Kaste-/nimenantojuhla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja catherine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mut ristiäiset varmaan vaan ihan kotosalla ja pienellä porukalla. Jos näyttää siltä, että ei mahduta, niin jos lähisrk:sta sais tilaa vuokralle ja sit vois lopuks siirtyy kotiin loppuporukalla ilman stressiä tarjoiluista ja keittiörumbasta. Tilaa kun on tosi vähän.

Meillä on päätettynä jo päiväkin (la 6.2.), kun mun isä on pappi ja tietysti kastaa lapsen ja isin pitää varata se jo hyvissä ajoin kalenteriin töissä, kun joutuvat tulla tänne meille 300 km päähän.

Me kutsutaan isovanhemmat, tädit, eno, sedät puolisoineen ja lapsineen ja lisäksi mun paras ystävä, josta tulee kummitäti (hän saattaa ottaa mukaan oman poikansa, joka on mun kummipoika). Vieraita maksimissaan siis 24, mutta vähän epävarmaa tuleeko esim. mun nuorimman siskon poikakaveri (ei olla vielä tavattu) tai miehen vanhimman veljen perhe (asuvat Helsingissä, me Oulun seudulla).

Juhlat pidetään kotona, jotenkin intiimimpi niin. Tarjoilut haluan tehdä itse, jotain varmaan ostan valmiina. Pitää vielä miettiä tarjotaanko ihan ruokaa (esim. joku laatikko) ja kahvit vai kahvin yhteydessä myös suolaista.

Ainut huono puoli on se, että kaikki paikalle tulevat matkustavat 250-700 km päästäkseen meille, eikä me voida majoittaa kuin korkeintaan kaks porukkaa ja nekin mieluusti vasta ristiäisten jälkeen, niin säilyy siivous. Siskon perhe ja miehen keskimmäisen veljen perhe ovat jo päättäneet, että menevät yöksi Oulun Edeniin. Onneksi osalla vieraista (toiset isovanhemmat ja mun veli vaimoineen) on muitakin tuttuja täällä, niin saavat yöpaikan sitten sieltä.

Kummit ollaan päätetty ja pyydetty. Miehen keskimmäinen veli vaimoineen ja sitten mun paras ystävä, joka on mulle kuin sisko. Vaikka mekin kirkkoon kuulutaan, niin ajatellaan, että kummit on enemmänkin lapsen aikuisia kavereita, kuin hengellisiä kasvattajia. On valittu nämä kummit, kun ollaan itse heidän kanssaan viikottain tekemisissä, vaikka asuvatkin kauempana (miehen veljen perhe Tampereen seudulla ja mun paras ystävä Pellossa).

Tulipa pitkä sepustus!

Meillä todennäköisesti kutsutaan sisarukset, vanhemmat ja isovanhemmat sekä kummit. Siit tulee jo yli 20 hlö!
Ehkä pidetään mun vanhempien luona, on tarpeeks sit jääkaappitilaa tarjoiluille. Papiks haluisin muutki lapset kastaneen, varsinkin kun myös siunasi meidän tytön, joten päivä päätetään ihan hänen aikataulujen mukaan.

Ootteko jo miettinyt tarjoiluja? Mä ajattelin testata glögi juustokakun nyt isänpäivänä, ja jos se on hyvää niin sit teen sitä myös juhliin, sit tietysti tortut ja piparit, karjalanpiirakat munavoilla ja kylmäsavulohella/porolla. Kahvin ja teen lisäksi glögiä... Pikkujoulu tarjoilut siis:)

Mä oon testannu glögijuustokakkua pari joulua sitten, oli kyllä tosi hyvää! :) Milloin Äippä sulla oli laskettu aika? Pidätte vielä ennen joulua juhlat? Pikkujouluteema kuulostaa mukavan tunnelmalliselta :happy: Mä en oo tarjoiluja miettinyt vielä ollenkaan, en oikein juhliakaan oo ehtinyt pähkäillä. Kuhan tässä ekana sais kaikki vauvan tuloon liittyvät hommat pois alta :wink Aattelin, et nimijuhlat olis sit tammi-helmikuun taitteessa ni kerkee rauhassa suunnitella. Rakastan leipomista, vaikken oo siinä erityisen hyvä :grin Joten paljon itsetehtyä taitaa tarjolla olla :)

Meillä vielä kummi asiakin kesken, kun ei oo oikein keksitty ketä kysyä. Tiedän että mun äiti tulee taas sanomaan että pitäis pyytää mun veljeä, mutta kun ei olla kovin läheisiä veljen kanssa.
Juhlat järjestetään meillä kotona joskus ens vuonna kun jaksetaan :)

Mulla on la 3.12 mutta sellainen fiilis että marraskuussa syntyy;) pikku joulut samassa kun joulu ihminen olen!

Mir77, meillä kans äiti ja mun toiseksi nuorin sisko odotti/oletti, että tätä siskoa pyydetään kummiksi, kun hän on meistä viidestä sisaruksesta ainut, jolla ei ole kummilapsia. Mä oon meistä vanhin ja musta seuraavalla siskolla on kaks lasta ja meidän nuorin sisko ja ainut veli on hänen lastensa kummeja, niin kai oli jotenkin oletus, että tämä, joka ei ole vielä kummi, pääsee nyt kummiksi.

En kuitenkaan ole kovinkaan paljon tämän siskon kanssa tekemisissä ja meillä on tosi erilaiset elämänpiirit ja ajatusmaailmat ja halusin mieluummin kummiksi parhaan ystäväni, joka on minulle kuin sisko. Toisaalta olisi voinut pyytää sisaruksista kummeiksi tätä toiseksi vanhinta, jolla on omia lapsia, mutta heillä on jo neljä kummilasta. Saa nähdä sitten, jos saadaan joskus toinen lapsi, että ketä pyydetään.

Mun mielestä typerää on olettaa toisten puolesta, että "kai te tämän pyydätte kummeiksi", kun se on kuitenkin meidän vanhempien asia päättää, kenestä aikuisesta halutaan lapselle läheinen ja kenen kanssa itse ollaan riittävän paljon samoilla aaltopituuksilla.

Esikoisen kummit osallistuneet hyvin esikoisen elämään hoitoapuna ja muistaneet myös tulevaa kuopusta joten kysytään heitä myös kuopuksen kummeiksi kun lapset muutoinkin samana vuonna syntyvät ollen vähän kuin kaksoset. Lahjojen sijaan kummiudessa meille tärkeintä on oleminen osa lapsemme elämää :) sama pastori tulee kasteeseen joka esikoisellakin ja ajankohdaksi mietitty helmikuun alkua jolloin pikkuisen isoveli täyttää vuoden :) kaste pidetään lähikirkossa ja kutsutaan vieraiksi ne viime kasteeseen kutsutut jotka tulivat paikalle. Ruoat kokataan ja leivotaan itse ja kysytään ystäväpariskuntaa kuvaamaan kasteosuus :)

Onko jollain kokemusta siitä että lapsi on kasteessa saanut vain yhden kummin? Tämä kun ilmeisesti on nykyisin mahdollista 'erityisin perustein'. Mietin että mitähän nämä erityiset perusteet voisi olla.. ? Riittääkö että haluttaisiin kummien olevan meidän sisaruksia ja niistä vain yksi kuuluu kirkkoon. Ei haluttaisi pelkästään kahden kummin säännön takia pyytää jotakuta ns ulkopuolista..

Nyt sit olis kaste sunnuntaina, saadaan vauvasta Sanni Aurora<3
Lauantaina pitäis tehdä glögi kakku ja su aamuna paistaa piirakat. Äiti sano tekevänsä tortut ja hedelmä kakun:)
Vieraita ei tule kuin n20 niin onneksi ei tarvii kamalasti tehdä mitään!

Meille tulee 2 kummia, mun veli ja sen avokki:)

Oi, oottepa olleet tehokkaita Äippäx4! :) Täällä varmaan menee ristiäisten kanssa järkkäillessä sitten viimeiseen mahdolliseen ajankohtaan... Paljon mietittävää - kuten se nimi. :joyful:

Meillä on vasta viimeinen päivä isyydentunnustus, niin ristiäisiä ei tosiaan vielä edes mietitä. Kummitkin on vielä ongelmallisia kun ei niitä ole...

Me pidetään ristiäiset kotona. Kummit, isovanhemmat, isoisovanhemmat ja meidän sisarukset kutsutaan itse tilaisuuteen. Siitä tulee reilu 20 hlö. Just mahtuu meille.
Illalla ajattelin pyytää vielä kaverit perheineen tänne rääppiäisiin, ku ne vauvakutsut nyt niiltä kielsin, niin saadaan sit hetki viettää aikaa yhdessä. Siit tulee varmaa toiset 20hlö. Mut oon jo suunnitella niin monta kakkua ym. mitä haluisin leipoo, et hyvä vaan. Ei niitä pelkkä suku tuhoa ;) Suolasta ajattelin ihan salaatin muodossa. Ehkä kohta, perunaa ja lihapullia päälle. Dunno. Ainoastaan caesar-salaatin meinasin tilata stockalta

Mä muuten esikoisen kanssa varasin papin ja päivän heti, vaikka isyyden tunnustus oli vasta joskus myöhemmin.

Rahi iha pakko kommentoida mut huhhheijjakkaa ku käyp katteeks tommonen jauhopeukalo ja kokki joka saa ja osaa tehä noi paljon kaikkee!!! :)

Meillä on sukunimi jossa paljon ärrää ja ässää. Oon sit ajatellu et en voi antaa lapselle enää etunimiä joissa niitä on myös, et tulee liian kova nimi. Ja mitäs jos onkin sitten ärrä tai ässävikanen.. Nooooo... Nyt on alkanut vaikuttaa siltä että MOLEMPIIN vahvimpiin etunimivaihtoehtoihin on se ärrä eksynyt. Vähän mietityttää.. Oonko ainoo jota huolestuttaa tämmöset..?

Nuppu_1 tuota olen itsekin miettinyt, sukunimessä sekä R ja S, niin miten paha jos etunimissäkin... Tosin kavereiden lapsista huomannut että se voi ollavaan pienen pieni lukko, joka aukeaa puheterapiassa. Vaikeita valintoja muutenkin. Edelleen vähän sillä kannalla, et nimi määräytyy lopullisesti vasta kun näkee oman murusen livenä <3

Nuppu_1 meillä on tytöllä vaan yksi kirkkoon kuuluva kummi ja toinen kirkkoon kuulumaton kummi. Tälle pojalle tulee myös näin. Syyksi sanottiin, että halutaan juuri hänet kummiksi ja ei ole ketään muuta jota pyytää. Ei tullut ainakaan viimeksi ongelmaa. Niin moni ei nykyään kuulu kirkkoon niin vähän tuottaa ongelmia, eikä ketään viiti pakottaa liittymään sen takia kirkkoon takaisin.

Tiuh, kiitos kommentista :) kiva tietää että tuollaiset perustelut on ok. Kysyitkö asiaa kun kasteaikaa varailit vai miten?

Takaisin