Kädet vapaaksi

Kyllä ne kehittyy Jomsuli. :) Mua ja mun sisaruksia ei oo koskaan kannettu repussa ja kaikki ollaan kehitytty normaalisti ja mun sisko viel nopeemmin (oli 4kk ku ryömi jo).
 
Vauva on nyt 11 viikkoa ja risat. Kantoliinassa en oo pitänyt vähään aikaan, mutta manducassa kyllä. Mä sitä jalkojen asentoa taas mietin kun hyvin lonkat aukee, et miten ne ois hyvä olla, oisko kuvaa jollain? Etten tee väärin. Mä oon manducan kannattaja myös siksi, että kuulin sellaista et vauvan tulisi olla pienenä kasvot kantajaa päin taikka selässä menosuuntaan päin, koska muutoin vauvalle tulee turvaton olo kun katselee avaraa maailmaa. Tiedä sitten onko tämän keksinyt vain joku kantoliinafanaatikko??!
 
:psiis nyrkkisääntönä peppu alempana kuin polvet ja tuki polvitaipeesta polvitaipeeseen, mut jalkojaan vauvan pitäs pystyä liikuttamaan polvesta alaspäin ja selkä pyöreänä, mutta ei sais kallistaa sivuille.

mä varmistan hyvän asennon vauvalla niin liinassa kuin tulassa ottamalla jaloista kiinni ja kevyesti koukistan eli teen jaloista ja pepusta M kirjaimen ja humpsautan vauvaa niin, et asettuu hyvin. Minusta tuo on aika luonnollinen ja rento asento vauvalle.

laita sä kuva niin me täällä "arvostellaan"
 
Suunnilleen noin vauva on ollutkin :)
 
Hei te manducan käyttäjät, minkä ikäiseksi tai kokoiseksi saakka olette käyttäneet vauvatukea? Entä koska olette alkaneet pitää vauvan jalkoja ulkopuolella haarat auki -asennossa? Mä en oikein osaa mun vajaa 8 viikkoista (4,7 kg) laittaa jalat repun sisäpuolelle. Vai onko sen ikäinen jo liian iso siihen asentoon? Välillä tuntuu, että pojan saa asettumaan reppuun hyvin ja välillä taas arveluttaa, että eivät kai lonkat väänny väkisin auki. Mä en muutenkaan tajua, että mikä siinä mättää, kun joku kerta poika asettuu kertaheitosta hyvään asentoon, ja joskus taas sitä ei saa sinne millään oikeaoppisesti ja huuto on sen mukaista...

Tuleeko teillä se repun yläosa kuinka korkealle? Mä olen säätänyt sen suunilleen vauvan takaraivon ja niskan puoliväliin, melkeinpä takaraivon korkeudelle, jotta pää ei pääse heilumaan. Entä kuinka alhaalle vauvan pää jää? Se suukko otsalle -korkeus jäi mulle vähän epäselväksi, että kuuluuko vauva tosiaan asettua niin ylös, että mun leuka melkein kolisee sen otsaan...

Kauheen epävarma olo, ettei vaan vauvalle tuu mitään haittoja jos mä pidänkin sitä siellä ihan epäergonomisesti...
 
Mä luotan siihe et kun vauva simahtaa kyytiin niin asento on ok :) Meillä 12 vkonen mut saman painoinen kulkee vielä vauvatuen kanssa. Asento näyttåä ja tuntuu käsikopelolla ihan mukavalta. Ohjeissa tais raja olla 6 kg? Se tietty vauvan mallista kii. Selän pidennysosan otin just käyttöön, reuna yltää sen kanssa tulee takaraivolle eli hiukan liian ylös vielä. Mutta ilman sitä reuna yltää olkapäille ja pää jää huojumaan kovin huteran näköisesti. Käytän kyllä yleensä pään tukea kun nukkuu kyydissä kuitenkin.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Mua harmittaa kun on tullu käytettyä tuota Manducaa liian vähän. Pitää skarpata kun ilmakin on otollisempi. Nyt siihen on ängetty vaan huutavaa lasta, ja tuntuu että ikinä ei saa kunnon asentoa. Ilman vauvatukea toinen polvi jää liian sisälle, ja tuen kanssa ei meinaa yksin onnistua reissun päällä.

Tarkoitus olis nyt rauhassa opetella lonkka-asento, toivon että siitä olisi apua kotona vaikka siivotessa. Tyttö ei viihdy hereillä ollenkaan rinnalla, kun ei näe mitään.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Me ostettiin Manduca käytettynä ni ei ol ohjeita. Mut meidän poika 6,7 kg on vielä ollut vauvapussissa. Jossain Manduca-ohjeissa oli että puoli vuotiaana voi laittaa raajat roikkumaan ulos. Mut onks tossa välissä siis vaihe jossa vauvan raajat on sisällä mut ilman vastasyntyneen pussia? Kertokaa joku fiksumpi!

Meillä on kyl ihan ok vielä kulkenut pussissa. Kunhan löysää vaan tarpeeksi kaikkia remmejä ennen kun hujauttaa vaavin sisään. Tosin kädet on alkaneet aina toisinaan roikkua Manducan ulkopuolella.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Multa on menny tuo jalat sisässä ohje ihan ohi..

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en jotenkaan luota siihen niskatukeen, kun se tuntuu niin heppoiselta, vaan mieluummin olen avannut sen pidennysvetskarin niin saa pään varmemmin tuettua. En sit tiiä onko huono jos on liian ylhäällä se reuna. Mutta olen kanssa yrittänyt luottaa siihen, et kaikki on suht ok, jos vauva nukahtaa kyytiin. :grin
Kiire sieltä aina on pois nyt heti välittömästi kun herätään, poika viihtyy siis vielä kyydissä ainoastaan nukkuvana.
 
Ainakin kantoliinassa ohjeistetaan laittamaan jalat ulos jo 6-8-viikkoisena, lonkkien pitäisi silloin olla valmiit siihen. Meidän reppu on Tula, joten en tiedä Manduca-ohjeista, mutta otin repun käyttöön ilman vauvatukea kun ipana oli päälle 2 kk, n. 6,5 kg ja kannatteli päätään pitkät ajat lepuuttamatta.

Viime päivinä vauva on tajunnut, että sieltä voi kurkkia ulos, joten viihtyy nyt repussa hereilläkin. Ennen kelpasi vain päiväunipaikaksi.
 
Oivoi, pitää kyllä itsellekin hommata jostain tuo manduca tai jokin toinen kantoreppu! Kotona ei yksinkertaisesti meinaa saada mitään tehtyä kun pikkuinen vaatii syliä ja liikettä että näkee maailmaa, kun eihän sitä sieltä lattialta paljoa näe. Ja olisihan tuo kätevä ihan lenkilläkin :wink Käytettynä pitänee bongata jostain
 
Kannatan tulaa. Sama reppu menee niin 1.5vlle kuin vauvallekin.
 
Mä lakkasin käyttämästä manducan vauvatukea nyt kun tyttö on 6kg ja edelleen viihtyy oikein hyvin repussa. Toi tyttö on niin pitkäraajanen että on jo pidemmän aikaa ollu vaikeeta yrittää tunkea jalkoja repun sisälle, joten oon antanu niiden roikkua ulkona.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon alkanut taas käyttää tota kantoliinaa, ilmatki vähän suotuisammat aiihew. Tänään oltiin tunnin lenkillä sen kanssa ja likka katto silmät suurena maisemia, katsoi kyllä oikealle koko ajan eikä suostunut kääntämään päätä ollenkaan, mikä lie niskavikanen tosta tulee:oops: sillä yhdellä samalla sidonnalla mä meen mut nykyää sen osaa kyllä aika nopeasti sutaista tohon onneksi. Kantoreppua mekin on kyl ajateltu, en kyl sit tiedä miten sitä tulee talvella käytettyä...

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
poikeliini matkasi tänään ekaa kertaa liinassa selkäpuolella :)

kotihommien teko helpottuu taas kovasti!
 
Enpäs tiennyt että onnistuu jo noin nuoren kanssa selkäkanto. Taitaa kyllä vaatia vähän treeniä että noin yleensäkin onnistuu :) Kudotulla liinalla vissiin? Triikooliinan möin itse jo pois mutta tänään just mietin et ostaisko kudotun jossain vaiheessa.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top