Kaksosodottajat

Vaunuista voin kertoa omasta kokemuksesta. Meille on ollut kohta kaksi vuotta käytössä Mountain byggy duet 2.0 (ostettu AT-lastenturvasta Vantaalta). Voin vain kehua juuri tuo kapeus oli meillä ratkaiseva tekijä ja isot ilmapyörät kun liikutaan koirien kanssa luonnossa. Lisäksi ovat helpot laittaa kasaan ja autoon. Ei tarvitse irroitella mitään osia. Lisäksi saa adapterin turvakaukalolle. Mahtuvat kaikkialle minne pyörätuolilla pääsee. Kuitenkin lapsilla on hyvin tilaa edelleen. Sadesuoja kannattaa ostaa joku muu esim Emma on huomattavasti edeullisempi, mutta toiminut todella hyvin. Hyönteissuojaksikin käy ihan hyvin Emman suoja. Meillä on ollut myös niissä Carrycot plus vaunukoppa. Nyt voi olla että ostan vain pehmeät kantokassit, enkä tuota kantokoppaa.

Toinen hyvä valinta olisi ollut Bumbleride indie twin meillä on ykkösvaunut Bumbleride indiet. Ne ovat olleet yhden kanssa mahtavat kun menevät niin pieneen tilaan eikä tarvitse erikseen matkarattaita. Bumbleride twinit kuitenki ovat todella leveät verrattu Mountain byggy duettiin.

Suosittelen teitä miettimään missä asutte, saatteko vaunut sisälle säilöön ja millä tavoi liikutte eniten, kun valkkaatte vaunuja. Pitääkö mahtua junaan, linja-autoon, kuljetteko vain asfaltilla vai pururadoilla nämä kaikki vaikuttavat. Haluatteko vaunut helposti autoon vai oletteko valmiita kiroilemaan jokakerta kun lastaatte vaunua autoon ja puratte niitä sieltä. Esim. Emmajungat joutuu purkamaan että ne saa autoon mahtumaan. Ja taas kasaamaan kun olette perillä.

Miettikää siis omaa tarvetta ja käyttöä ja käykää esim. AT-lastenturvassa katsomassa. Sieltä löytyy monia eri vaihtoehtoja. Hinnatkin ovat olleet ihan kilpailukykyisiä. Itsellä sinne matkaa 100km, mutta silti sieltä lähes kaikki on ostettu.

Ai niin mountain buggyssa saa myös lapsen itseensä päin istumaan tuon carrycot plus istuimen avulla.

annn, Kiva kun kerroit kokemuksiasi. Juuri nuo Mountain Buggy Duetit olisivat täälläkin hankinnassa ja juuri syystä että ovat niin kaposet. Uskon myös esikoisen niihin mahtuvan vielä pitkään kun hän on kovin pieni kokoinen. :)

Meillä tyttö vähän yli 3 vuotta ja poika täyttää kesällä 2 vuotta. Vaunujen leveys on vajaa 64cm eli todella kapeat. Vaunut ovat edelleen todella hyväkuntoiset vaikka niitä on paljon käytetty päivittäin tulee käveltyä 8-10 km vaunujen kanssa. Kääntyvät etupyörät eivät siltikään heilu eikä kuulu kitinää tai narinaa.

Minä kävin katsomassa emmaljunga double viikingit ja niihin tykästyin :) en tosin ostanut vielä, mutta ne ajateltiin hankkia vaunukopalla ja istuimella, myös emmaljunga auton kaukalot saa kiinni näihin, kalliit on joo,mutta kerralla hyvät :D

Me ei juuri liikuta bussilla tai hissillä, joten 10 cm leveyserolla ei ole merkitystä. Kiva kun tulit annn kertomaan kokemuksistasi ja täytyy tosiaan miettiä nuita juttuja vielä. Tosin onhan tässä aikaakin vielä :)

Kiitos annn kokemuksista, juuri kokemuksia kaipaan että osaisi ostaa just itselle hyvät :-)

Mä tuonne ultrakuulumisiin jo kirjoittelinkin, mutta laitan myös tänne eiliset kuulumiset. Eli mulla alkoi eilen rv 18 ja sen kunniaksi kävin yksityisellä ultrassa. Vauvat majailevat jotenkin hassusti päällekkäin aika keskellä mahaa, ja siksi en oikein löydäkään kun toisen sykkeet kotidopplerilla. Riippuen vähän mitattiinko reisiluusta, päästä peppuun vai pääkallosta, niin olivat muutamaa päivää edellä kasvussa. Molemmat olivat aivan samankokoisia ja painoa oli himpun alle 200 grammaa per vauva. Kumpikin liikkui tosi paljon ja siksi sukupuolia ei oikein päästy tarkastelemaan. Mutta se mitä nopeasti vilahteli, viittaisi ehkä hieman enemmän tyttöihin <3 Mutta kyllä se sukupuolen selvittäminen jää rakenneultraan tai sitten sen jälkeiseen aikaan. Jotenkin koko raskaus konkretisoitui nyt ihan uudella tavalla, kun vauvat olivat jo niin isoja ja liikkuvaisia :)

Ihania kuulumisia Hellu <3

Tänään kollega kuunteli töissä pikkuisten sydänääniä ja siellä ne pumpsuttaa <3
Ihanasti on nyt useana päivänä peräkkäin tuntunut pientä vilskettä masussa, alkaa konkretisoitumaan entisestään tämä homma <3 Ja masu on tehnyt nyt viikon aikana kunnon kasvupyrähdyksen, tänään kollega tunnusteli et kohdun korkein kohta on nyt aika lailla navan korkeudella :-)

Äsken oltiin np-ultrassa. Kaksi vauvelia siellä edelleen on mukana, jee!
Omissa pusseissaan istukat kasvaneet toisiinsa kiinni. Laskettuaika siirtyi kaksi päivää eteenpäin. Kaikki oli hyvin turvotukset pienet ja riskiluvut sain heti A=1:1141 ja B=1:2281

Ehkä tämä nyt alkaa tuntua todelliselta jotenkin en ole vielä uskaltanut antaa itselleni lupaa uskoa että meille on tulossa numerot neljä ja viisi. Tietysti mitä vain voi vielä sattua, mutta sille kun en voi itse mitään. Niinkuin esikon kanssa mitään en olisi voinut tehdä itse toisin eikä kukaan muukaan olisi voinut tehdä.

Kohta vielä lääkäri jossa sovitaan jatkoseurannasta ja keskustellaan lääkityksistä. Toivottavasti vain saisin yhtä hyvän raskaudenaikaisen seurannan kuin toisen ja kolmannen kanssa oli.

Mulla kävi todella ihan tuuri, sain saman lääkärin joka oli jo esikoisen synnytyksessä mukana. Oli helppo käydä kun hän muisti ennestään meidät ja meidän historian. Hän oli sitä mieltä että taas ilman muuta tarkempi tarkkailu ja seuraava käynti jo kuukauden päähän. Sen jälkeen rakenneultra ja sitten noin kahden viikon välein ultrat. Jotenkin helpotti kun ei tarvinnut "tapella" kontrolleista.

Mulle tuli tänään niptin tulokset ja kolmen yleisimmän kromosomipoikkeaman kohdalta hienoja uutisia eli poikkeamia ei löydetty. Ei löydetty myöskään y-kromosomia, joten mulle tulee kaksi prinsessaa <3 Voisin pyörtyä onnesta!!!

Onnea Hellu! Ihania uutisia :)

Kiva kuulla myös annnin hyvistä ultrakuulumisista :)

Mä rohkaisin mieleni aamulla ja kerroin pomolle kaksosista. Tosi hyvin otti uutiset vastaan, selvästi ilahtui ja onnitteli kovasti. Yksi kivi jälleen vierähti sydämeltä :)

Ensi viikolla neuvolalääkäri. Haluisin jo varmistaa että kaikki on hyvin kun punnitsin itseni eilen ja viikossa ei ollut tullut yhtään lisää... Tosin se voi selittyä ihan yksinkertaisella syömisen vähentymisellä kun ei tarvi koko aikaa puputtaa huonon olon pelossa. Silti haluaisin taas kurkata pikkuisia (mäkin haluan zenin luontaisedut!)

Mulla ei oo paino noussut yhtään koko raskauden aikana, mutta siitä huolimatta vauvat on kasvaneet hienosti. Ilmeisesti kaksoset vaan kuluttaa niin paljon, että paino ei samaan vauhtiin nousekaan kun yksösraskauksissa. Joten tuskin mitään syytä huoleen.

Ihanaa annn ja ihanaa Hellu hienoista uutisista <3
Mullakaan ei oo Räsynukke vielä noussut yhtään paino koko raskauden aikana, ja no mulla valmiiksi jo ylimääräistä niin ei tartte vielä noustakaan.

Ja nää mun luontaisedut on kyllä niin ihania, vaikka kohta alkaa seurannat Naikkarillakin kahden viikon välein, niin sit saa usein käydä kurkkaamassa mitä pienille kuuluu <3

Sanoiko ne Hellu sulle että miten luotettava tuo nipt on kaksosraskaudessa?
Kyselen vaan kun mies sitä miettii että kun ei niitä riskilukuja saatu kaksosraskauden vuoksi, niin mietti että pitäisikö kuitenkin teettää tuo nipt :-)

Se kai riippuu hieman siitä, että paljonko vauvojen dna:ta saadaan verinäytteestä eristettyä. Minimi on käsittääkseni yksösniptissä 4% ja mulla oli 9%, joka oli riittävä. Trisomia 21 oli tarkkuudeltaan noin 99% ja trisomia 13 ja 18 hieman huonompi tarkkuus, mutta muistaakseni 95% luokkaa, ellei korkeampikin. Lähinnä se "epävarmuus" liittyy vissiin siihen, ettei pystytä sanomaan kumpi vauva on sairas, jos tulee huonoja uutisia. Mulla toi tuli kaikkineen (lääkärimaksu, ultra ja itse nipt) maksamaan hieman alle 800 euroa ja oli koko rahan arvoinen.

Zeni86: yllättävä ettei niitä lukuja saatu kaksosraskauden vuoksi. Mä sain luvut ja kysyin kuinka kaksosraskaus vaikuttaa lukuihin, niin vastaus oli että heidän ohjelmansa osaa nykyään huomioida myös kaksosraskauden laskiessaan riskilukuja. Samoin kuin odottajan ylipainon vaikutuksen. Voiko erona olla sulla identtisyys? Meillä oli omat istukat vaikkakin yhteenkasvaneena.

Hellu: paljon onnea prinsessoista.

Painoa on vielä 8 kg miinuksella, mutta saakin olla kun tuota löytyy muillekin jakaa. Muissa raskauksissa olen ollut laitokselta kotiutuessa -2-3 kg lähtöpainoon verrattaessa. Mutta imetys kerää minulle painoa, olen vähän outo. Yleensä imetys auttaa painonlaskussa, muttei mulla. Kun imetys on päättynyt noin yhden vuoden iässä niin mulle on tullut 10 kg painoa lisää. Mut sen saa sitten hitaasti pois.

Takaisin