Kaste-/nimenantojuhla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catherine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei sillä ole mitään väliä onko ev.lut. vai ortodoksi. Kunhan on kristitty. :) Eli ei pitäisi olla ongelmaa asian suhteen!
Okei no hyvä kun jostain sain joskus käsityksen et esim ortodoksin lisäks pitää olla 2 evlut kummia jne

Meillä ainakin pappi halusi tietää kummien tiedot ennen kastetta, jotta voi tarkastaa että kuuluvat varmasti kirkkoon. Meillä valittiin kummeiksi sukulaisia, kun ystävät eivät kuulu kirkkoon tai toinen uskonto.

Kiva kuulla! Miten teillä meni nuo kummiasiat?
Meillä ei ole ystäväpiirissä yhtäkään ortodoksia, joten tuo yksi vaadittu ortodoksikummi tulee olemaan yksi siskoistani.
Sama ongelma on täälläkin noiden kummien suhteen. Haluttiin poika vauvalle miespuolinen sylikummi ja tuttava piiristä ei löydy ketään muuta ortodoksista kun minun veli. Eli sinänsä oli helppo valinta kummin suhteen :D

On varmaan sit papista riippuvainen asia, kun itsellä on tosiaan kummitodistukset samoin veljelläni.
Me ollaan noi vielä saatu eri seurakunnista.
Kannattaa varmaan kysyä papilta suoraan jotkut on varmaan hyvinkin avarakatseisia.

Meiän pojalle tulee 4 kummia, yksi ei kuulu kirkkoon. Pappi sanoi että hän ei voi todistusta kirjoittaa mutta tärkeintä on että kummit ovat sellaisia joihin me luotamme ja jotka ovat meille tärkeitä ja kenen me haluamme erityisesti olevan osana tämän lapsen elämää. :)

Ilmeisesti tosiaan riippuu papista kirjoittaako vai ei.. :)

Vihdoin täälläkin pikkumiehen kummit valittuna; 2 kirkkoon kuuluvaa (toinen ystäväni, joka lupautui liittymään uudelleen seurakuntaan) ja 2 ei-kirkkoon kuuluvaa. Eipähän tarvitse pyytää erikoislupia. Ajatuksena olisi pitää koko kastetilaisuus pienellä porukalla max. 16hlö vanhemmillani helmikuun lopussa kun ikää vajaa 2 kk. Vaikka kuulin ettei tuokaan ole ehdoton.

Onko kukaan kastanut lasta kirkossa? Meillä niin pieni kämppä et halutaan se siellä tehdä ja kahvittelu sitten meillä kotona.. Mietin myös että onko tapana pyytää pappikin kahvittelemaan? :D Mulla ei oo mistään mitään hajua kun itsekin liityin kirkkoon vasta syksyllä..

Muokattu viimeksi:
Meillä on kaikki kastettu kirkossa ja niin myös tämäkin. Kotiin mahtuisi kyllä mut ei oo yhtään mun juttu... Jotenkin pitäis siivotakin tarkemmin ja jotain, niinku eih! Mulla on nyt jo kaikki paikat rempallaan kun en millään ehdi tekemään mitään!

Meillä on ristiäiset vasta kesällä kun matkustetaan Suomeen. Mielenkiintoista nähdä miten mun sisko kummina jaksaa pitää sylissä n.8kk ikäistä tyttöä:happy: Tytön nimi paljastettiin heti symtymän jälkeen(maan tapa) mutta toiset nimet yritetään pitää salassa kesään asti. Täytyy etsiä tytölle hieno mekko kastetilaisuuteen, kun ristiäismekkoon ei mahdu siinä iässä.

Meilläkin kastejuhla kirkossa. Lounas ja kahvit seurakuntakodilla. Nyt pitäisi vielä kehitellä sapuskat, löytää hyvä pitopalvelu. Mitä siellä voisi tarjota? Yhtään voileopäkakkua en halua. Äh..

Täällä tehdään varmaan suht kaikki itse - perheen avustuksella. Irish Coffee-juustokakku (siskoni käsialaa, kuulma Kinuskikissan sivuilta), mahdottoman hyvää kun joulun alla teki tätä! Sitten pullaa, pikkuleipiä, suolaista piirakkaa ja lohileipiä saaristolaisleivällä, jotain pientä suklaata. Himottaisi kyllä tilata sellanen hienompi vauvkakku, mutta 20hlön kakku tekis n, 80e!!!

Joulumasu paljonko tohon juustokakkuun tulee viskiä? Vai onko se korvattu jollain? Miehellä kohta synttärit ja sen lemppari drinkki on just irkku kahvi niin toi vois olla sille aikas mieleinen :D

Ymmärtääkseni niihin kakkuihin tulee ihan ruokalusikallisia sitä viskiä... Joskus kotikokista katsoin ni kolme ruokalusikallista luki jossain ohjeessa... mutta ku mulla ei oo yhtään sitä viskiä,enkä yhen kakun takia kyllä ostakaan :D Minä olen ite tykänny irish coffeesta, silloin kun vielä joskus joi jotain... Nykyisin tuo saunaolutkin tuppaa olemaan ihan tarpeeksi :D

Joulumasu paljonko tohon juustokakkuun tulee viskiä? Vai onko se korvattu jollain? Miehellä kohta synttärit ja sen lemppari drinkki on just irkku kahvi niin toi vois olla sille aikas mieleinen :D
Tässä linkki ohjeeseen: http://www.kinuskikissa.fi/irish-coffee-kakku/ Näkyy olleen 2rkl eli ei juuri mitään, sitä siskokin sanoi joulun alla että voin huoletta syödä ;) Ja oli niiiiin hyvää! Suosittelen!! :)

Mietin vaan lapsien takia... Mut tosiaan kivin pienesti näyttää olevan:) kiitos linkistä, lähtee kokeiluun!

Millaisia kakunkoristeita muilla on ollut/tulee olemaan kastekakussa? Kaikki mitä oon löytäny on ollu rumia tai mauttomia :( kiukuttaa. Olis kuitenkin söpistä jos siinä nyt jotain vauvaan liittyvää olis

Meillä on haikara jossa nyytissä vauva, on ollu jo edellisillä p8jillaki, ja tytölläki oli vaal.pun nyt tietysti vaal.sin

No se perinteinen taitaakin olla ainoa edes jotenkin ok. Kaikki muut mitä oo nähny ni huh huh :(

Meille tulee miehen pikkuserkun tekemä vauvakoriste. Toivottavasti on nätti... :eek:

Takaisin