Kaksosodottajat

Kuulumispäivitys 23+5: Maanantaina kontrolliultrassa kokoero on lähes kadonnut, potrat pojat olivat 646g ja 637g. <3 lääkäri ultrasi. Jälkeenpäin vasta tajusin ettei kohdunkaulaa katsottu ollenkaan?? Se on mitattu vain kerran neuvolalääkärillä n 1 kk sitten. Samoin sf-mitta. Miten teillä muilla?
Seuraava ultra vasta 3.7.
Hemoglobiini oli eilen neuvolassa laskenut 91. Obsidan tabletit aloitin tänään (ensimmäisen kyllä oksensin ulos kun yritin ottaa tyhjään mahaan -en yritä toiste). Parhaimmillaan hg ollut raskausaikana 129. Henki onkin ollut aika ahtaalla..

Sontsi, olen ymmärtänyt että eivät ronki kohdunkaulan tilannetta joka kerta ellei ole ollut supistuksia tai muuta, se kum voi saada kohdun supistelemaan ihan sekin. Mulla ei oo tsekattu vielä kertaakaan, nyt rv 19+2.
Ja sf mittaa mitataan vain neuvolassa ja periaatteessa sielläkään ei olis pakko koska se ei kaksosraskaudessa kerro yhtään mitään kun masu kasvaa ihan omilla kärryillään :-P Mut ainakin jos pyydät, niin kyllä ne sen neuvolassa mielenkiinnosta mittaa :-)

Rauta kannattaa tosiaan ottaa ruokailun yhteydessä, mut varmista ettet ota mitään maitotuotteita samalla, muuten ei imeydy. Ja c- vitamiini taas parantaa imeytymistä eli joku sitrushedelmä tai hiukan appelsiinimehua kun ottaa samalla :-)

Sontsi: Mulla katsottiin kohdun kaulan tilanne rakenneultrassa viime tiistaina minun pyynnöstä. Jos en olisi halunnut, olisi se jäänyt tekemättä. Syy miksi sen halusin, oli edellispäivän harjoitussupistukset ja oma mielenrauha. Tästä lähtien se ymmärtääkseni katsotaan joka kerta (mulla nyt äitipolin ultrat kuukauden välein).
Kohdun kaulanhan näkee ymmärtääkseni ainakin päällisin puolin myös ultralla mahan päältä? Ainakin rakenneultrassa se jollain tapaa näkyi, kun katseltiin onko istukka sen päältä siirtynyt pois.
SF- mittaa ei ole kertaakaan otettu.
Sulla on hemoglobiini päässyt tosi alas! Mä aloitin kuurin kun oli 109. Mulla menee Maltoferin purutabletit, koska maha ei kestä Obsidania. Tsemppiä!!

Joo Hellu, päällisin puolin kohdunkaulan näkee ultrallakin, mutta siitä ei ilmeisesti näe juuri muuta kuin että onko kiinni vai ei ja esim. sitä jos on lähtenyt pehmenemään ei tietty ultralla näe ollenkaan. Mullakin katsottu ultralla päällisin puolin ekalla polikäynnillä, mutta silloinkin tosiaan vaan se että on kiinni :-)

Kiitos Hellu! Edellisellä neuvolakerralla oli muistaakseni 106 mutta sillon ei vielä kuulemma tarvinu... toivottavasti maha kestää nyt nämä. Jääkaapista löytyy kyllä myös nestemäinen rautalisä.

Meillä seurataan kohdunkaulan tilannetta tarkasti, eilen ensin mittasi ultralla ja sitten teki vielä sisätutkimuksen. Pituutta oli vielä 4 cm, mutta uloinosa osa oli sormelle jo auki. Neljän viikonpäästä katsotaan taas tilanne, ellei tule jotain ennen sitä. Toivottavasti päästään vielä pitkälle ennen kuin alkaa avautumaan. Meillä lapset ovat syntyneet rv 36 ja rv 37 joten seuraavat senkin vuoksi tarkemmin tilannetta.

Ilmoitin tänään töissä tulevasta poissaolosta. Oli jotenkin hassua laittaa ilmoitukseen että tulen vuonna 2020 takaisin töihin

Semmoista kysyn, että kun meille tulee 60 päivää pidemmältä ajalta vanhempainrahaa (?) niin pitääkö se jotenkin hakea erikseen vai lisäävätkö suoraan kaksosvanhemmalle? Tuntuu että noi kelan hakemukset ei nyt luista...äitiyspakkaukset ja rahan sain haettua, mutta sitten tuli stoppi :/

Pitää hakea erikseen se 60 päivää ja kannattaa hakea jo valmiiksi niin ei sit unohdu kun vauvat on syntynyt :-) Itse en oo siis vielä hakemuksia tehnyt kun odottelen vielä et se 154 päivää tulee täyteen, mut näin mulle ohjattiin :-)

Mulla oli tossa pari päivää harkkasuppareita ja menkkamaista jomotusta alavatsalla, soitin jo päivystykseenkin mut sieltä ohjattiin ottamaan panadolia ja sit pissanäytteitä käyn antamassa varuilta. Perjantaina on sit rakenneultra ja pääsee tarkastamaan sen kohdunkaulan myös ja tietty et pienillä kaikki hyvin. Onneks liikkeet tuntuu niin selvästi jo monta kertaa päivässä et tietää siitä et siellä he polskii <3
Tänään rv 19+5 :-)

Jotenkin tosi hankalat noi kelasysteemit. Taidan varata ajan kelaan ja täyttää ne virkailijan kanssa yhdessä...
Mullakin vauvat möyrii jo tosi paljon. Tänään alkoi härdelli jo viideltä aamulla ja vuoron perään ovat pitkin päivää melskanneet. Olo on ollut hyvä kaikinpuolin. Facen monikkoryhmät on ihania, suosittelen liittymään!

Meillä tänään rakenneultrassa molemmilla pikkuprinsessoilla kaikki hyvin <3 Kasvavat tasaisesti ja rakenteet on kunnossa <3
Siellä he kovasti touhusivat eivätkä meinanneet malttaa pysyä aloillaan :-)

Mulla istukka on vielä melko alhaalla takaseinässä, joten se tsekataan jollakin tulevalla käynnillä kun niitä nyt edelleen on kahden viikon välein, mut lääkäri meinasi että kyllä se sieltä kohdun kasvaessa vielä nousee :-)
Ja kohdunkaulan tilanne näytti hyvältä, 5cm kaulaa jäljellä eli mun harkkasupparit ja alkuviikon menkkajomotukset ei oo tehnyt mitään pahojaan :-)

Heips. Täällä mennään rv 33+0 jo, huih. vähiin käy ennekuin loppuu :nailbiting: ens torstaina seuraava ultra, josko sais jo jotain takarajaa, koska syntyvät. Alkaa oleen kohtuu tukalat oltavat jo, mut pitää tsempata vielä vähän aikaa :happy: Hyviä vointeja teille muillekkin :cat:

Hui kun toivonkipinä olet jo pitkällä! Tsemppiä loppuraskauteen :) Mulla on tänään ollut koko työpäivän ajan maha vähän kova. Ei kipuja (tai ihan pientä vihlontaa nivusissa) mutta selkeästi eri tuntuinen maha kun aiemmin. Ilmeisesti harjoitussupistuksia? Voiko niitä olla monta tuntia putkeen? Milloin on syytä huoleen?

Mulla maha on välillä kova vaikka tuntuu ettei supista. Kai se sitä kuitenkin on. Välillä sit ihan menee aaltomainen kivuton supistus jonka tunnistaa helpommin. Soitin päivystykseen ja neuvolaan viikko sitten mut ne oli sitä mieltä et vasta jos on kivuliaita suppareita tai verta niin sit näyttäytyyn.

Hui, aamulla rakenneultra! Pitäkää peukut pystyssä!

Ps. Ollaan kissan kanssa yhdessä mahat pystyssä, mut sen la on jo 30.6 ja ehtii saada lapsosensa uusiin koteihin ennenkö mä ehdin saada omiani :)

Peukut on pystyssä!
Mäkin soitin äippäpolille ja samat ohjeet sain. Kuulemma kohtu ja vauvat kasvaa nyt niin vauhdilla, että ihan normaalia tämä ns. pinkeä masu.

Kaikki hyvin tyypeillä :love7

Painoarvio molemmilla 370g ja vilske kävi koko ultrauksen ajan :) Lähes tunti siinä taas meni kun aa työnsi päätään lantioon ja bee pyöri ja hyöri ettei meinannut saada mittoja. Kätilö veikkasi tytöiksi molempia mut en ihan vielä säntää pinkkejä mekkoja ostamaan. Jotenkin oon ajatellut et toinen ois poika. Saa nähdä sit syksyllä :)

Lopuksi nähtiin vielä tyypit 4D- ultralla mikä oli positiivinen yllätys :Heartpink

Ps. Lääkärikin vielä ultrasi ja kohdunsuu kiinni, 3,5 cm ja vahvisti tyttöveikkauksen :joyful:

Muokattu viimeksi:
Takaisin