Kädet vapaaksi

Muruska

Kommentoinnin ninja
Toukokuunmammat 2014
Ajattelin, että vinkit ovat tarpeen. Meillä on välillä päiviä kun tyttö haluaa olla vaan rinnalla. Kun lasken hetkeksi muualle nukkumaan niin tyttö herää. Oon saanu kantoliinan lainaan, mutta vaikka oon selannu sidontatapoja ym. niin oon tosi arka kokeilemaan. Teenköhän mie tän oikein?-ajatuksella.

Vinkkejä liinoista, repuista ja muista arkea helpottavista asioista. Pitäähän sitä keretä itsekin syömään :)

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Onko se joustava trikoinen kantoliina? Kannustan kovasti kokeilemaan. On se mustakin ollut välillä arveluttavaa kun kukaan ei ole tarkistamassa, etten ole laittanut vauvaa huonosti. Parin viikon treenin jälkeen alkaa olla varma olo.

Voin jakaa täällä jotain huomioita myöhemmin, nyt eka nukun vähän kun pentu vihdoin simahti (kiitos kantoliinan, ks. marinaketju!)
 
Ekat pari kertaa tyttö nukku kiltisti kantoliinassa ku käytiin kävelyllä mut nyt ku oon yrittäny laittaa sitä liinaan niin ei jotenki onnistu, en saa sitä oikeeseen kohtaan (ihan ku se ois kasvanut kauheasti eikä mee niinku aiemmin) ja sit ku jotenki saanut sen sumplittua sinne niin tyttö alkaa rääkyy eikä viihdy ja mulla menee hermo ja kannan sit mieluummin sylissä. Mut joo, pitää kokeilla uudestaan vaikka vknlppna miehen avulla ja yrittää laittaa tyttö liinaan ennen ku se on jo hermopiukeena :D

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä pitkä puuvillainen hugabubin liina. Mitkä sidonnat teillä on käytössä?
 
Mä yritin alkuun opetella useampaa sidontatapaa, mutta lopulta oon jumahtanut käyttämään vain yhtä, joka kulkee ainakin nimellä "kietaisuristi II". Tuntuu että sitä on mahdoton mokata. Noihin linkin ohjeisiin erona on se, että pikkuvauvan jalkoja ei tarvitse roikottaa ulkona vaan ne mahtuvat liinan sisään.

Meillä tyttö usein vähän kitisee liinaan laitettaessa, mutta rauhoittuu samantien kun lähden kävelemään. Ei se tietenkään mikään taikakeino ole, joten jos vauva on todella päättänyt vaatia vielä yhden syötön, ei se liinassa hiljene.

Huonoja puolia vaunuun verrattuna: On välillä hikistä puuhaa. Kun meidän vauva herää unilta kunnolla, se haluaa heti ulos liinasta, ja se tuottaa joskus hankalan tilanteen jos on vielä pitkä kotimatka käveltävänä eikä muita kuljetusvaihtoehtoja tarjolla. Ihossa kiinni rääkyvän lapsen itku on hermojaraastavampaa kuin vaunuissa rääkyvän. Lisäksi sotken liinan koko ajan ruualla ja se on rumanvärinen (saatiin käytettynä...)

Miinuksista huolimatta tulen käyttäneeksi liinaa enemmän kuin vaunuja. Plussia: aina mahtuu sisään kaikkiin kauppoihin ja pääsee kulkemaan rappusissa, ei tuki käytäviä, vauva nukahtaa nopeammin ja heräilee vähemmän, saa vapaat kädet. Ja tosiaan levotonta vauvaa ei joskus saa unille millään muulla konstilla, ei ainakaan yhtä nopeasti.

Vauvan voi asettaa tuohon kietaisuristisidontaan myös vaakatasoon. Kun koko pakettia vähän löysää, se asettuu sopivaan tasoon imettämistä varten. Oon pari kertaa imettänyt liinassa, mutta jotenkin se asento tuntuu pidemmän päälle hankalalta sekä itselle että vauvalle, joten en ehkä jatkossa yritä muuten kuin pakon edessä.

Odotan kyllä sitä että lapsi kasvaa sen 7 kilon rajan yli ja pääsee rintareppuun. Luulen että isomman lapsen kanssa reppu on mukavampi ja hiostaa vähemmän. Eikä tarttisi enää kestää tuota rumaa väriä...
 
Meillä on Emman kantoreppu johon saa laittaa jo 3,5kg alkaen. Kerran kokeilin ja seuraavan kerra sit kun vauva on isompi. Ei jotenkin vielä istunut... Esikolla käytettiin koiralenkeillä- tykättiin!!
 
Mie oon kokeillu juurikin tota kietasuristiä. Joku siinä nyt vaan on, etten luota et Tonttu ois oikeessa asennossa. Mut hirveen nopeesti oon luovuttanutkin. Odotan et mies kerkeis kattoa sen mun kanssa ni selvitetään tai sit mennään yhteen lastentarvikekirppariliikkeeseen, jota pitää sellaset ekomammat. Ne lupas opastaa kaikennäkösissä asioissa ku kerran kävin siellä kestovaippajuttuja kuuntelemassa.

Tonttu on korkeintaan vartin tänään ollu rauhassa kerrallaan. Tuppaa kaikki hommat jäämään puolitiehen. Pitäis varmaan hommata sellanen leikkimatto kaarella, jos se pikkuhiljaa jaksais viihdyttää itseään sellasella. Meil ei juurikaan vaunulelua kummempaa vielä ole. Täytyy myös koittaa koko ajan muistutella ittelle, ettei mun tarvii koko ajan jotain saada aikaseksi.

Tänään on tällänen päivä kun taas eilen olin huolissani ku Tonttu ns. nukku liikaa (en saanu kahen tunnin jälkeen herätettyä syömään ku toinen oli ihan unessa. Se nukku 3,5 tunnin päikkärit).
 
Meillä nukkumista on helpottanut myös kapalointi. Poika nukkuu sylissä tosi hyvin ja pitkään, mutta kun sängyle siirrän niin herää hetken päästä, muttakun kapaloin tai oikeastaan käärin tiukasti vilttiin niin nukkuu tyytyväisenä useamman tunnin.
 
Meillä ei oo ihan samanlainen tilanne, poika viihtyy paljon yksinään jossain jumppaamassa mutta meillä on Manduca ja se tuntuu ihan kätevältä näin pienenkin kanssa. Aluksi poika vähän protestoi sitä ja työnsi käsillä itteään mahdollisimman kauas äidistä mutta nyt koitin koiralenkkiä sen kanssa niin aluks kuulu taas ähinää ja oli hiukan levotonta mutta alle 5min meni ja nukahti siihen. Meidän poitsu yrittää jostain syystä hengailla siin repussa naama mun rintaa vasten, mikä on tietty hieman hankalaa. Viime kerralla just nukahtaessaan tajus et kannattaa ehkä kääntää kasvoja sivulle...
 
Täytyykin kokeilla jo tuota Manducaa :) kietaisuristi II on täällä ollut käytössä myös, ainut jonka trikooliinalla osaan. Muuten toimiva, mut kerran kokeilin imetystä siinä ja oli aika toheltamista. Voi kun oppia imettämään liinassa tai manducassa, helpottais arkea varmasti!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Nimenomaan toi imetys liinassa kiinnostaa tosi paljon! Onko onnistumisia siinä kellään?

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla kyllä imetys onnistuu, mutta lapsi sitten nukahtaa sinne ja imetysasento on hankala kun pitäisi jatkaa liikkumista. Vauvan pää tuntuu jäävän vinoon ja retkolleen. En osaa säätää liinaa lennossa niin, että saisin ipanan syötön jälkeen taas pystympään.
 
Mullekin tuli liina tänään. Täytyy kokeilla illalla kun mieskin on paikalla et saadaanko tyttö kyytiin :)

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on käytössä tri-cotti kantoliina. Se on siis sellainen että siinä on kaksi erillistä kangasrengasta jotka puetaan päälle ristikkäin ja sitten vauva vain sujautetaan sinne sisään... Eli on vähän samallainen kuin kietaisuristi. Olen opetellut nyt kaksi tapaa kantaa vauvaa siinä(kehtoasento ja pystyssä) ja olen kuullut että tässä kyseisessä liinassa on kuusi tapaa kantaa lasta. Koska ostin liinan käytettynä minulla ei ole ohjeita. Olisiko kellään tietoa mistä löytäisin ohjeita? Kantoliinakanavalta ei löytynyt...

Olen kokeillut imettää liinassa ja ainakaan vielä se ei ole onnistunut :-) Tosin aion kyllä kokeilla uudestaan koska kun kokeillin oli hirveä helle ja sekä minä että vauva oltiin vähän hikisiä ja kärsimättömiä... :-D
 
Mulla on kirpparilta ostettu jotain 137m pitkä joustamatonta kangasta oleva kantoliina. Joka kerta kun into piukeena sitä jollekkin esittelen, onnistun vaan sotkeentumaan siihen, enkä meinaa saada sitä viikattua kasaan. Tuntuu todella uhkarohkeelta alkaa vääntää siihen jotain solmuja ja vauva. Viime kerralla huomasin että keskelle kangasta on ommeltu pieni nappi(olen siis todella noviisi asian kanssa :grin)Täytyy odotella että joku tulee kylään mun kaa yrittää..
 
Ai, kaverilla oli tuo mun linkkaama versio ja se kehui sitä tosi paljon. On varmaan yhtä kätevä toi toinenkin malli siitä!
 
Vitsi kun olisikin joku liina mut uskon että en osaisi sitoa sillä kuin lenkin kaulaani ja vauva putoaisi kyydistä heti ekassa mutkassa...
 
Joo toi mun liina on tosi kätevä ja helppo käyttää :-) mulla olikin kriteerinä että pitää olla mahdollisimman helppo käyttää kun meidän (mun ja vauvan) hermot ei kestä pitkää ähertämistä... :-) toi toimii hyvin ja kun ostaa oikean koon niin tuntuu vielä tosi tukevalta eikä yhtään siltä että vauva putois kyydistä...
 
Takaisin
Top