Kaste-/nimenantojuhla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catherine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ainakin viimeksi meni meillä meni tuolla
perustelulla läpi, eikä pappi nähnyt mitään ongelmaa. Kummi asiasta oli puhetta, kun pappi tavattiin ennen kastetilaisuutta. En siis maininnut asiasta aikaa varatessa :)

Montako kummia teillä on? Me valittiin pitkän harkinnan jälkeen 1 pariskunta ja 2 muuta kummia. Ja nyt alkoi ahdistaa että onki liikaa ja erityinen suhde jää muodostumatta kun on liian monta ja mitä jos kummitkaan ei koe itseään niin tärkeiksi? Kaikki nämä ihmiset ovat meille vanhemmille tosi tärkeitä ja hienoja ihmisiä, ei siitä ole kiinni. Kummeilla itsellään on jo ennestäänkin monta kummilasta.

Miten te näette asian?

Kummilahjatkin mietityttää. Minkä arvoisia ne yleensä on, olisiko huono ajatus pyytää yhteislahjaa, kun mielummin arvokkaampi yksi muisto kuin monta pientä sälää tai päällekkäisyyksiä. Joulukin juuri oli...

Meillä tulee olemaan 3 kummia. Ei mun mielestä 4 kummia liikaa ole. Jokaiseen pystyy luomaan hyvät välit. Se on paljon kummeista itsestään kiinni, miten kummiuden toteuttaa. Toiset on tiiviisti yhteydessä ja toisista ei kuulu niin hirveesti.
Itse annan kummejen valita mitä lahjaksi tuovat. Arvosta en osaa sanoa, jokainen tuo mikä itsestä hyvälle tuntuu.

Meillä on lapsilla 2-3 kummia :) lahjaksi ovat tuoneet mitä itse halunneet ja sopineet keskenään mitä jokainen ostaa:) jokainen on saanut kaiverretun valokuva kehyksen, sit on saatu kummilusikoita/koruja, soittorasia, säästöpossu ja arabian astioita :)

Meillä jouduttiin päätymään vähän kikkakolmoseen kun ei kummeiksi halutut kuulu kirkkoon ja minusta ajatus kirkkoon liittymisestä hetkeksi kummiuden takia on vähintäänkin arveluttava. Vauvan mummosta tulee ns virallinen kummi ja kaksi muuta kummia.

Jotenkin tuntuu niin vanhanaikaiselta tuo kirkollinen kummisysteemi.. Ja vieroksun sitäkin että kummin tehtävä on antaa lapselle kristillistä kasvatusta. Niin kenen kummi on muka tehnyt sitä? Kyllä minä ihan lapseni uskonnollisuudesta pidän itse huolen. Ja nimenomaan, haluan kyllä lapseni kirkkoon kastaa mutta tuo kummisysteemi nyppii. Ja haluan että lapsella on huolella valitut kummit, ihmiset joista toivottavasti tulee tärkeitä ja läheisiä aikuisia eikä sellaista kirkon pakottamana valittua. Tulipa paasattua :)

Ihana huomata Nuppu että joku on samaa mieltä kuin me miehen kanssa... Toisaalta, en ymmärrä sitäkään miksi pitää olla kummi. Nykyisin kummilla ei ole enää saman tehtävää kuin ennen....

Nimenomaan. Mä haluan ne 'kummit' jotta olisi joku nimetty läheinen aikuinen, joku muu kuin vanhempi, johon lähteä muodostamaan pitkäaikaista suhdetta.

Apua kun pitäis kk:n sisään ristiäiset pitää, ei varmaan tuu juuri vieraita, kaikki asuu niin kaukana. Kummejakin vaikea keksiä kun kaikki melkein on jo "käytetty". Yks pariskunta oli meillä mielessä, vaikka ei kovin paljoa nähdäkään, mutta tää mies siitä pariskunnasta ei osannu heti vastata, eikä oo sitten soitellut. Ei varmaan tarvi enää harkita heitä jos on niin vaikea päättää.. Kun nyt joku saatas tänne , että saatas lapsi kastettua... Mulle se on tosi tärkeetä että lapsi kastetaan.

Mukkis ainahan voi kummiksi sukulaisenkin valita. :) Silloin on ainakin taattu että kummi on lapsen elämässä mukana jossain määrin. Ellei sitten nimenomaan halua ystäväpiiristä kummeja valita.

Onkos muuten kellään ortodoksi ristiäisiä tulossa? :) Meillä nimittäin on ja mielellään löytäisin jonkun toisenkin, jotta voisin kokemuksia vaihtaa!

Meillä on 24.päivä ortodoksi kastajaiset pojalle. Kirkossa kaste ja siitä sitten kahvittelemaan meille

Meillä on 24.päivä ortodoksi kastajaiset pojalle. Kirkossa kaste ja siitä sitten kahvittelemaan meille
Kiva kuulla! Miten teillä meni nuo kummiasiat?
Meillä ei ole ystäväpiirissä yhtäkään ortodoksia, joten tuo yksi vaadittu ortodoksikummi tulee olemaan yksi siskoistani.

Kiva kuulla! Miten teillä meni nuo kummiasiat?
Meillä ei ole ystäväpiirissä yhtäkään ortodoksia, joten tuo yksi vaadittu ortodoksikummi tulee olemaan yksi siskoistani.

Hei miten menee kun itse ollaan mieheni kanssa ev lut mutta haluttais muksulle ortodoksi kummiksi että onnistuuko? Entä onnistuuko sylikummiksi ortodoksia saamaan jos kastetaan evlut vai onko väliä?

Hei miten menee kun itse ollaan mieheni kanssa ev lut mutta haluttais muksulle ortodoksi kummiksi että onnistuuko? Entä onnistuuko sylikummiksi ortodoksia saamaan jos kastetaan evlut vai onko väliä?
Ei sillä ole mitään väliä onko ev.lut. vai ortodoksi. Kunhan on kristitty. :) Eli ei pitäisi olla ongelmaa asian suhteen!

Pakko avautua vaikka menee ehkä vähän ohi aiheen:) meillä siis 4 lasta alle 5-v ja alko vähän keittää kastepapin puhe kasteessa, se siinä sano että ei tarvii raamattua liian tarkkaan noudattaa, ei yhden perheen tarvii koko maata kansottaa, ja jotain se vittuili lestadiolaisuudesta, helvetti kun ihan ev lut oon, ja luulis et kirkko olis tyytyväinen kun saa uusia jäseniä :( ärsyttää edelleen kun muistelee...

Kuulostaa ikävältä Äippä, kyllä papin pitäisi pystyä pitämään mielipiteensä omana tietonaan. Ilmeisesti nykyään pitää tehdä se maksimissaan 2 lasta. Monet ystävistäni on kutsunut meidänkin perhettä vitsillä suurperheeksi, vaikka lapsia on siis vain kolme. En oikein ole ymmärtänyt sitä. Itse olen tottunut vähän suurempaan lapsilukuun, vaikka mitään uskonnollista syytä siihen ei ole. Meidän suvussa kolme neljä lasta on ihan normi.

Mua mietityttää myös kummiasia. Ehdokkaita ei hirveesti ole.. Mun sisko ois ihana pyytää mutta hän ei kuulu kirkkoon vaan on buddhalainen ja asuu ulkomailla. Voisinko siis saada lapselle hänet kummiksi jos esim sylikummi olis ev lut? Hankalaa! :banghead:

Siis äippä mitä ihmettä se pappi oikeen meinaa, olipas inhottava. Eikö papit nimenomaan yleensä oo sellaisia että osaa sanansa kohdilleen asettaa tai ainakin pitäis olla, kun näkevät koko elämän kirjon. Joskus saattavat väärin jotain muistaa, mutta että tolleen :eek: ihanaahan se on jos on paljon lapsia. Tosin en mäkään ihan ymmärrä jos 10... Siinä miettii naisen hyvinvointia ja asemaa jo.

Virallisen kummin pitää olla evlut tai joku muu kristillinen kirkko jonka evlut jotenki hyväksyy vai oliko se niin että jos se toinen kirkko hyväksyy evlut kasteen, jommin kummin päin. Onneks meillä kummit kuuluu kirkkoon. Epäviralliseksi kummiksihan voi itse valita toki kenet vaan, niitä vaan ei merkata kirkonkirjoihin.

Joo en itekkää tajua mitä sillä papilla päässä liikkuu kun "vitsejä" laukoo :( ok alkaahan tää meidän perhe olla nyky mittapuulla suurperhe, mut saman kokoinen on omakin sisarus katras, mä siis vanhin 4 ;) mun mielestä tää on just hyvä vaikka mun mielestä tilaa olis vielä yhdelle ;)

Riippuu varmaan papista hyväksyykö kummiksi.
Itse en kuulu kirkkoon, mut olen kyllä saanut kummitodistukset kummilapsilta.
Pappihan kysyy ne kummit siinä ennen kastetta ja ei kenenkään uskonnollista vakaumusta siinä kysele.

Minusta koko kummeuden merkitys kirkonkirjoissa on menettänyt merkityksen.
Tärkeämpää on luoda läheiset ja lämpimät välit lapsen kanssa. Eläen rinnalla ja olla yksi turvallinen aikuinen vanhempien lisäksi <3

Takaisin