Kaste-/nimenantojuhla

catherine

Puuhakas puhuja
Joulukuunmammat 2015
Tiedän, onhan nyt vähän aikaista.. Mutta itellä pyörii jo juhlat mielessä. Juhlapaikka, kotona vai ei? Tarjoilut? Paljon vieraita, vai vaan lähisukulaiset?

Otankohan vähän liian vakavasti nyt tän. :rolleyes:
 
Meillä ollut kappelissa ristiäiset joihin kutsuttiin vaan isovanhemmat ja sisarukset! Tarjoilu kans aika minimi 2 suolasta (karjalanpiirakka+pasteijat)
Sitten kakku, pikkuleipiä ja pulla... Tietysti kahvi, tee ja mehu :)

Nyt ollen miettinyt että kun kaveri kuitenkin syntyy parhaaseen pikkujoulu kaiteen niin joitain jouluherkkuja, tortut, piparit ja glögi juustokakku. Suolaiseksi joku lohi tai/ja poro juttu. Kahvin ja teen lisäski glögi. Tulipa joulu fiilis:wink
Varmaankin nyt pidetään taas kappelissa missä hoituu kaste ja kahvittelu samassa tilassa ja samoilla vierailla. Meillä siis vieraita juhlissa n 12 aikuista ja 5 lasta että pienet on juhlat mutta mun mielestä ihanat intiimit ekat juhlat :)
 
Mä olen asiaa jo paljonkin pohtinut (mies ei tietysti niinkään :wink). Kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon, joten nimiäiset olisi tulossa. En ole itsekään semmoisissa kekkereissä juuri ollut, joten juhlien luonne ja tapahtumien kulku on vielä täysin avoinna. Mielenkiinnolla luen aiheesta keskusteluita. Meidän suvut kohtaavat tuossa juhlassa ensimmäistä kertaa, joten toivottavasti saadaan aikaseksi rento ilmapiiri ja kiva tunnelma :)
 
Meillä pidettiin esikoisen kastejuhla kotosalla, ja varmaan tämäkin kastetaan kotosalla :) Viimeksi tilapuutteen takia jouduttiin karsimaan vieraslistaa, koska lähisuku eli molempien vanhemmat ja sisarrukset perheineen käsittää melkein sen 40henkeä ja niistäkin lapsia sit on ainakin 15 :wideyed: Saa nähdä ahdataanko tällä kertaa vaan kaikille kutsut ja katotaan ketkä pääsee paikalle kun oma suku kuitenkin asuu kauempana niin harvemmin pääsevät :/

Mutta viimeksi tarjoilut oli ainoastaan makean puoleista. Porkkanakakkua kuorrutteella, tiikerikakkua ja kääretorttua ja keksiä tietysti + kahvit :) Vielä en oo alkanu juhlia miettimään kun eka yritän pähkäillä tuohon esitietolomakkeeseen nimiehdotuksiakin :)
 
Meillä oli esikoisen aikaan ristiäiset kotona, mutta nyt olen ajatellut että pidetään seurakuntatalolla että ei tarvitse kotona stressata niitä. Siivoaminen kun on mitä on tuon 2v kanssa, sitä mukaa kun jonkun kohdan saa siivottua niin perässä levittää lelut ja sotkee uudestaan. Kahvit yms saa sieltä kautta tilattua niin pääsee helpolla. Vieraita ei tule kun minun ja miehen perheet sekä kummit ja pari minun ihan lähintä ystävää.
 
Ei ole tuota asiaa tullut vielä juuri mietittyä. Sen olen todennut että juhlat on pakko pitää jossain muualla kuin kotona koska isomummoja ei millään saa kelkottua noita rintamamiestalon rappusia ylös. Ja eilen ilmeni että veli ei kuulukaan kirkkoon joten kummimietinnätkin menivät sitten uusiksi. Ajattelisin että kunhan siitä synnytyksestä on selvitty ja nimi keksitty niin muuten menee sitten ns omalla painollaan
 
Meillä molempien poikien ristiäiset on järjestetty kotona ja eiköhän järjestetä tämänkin. Meillä kutsutaan mun vanhemmat ja sisarukset sekä läheiset ystävät. Tarjolla aina makean lisäksi ruokaa, koska Meksikossa juhlissa aina ruoka tarjoilu ei niinkään kahvitus. Meillä sitten molemmat, mutta pienimuotoisena, että ei mainosteta että on ruoka, vaan se on vähän sellanen suolapala. Vieraat jo tietää meille tullessa :)
 
Mulla jo valmiiksi vähän stressi ristiäisistäkin. Mun perheen mielestä tilaisuuteen ei kuulu kutsua kuin ihan lähimmät sukulaiset ja sitten taas olen itse ollut kaikkien ystävieni lasten ristiäisissä... Pelkästään ydinperheestä ja kummeista tulee jo 35 henkeä ja siihen ne ystävät päälle. Ja tällöin ei esimerkiksi kutsuta mun läheisiä serkkuja ollenkaan... En tiedä. Paikkakin ihan auki, kun ei meille tuollainen poppoo mahdu talvella. Varmaan siis vanhempieni luona ristiäiset pidetään.
 
Air4m, jos on tilan puutetta, niin voisiko toimia tapa, jolla kaverini juhlisti ristiäisiä: Päivällä oli se virallinen kastetilaisuus lähipiirille ja sen jälkeen alkuillasta sitten tultiin me kaikki kaverit sinne ihastelemaan pienokaista ja juhlistamaan tapahtunutta rennossa meiningissä? :)
 
Hyviä vinkkejä saikin täältä, kun esikoinen tulossa, niin nuo juhlat kovin mietityttää. Varmasti kädet täynnä muutenkin vauvanhoitojuttuja ja sitten vielä ristiäiset järjestelyineen eikä haluaisi jättää tärkeimpiä ihmisiä kutsumatta.. Täytyy ehkä järjestää leivontatalkoot siskon kanssa. :p
 
Me on ajateltu kutsua vaan kummit puolisoineen ja isovanhemmat. Juhlat pidetään kotona, joten 13 vierasta ihan sopiva, kun kahviastiastiastokin on 12 hlölle :) ja pääsee kaikki vielä istumaan pöydän ääreen! Sit on mukava kutsua muita ystäviä ja sukulaisia yksittäin niin ehtii paremmin seurustelemaan kaikkien kanssa.
 
Meillä on ollut ihan toimiva systeemi ristiäisten osalta kahden ensimmäisen osalta ja varmaan samalla kaavalla mennään. Ollaan pidetty ristiäiset (itse en kuulu kirkkoon, mutta koska niin tärkeää miehelleni ja äidilleni olen taipunut).
Ollaan järjestetty kotona. Juhlat on näin jotenkin tunnelmallisemmat, mutta tuon siivouksen se vaatii. Omia voimavaroja olen sitten säästellyt siinä, että kakku on tilattu muualta.
 
Me kutsutaan kanssa kummit, isovanhemmat ja sisarukset. Kotona ollaan pidetty aiemmin ja niin varmaan nyttenkin. Kahvit, mehut, jotain suolaista ja vähän makeaa tarjottavaa.
 
Oletteko viettäneet kastajaisten sijaan nimiäisiä?Oletteko valinneet kummit vaikka ei olekaan tavalliset kastejuhlat? Milloin olette kysyneet kummiksi?
 
Me ollaan valittu kummit, vaikka lasta ei kasteta. Hyvissä ajoin lähettiin jo kyselemään. :)
 
Osaako joku sanoa, kuinka aikasin tarttee ottaa yhteyttä kirkkoon, jos haluaa kotona kotikasteen? Meillä halutaan kotikaste, vaikka kumpikaan ei ole kovinkaan uskonnollinen muuten.
 
Nuppu:Heartred: meille tulossa myös nimenantojuhla, kun ei kuuluta kirkkoon. Kummit tahdon lapselle siitä huolimatta. Kummius meinaa mulle perinteisen uskonnollisen kasvatuksen sijaan sellaisia meille erityisen tärkeitä aikuisia, joiden toivon olevan lapsen lähellä ja luovan läheiset suhteet lapseni kanssa. Ollaan tässä syksyllä mietitty ja päätetty ketä pyydetään, mutta ei olla vielä kysytty. Ei ole ollut semmosta sopivaa hetkeä, että oltais kaikki yhes koossa :) Meinaan,että hölmöltä tuntuu mun pyytää, jos mies ei oo siinä paikalla, tms.
 
Meillä ei oo kummeja joten näillä näkymin tulossa vain nimiäiset vaikka muuten lapset onkin kastettu. En tiiä. Ajatuksena jotenkin orpo, vaikka en mitenkään kauheen uskonnollinen olekaan... En tiedä vielä miten tässä käy.
 
Kauheen vaikee valita kummit, kun kaikilla ketä haluisin on jo ennestään monta kummilasta... Ja jotenki olis kiva, jos pojalla olis mieskummi vai onko sillä niin väliä? Jos toinen oliski tyttö (jos meille toinen ja/tai tyttö suodaan), niin sille olis toisaalta kiva valita just ne mun parhaat kamut kummeiksi... Mut jos ei toista tuukaan, niin sit olis olis voinu valita jo tälle esikoispojalle... Jotenki ajanmyötä miespuoliset kaverit vähentynyt, kun he on alkaneet seurusteleen :/
 
Takaisin
Top