Jutustelua

Marsi, tässä kevyesti referoituna infoa tästä lapusta:

Tutkimuksessa selvitetään raskauden kulun kannalta tärkeiden tekijöiden, kuten kortisoliaineenvaihdunnan ja äidin hyvinvoinnin sekä näihin liittyvien solutason muutosten merkitystä normaaleissa raskauksissa ja tavallisissa raskaushäiriöissä (esim. raskausmyrkytyksessä ja sikiön kasvunhidastumassa) Tutkimuksen avulla on tarkoitus saada tärkeää ja ainutlaatuista tietoa siitä, miten nämä tekijät vaikuttavat lapsen kehitykseen ja terveyteen.

Mukaan kutsutaan odottavia täysi-ikäisiä äitejä, joilta ei oteta varhaisraskaudessa istukka- tai lapsivesinäytettä vertailuryhmäksi sellaisille odottaille, joille on seulojen tai muiden lääketieteellisten syiden perusteella tarjottu jatkotutkimuksina istukka- tai lapsivesinäytettä.

Tähän kuuluu siis veri-, virtsa-, ja sylkinäytteitä, taustatieto- ja raskausajan hyvinvointikyselyitä, syntyneen istukan tutkittavaksi antamista ja syntyneen lapsen sylkinäytettä ja syntymän jälkeen lapsen terveyden ja kehityksen seurantavaihetta. Kaikkiin vaiheisiin ei tarvitse osallistua. :)
 
Heippa! Mullekin tuli tuo ITU-kutsu. En ole vielä päättänyt osallistunko. Ajattelin ensin jutella neuvolan tädin kanssa. :)
 
Kiitti Vesta. :) Olispa jännää osallistua. Tuleekohan tuo koko maan laajuisesti vai onkohan joku tietty alue, kuten vaikka pääkaupunkiseutu..
 
Ei taida olla maanlaajuinen toi turkimus. Meillä päin Itä-Suomen yliopisto tekee tutkimusta odottavan äidin elinympäristön vaikutuksista lapseen (kehitykseen, allergioiden esiintyvyyteen yms.)
 
Vesta, täällä ollaan, mutta on vähän jäänyt kirjoittelu vähemmäksi. Nyt täytyy korjailla tilanne :)
Ollaan nyt kaksi kertaa käyty nlassa ja siellä pikkuisella ollut kaikki hyvin :Heartred
8.4. On vasta np-ultra.. vielä pitäisi jaksaa pari viikkoa odottaa...
 
Niin joo ja yllätyin totaalisesti kun mieheni alkoi eilen aamulla puhumaan, että oli torista löytänyt turvakaukalon vauvalle ja että hän voisi sen käydä ostamassa ja nyt meillä on se kaukalo. Tuli ihana olo kun kysyin että kattelitko sä turvakaukaloita netistä :) mieheni isämoodi alkaa ilmiselvästi kääntyä päälle :Heartred
 
Kirjoittelenpa vaikka tänne, kun en nyt tiedä mihin ketjuun "avautuisin"... Tänään on 13 + 3 ja mulla on ollut viimeisen vähän yli 1 kk aikana jo 2 virtsatieinfektio peräkkäin.
1. oli oireeton ja se huomattiin neuvolassa näytteestä --> antibiootti. Noin vko kuurin loppumisen jälkeen tuli illalla ennen nukkumaan menoa hyvin nopea ohi menevä tunne, että noinkohan on muuten uusi tulehdus. Soitin seuraavana päivänä neuvolaan ja sain lähetteen. 2. infektio oli päällä --> antibiootti. Kysyin, että pitäisikö asiasta huolestua/aiheuttaako jotakin toimenpiteitä ym. Terveydenhoitaja kertoi, että koska vasta toinen kyseessä niin ei tässä mitään hätää.

No nyt pari päivää on taas ollut selkeät oireet, että taas on tulehdus päällä.. Huomenna pitänee soitella taas neuvolaan, että saa antibiootin? Mutta pohdin tuossa itse, että mitenköhän tässä toimitaan mikäli näistä tulehduksista tulee kierre.
Historiaa itsellä tämän vaivan kanssa kyllä on jonkin verran. Lapsena oli estolääkitys 3 vuotta. Sen jälkeen seuraavan kerran on ollut oman muistin mukaan 4-5 v. sitten, jolloin 3 tulehduksen putki.

Onko kellään tietoa tai kokemuksia liittyen kys. aiheeseen? ja lähinnä tällä hetkellä mietin yhdistelmää "raskaus ja virtsatieinfektio". Huomenna siis aion kyllä kysellä asiasta neuvolasta.

ärsyttäää... :sad001
 
Ihan vaan mututuntumalla vastailen, mutta luulen että tulee taas estolääkitys kyseeseen...
 
Sen oon kuullu, että vaikka ei aijemmin olisi virtsatietulehduksia ollu, niin raskaana niitä sitten saattaa tulla ja oireettomiakin. Ite oon nuorena tulehduksii sairastellu ja nyt pari viime vuotta. Nyt miulla on tarvittaessa otettava estolääkitys, joka on ollu jo pitkään sellanen mikä sopii raskaana ja imettäessä, Selexid.

neitistressaaja: tehtiinhän siun pissasta bakteeriviljely, eli selvitettiin onko määrätty lääke ollu pureva siihen bakteeriin joka pissasta löyty. Tsemppiä asian kanssa, tiiän kokemuksesta että noi pissavaivat on kurjia. Miulle useat tulehdukset aiheutti ns. pysyvämpää vaivaa, eli virtsaputken kramppailua (superinhottavaa), lisääntynyttä virtsaamistarvetta jne..
 
Hei nyt tarvitsen toverit hyvät vertaistukea... sanokaahan mielipiteenne..
Ukko oli eilen ryyppäämässä miesporukalla ja hain sen yöllä sitten kotiin. No, sehän oli kännissä kuin käki ja avautui sitten mulle kuinka oli pitkään jutellut jonkun naisen kanssa baarissa. Moneen kertaan toisteli kuinka oli tälle naiselle sanonut että on onnellisesti naimisissa eikä halua mitään, vain juttelee.. kertoi että oli tämän naisen kanssa jutellut siitä miten tää vois löytää sen oikean ja sille kuulemma antanu vinkkejä... wtf???!! Ja et se oli mukava nainen ja sen kans oli kiva puhua...
yöllä sitte viä moneen kertaan sano et on meidän suhteeseen tyytyväinen ja kuinka mua niin rakastaa.
Silti mulle tuli jotenki ihmeolo, et jos se lähtee poikaporukalla baariin niin miks se kuluttaa illan jonku muijan kans juttelemalla ja mua silti ärsytti et se oli sen kans ollu...
Toisaalta pitäs olla tyytyväinen et se nuon rehellisesti kerto mutta ärsyttää silti!!
Oon mustasukkaanen muutenki nii ny viä enemmän ku tuntee ittensä turvonneeksi makkaraksi tämän raskauden vuoksi ja sitte yks viä höpöttelee joittenki naisten kans baaris...
Anteeksi avautuminen mutta helpotti! Puh!
 
Mun mielestä sazu ei oo mitää syytä huoleen :) Tuskinpa mies olisi edes kertonut sulle siitä jos siinä olis jotain enemmän ollut. Kyllä sitä itsekin useasti baarissa miesten kanssa tuli juteltua (silloin kun siellä tuli vielä ennen esikoista käytyä...), ja ei siinä mistään muusta ollut ikinä kyse kun juttelusta. Miesten kanssa puhuu eri asioista kun naisten kanssa... Ja jos miehesi oli vielä naiselle kertonut kuinka onnellinen on sun kanssa ni musta aika söpöä :) Itsellä on sellanen käsitys että miehet ei keskenään tuollaisista asioista puhu, ehkä siksi tykkäsi naisen kanssa jutella..?
 
Kiitos Jemppu kommentista. Tuo on varmasti totta, en tiedä miksi asia jäi mua niin vaivaamaan ja mietityttämään.
 
Mitä jos tämä nainen olisikin ollut mies ja samoista asioista olisivat puhuneet? Viattoman oloista vaikuttaisi olevan.
 
Leina, viatonta tuo varmasti olikin, mutta mikälie sai mut jotenki yöllä asiaa mietiskelemään...
 
Ihan ymmärrettävää parisuhteessa ja etenkin raskaana sitä tulee mietittyä mitä kummallisempia asioita :)
 
maatalonemäntä: en itseasiassa ole nyt ihan varma siitä bakteeriviljey asiasta..

tällä kertaa kuitenkin kävi to antamassa labrassa näytteen, päivysytyksestä soitin tulokset: sain kuurin. Uutta tässä oli kuitenkin se, että päivystyksen lääkäri oli laittanut kuuriin ohjeen, "5 vrk, sitten kontrollinäyte". Aiempaa kahta ei ole kontrolloitu mitenkään ja sittenhä ne on uusinu/mahdollisesti ollu sama tulehdus. No anyway, nyt on kuuri taas päällä ja ensi viikolla sitte kontrolliin:)

Sazu: ymmärrän hyvinkin tuon "reaktion" tai sen että asia on varmasti mietityttänyt vaikka sen ymmärtäisikin järjellä ajateltuna olevan viatonta juttelua. Omalla kohdalla elän aika paljonkin tunne edellä ja milloin mikäkin mietityttää tai kuohuttaa ensireaktiona (tosin vain oman pään sisällä), kunnes järki ehtii hätiin ja avartaa vähän katsetta.:)
 
Neitistressaaja, mulla on ihan sama et kerkee jo miettiä kaikkea ennen kun järki tulee vasta perästä .. :O
 
Olen täällä ihan haltioissani! Sain kaverilta lainaan kotidopplerin ja aikani etsiskeltyäni sain sykkeen kuulumaan :) monta kiloa huolta putosi harteilta, on ollut niin kippee olo mahan seutuvilla että pelkäsin vaikka ja mitä sekä tietenki sitä kaikkein pahinta :/ nyt kuitenkin on helpottunut olo ja voi hyvillä mielin lähteä nukkumaan ♡ torstaina voidaan sit iskän kans kuunnella sydänääniä kuhan töistä kotiudun :)
 
Nyt on kehno olo.:sad001 eilen herätessä tuntui painetta keuhkojen alueella. Niinkuin flunssan oireet mutta kurkkua alempana. Illalla kolotti jäseniä ja niveliä, lämpö ei kuitenkaan tainnut nousta heikosta olosta huolimatta.
Tänään kipu on siirtynyt vähän ylemmäs eli kurkku lähinnä hyvin karhea. Kävellä pitää kuitenkin hyvin rauhallisesti, ettei tunnu sille, että keuhkot yrittää tulla ulos.. (hegästyminen tulee jo normaalista kävely vauhdista)

Onneksi olen vielä tänään ja huomenna vp:llä. Pitää koittaa levätä ja syödäkin jotain.:/ oloa seuraillen..
 
Takaisin
Top