(Kauan odotetun) Helmikuun höpinät!

Se lapsiveden tulon määrä on ihan käsittämätön... Mulla kun meni maanantaina vedet ja tiistaina iltapäivällä syntyi poika, niin tuntu että sitä vettä tulee ihan älyttömästi.. Sai kokoajan käydä vessassa vaihtamassa suojaa.. Ja ällöltä se lorahtelu mustakin tuntui, mutta silti liikuin paljon kun halusin supistukset vauhtiin.. Mä kiipesin sairaalaan rappusia ylös alas, jotta homma lähtisi vauhtiin.. Siitä seurasi, että mulla oli viikon verran pohkeet ihan jumissa ja kipeät :D mutta lähtipä urheilulla synnytys vauhtiin :D
 
multa kun puhkastiin kalvot niin tajusin vasta siinä vaiheessa että sieltä oikeesti on tulossa jotain ulos ja kätilö nauroi mun älyvapaalle huudahdukselle "siellä on joku tyyppi" kun tosiaan tuntui ne liikkeet niin selvästi :p

täälläkin jännätään nyt Reginan puolesta! ihan kohta tapaatte teidän uuden pikku-ihmisen :)
 
mullakin kesti vesien menosta melkein 1,5 vuorokautta et poitsu oli pihalla joten ihan rauhas kannattaa ootella :) tai no käytiin meki vähän sairaalassa seikkailemassa :D mutta onnea matkaan ReginaVeritas, ei mee enää kauaa!

niin ja se lapsivesi edelleen kuulemma uusiutuu vaiks kalvot puhkee, siks sitä tulee koko ajan :)
 
Aika hyvin supistaa. :) Sain pallonkin tänne, ei oo tosin ollenkaan niin hyvä kun himassa...

odottelen yövuoron vaihtumista, sit meen suihkuun... on niin ällö olo. :D
 
Omalla kohdalla en osaa edelleenkään oikein määritellä, millainen on "tavallinen" supistus. Esikoisen kohdalla meni vedet, enkä tuntenut yhtään supistusta 9 tuntiin, vaikka käyrillä niitä näkyi ja kätilö kysyi, että tunnenko niitä (en)... sitten mut passitettiin kotiin ja kun sinne päästiin, niin yhtäkkiä alkoi ihan jäätävät supistukset hyökyä päälle. Sit äkkiä takaisin sairaalaan ja jonkin aikaa siellä kiduttua ja suihkussa käytyä (ei ollut hyötyä, kipu oli niin jäätävä) sain kipupiikin reiteen ja myöhemmin epiduraalin.

Mutta olen siis miettinyt supistuksen eroa, kun kalvot on ehjät tai ei. Meinaan mun kipukynnys ei ole matala (muutamia lävistyksiä ottaneena arvioin), enkä usko että kukaan kestäisi hengailla kotona sellaisia suppareita, mitä mulla oli ja vastaavia kokemuksia on lukenut muiltakin kalvojen puhkaisun jälkeen. Toisten synnytyskertomuksia lukeneena olen tullut tulokseen, että ehjät kalvot ja vesi pehmittää supistuksia ja hiukan vaimentaa niitä, kun taas veden menon jälkeen ei ole enää "pehmuste puskuria" sisällä. Keinotekoiset supistukset taas on myös erilaisia, ehkä eri tavalla kipeitä?

Nyt lähinnä mietin, että onko nämä minun "nipistykset", joita olen tässä viime päivinä tuntenut, supistuksia, vaiko muuta alavatsa/selkäkipua...hmmm.. Sillä mietin, jos tämä synnytys alkaakin supistuksilla, eikä veden menolla.
 
Voipi olla, että kun tulen aamulla lukasemaan viestit, ReginaVeritas on jo nyytti kourassa :)

Emmiliz: itselläni on mennyt yhden kerran vedet, muilla alkanut supistuksilla. Vesien menolla alkanut synnytys oli kyllä kaikkein kivuliain. Tosin se oli myös ensimmäinen.
 
Pöh. En ole jakautunut! Johonnkin kolmeen asti supisti tosi mahtavasti, mutta selkä oli niin jumissa, että oli pakko mennä suihkuun lämmittämään lihaksia. Toimi ehkä liiankin hyvin, koska rentouduin niin, että supistuksetkin vaimeni niin, että nukahdin kun olin takas sängyssä... Tietysti hyvä, että sain nukuttua, mutta kyllä mä nyt harmittelen vähän, kun supisti niin hyvin melkein 5min välein ja minuutin ajan! :confused:

mitään tietoa ei ole mistään aukioloista, ei oo tsekattu sitten kalvojen puhkaisun. Jossain vaiheessa aamua tässä tsekataan ainakin tulehdusarvot, aamukäyriäkään ei oo otettu.N'lkäkin on! :D Mies tuhisee tuola... Sais tuhista joku pienempikin! :wink

p.s. Tää sairaalan pallo on ihan huono. Tai tyhjää parempi, mut olisin tuonut oman, jos oisin tästä tiennyt!
 
ReginaVeritas saattaa silti tunti tunnilta olla lähempänä vauvan saamista, koskaan ei tiedä jos seuraavassa viestissä saa jo onnitella :) Itse kans mietin, että pilasinko luomukäynnistyksen, kun sain lämmöllä pienet supistukset hävitettyä... toisaalta, kun ekoja "synnytyssupistuksia" muistelee, niin sit kun on tosi kyseessä ei niitä supistuksia saa hävitettyä vaikka haluaisi :/

Mulla on kolme sisarusta ja kyselin äitiltä miten sen synnytykset alkoi. Minä ja siskoni tultiin kuulemma ajallaan ja vesi meni, mutta veljet tuli 2 viikkoo myöhässä ja toinen käynnistyi sisätutkimuksesta supistuksilla ja toinen käynnistettiin vesien menon jälkeen tipalla, kun lapsivesi oli vihertävää. Eli kaikki on mahdollista, jos sukuun tulee...
 
ReginaVeritas, tuo on sellainen trikoinen liina. Kangas ainakin on todella miellyttävän tuntuinen. :) Oon aatellu, että liina on parempi kuin reppu, kun siinä on monta erilaista sitomismahdollisuutta, mutta että liinojakin on noin paljon erilaisia! Vasta tämän hankittuani huomasin, että malleja on kaikennäköisiä.



Se vesien lorottelu tosiaan, naureskelin sairaalan lähtöä odotellessa, että tähän nyt menee ne kakki siteet, mitä jälkivuotoa varten ostin etukäteen. Paksuinkin side piti puolen tunnin - tunnin päästä vaihtaa. o_O

Mutta jos ilman vesien menoa supistukset on kevyempiä, niin kuinkakohan helppoja ne sitten mulla ois? No, vaikka ne vedet tosiaan kertarysäyksellä meni, niin kyllä mulla silti oli siinä mielessä ihanteellinen synnytys, että supistukset alkoi kevyinä ja pikku hiljaa voimistuivat. Siinä vaiheessa, kun en enää kestänyt kotona, olikin tyyppi jo hyvää vauhtia tulossa ulos eikä kauaa enää tarvinnut kärvistellä. Oli tosin automatka aika karu, kun juuri siinä vaiheessa ne yhtäkkiä voimistuivat aika nopeasti.. Onneksi ei ollut pitkä matka sairaalaan. Tosin alusta asti niitä supistuksia tuli 5-10 min välein, välillä hetken harvemmin ja sitten taas, siksi en tiennytkään milloin sinne sairaalaan pitäisi lähteä, kun ei ne kovia olleet, mutta kun sanotaan että 5min välein tulevien kanssa pitäis lähteä.. :confused004 Ehkä se vesien meno kuitenkin teki avautumisvaiheen nopeammaksi, kun kuulemma nopea ensisynnyttäjälle se oli.


Onkohan ReginaVeritaksella nyt jo tapahtumassa? :smiley-bounce022
 
oispa!

meillekin hommattiin trikoinen liina näin alkuun, jos tykkää ja tuosta kasvaa niin sitte sinkumaton. ja kasvaahan hän, tänään kävi neuvolatäti meillä kotona ja poitsu nyt 3,5 kg. trikoiset liinat on ymmärtääkseni just näin pienille hyviä mutta ei oo vielä ollu hyvää hetkeä testailla.

toinen mitä pitäis niin leikkoa pojan syntymäpäivän lehdestä päivän uutisten otsikoita vauvakirjaan ennen kuin menee lehti hukkaan. ja huomenna ilmottaa lapsi neuvolan kirjoille. tänään sovin myös ajan lapsen isyyden selvittämiseen, tosin mies oli sitä mieltä että taitaa riittää että hän ja poika menevät sinne näytille :) on nimittäin niin isänsä näköä jo nyt, varsinki silmien seutu :Heartred suu taitaa olla äitin
 
Täällä ei edelleenkään muuta kuin ajoittain hirviömäiset liitoskivut. Tänään oli viimeinen neuvola ja ens ma yliaikaiskontrolli, josta sitten kuulemma tilanteen mukaan lähetteet Hämeenlinnaan. Maha alkaa olla kirjaimellisesti aivan täynnä.. Huoh
 
Mitla - sama täällä. Kaikki vähän ärsyttää, mikään ei kiinnosta, väsyttää ja särkee. Mitään ei tapahdu.
Jossain luki, että iloitse kuitenkin tästäkin ajasta… just.
 
Ei täälläkään mitään... eilen lähti tosin limatulppa suihkussa, mutta kun ei siitäkään mitään voi päätellä :/ Toki ehdin hermostua jo, että _jos_ se vaikka mulla ennakois vesien menoa...mut ei. Tää lapsi on ajatellut ryhtyä kesävauvaksi.
 
Ei mennyt nyt ihan niinkun Strömsössä...

Oksitosiini aloitettiin ysiltä aamulla eilen. Tasaiset hyvät supistukset saatiin sillä heti aikaan ja oli ensimmäiset kolme tuntia hyvä meno. Sitten mulle iski korkea kuume ja tulehdusarvot nousi. Supistukset ei lakanneet ollenkaan, vaan piti laukeamatonta supistusta päällä ja väliä vaan paheni. Olin ihan kuumehuuruissani, enkä muista juurikaan mitään, antibioottia meni ja panadolia. Ku olin yhdeksän tuntia ollut siinä okstosiinissa ja totesivat, että olin auki saman verran kun balongin lähtiessä, että nyt pois oksitosiini. Sain kipupiikin ja nukuin melkein kokonaan ilman supistuksia kaksi tuntia, jolloin kuume laski. Tässä vaiheessa kello siis n. yhdeksän illalla.

Sitten päätettiin, että laitetaan epiduraali, jotta päästään kunnolla paukuttamaan kohdunsuu auki supistuksilla. Nukuinkin siinä sitten neljä tuntia epiduraalin kanssa ja mies nukkui lattialla. Herätessä olin täysin auki. Tunti, niin sain ruveta ponnistamaan. 45min ponnistin, vauva avosuisessa tarjonnassa ei meinannut tulla melkein sain pää ulos itse, mutta liekö se tarjonta, venynyt päivä, kuume vai mikä vai kaikki yhdessä joten imukupilla sitten tuli. Ei tarvinnut leikata välilihaa kuitenkaan.

Napanuora oli kauan ympärillä ja vauva vietiin virkolaan 10min ajaksi, mies meni mukaan. Ei dramaattisia. Isot kakat lapsivedessä. Vauvan sain syliin ja kaikki hyvin. Ihan täydellinen tyttö! Alapäähän itselle yksi pieni tikki.

Nyt ollaan oltu perhehuonessa ja olen ollut niin onnellinen! Ihan vähän oli vauvalla crp koholla aamulla, joten seurattiin uudestaan nyt illalla. Oli nousuut kymmenellä ja vaavi 'kitisevä'. Lastenlääkäri tuli tarkistamaan ja arvioi 'käsittelyaraksi' ja juuri vietiin lasten osastolle antibioottiin. En tiedä kuinka pitkään sielä joutuu olemaan. Saadaan käydä katsomassa vapaasti.

Ikävä on ihan kamala ja tuntuu ihan hirveältä! Pahinta on se, että tuo meidän kätilö täällä osastolla kuittasi mun itkun sanomalla 'Näitä on täällä joka päivä! Meillä on täällä nytkin kolme vauvaa lasten osastolla. Ei ole iso juttu' Kehtaakin saatanan akka sanoa tuommoista kenellekään! Saati sitten tuoreelle äidille, joka itkee, kun on huoli ja ikävä vauvasta!

Meidät 'pakotettiin' syömään iltapalaa tänne omalle osastolle ja tässä pakko oli purkaa tuntoja. Nyt mennään takaisin lastenosastolle katsomaan tyttöä. Ei se kyllä mun käsittelyssä itke...

Enkä antanut vaihtaa lastenosastolle sairaalan rumaa pipoa! Pitää olla oma, vaikka muut olisikin sairaalan. Haluan että on jotain omaa. Minun rakkaalla.
 
Onnea pikku tytöstä! Mulla myös esikoinen raivotarjonnassa ja ponnistusvaihetta kesti 45min ennenkö kätilöt tajusi ultrata sen. Tuli sit imukupilla heti. Joskus ei mee kuin strömssöössä, mutta onneksi olette molemmat kunnossa pahemmitta :)
 
Ymmärrän tuon tunteesi reginaveritas! Uskomatonta, että tuollaisia ihmisiä siellä on töissä!! Koita ikävästä ja huolesta huolimatta saada nukuttua, jotta jaksat pikkuneitiä sitten hoitaa kun takaisin kainaloon saat! Tsemppiä ja voimahali täältä! :Heartred


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Käytiin katsomassa pientä. Sain vielä pitää sylissä. Ei ole onneksi kovin paha tilanne, ilmeisesti jokin vastasyntyneille melko yleinen yleisinfektio, tai sitten kun mahassa oli sitä kakkaista lapsivettä, tai sitten se mulle iskenyt infektio.. tiedä noita. Huomenna saan kuulemma olla sielä aamusta asti vaikka koko päivän, kunhan käyn välilllä syömässä... jos oikein hyvä tuuri käy, niin pääsee huomenna jo takaisin vierihoitoon, niin, että käytän itse lastenosastolla antibiootilla. Huomenna tietää enemmän. Kohta yritetään saada unta.
 
Takaisin
Top