Kantoliinat ja -reput

Jes, sidontaharjoitukset aloitettu! Kokeilin ensin pehmokoiran avulla, mutta vaikka se oli oikean kokoinen, se oli niin kevyt että kiristettäessä liina nousi koko ajan liian ylös. Vaihdoin sitten avaamattomaan kahden kilon kissanruokapussiin, ja se toimi hyvin harjoitusvauvana. Perus kietaisuristisidonta (sekö sen nimi on, meidän ohjeet on englanniksi?) sujuu jo melko hyvin. Vielä pitää hioa kiristystekniikkaa.
 
Beisla siitä se lähtee ja kohta huomaat kuolaavasi kaikkien liinojen perään ja harjoittelevan vaikeampia sidontoja. Mää en tie miten tein ohjeissa neuvotaan kiristämään, mut helpoiten se onnistuu kun vuorotellen vetää liinan ala- ja yläreunoista ja kevyesti humpsauttaa vauvaa.
 
Me ostettiin eilen manducan kantoreppu :happy: jäin vielä miettimään, että kannattaisikohan hommata myös semmoinen liinakin, jos se olisi kesällä vähän kevyempi? Kysyin mitä eroa liinalla ja repulla on, myyjä sanoi että muuten olisivat ihan samanlaisia ergonomialtaan ym mutta että reppu on vain kehitetty helpommaksi ja nopeammin puettavaksi kantovälineeksi.

Me emme ole mitään kantoexperttejä, eikä lähipiirissäkään ole kuin tuon manducan repun hankkineita satunnaisia kantajia. Aion lenkkeillä koirien kanssa päivittäin niin, että vauva olisi kannossa ja ehkäpä kantaisin joskus muulloinkin.

Pärjäämmeköhän hyvin pelkällä repulla, vai olisiko järkevää hommata myös liina? :happy:
 
Juuri samaa mietimme eilen täälläpäin :) ja onko tietos kuuluuko siihen manducaan se vauvaosa aina vai onko lisäosa, joka hankittava erikseen?
 
Nää on niitä makukysymyksiä! :wink Mutta itse en tykästynyt liinaan ollenkaan ja vain reppu ollut käytössä. Oma siskoi taas, joka päivittäin lenkkeilee metsässä koirien kanssa, on käyttänyt molempia. Liinaa ihan pienellä vauvalla ja vähän isommalla reppua. Ei nyt kyllä auttanut kauheasti kysymykseen! :grin

Manducasta ei ole kokemusta kun meillä on Ergo, johon se vauvaosa pitää erikseen ostaa. Mutta muistelisin ettei Manducaan tarvitsisi. Toki joku asiasta enemmän tietävä saa kommentoida! :)
 
Ainakin tässä meidän ostamassa manducassa se vauvaosa on integroituna :)
 
Repulla pärjää hyvin, varsinkin jos on satunnainen kantaja ja siis ihan vaikka kantaisi joka päivä. Liina vaatii taas hieman opettelua, sidonnat ym, ja osa kokee ne hankaliksi. Meillä esikoinen on repussa aika usein mm siivotessa, ulkoillessa, asioilla, messuilla jne jne. Jollei muuten aio liinailla niin ei erikseen kesää varten kannatta ostaa liinaa, repulla pärjää hyvin niin kesällä kuin talvella. Kesällä nää vauvat on jo niin isoja että hyvin voi repulla kantaa jo selässä, niin ei oma etumus hikoile reppua vasten.

Tosiaan manducassa se vauvatuki on integroitu, muihin reppuihin se pitää ostaa jos meinaa vastasyntynyttä kantaa. Ja hyvin voi vastasyntynyttä kantaa repussa, erikseen ei tarvitse liinaa ostaa jos se ei tunnu omalta tai se sidontojen jne opettelu kammottaa. Jos itsellä on mahdollisuus käydä Ipanaisessa kokeilemassa noita reppuja niin kannattaa mennä, sillä kaikille se maduca ei sovi kun taas wompatti, tula jne voi tuntua paremmilta. Samalla voi kysyä henkilökunnalta apuja reppujen säätöihin. Lisäksi Ipanaisessa on kaikkea vauva ja lapsi tavaraa, ja toisella puolen kippari mistä voi löytää halvalla esim kantoliinoja jne.
 
En oo vielä kovin perehtynyt aiheeseen, eka lapsi tulossa, mutta kävin katsomassa liinoja ja reppuja. Tavalliselle pitkälle liinalle oli myös vaihtoehto, jossa se risti oli jo valmiiksi muotoon ommeltu ja kiristettävissä sopivaksi ja vyö päälle puettiin erikseen. Eli kokonaisuus oli, kuin olisi pitkällä trikooliinalla tehnyt sen perus sidonnan, mikälieristiolikaan, mutta vaikutti helpommalta. Itse päädyin silti tavalliseen liinaan monikäyttöisyyden vuoksi.
 
Meillä oli rintareppu esikoisella, mutta vain pari kertaa oli käytössä, mulla ei selkä kestänyt yhtään ylimääräistä kanniskelua. Vaunuiltiin kyllä useammat kengät pohjasta puhki :)
 
Rintareppu ei ole ergoniminen kummallekaan(kantajalle eikä lapselle) ja sillä saisi kantaa vain max 20 min sellaista lasta jonka lonkat ovat auenneet.
 
Mäkään en kyllä rintarepussa kantaisi lainkaan vauvaa vaan hankkisin kunnon ergonomisen repun! Kyllä kai rintareppukin ajaa asiansa jos pitää ihan hetkellisesti vain kantaa, mutta itse panostaisin kyllä kunnon reppuun vaikka ne maksaakin enemmän! Tutkimuksia en osaa nyt tähän sen enempää heittää, että toivottavasti jollain muulla on laittaa lähteitä! :) Mutta lyhyesti rintarepussa lapsi roikkuu siinä haaroistaan jalat suorina kun taas kantorepussa vauva on sammakkoasennossa.
 
Kalpeaaviljaa rintarepussa vauva roikkuu haaroistaan selkä suorana ja niska tuettomana, eli asento ei ole vauvalle luontainen ja näin on haitallinen selän ja lonkkien kehitykselle ja aiheuttaa ryhtivirheitä. Lisäksi reppu ei jaa lapsen painoa tasaisesti kantajan lonkalle, hartioille ja selälle, vaan kuormittaa selkää ja hartioita. Myöskin kanto etäisyys rintarepussa on yleensä matalammalla kuin kantorepussa. Pienen vauvan luontainen asento on C-kirjaimen muotoinen ja jalat koukussa mahan päällä, sillä vauva ei osaa moneen kuukauteen kannatella kehoaan ja korjata asentoa. Rintareppu ei tue tätä asentoa millään tavalla, vaikkakin esim BB on yrittänyt kehittää omia reppuja parempaan suuntaan. Kantoreppu taas tukee tätä asentoa ja on suunniteltu ergonomiseksi niin kannettavalle kuin lapselle. Kantorepussa lapsi on tarpeeksi syvässä kyykyssä, selkä C:n muotoisena ja tarpeeksi tuettuna. Vastasyntyneelle suositellaan kantoreppuun erillistä kantotukea(jollei ole integroitu kuten manducassa), joka tukee vastasyntynyttä vielä enemmän.

Ja yksi mikä myöskin on lapsen selälle haitaksi on kasvot eteenpäin kantaminen. Missään ergonomisessa välineessä lasta ei voi kannettaa kasvot menosuuntaan sillä se on haitallista selälle ja lapsi ei pääse turvaan kantajan rintaa tms vasten. Ainut kanto asento liinalla missä lasta voi kotioloissa kantaa kasvot menosuuntaan on Buddha-sidonta, mutta siinäkin lasta suositellaan kannettavaksi max 15-20 min kerrallaan ja vasta sitten kun lapsi osaa jo kävellä itse(selän kaaret ja lihakset ovat kehittyneet).

Jos haluaa lastaan kantaa niin mielummin valitsee ergonomisen kantovälineen kuin sellaisen joka voi aiheuttaa pitkäaikaisia haittoja, esim ryhtivirheitä. Ja jos haluaa asiasta enemmän tietoa niin suosittelen liittymään fb:n kantoliinat ja kantoreput-kysy ja keskustele ryhmään tai käymään kantoväline tapaamisilla tai ihan kantoliina yhdistyksen tapaamisissa.
 
Ja koska vastasyntyneellä lonkat eivät ole vielä auenneet niin pientä vauvaa ei missään tapauksessa saisi rintareppuun laittaa, sillä lonkka saattaa muljahtaa pois lonkkamaljasta jos väkisin yrittää lasta luonnottomaan asentoon laittaa.
 
Lasta ei voi kantaa kasvot menosuuntaan kantajan etupuolella. Mutta ainakin isompaa lasta voi kantaa kasvot menosuuntaan selkäpuolella.
 
Mä oon yrittänyt miettiä miksi ollaan kiinnostuneita nimenomaan liinoista eikä repusta. Reppu on kuitenkin nopeampi käyttää eikä vaadi samanlaista opettelua. Ehkä mun hippimäinen luonne vaan pitää liinan ajatuksesta. Ja onhan niissä kivoja kankaita ja eri sitomisilla saa monipuolisuutta.
Mä luulen että jos hankkii liinan, kannattaa tiedostaa että se vaatii alussa enemmän työtä. Uskon kyllä että saan käytön opeteltua. Oli esim. lumilautailukin alussa kamalaa, mutta nyt se sujuu jo. :)
 
Sitten on meitä sekakäyttäjiä. Meiltä löytyy liina, lenkit, kantoreppu ja ystävä lupasi sellaisen Kalpeaaviljaa kuvaileman viritelmän kokeiltavaksi. Hauskinta on, että en ole edes mitenkään suurkuluttaja/kantaja. Voi olla, että tulevan pikkusisaruksen kohdalla saattaa olla enemmän tarvetta. Lattialla, sängyssä ja sylissä toivon lapsen viihtyvän eniten :)
 
Onneksi on aikaa miettiä mitä hankkii :) mulla on olemassa tula tai manduka, että saattaa olla että en ehkä hanki sittenkään liinaa.. Ajatuksena kantaa välillä sisällä tai jossain missä esikoinen tarvitsee apua /huomiota. Toivon että tuleva vauva on yhtä hyvä nukumaan vaunuissa kuin esikoinenkin :) Käytin tulaa/mandukaa esikoisella vasta joskus 7 kk ikäisenä, eli ei kokemusta vauvan kanssa. Liinaa jaksoin käyttää ehkä 3 kertaa vauva-aikana. Viime kesästä asti ollaan metsässä liikuttu taaperon kanssa lastenkantorinkalla (alkaen n 8kk-> ), joka on ollut meidän perheelle ihan loistava väline :)
 
Beisla niin juuri kantajan etupuolella ei lasta saa kantaa kasvot menosuuntaan, vaan selässä tai lonkalla. Ja ainut asento missä lasta voi kantaa kasvot menosuuntaan tutussa ympäristössä eli kotona on juurikin tuo Buddha-sidonta kudotullaliinalla. Mutta sitäkään ei suositella ja jos sillä kantaa niin tosiaan vain 15-20min max.

Mää ainakin oon ihan höpertynyt noihin liinoihin tai niiden kuoseihin että sen takia meillä on liina tulan seurana. Onhan se liinan sitomisen opettelu aluksi haastavaa, mutta youtubessa on hyviä videoita joissa neuvotaan kuinka tietty sidonta tulee sitoa. Ja mikä parasta niitä voi katsoa kuinka monta kertaa tahansa. Reppu on siitä helppo et ei muutaku lantio vyö kiinni, lapsi kyytiin, olkaimet ylös, valumis solki kiinni(se mikä tulee suunnilleen rinnan päälle/kohdalle) ja menoksi. Ainut vaan et meilläkin niitä repun säätöjä joutuu muuttamaan melkein joka kerta kun jos mies on viimeeksi kantanut tai mies ottaa kantoon. Mut onneksi se on nopea toimenpide.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top