Kantoliinat ja -reput

Mä oon myös sekakäyttäjä.
Löytyy ergonomista kantoreppua, trikooliina ja isommalle kantorinkka.
Rengasliinan myin pois. Mutta sekin oli kätevä kun poika oli hiukan isompi ja piti äkkiä käväistä ulkona..
 
Mä en esikoisen kohdalla innostunut kantovälineistä ollenkaan. Jotain reppuja meillä oli pari kertaa lainassa, mut ei tuntunut omalta jutulta. Sylissä ja vaunuissa kulki hyvin mukana. Nyt voi olla toisin. Esikoisen kanssa puuhaillessa ei oo oikein kädet vapaana, mut haluaisin kuitenkin pitää vauvaa mahdollisimman paljon iholla. Tarvis varmaan testailla eri vaihtoehtoja, kun vaan joskus ehtis...
 
Nii okei, mulla ei ollu ihan termistö selvillä rintarepun ja kantorepun kohalla tai ajattelin vaan synonyymeiksi, vähän oon vielä alkumetreillä näiden kantovälineiden kanssa.

Me mietittiin, että tarvitaanko edes rattaita, molemmille on niin paljon luontaisempaa kantaa ja vatsa- ja selkälihakset on kunnossa (tai mulla toistaseksi on... eihän ne ihan tässä kunnossa säily, kun pallero katoaa). Tuntuu kyl vielä, että esim muut hoitajat ehkä tarviis niitä rattaita, ettei pakoteta kaikkia kantamaan lasta esim isovanhemmat ei kyllä kaikki selviäis kantohommasta... Silti, onko joku kokeillu ihan ilman rattaita? Jos nuo rattaat olis mummolahommia.
 
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta mun siskon kumpikaan lapsista ei ole koskaan viihtynyt vaunuissa. Vaunut heillä kyllä oli, muttei niitä koskaan käytetty ulkoilessa vaan kumpikin matkannut liinassa tai repussa mukana. Sanoisin siis, että ilman vaunujakin pärjää! Rattaat taas heillä taisi olla sitten joskus lähempänä vuoden ikää, jossa kyllä ihan hyvin viihtyivät kyydissä ja nukkuivat niissä päiväunetkin pihalla. Mutta onhan ne vaunut mahdollista hankkia vasta sen jälkeenkin kun lapsi on syntynyt jos ne tunteekin sitten tarpeellisiksi. Saattaa muuten olla, että jos vauva on tottunut siihen, että sitä aina kannetaan, niin ei suostu isovanhemmillakaan vaunujen kyytiin. :wink Ja toki jos meinaa ainoastaan kantaa vauvaa, niin sitten ainakin suosittelisin panostamaan kunnon reppuun, kuten myös vauvan vaatetukseen! Vaunuihin kun on niin helppo laittaa vauva vain makuupussiin, mutta kantaessa pitää suojata ihan eri tavalla. Niitä taidetaan myydä sellaisia äideille tulevia kantotakkejakin, mihin saa vauvan saman takin sisään suojaan! :)
 
Meillä ei ainakaan olisi pärjätty mitenkään päin ilman vaunuja / rattaita. Tehtiin kymmenen kilometrin lenkkejä päivittäin ja myös ruokaostokset aika usein kävellen. Mutta riippuu siis ihan tilanteesta, aikooko liikkua vain autolla ja sekin, että jos lähtee pidemmälle niin täytynee kantaa myös sitä hoitolaukkua mukana, joka ainakin meillä aluksi painoi enemmän kuin vauva...
 
Juu ne on kaksi eriasiaa, siis rintareppu ja kantoreppu. Toisessa lapsi roikkuu haaroistaan ja toinen on asennoltaan ergonomisempi.

Kyl sitä ilman vaunuja voi pärjätä, jos siis kantovälineet on kunnossa ja oikean kokoiset lapselle ja itselle. Ja tiedostaa et hommaan menee jonkun verran rahaa ja sitoutuu siihen et kantovälinettä tai liinaa joutuu uusimaan/vaihtamaan tietyin väliajoin, niin miksei. Ja kun noilla ergonomisilla kantovälineillä jälleenmyynti arvo pysyy aika hyvänä, jos kantaminen ei ookkaan oma juttu tai tarttee vaihtaa esim liinaa sellaiseen jossa on isompi neliöpaino, niin hyvin saa myytyä eteenpäin. Mut jollei ole kokemusta itsellä kantamisesta, niin ehkä lisäksi voisi ostaa halvemmat vaunut jotka myy pois sitten jos se kantaminen onkin oma juttu ja tulee tutuksi. Mutta toki tämä on minun mielipide asiasta.

Ja siis tolla kantovälineen/liinan uusimisella/vaihtamisella tarkoitan sitä, ettei yhdellä kantovälineellä välttämättä pysty kantamaan vastasyntyneestä esim neljä vuotiaaksi. Esim trikooliina on vastasyntyneen liina, ja alkaa siinä 7-9kg tienoilla olemaan ikävän tuntuinen ja on aika vaihtaa kudottuun liinaan. No sitten kun lapsi on tietyn kokoinen, niin yleensä tarvitaan järeämpi liina jolla voi kantaa mummoakin. Samoin joissain repuissa on erikseen standardi-koko ja taapero - koko(joissain on vielä näiden välikoko), eli toinen menee vastasyntyneestä tiettyyn vaatekokoon saakka ja toinen sit loppu kantamisajan.

Mut tosiaan isovanhemmille ym muille hoitajille ne vaunut voi olla parempi vaihtoehto, ei sen fyysisen kunnon vaan lapsen turvallisuuden takia. Jos ei ole tottunut liinoihin tai sellaista ikinä sitonut niin se voi olla lapselle myös hieman vaarallista. Sillä liinoihin ja muihin kantovälineisiin liittyy aina lapsen tippumisriski, jollei ole oikeaoppisesti sidottu tai kiinnitetty. Jos taas jaksaa itse opastaa/perehdyttää isovanhempia tai muuta hoitajaa kantovälineen käyttöön niin silloin voi pärjätä myös heidän kanssaan ilman vaunuja. Tosin suurin osa mummoista haaveilee lykkivänsä vaunuja pitkin kaupunkia.

Meillä oli viime syksynä aika pitkä jakso jolloin vaunut olivat käyttämättöminä, sillä kannoin esikoista liinassa ja repussa. Nyt kantaminen, varsinkin etupuolella on alkanut tuntumaan ikävältä(raskauden takia) niin vaunut on ollut ahkerammassa käytössä.
 
Niin ja tosiaan kantamisen avuksi on kehitetty kantotakkeja, joissa vauva on suojassa säältä. Lisäksi on erillisiä kantamiseen tarkoitettuja laukkuja/vöitä, joissa voi kantaa esim ne hoitotarvikkeet. Joten hommaan menee jonkun verran rahaa jos aikoo tosiaan panostaa. Ja mielummin sit panostaa jos meinaa ainoastaan kantaa.

Ja kantaen voi hyvin tehdä 10km (ja ylikin) lenkkejä jos siis itse jaksaa. Ja ostokset saa kulkemaan kasseissa, ja kassit kotio kantamalla käsissä.

Itse ostin syksylle ja tälle keväälle 2 kokoa isomman takin, ja hyvin menee neiti takin sisällä vielä. Kun en raaskinut melkein 100e laittaa kantotakkiin. Ja no hyvin kulkee hoitotarvikkeet mukana marimekon urbaani laukussa, kunhan vaan karsii ylimääräiset pois.
 
Mulla on käynyt kyllä mielessä yrittää pelkkää kantamista, mutta tuntuu silti liian uskaliaalta jättää vaunut ostamatta. Ostamme käytettynä jotkin perusvaunut.

Meille on tulossa kantotakki, ja olemme jo ostaneet mummokärryt ostoksia varten. Hangessa ne eivät tietty kulje, mutta muuten mieluummin en kanna painavaa käsissäni.
 
Ai niin ja jos oikeasti jättää vaunut ostamatta, kyllähän niiden hinnalla hankkii jo useamman kantovälineen.
 
Tri-cotti on liina joka on täysin trikoota ja menee vain 2-4 kertaa vauvan ympäri. Trikoisen pitäisi mennä myös vaakasuunnassa lapsen ympäri, eli tuo ei välttämättä anna riittävää tukea vastasyntyneen keholle. Suosittelisin ennemmin rengasliinaa jos helppoa kaipaa :) . Tai sitten esim wrap tai tai hyvä kantoreppu (joku Manducan tyylinen).
 
Trikooliina on ihan paras pienen vauvan kanssa :Heartpink Mä tosin hoksasin sen vasta kolmannen kanssa kun oli tosi itkuinen vauva. Paljon nukkui päikkäritkin siinä. Ehkä jonnekin 4 kk ikään asti oli käytössä. Manduca kantoreppu meillä oli kakkosella. Se viihtyi siinä. Tämä kolmas ei taas oo ikinä tykännyt siitä. Rengasliina on ihan kätevä pikaliina esim. kaupassa käydessä, mutta ainakaan mä en jaksanut sillä kauaa kantaa kun se on vaan toisen olkapään varassa.
 
Voiko rengasliinaa käyttää ihan pienelläkin ja onko miten ergonominen? Ollaan päätetty manduca ostaa, mutta tekisi mieli vielä jokin pikaratkaisu hankkia :)
 
Voi käyttää jo pienellä, mut tosiaan koska on vain toispuoleinen niin pitkiä kantoaikoja sillä ei välttämättä jaksa. Ja on ergonominen kantoväline. Ainut vain että kantoasentoja on maha mahaa vasten tai lonkalla. Manduca on myös aika nopea kantoväline. Sama aika suunnilleen menee asetella pieni rengasliinaankin, sillä vastasyntyneelle tarvitsee tehdä molton(niskatuki/niskarulla) ja asetella vauva hyvin. Isommalle lapselle joka osaa jo kannatella päätään ja hallita kehoaan, se on nopea ja hyvä esim ruuanlaitossa jos lapsi ei viihdy muualla.

https://www.ipanainen.fi/blogi/vastasyntyneen-kantaminen/ tuolla on pienen kantamisesta enemmän tietoa
 
Mä kuljin käytännössä aina trikooliina päällä kun tyttö oli pieni. Oli se sitten siinä liinassa tai ei, niin oli tarvittaessa helppo sujauttaa siihen kun siinä kuitenkin paljon päivästään aina vietti.

Miten vastasyntyneen saa rengasliinaan? Muuten kuin kehtoasentoon, jota ei nykyään suositella..?
 
Ihan samalla tavalla kuin muuhunkin kudottuun. Ainut vaan että asennon kanssa pitää olla tarkkana ja liinan päät kiristää tarpeeksi jotta vauva on tukevasti kyydissä.
 
Okei.. No, mä oon käyttänyt vaan tuota trikoista (kietaisuristi 2 ja jalat "sykkyrässä"/mikä lie meditointiasento se olis) vastasyntyneellä ja sit vähän isommalla sitä rengasliinaan. Kudottua pitkää liinaa en omista enkä ole ikinä edes kokeillut.
 
https://youtu.be/bRdGksTvDwk tossa on näytetty miten ihan vastasyntyneen saa rengasliinaan ja miten siihen tehdään molton.

https://youtu.be/oXKZXCpBgLo ja tossa näytetään ja kerrotaan(englanniksi) miten lapsen saa rengasliinaan ja miten sitä rengasliinaa käytetään.

Ainut ero noissa on vastasyntyneen niskaa tukemaan tehtävä molton ja jalkojen asento. Vastasyntyneellä lonkat eivät ole auki vielä, joten jalat jäävät äidin mahaa vasten koukkuun. Kun taas isommalla lapsella jalat voi levittää sivuille, jotta saadaan tarpeeksi syvä kyykky aikaiseksi. Molemmissa on tärkeää ettei liina jää kierteelle ja kiristellään tarpeeksi, jotta lapsi on tukevasti kyydissä.
 
Yllätys: suosittelisitko ensikertalaiselle trikoista vai kudottua liinaa? Rengasliinaa en halua. Mietin, että trikoinen olis edullisempi (pikaisella googletuksella), ja jos kantaminen sujuu, voisi myöhemmin sijoittaa kudottuun liinaan. Vai olisko vaan järkevää ostaa kerralla kunnollinen kudottu, sillähän pärjäis sitten koko kantoajan?
 
Trikooliinalla on helpointa aloittaa, jos ei ole kokemusta liinoista aiemmin. Mutta myös jotkin kudotut ovat passeleita aloittelijoille. Ehkä tekisin niin että ostaisin sen trikoisen ja jos kantaminen sujuu ja tuntuu omalta niin ostaisin sitten kudotun liinan. Kudottu liina tarttee kuitenkin harjoittelua jonkin verran.
 
Kiitos! Näin mä vähän itsekin ajattelin. Trikoisia näyttäis saavan kirpparilta jopa kympillä, ei ole suuri investointi vaikka ei lähitisikään kantaminen sujumaan.
 
Takaisin
Top