heti. :D
Mua vissiin tosissaan alkaa ärsyttään nää laitokset. Tällä hetkellä mm. huoltofirma, voi jumalauta!!
 
Pisces:
täh?

Kyllä niiden päätösten pitäis tulla ihan normiajassa ja todellakin ennen kun lapsi on syntynyt. Tai ainakin palkkatyössä käyvällä tilanne on tää, en ymmärrä miksi se menisi toisin opiskelijalla/työttömällä jne... Eihän siihen oo mitään syytä, että tota päätöstä sinne asti lykättäis! Kyllä niiden pitää etukäteen se summa osata sanoa ihan sentilleen, kyse on kuitenkin toimeentulosta.

Tosin: itse laitoin hakemukset heti vuoden ekana arkipäivänä, ja nyt kaksi viikkoa myöhemmin hakemus on yhä ihan samassa tilassa. Eli kirjattu systeemiin, mutta mitään päätöksiä ei ole kuulunut tai näkynyt vielä. On se kiva, että täällä pääkaupungissa kaikki toimii vähän tolleen... noh, viiveellä. Eli odotella joutuu, mutta eihän noilla nyt mikään kiire olekaan vielä.

Paitsi että olen varma, että sieltä hakemuksesta puuttui joku rasti jostain täysin triviaalista ja merkityksettömästä paikasta, ja sen sijaan että joku sieltä soittaisi ja tarkistaisi asian (puhelinnumeronhan ne vaatii kuitenkin), niin hakemus laitetaan joskus parin viikon päästä kakkosluokan postissa mulle ja sit saan alottaa tän rumban alusta... Tuli joskus opiskeluaikoina ihan pari kertaa kirottua samaa asiaa. Ja ongelmana ei ole oma huolimattomuus, vaan se, että ei niistä kaavakkeista vaan ymmärrä oikein mitään! Ja sinne jos soittaa ja kysyy neuvoa, niin väärin saattavat neuvoa - näinkin on käynyt.
Noh, se siitä kelavalituksesta tänään! :D

 
Mulle tuli takaisin laput Kelalta kun palkkis oli ne sinne lähettänyt että meinaanko tosiaan olla poissa töistä ko ajan. No joo todellakin! Päivät kjuitenkin oli ihan  oikein kuten  plakkikseen olin lähettänyt, joten ei ihan kanssa auennut miksi sieltä tuplavarmistus ko asiaanpiti kysyä.
En tiedä voisko tuon rahapäätöksen kestäminen johtua myös esim siitä että mullakin maksetaan normi palkka kesäkuun alukuun ja vasta sitten alkaa kelan maksama äitiyspäiväraha?
Tänään tuli äitiyspaketti ja minä sitten täällä kotona itkin ja nauroin yhtaikaa emoticon emoticon Olin ja olen vaan yksinkertaisesti niin onnellinen: Vihdoin  ihan oma pakkaus maidän vaaville! Ei kenenkään toisen vaan meidän. Voi tämä tunne vaan on niin ihana mäolen ihan sekaisin onnesta!
 
Skitsoa vastata itselleen, mutta.... Käytiin sitä pakkausta tosiaan läpi ja mulla on yhsissä valkoisissa potkareissa kankaassa virhe, lähes reikä. Eli vinkiksi kannattaa katsoa ne vaatteet tarkkaan läpi.
 
Täällä ei vieläkään sanaakaan päätöksistä... 5.1. on kirjattu ne hakemukset Kelaan ja tiedän, että palkkis lähetti saman tien tarvittavat tiedot sinne.
Äitiyspakkauksen osalta oli päätös ja että se on tilattu, eli parin viikon sisään pitäis tulla.
Mutta alkais kyllä kiinnostaa se äityspäivärahan määräkin, että vois vähän suunnitella vuotta (en vaan kertakaikkiaan saa siitä laskurista mitään luotettavaa irti). Onneksi nyt kolme ekaa kuukautta saan palkan ihan normaalisti.
 
Cava kirjoitti:
Täällä ei vieläkään sanaakaan päätöksistä... 5.1. on kirjattu ne hakemukset Kelaan ja tiedän, että palkkis lähetti saman tien tarvittavat tiedot sinne.
Äitiyspakkauksen osalta oli päätös ja että se on tilattu, eli parin viikon sisään pitäis tulla.
Mutta alkais kyllä kiinnostaa se äityspäivärahan määräkin, että vois vähän suunnitella vuotta (en vaan kertakaikkiaan saa siitä laskurista mitään luotettavaa irti). Onneksi nyt kolme ekaa kuukautta saan palkan ihan normaalisti.

Mulle Kelan-täti sanoi tänään että se päätös äitiyspäivärahasta voidaan tehdä vasta sitten kun äitiysloma alkaa ja että ne siellä Kelalta katsovat että kumpi on kannattavampi vaihtoehto siis 6 kk tulojen mukaan vai sen edellisen vuoden verotettavien tulojen mukaan.
 
Mut toihan on ihan pöljää. Mä olen työtön ja mulle ne osasivat antaa päätöksen, kannattavampi oli vuoden 2009 tulojen mukaan, koska sillon on ollut nolla tulot. Mutta eihän ne sitä tiedä, vaikka pääsisin töihin vielä ennen äippälomaa (joo enhän mä nyt oikeesti pääse, mutta enivei), että muuttuuko mulla tulot.
Ja kenenkä palkka muuttuis nyt yhtäkkiä? Mä tahon kohta ihan valittamisen ilosta soittaa kelalle että mitä helekuttia! ..Joo ei vissiin tänään taas heti herätessä ärsyttänyt joku laitos..
 
Hmm. Niin, siis onhan tuossa periaatteessa järkeä.
Mutta kun siinä hakemuksessa voi jo ruksia sen kohdan, että tuleeko viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan vai tahtooko itse, että se lasketaan JOS sen jälkeen on palkassa tapahtunut suuri muutos.

Esikoisesta jäädessäni valitsin tuon viimeisen vaihtoehdon, koska palkka oli noussut siinä välissä paljon, mutta jäikö se nyt sitten kahdesta prosenttiyksiköstä kiinni, että raja ei täyttynyt.
Nyt laitoin ihan suoraan, että viimeksi vahvistuneen verotuksen mukaan, koska palkka ei oo muuttunut mihinkään.

Luulis, että Kelallakin homma helpottuis kun tekisivät ton mukaan. Siis kun itse siinä lomakkeessaan vaativat vastauksen tuohon asiaan.

Mut nää on niin hämäriä juttuja, ei vaan voi ymmärtää vaikka joku kädestä pitäen selittäis... :)
 
En tiedä, missä meidän pikkukylän Kelan hakemukset käsitellään, mutta ilmeisesti mulla kävi hyvä tuuri, sillä päätös äitiyspäivärahoista tuli alle viikossa. Tais tosiaan olla Kelalta ihan ennätysnopeaa toimintaa..
 
Takaisin
Top