Kela-asiat, äitiyspäivärahat ja muut tuet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KoBe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kotihoidon tukeahan ei saa vanhemmasta (alle 3v), kotona olevasta lapsesta, jos äitiys- tai vanhempainpäivärahalla, mikä aivan pöljää minusta, ku se just kannustais siihen, ettei ne isoveljet ja -siskot ois siellä päivähoidossa, jos äiti vauvan kanssa kotona.

Mulla pitäis selvittää, miten (mihin asti se 3 kk yltää) työnantaja maksaa palkkaa, ennen kuin voi tehdä hakemuksia (todistus raskaudesta jo on).

Muokattu viimeksi:
Tää viesti oli menny aivan väärään ketjuun. :D Ärsyttävää, ku ei voi poistaa näitä...

Muokattu viimeksi:
Huh huh! Nyt on hakemukset tehty KELAan ja raskaustodistus toimitettu työpaikalle ja virkavapaata anottu. Mua ahdistaa nää tukihakemukset ja halusin sen takia tehdä ne heti pois alta. Ja heti piti olla KELAan laittamassa viestiä, kun olin jonkun osan kämmänny yhdessä hakemuksessa. No toivottavasti ne nyt menee oikein sinne!!

Mä veikkaan että määki oon kämmänny niissä, mutta minkäs teet ku olivat niin monimutkasia! :/

Joo, mulla ne ei koskaan mee ihan oikein :) Keksin tuossa sen KELAn viestipalvelun, kun en viitti soittaa sinne jonottaakseni kymmenen minuuttia puhelimessa. Oon varmaan laittanut asiasta kymmenen viestiä siihen mennessä, kun ottavat asian käsittelyyn, mutta eivät ainakaan voi sit väittää, etten ole ilmottanut ns. muutoksista.

• Tykkään
Reaktiot: TK
Meillä on huomenna Kelassa tapaaminen, varattiin sinne 30min tapaaminen missä voidaan setvii kaikki noi vanhempainrahajutut :)

Tuota ajanvarausta pitää kyllä harkita ittekin. Just tänään ilmoittelin tilitoimistoon, että saavat varautua omalta osaltaan hoitamaan hakemisen työnantajan puolesta ja ilmoittaman mun 6 kk tulot Kelalle. Oli heti soittanu kelaan, ja se 6kk lasketaan ihan sieltä vapaille jääntipäivästä taaksepäin joko edellisestä päivästä, tai edeltävästä palkkakaudesta, kuten jossain vaiheessa taidettiin jo tässä tai jossain ketjussa kirjoitella mua viisaampien toimesta.

Se jäi selvittämättä, että onko mitään järkeä pistä hakemuksia sisään, jos hakemuksen liitteen saa vasta marraskuun alussa tai lopussa. Jos näissäkin on joku takaraja, että liite toimitettava x.päivään mennessä, kuten äitiysavustuksessa.

Mun pitäisi lisäksi anoa yksinhuoltajalisät. Tarttis varmaan ryhdistäytyä ja käydä kattomassa ne lomakkeet etukäteen, että tietää mitä kaikkea kysellään ja mitä pitäisi osata ruksia oikein. Tai vaipua epätoivoon ja varata kanssa toi aika, sitä vartenhan noi virkamiehet on että tavan kansalainen saa apua.

Mä kans soittelin kelaan ja odotin tosi kauan. Sitte ne vastas ja yritin varata ajan asioita varten. Järjestelmä ei tietenkään toiminut ja ne sanoi et soittaa takas no varmaan viiden tunnin päästä ne soitti et ei malmille voi varata aikoja. No menin sit käymään siellä. Siellä mua palveli tosi mukava virkailija joka selvitti ja selitti tunnin mulle asioita. Jäi tosi hyvä mieli. :-)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon kanssa niin monesti joutunut ton kelan kanssa asioimaan ja loppujen lopuksi varmimmaksi oon kokenut sen että marssin sitten vaikka niiden täyttämieni papereiden kanssa sinne kelaan ja "käsken" siis pyydän niitä kattoon ne läpi että onko siinä kaikki ok ja tarvitaanko jotain lisää. Joku tutun tuttu joka on kelassa töissä sanoo että tällaset asiakkaat on just niitä kaikkein raivostuttavimpia, mutta minkäs teet kun ei kaikkee älyä ja aina siellä on joku kohta joka pitäis jotenki huomioida ja ennen ku ne sitten on lähettänyt siitä postia ja sen on saanut korjattua on aikaa tuhraantunut aina ihan tarpeeksi kauan.

Mä en o hoitanu vielä noita KELAn juttuja ollenkaan. Perjantaina sain sen raskaustodistuksen ja vähän työnanatajalta kyselin, et miten meidän firmassa noi asiat hoituu.
Tänään meinasin viel liitosta kysellä ja tarkistaa lomiin liittyviä asioita. Firma haluu toki päästä halvimmalla, mut kannattaako talvilomaa pitää just ennen äippälomaa, ku silloin ei välttämättä enää ois työkuntonen, eli olis saikulla... Eihän sitä voi tietää, mut täytyy tarkistaa. Samoin kertyneen ja kertyvän kesäloman pitämisen ajankohdasta täytyy kysellä.

Yritän varmaan netin kautta täyttää noi hakemukset. Kelaan ei millään huvittais mennä istumaan, siellä joutuu aina jonottamaan tosi kauan ja palvelu on aika vaihtelevaa.
Mut eiköhän noikin asiat hoidu, kun ottaa vaan iisisti ja varaa aikaa siihen tietokoneelle niiden loamkkeiden kanssa. :)

Eiks loma aina siirry jos jää saikulle? Näin ainakin mä oon ymmärtänyt.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Tipunen, laitoin viime viikolla vanhempainrahahakemuksen ja liitteiden viimeinen toimituspäivä minulla on 16.12.2014. Eli hyvin on aikaa. Halusin hoitaa asian pois, että on yksi asia vähemmän muistettavana. Meillä palkanlaskenta lupasi sitten toimittaa sen tarvittavan liitteen Kelaan, kun marraskuun palkat on maksettu.

Pitää kyllä nyt kerrankin kehua Kelaa. :) Laitoin siis viime viikolla tiistaina myös äitiysavustushakemuksen ja eilen se oli jo käsitelty ja hyväksytty. Eli vajaa viikko vain meni. Otin avustuksen rahana ja se maksetaan 25.9.

Bluemoon, joo, loma siirtyy, jos on saikulla. Tarkistin vielä liitosta.
Toki työnantaja toivoo, että lomalla ei haeta saikkua, mut siinähän toivoo! :p En tietenkään toivo, et oisin saikun tarvetta siinä vaiheessa, mutta kyllä sitä haen, jos siltä tuntuu. Mut onhan joulukuun viel aikaa. :)

Lomista sen verran, että meillä töissä ne voi joko pitää ennen äitiyslomaa tai laittaa säästöön. Mä päätin pitää ne ennen äippälomaa :) Jos jään saikulle ni lomat siirtyy. Ja äitiysloman aikana kertyy mun käsityksen mukaan normaalisti lomia ja ne laitan säästöön ja pidän sit jossain vaiheessa.

Laskin tuossa juuri miehen kanssa, että kun palaan 2016 takaisin töihin alkuvuodesta (aion olla vuoden kotona) niin kesällä 2016 saankin olla sitten sen kaikki 8viikkoa kesälomalla, kun on ensi kesän ja sen kesän lomat edessä. Ihanaa :) Mieskin jäättää kesälomia jemmaan, kun saa kuitenkin pitää kaiken maailman isyysvapaita ensi vuonna. Päästään sitten kuukaudeksi Italiaan koko perheen voimin! Kyllä jaksaa näillä ajatuksilla hienosti joulukuuhun asti puskea töitä.

Aattelin lomien suhteen niin, että kun ei oikein yhden hengen tuloilla ja isoilla menoilla voi jäädä hoitovapaalle, niin jatkaisin vanhempainvapaata pitämättä jääneellä talvi- ja äippäloman aikana kertyneellä kesälomalla sen 5 vkoa. Ja jos saan säästettyä sopivasti rahaa, niin vois kai sitä yrittää 1-2 kk olla hoitovapaalla - pyytää vaikka lainamaksuista lyhennysvapaata. Sitten onkin joulun pyhät yms vapaat. Näin sumplien saisi oltua lapsen kanssa kotona lähes siihen asti kun lapsi täyttää yhden vuoden. Tän vuoden kesälomat oon tainnu lähes kaikki jo pitää, taisi olla vaan muutama päivä jäljellä.

Nyt on täytetty ja lähetetty Kelaan äitiysavustus-, vanhempainraha- ja lapsilisähakemukset sekä skannattuna liitteenä raskaustoristus :) Huh, hirmu ponnistus aina aloittaa noiden lomakkeiden täyttö, mutta yllättävän selkeitä ne tällä kertaa olivat ja nyt se on hoidettu!

Mulle tuli maanantaina kirje, että kahden viikon sisällä saapuu pakkaus. No, ei menny kuin kolme päivää, niin tuli ilmoitus, että äitiyspakkaus odottaa postissa :) Nopeeta toimintaa! :)

Oioioi! Saisinkohan mäkin sen jo ens viikolla! Jännää... vaikka tietääkin mitä sieltä on tulossa niin silti haluaisi päästä hypistelemään niitä vaatteita, pestä ne valmiiksi yms.. :rolleyes:

Oli pakko käydä kattomassa että joko mullekin päätös olisi tullut. Eilen oli myönnetty, mutta ei netissä ainakaan kerrottu että millon sen voi käydä hakemassa. Eiköhän siitä varmaan joku kirje tule sitten :)

Takaisin