Kelan jutuista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumitukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään tuli Kelan päätös äitiysavustuksesta, jonka otin rahana. Maksavat rahan 1.9.2016. Hakemuksen jätin käsittelyyn 11.8.2016. Samalla hain äitiys-ja vanhempainrahan sekä lapsilisän. Kela maksaa työnantajalle ärahan, jos siltä ajalta saa palkan työnantajalta. Vanhempainrahan maksatus vaatii, että Kelaan lähetetään myöhemmin todistus jälkitarkastuksesta.

Käsitinkö jonkun kommentista oikein, että jos haluaa äitiysrahan sen viimeisen 6 kk mukaan, niin viimeinen 6 kk ei ole hakemuksen lähettämistä edeltävät kuukaudet vaan myöhemmin pitää laittaa palkkatodistuksia?

Ite ymmärsin ainakin että olisi äitiyslomaa edeltävät 6kk.. Ei tosiaan täytyy laittaa ihan sitten viimeisistä töistä ne todistukset myös.

Joo 6kk ennen äippäloman alkua. Mulla ainakin kaikki muut jutut oli hoidossa, mutta niistä palkkakuiteista ne vaan tarkasti sen tuen määrän. Kyllähän päiväraha nousi melkein kympillä päivässä, eli kannatti säätää! :)

Itsekin hain äitiys-ja vanhempainrahan 6kk takautuvasti. Pyysin toista työnantajaa lähettämään Kelaan suoraan tiedoksi, mitä ovat palkkaa maksaneet muutamalta kuukaudelta. Nykyinen työnantaja lähettää tiedot myöhemmin. Kuitenkin marraskuun alkuun mennessä piti tiedot olla Kelassa.

Nyt vituttaa ku pientä oravaa.. Laskeskeltiin miehen kans ihan mielenkiinnosta, et paljon kumpikin sais vanhempainrahaa, ja paljon sit "otetaan takkiin" kummankin kohdalla. Selvis, ettei mulla oo varaa jäädä vanhempainvapaalle, ku tulot romahtaa liikaa :smiley-angry017

Kukkis.mlk, siis teillä ei ole mahdollisuutta ollenkaan vanhempainvapaaseen? Vai tarkoitatko hoitovapaata?

Tarkotin, et mies "joutuu" pitää koko vanhempainvapaan. Se kestetään hyvin. Hoitovapaata ei kumpikaan pidä, vaan järjestän lomia niin, et muksu olis vuoden, ku joutuu hoitoon.

Onko teillä Kukkis.mlk millaisia menoja? Voisko menoista karsia, jos siis haluaisitte sun pitävän vanhempainvapaata? Esim lainoihin voi ja saa usein pankista lyhennysvapaata. Op tarjoaa sitä jopa ilmaiseksi.

Voi että, ku voi olla vaikeeta tuottaa luettavaa tekstiä :D
Ollaan mietitty tota lyhennysvapaata. Näillä koroilla vaan haluais maksaa lainaa mahdollisimman nopeesti pois.
Periaattees mun menoissa ei pahemmin sitä ilmaa oo. Miehen tulot on niin paljon pienemmät mun tuloihin verrattuna, et mun tuloilla sit eletään. Mies saa omat pakolliset maksettu omalla palkalla.
Silti vanhempainrahan erotus olis n.100€/kk, ku mulla oli niin korkee veroprosentti ja miehellä oli aivan naurettavan pieni.

Toivottavast tost tekstist saa selvää :)

Lisäyksenä, et mies sais "tappionsa" lähemmäs nollaa, ku sil ei olis työmatkakuluja ja jos se ottais lyhennysvapaata.

Joo, tiedän. Onneks täs on aikaa järkeillä asiat. Ja mies on vaihtamassa työpaikkaa, ni pidän peukkui, et sen tuleva palkka olis sen verran isompi, et voitais joko jakaa vanhempainvapaa, tai sit jäisin kotiin. Nyt vaan tilanne on paskamainen, ku miehen palkka on niin pieni + sil menee työmatkoihin kolmannes netosta.

Kai se vähentää työmatkat veroista? Vai onko sillä just siks niin pieni veroprosentti?

Just hokasin tuossa että 7v ollaan oltu kimpas ja meijän pitäs kai asua yhdessä jos mies haluias osaksi etuuksia. Täytyypä laittaa hänet kirjoille tänne enne ku laitetaan hakemuksia menemään... Ollaan me vähä hitaita...

Hyvä jos 2kk ennen laitan hakemukset:D

Mä en itse asiassa tiedä, et miks sillä on niin pieni veroprosentti. Tosin siinä firmassa ei mikään tunnu toimivan :/ Ja jos palkanlaskijalta yrittää saada tietoa (tai neuvoa), ni eipä onnistu.

Caarina: ehkä olis jo hyvä aika pistää kirjat saman katon alle :D

Veroprosenttihan menee verokortin mukaan ja verohallinnon sivuilta vero.fi on helppo laskureilla tarkistaa, että onko veroprosentti kohdillaan. Ei kannata ainakaan liian pienenä pitää, ettei tuu mätkyjä!

Arvaa tuliko mätkyjä :/ Onneks omist palautuksist saa senkin kuitattu. En oo ihan varma, mut ilmeisesti tää palkanlaskija on.. Hmm.. Vähän omalaatuinen. Ymmärsin, et vaik verokorttiin kirjais korkeemman veroprosentin, ni tää ottaa sen vanhan mukaan, ku ei oo muutosverokortti. Älä kysy miks. Ja tänä vuonna se sama haaska ei tajua mitä eroa on 2vkon tulorajalla ja kuukausipalkalla.
Kyl täsä rupee tapauskovainenki rukoilemaan, et mies pääsisi pian alottaa uudessa työpaikassa. Vielä ei oo tietoo, et vaihtuuko paikka ennen vuoden vaihdetta.

Oijoi, olo on kuin lottovoittajalla! Kävin tänään työpaikalla juttelemassa pomon kanssa uuden äitiysvapaan asiat kuntoon. Mulla oli tallella vielä vuosilomapäiviä, jotka pidän ensin pois ja sitten työnantaja maksaa mulle äitiysloman kolmelta ekalta kuukaudelta palkan! Siis tätä rahantuloahan ei voi estää! :hilarious: Tää tuntuu vaan niin luksukselta, kun oon ollu hoitovapaalla kohta vuoden ja tulot sen 300€/kk.
Meillä on laina ollut lyhennysvapaalla mun hoitovapaan ajan ja ajateltiin vielä hakea ensi vuodeksi, kun op tosiaan sitä ilmaiseksi tarjoaa. Maksellaan sitten taas takaisin, kun minäkin palaan työelämään. :happy:

Takaisin