Kaksosodottajat

Niin ja liikkeitä en ole tuntenut vielä ollenkaan! Tilasin dopplerin, sellaisen minkä saa yhdistettä iPhoneen :) tulisipa pian ;)

Me tultiin tänään kotiin Wienin reissulta ja täytyy sanoa, että kyllä tuo ympäriinsä käppäily tuntuu olevan jo melkoisen hidasta ja yllättävän rankkaa :-D onneksi hankin tukivyön ennen reissua!
Reissussa pienet innostui pitämään jo kunnon bileitä masussa, vaikka selkeästi enemmän tuntuu liikkeitä vasemmalla puolella vatsaa, joten toinen on varmaan liikkeiden tuntemisen suhteen epäsuotuisammassa paikassa tai asennossa <3 Tänään 17+4 <3

Noista sydänäänistä piti sanoa että nehän saattaa yllättävästi kaikua eli voi joskus olla että kuuluvat aivan jostain muualta kuin missä vauva oikeasti on, varsinkin näin kun vielä tilaa on kohdussa. Sen takia ainoa keino olla aivan varma että kuuntelee kahden eri vauvan sykkeitä, on se jos sykkeet eroaa selkeästi toisistaan, muuten on periaatteessa mahdollista että saman vauvan sykkeet kuuluu aivan eri puolilla masua jopa. Ei oo helppoa hommaa tuo :-D

Nii juu ja nellu, ihan normaalisti oon vielä toistaiseksi ainakin pystynyt töissä olemaan, toivottavasti jatkossakin :-) Pieniä masun kovettumisia tuli reissussa ja selkä huusi hoosiannaa, myös kohtu vaikutti hiukan herkistyvän rasituksesta eli hiukan arka on ollut nyt. Muuten vointi ihan hyvä ja ihanaa kun raskaus alkaa kunnolla näkymään - tarjoilija onnitteli, mulla tehtiin tilaa metrossa että pääsen istumaan ja sain lennolla suklaata meille kahdelle (en viitsiny sanoo et anna nyt kolmas vielä) :-D

Mulla todettiin eilen raskausajan anemia, kun hemoglobiini oli laskenut 109:ään. Oireina mulla oli muutaman viikon ajan ollut normaalia kovempi väsymys, huimaus, meinasin kerran pyörtyäkin, hengenahdistus ja korkeat sykkeet. Vinkkinä teille muillekin, että kannattaa aika matalalla kynnyksellä käydä mittauttamassa hemoglobiini, että saa sitten rautakuurin aloitettua. Taitaa tämäkin olla kaksosodottajien riesa...

Mullakim oli viimeks laskenu, mut oli vielä 117 ja mun terveydenhoitaja meinas et vielä ei tarvii aloittaa rautaa. Juttelin sit vielä kollegojen kanssa ja ne meinas niinku itsekin ajattelin et aloitan kuitenkin, kun ei sen oo pakko päästää tippumaan ihan pohjalle saakka kuitenkaan. Mulla lähtötaso 140, joten on tuossakin jo tiputusta ja ihan varmasti jatkaa tippumista kun on kaks kaverusta kyydissä ;-)

Mullakin oli tippunut roimasti yli 140->118 mutta lääkäri sanoi ettei kannata lisärautaa ottaa kun punasolut saa itsekin pian kiinni tuotannon, kun siis veri laimenee raskauden myötä. On kyllä ollut sydämen tykytyksiä ja muutama pyörryttävä olo mut muuten hyvä ja normaali. Tietty matalan verenpaineen kanssa oon tottunut huimauksiin muutenkin. Niin ja monivitamiinissa on tietty vähän rautaa lisänä.

Onko muilla ollut vatsan toiminnan kanssa ongelmia? Mulla tuntuu olevan tosi tarkka siitä että syö riittävästi kuituja kun vähän väliä ilmavaivoja ja/tai ummetusta. Ei kiva. Syön kuitenkin joka päivä ruisleipää niin tuntuu että se vaatii ihan liikaa jo panostamista.

Mulla oli ennen raskautta noin 140, ekassa neuvolassa 127 ja tosiaan eilen toi 109. Onneksi huomasin tuon ajoissa, ettei kerennyt alemmas tippumaan!
Yllättävää kyllä, maha on toiminut täysin normaalisti ja hyvin.
Ja pakko kertoa vielä täälläkin: tunsin tänään ensimmäisen potkun (19+6) <3

Joo Räsynukke, elimistö tosiaan usein korjaa osan tuosta hb laskusta, mutta usein laskee pahiten vasta puolenvälin jälkeen joka on mulla vielä edessä, niin ajattelin et on ihan turha päästää sitä ihan pohjalle saakka kun siitä raudasta ei kuitenkaan mahdollisia pieniä mahavaivoja lukuunottamatta oo haittaa :-)
Mulla maha toimii aika lailla säännöllisesti kerran päivässä eikä vielä ainakaan oo erityisesti lähtenyt vaivaamaan, mutta siis normaalisti mum vatsantoiminta onkin hiukan turhan ripeetä js juoksin monta kertaa päivässä vessassa ja välillä oli hyvinkin löysällä (ärtyvän suolen oireyhtymä), joten tää nykyinen on ihan luksusta :-D

Ihanaa hellu <3 Mulla tuntuu jo lähes joka päivä jonkinsorttista kuplintaa mut ootan kyllä innolla voimakkaampia ja säännöllisempiä liikkeitä :)

Zeni, mulla myös ärtyvän suolen oireita joskaan ei ole diagnosoitu, mutta välillä ummessa ja välillä toimii turhankin nopeasti, varsinkin psyykkisten oireiden lisänä. Nyt vaan tuntuu että koko ajan saa katsoa mitä syö että pysyy toiminnassa. Täytyy kai ruveta taas jännittään asioita niin vatsa alkaa toimimaan :D

Juu ei kai siitä lisäraudasta haittaa ole (vatsavaivojen lisäksi) mut inhoon sen makua enkä muista koskaan ottaa ilman maitotuotteita, eli hukkaan menee. Alan syömään sit ku käsketään :)

Mulla on rautalisä (Obsidan) aiemmin aiheuttanut todella kovia vatsavaivoja, ja mainitsin siitä neuvolantädille. Hän suositteli mulle kalliimpaa, mutta vatsaystävällistä rautaa (Maltofer 100 mg). Kaakaon makuisia purutabletteja. Saa myös nestemäisessä muodossa. Noista mun vatsa ei ole ollenkaan reagoinut ja makukin on ihan menettelevä. Ei mikään huippu maukas, mutta pystyn syömään. Eli ei raudan takia tarvitse vatsavaivoista kärsiä. Toki jos on toooosi herkkä vatsa, niin voihan se olla että tämäkään ei sovi sitten.

Pakko hehkuttaa: mulla on tänään tasan raskauden puoliväli! Eikös ookin hurjaa! Uskomatonta että kaikki on mennyt niin hyvin ja näin pitkälle olen pikku prinsessojen kanssa päässyt <3

Tuosta raudasta. Mulla ei vatsa kestä rautalisiä joten jokaisessa raskaudessa on ollut veritankkauksessa viimeisen kolmanneksen aikana kun arvot ovat tippuneet liian alas niin hemoglobiini kuin ferritiinni arvot.

Tänään olin taas ihanassa sokerirasituksessa, litku oli vaihtunut, mut yhtä huono-olo sitäkin tuli. Nyt odotellaan tuomiota. Tiedän jo valmiiksi että seurantaan joudun kun kahdessa edellisessäkin olin. Kertaakaan ei arvot seurannassa ylittyneet, vaikka mitä olisin syönyt.

Meillä on muutenkin riittänyt tapahtumia mies putosi tikkailta tontilla perjantaina ja ambulanssilla lähti sairaalaan. Pienellä onneksi selvittiin käsimurtui kohtuu pahasti jouduttiin leikkaamaan. Pääsi jo maanantaina kotiin. Mut tontilla kaikki lopputyöt ennen muuttoa jäi mulle tehtäväksi. Niitä nyt olen kiireellä tehnyt. Otin töistä vapaata alkuviikon ja olen painanut viimeiset päivät aamu 7 -ilta 20 tontilla. Sitten pakkaamaan ja siivoamaan vanhalle kämpälle. Anoppi on katsonut lasten perään onneksi. Siis viime sunnuntaina piti muuttaa. Vihdoin tänään on muuttopäivä. Onneksi saatiin ulkopuoliset muuttomiehet näin lyhyellä varoitusajalla. Mä vain odotan et saan illalla kaatua sänkyyn ja pääsen huomenna töihin lepäämään

Joo, toi on kyl hankala tuossa rautalisässä et ei saa ottaa maitotuotteiden kanssa... Nyt oli tullut markkinoille uus valmiste jolla ei oo väliä vaikka ottaisi maitotuotteiden kans, pitääkin kysäistä kollegalta et mikä sen nimi olikaan ku en nyt kuollaksenikaan muista :-)
Ja joo, joillekin ei vaan rautalisät sovi vaikka mikä olis :-(

Hui annn, ootko jaksanu vielä ihan hyvin painaa siellä tontilla? Munsta ei varmaan siihen enää olis, on sen verran raskaaksi muuttunut tää liikkuminen et ihan kävely riittää rasittamaan..

Mäkään en varmaan pystyis tuohon annnin suoritukseen. Maanantaina shoppailin 4 tuntia ja vauvat kyllä teki kapinan jo kahden tunnin kohdalla. Ei vaan pysty enää samaan kun ennen.

Tarkoittaako tuo maitotuotekielto ettei samalla saa ottaa maitotuotteita vai eikö niitä saa ollenkaan juoda/syödä kuurin aikana?

Maitotuotteita ei sais syödä samalla aterialla rautatablettien kanssa, ne kai estää raudan imeytymistä.

Apua annn miten hurja meno! Upeesti oot kyl jaksanu. Toivottavasti miehen käsi toipuu nopeesti ja hyvin.

Mä aloitin heti raskauden alussa syömään Floradrixiä kun se on ainoa mikä ei pistä mahaa ihan totaalijumiin mutta aika vähänhän sitä rautaa siinä on. Mietin et pitää aloittaa ajoissa et ehtii kertyä. Oon ottanu usein yöllä ku herään vessaan, ei tarvi miettiä syömisiä. Esikoisen synnyttyä mun hb oli alle 80 niin sain rautaa suoraan suoneen sairaalassa mut tokan jälkee oli just ja just 90 niin en saanu, käskettiin vaan kotona ahmia obsidania mut en oo pystyny. Nyt oli sitte jo huomattavasti aikasempaa alempi hb jo ekassa neuvolassa et ei oo varmaan ne varastot ihan parhaimmillaa. Muistais vaan ottaa..

*hups* kirjoitin näköjään taas vahinhossa kaksosodottajiin, sori. En siis oota kaksosia.

Mites tuplamammoilla sujuu?

Mulla nyt 20+2 ja olo on aika muheva. Nukkuminen on jo hankalaa, mutta toivon kovasti että maanantaina aloitettu rautakuuri auttaisi jonkun verran (lähinnä sykkeisiin ja hengenahdistukseen). Närästykseenkin olen herännyt muutaman kerran ja joka yö veivaan mahaa puolelta toiselle varmaan 20 kertaa. Vessassa ei onneksi tarvii rampata kun yhden kerran per yö.

Paino ei ole vieläkään lähtenyt nousukiitoon, edelleen se sama 2 kiloa plussaa. Itse maha on iso ja ihana :) Sen yhden potkun jälkeen en ole liikeitä selkeästi ainakaan tuntenut, jotain muljahtelua silloin tällöin, mutta ei mitään selkeää.

Rakenneultraan on enää 4 yötä ja enemmän kauhulla kun innolla odotan sitä. Huonot uutiset pelottaa, vaikka ihanaa onkin päästä näkemään tyttösiä.

Hankintoja en ole viime aikoina oikein kerennyt tekemään, sitäkin operaatiota pitäisi jatkaa...

Hyvin sujuu täällä rv 18+1 :-)
Mulla myös yöt on hyvin katkoksia ja väsymys painaa ihan todenteolla. Tossa yks päivä tuli ensimmäistä kertaa sellainen olo et voisko jo jäädä saikulle kun ei vaan jaksa :-( mut kyllä se siitä sit taas :-) Muutaman kerran on rasituksesta tullu pieniä harkkasuppareita mut ne on onneks menny heti ohi kun on istahtanut.
Masu alkaa olla jo ihana ja nyt viikon verran vauvelit on potkiskelleet kevyesti päivittäin, kutittelut on siis muuttunut kunnon töytäisyiksi <3
Paino kans noin +2 kg lähtöpainosta.

Mulla tiistaina äitipolilla kontrolli, sit pääsee taas näkemään onko pikkuisilla kaikki hyvin <3

Hyvin sujuu täälläkin :) Paino on jo +6kg lähtötilanteesta ja viimeisen parin viikon aikana taas hypännyt lähes 2 kg. Illalla mittasin sf-mitan huvikseni ja sain 17-18cm, mikä olisi aika yläkäyrillä jos mitenkään oikein osasin mitata.

18+5 menossa ja pikkuiset hyörii mahassa päivittäin, tosin sen huomaa vain paikallaan ollessa. Eilen melkein jo huolestuin kun istuin koneella töissä koko päivän enkä vielä iltapäivällä ollut tuntenu mitäänt, joten tökin masua vähän. Ei ensin tuntunut auttavan mut 5-10 minuutin päästä joku siellä heräili ja alkoi tökkimään. Illalla myös tuntui ihania huitomisia :)

Maha alkaa olemaan ihana pyöreä myös täällä ja ihmisten on vaikea olla vilkuilematta sitä keskustellessa. Muuten ei vielä haittaa elämää muutakun välillä kyykkiminen ja kippurassa oleminen tuntuu ahistavalta. Nukun vielä pääosin hyvin ja yksi vessareissu per yö riittää. En kyllä todellakaan kaipaa ekan kolmanneksen aamuyön unettomuutta. Todennäköisesti se palaa vikalla kolmanneksella mut jos silloin saisi jo nukkua aamulla ja vaikka päiväunetkin jos siltä tuntuu. Eniten vauvojen saamisessa pelkään yöunien menettämistä.

Vielä 2,5 viikkoa rakenneultraan.......

Takaisin