Kaksosodottajat

Mulla vauvoilla on erilliset istukat ja pussukat, mutta ei meilläkään (hus) otettu niitä veriseuloja juuri siksi, ettei kaksosista saa kuulemma tarpeeksi tarkkoja lukemia. Jännä että tämäkin asia hoituu niin erilailla eri paikoissa. Mitenkähän tämmöinen on edes mahdollista Suomessa? Outoa.

Joo, hus-alueella ainakin on käytäntönä että eivät laske riskilukuja just Hellun mainitsemasta syystä. Multa labrat otettiin rv 10 sillä ajatuksella et jos jostain syystä siellä olisikin nt ultrassa enää yksi pikkuinen jäljellä, mutta kun oli kaks niin eivät laskeneet.
Heti ultraan mennessä kätilö totesi, että katseli mun näitä labra-arvoja ja arveli jo niiden perusteella et kaksi kaveria on kyydissä kun oli arvot niin koholla :-D

Oletteko tehneet jo hankintoja? Tai oletteko saaneet hyviä vinkkejä nimenomaan kaksoshankintoihin?

Mä kävin liikkeessä testaamassa Doomoon isoa imetystyynyä ja kaupantäti myös neuvoi, miten se kannattaa asetella imetystä ajatellen. Ihastuin siihen ja tilasin netistä. Lisäksi mulla alkaa nukkumisasennon löytäminen olemaan hankalaa ja toivon, että tyynystä olisi apua siihenkin.
Samainen kaupantäti suositteli myös tuplarintapumppua kaksosäideille. Itse löysin kirppikseltä halvan sähkökäyttöisen yksöisrintapumpun ja aion sillä selvitä. Kun en noista rintapumppuasioista ymmärrä mitään, niin onpahan nyt ainakin yksi kaapissa varmuuden vuoksi, katsoo sitten miten tilanne etenee :)

Vielä ei olla hankittu mitään, vaikka vauvaliikkeessä on tullut käytyä vähän tutustumassa tarjontaan.
Rakenneultra on perjantaina, joten joskos sen jälkeen uskaltaisi ostella :) jännittää kyllä rakenneultra, toivottavasti sukupuoletkin selviää :)

Minullakin oli verikokeet ja nt ultra on nyt perjantaina normaalisti, lääkäri sanoi ettei kaksoisraskaus ole este. Eli ilmeiseti ei tarvi nipt tutkimuksia.

Oletteko tehneet jo hankintoja? Tai oletteko saaneet hyviä vinkkejä nimenomaan kaksoshankintoihin?

Mä kävin liikkeessä testaamassa Doomoon isoa imetystyynyä ja kaupantäti myös neuvoi, miten se kannattaa asetella imetystä ajatellen. Ihastuin siihen ja tilasin netistä. Lisäksi mulla alkaa nukkumisasennon löytäminen olemaan hankalaa ja toivon, että tyynystä olisi apua siihenkin.
Samainen kaupantäti suositteli myös tuplarintapumppua kaksosäideille. Itse löysin kirppikseltä halvan sähkökäyttöisen yksöisrintapumpun ja aion sillä selvitä. Kun en noista rintapumppuasioista ymmärrä mitään, niin onpahan nyt ainakin yksi kaapissa varmuuden vuoksi, katsoo sitten miten tilanne etenee :)

Mä oon vasta hankkinut kaks baby björnin sitteriä kun löysin hyvään hintaan käytettynä. Ja setin 44 koon bodyja kun pikkuiset todennäköisesti hukkuu alkuun niihin viiskymppisiinkin <3

Kovasti oon katsellut kaikenlaista mut vielä ei muuta oo hankittuna :-)

Mä en oo päässyt vielä hankintamoodiin :D Ehkä ru jälkeen. Juurikaan ei tarvi tosin hankintoja tehdä, sen uuden mallisen Tulan aattelin ostaa.

Hellu mulla on kaksossiskot ja heidän vauva-aikana oli sellanen käsitys et rintamaito ei voisi riittää kahdelle, mut ei ne muuta juonu :D Se homma toimi silleen et kummallakin oli oma tissi! Kysynnän ja tarjonnan lain mukaan sit kaiketi kummastakin tissistä tuli sen verran ku kyseinen vauva siihen tilas. Muistan miten äiti istu sohvalla ja kumpaanki kainaloon meni tyynyn varassa yks vauva :D Toi imetystyyny on kyl varmaan ihan ykkönen.

Minullakin oli verikokeet ja nt ultra on nyt perjantaina normaalisti, lääkäri sanoi ettei kaksoisraskaus ole este. Eli ilmeiseti ei tarvi nipt tutkimuksia.

Tää on kyllä niin mysteeri, että jossain noi veriseulat otetaan ja jossain ei...
Toi niptihän tulee ajankohtaiseksi vaan siinä tapauksessa, jos kuulut riskiryhmään. Riskiryhmään voi joutua esim. niskaturvotuksen vuoksi tai seulojen hälyyttäessä. Tai edellisen raskauden kromosomipoikkeaman vuoksi. Mä olisin siis tuon edellisen raskauden poikkeaman vuoksi saanut niptin ilmaiseksi julkisella, mutta sitten tuli tämä kaksosraskaus ja eihän Suomessa niptiä julkisella tehdäkään monikkoraskauksissa. Ja koska sen kuitenkin halusin, niin menin sitten yksityiselle ja maksoin lystin itse. Eli jos np- ultrassa on kaikki hyvin, niin ei niptille ole tarvetta (ellei itse halua mielenrauhan vuoksi sen otattaa).

Mä en edes halunnut seuloja kun ne ei lupaa mitään suuntaan tai toiseen. Nt-ultrassa sit kehuttiin et järkevä ratkaisu, kun turvotusta oli ihan sopivasti. Neuvolassa olivat vähän kahta mieltä eli jos olisin halunnut mennä niin olis tehty lähete.

Kävin kurkkaan viime viikolla päällipuolisesti mitä on paikallisessa lastentarvikeliikkeessä ja tietty toria selaan mutta koitan jättää hankintojen tekemisen rakenneultran jälkeen. Tosin tänään tarttui kaksi 50 cm bodya Prismasta :)

Aamullaneuvolalääkärillä ja kaikki on hyvin, sykkeet kuului voimakkaana, alakerrassa kaikki kunnossa ja kohtu kasvanut sopivasti <3
Lääkärin mielestä oli hyvä et paino ei ollut noussut ja varoittelikin liiasta noususta ja radista. Hemoglobiini oli pudonnut vähän mut ei tarvitse tehdä mitään sillekään.

Sit reilu kuukausi vielä rakenneultraan! Millä ilveellä jaksan oottaa... Sain sen vasta viikolle 21+2 eli aika myöhään. Tekis vähän mieli vielä hankkia Doppler oman mielenrauhan vuoksi kun potkujakaan ei vielä tunnu.

Iik, tänään tuntui ensimmäinen kunnon monotus nii et melkein säikähdin, ei enää pelkkiä kutitteluja <3

Perjantaina mennään neuvolaan ja maanantaina sit ultraan Naikkarille :-)

Oih, ihanaa Zeni <3 Mitkä viikot nyt menossa? Mä vieläkin odottelen ekoja liikkeitä.

Ja ihania uutisia Räsynukella! Hyvä että kaikki on kunnossa. Mulla ei varmaan koko raskauden aikana ole tota neuvolalääkäriä, mutta kai sitä pärjää ilmankin.

Mulla poksahti tänään 18+0 ja kuumeisesti odotan jo rakenneultraa, tosin siihen on vielä kolmisen viikkoa. Aika kuluu nyt tosi hitaasti...

Niin tosiaan mulla poksahti tänään 16+0 :-)

Mä luulen että multakin perutaan tuo neuvolalääkärin käynti kun käyn nyt sit 2 viikon välein Naikkarilla erikoislääkärillä. Ainakin yleensä neuvolalääkärit jätetään pois jos on erikoissairaanhoidon seurannasta :-)

Mullakin terkkarilla luultiin että lääkäri olis jo äitiyspolilla mutta koska sieltä ei oltu aikaa varattu niin otettiin sit neuvolaan. Sama se sinänsä missä käy, tämä lääkäri oli ainakin tosi mukava vaikkei kaksosraskauksista niin paljoa tiennytkään.

Mä oon alkanut tuntemaan (tai kuvittelemaan) jotain pientä kuplimista mahan seudulla minkä voisin uskoa olevan lähtöisin vauvoista. Täytyy vielä tarkkailla ja tunnustella onko se oikeasti sitä vai ilmaa vatsassa :D Ei kyllä huomaa liikkeellä ollessa mut kun pysähtyy ja keskittyy niin välillä tuntuu "jotain".

Missäköhän vaiheessa täytyy huolestua, jos liikkeitä ei ala tuntumaan? Mulla ei ole mitään viitteitä liikkeistä edelleenkään.

Nyt sitten alkoi paino nousemaan. Lähes yhdessä yössä tuli 1,7 kg painoa, huh. Vauvat on alkaneet selvästi kasvamaan oikein rytinällä.

Yöt on edelleen hankalia. Heräilen monta kertaa yössä ja joudun vaihtamaan asentoa ja käymään kerran yössä vessassa. Odotan kuumeisesti tilaamaani imetystyynyä, josta oletan olevan apua nukkumisasennon löytämisessä.

Nyt myös tuntuu, että aika olisi pysähtynyt. Tässä kun ei ole mitään neuvola- tai ultrakäyntejä pitkiin aikoihin, niin tuntuu kun aika matelisi.

Hellu: älä ole huolissasi voit joutua vielä pitkään odottamaan liikkeitä. Liikkeiden tunteminen riippuu paljon istukoiden sijainnista sekä lasten asennosta.

Minulla kahdessa edellisessä raskaudessa istukka edessä ja lapsi perätilassa. Liikkeitä sai odottaa pitkään ja sittenkin oli hyvä jos lopussa tunsin 3-5 kertaa päivässä. Nyt istukat takaseinässä joten ei voi sanoa vielä mitään rv 13+ eikä pienintäkään viitettä liikkeistä. Mutta ultrassa pikkuiset olivat poikittain ja päällekkäin eli voi hyvin olla että potkivat nyt toisiaan kilpaa, mutta minulla ei ole siitä mitään tuntemuksia.

Jos olet epävarma niin meilläpäin saa ainakin AINA mennä neuvolaan kuuntelemaan sykkeitä. Itse odottelen että joskus viikoilla 20-22 alkaisivat liikkeet mahdollisesti tuntua. Tai sitten vain kuuluun niihin ketkä eivät oikeastaan koskaan tunne liikkeitä.

Kiitos annn vastauksesta. Mullakin on vauvat päällekkäin ja poikittain tuossa keskellä mahaa ja ainakin viime ultrassa potkivat nimenomaan toisiaan. Ja toinen istukkahan on mulla edessä, toinen sivussa. Eli jatkan odottelua kärsivällisesti :)

Jopa 24 viikolle voi joissain tapauksissa mennä ennen kuin tuntuu mitään, erityisesti jos istukka on edessä eli ei hätää <3

Takaisin