Jutteluketju

@Meliora kiertoasioihin: sit vielä kun voi eri kerroilla palautua kierrot eri aikaan 😂 esikoisesta mulla alkoi 4 kk jälkeen, joten tästä tokasta kanssa oottelin niitä siitä lähtien 😅 mut mulla varmaan on silloin esikoisesta minipillerien käyttö voinut sotkea vuodot käyntiin. Tai sit on muuten keho ollut valmiimpi silloin. Tällä kertaa en halunnut hormoniehkäisyä ollenkaan, kun ymmärsin niiden vaikuttavan mulla mielialaan ja vointiin muutenkin aika paljon. Tänään on kyllä ollut niin voimakkaita alavatsa- ja alaselkäkipuja, ja muutenkin ovikseen sopivia oireita, että henkisesti valmistaudun kyllä menkkoihin parin viikon päästä.

Mä kävin tänään katsastamassa auton, ja varmaan ekaa kertaa ikinä ilman edes pienimpiä "rekisterikilven valo ei toimi" huomautuksia läpi 🤣🥳🥳 helpottavaa, ettei tarvi tällä kertaa mennä vikalista kourassa suorinta tietä korjaamolle laittamaan satasia remonttiin.

Kun saan vaaperon nukkumaan, täytyy käydä kasvimaalla tarjoilemassa vettä täälläkin. 👩🏼‍🌾

@Meliora ja @litranmitta , onko teidän muuten täytynyt toimia keinosiementäjänä, eli pölyttää esim tomaatteja itse? Meillä oli niin vähän pölyttäjiä pitkän aikaa, että täytyi käyttää pensseliä. Nyt on jo onneksi surinaakin, vaikka ehkä vähänlaisesti siellä kasvien luona.

Mahtavaa, että täällä on kiertokeskustelua, aioin jo aloittaa kyselyn aiheesta, mutta pohdinkin tänne. Esikoisesta tulin raskaaksi, kun oli 9-10 kk ikäinen. Ilman menkkoja välissä. Sen kkm jälkeen tuli menkkoja jollain syklillä ja raskauduin kuopuksesta, kun imetys loppui täysin (1v 4kk loppui ja sen jälkeen alkaneesta kierrosta raskauduin).

Nyt synnytyksestä on 1v 3kk. Ja ei ole menkkoja näkynyt ei. Ei myöskään hormonaalista ehkäisyä, joten sekään di pidä niitä poissa. Imetys ei ole vielä ihan loppunut, pari kertaa päivässä vielä. Hyvä että @Vargynja sanoit että sinulla kesti 1,5v. Ei siis ole vielä mahdoton tilanne! 😊

Minä kuulun niihin, joilla kierto palautui kaikilla kolmella kerralla 3-5 viikon sisällä jälkivuodon loppumisesta täysimetyksestä huolimatta. Todella yksilöllistä siis, mutta olen kyllä kateellinen niille, joilla menkat pysyvät poissa pitempään. 🫣😐

Minä kuulun niihin, joilla kierto palautui kaikilla kolmella kerralla 3-5 viikon sisällä jälkivuodon loppumisesta täysimetyksestä huolimatta. Todella yksilöllistä siis, mutta olen kyllä kateellinen niille, joilla menkat pysyvät poissa pitempään. 🫣😐
Miulla alkoi käytännössä jälkivuodon perään ensimmäiset kuukautiset ja luen myös vähän kateellisena noita menkat pysyi poissa -juttuja. 😅

@Meliora ja @litranmitta , onko teidän muuten täytynyt toimia keinosiementäjänä, eli pölyttää esim tomaatteja itse? Meillä oli niin vähän pölyttäjiä pitkän aikaa, että täytyi käyttää pensseliä. Nyt on jo onneksi surinaakin, vaikka ehkä vähänlaisesti siellä kasvien luona.
Meillä on vaikuttanut olevan ihan mukavasti pörriäisiä täällä, en oo noita kyllä itse mitenkään pölytellyt 😄

Meillä on aika runsas kimalaiskanta, ni en oo käynyt sutimassa kukkasissa 😂 ainakin kesäkurpitsoissa on vihannesta tulossa ihan itsellään 😊 tomaatit yhä vähän kiikunkaakun mitä niistä tulee, oon vähän luovuttanut niiden suhteen 🙈

Meillä on aika runsas kimalaiskanta, ni en oo käynyt sutimassa kukkasissa 😂 ainakin kesäkurpitsoissa on vihannesta tulossa ihan itsellään 😊 tomaatit yhä vähän kiikunkaakun mitä niistä tulee, oon vähän luovuttanut niiden suhteen 🙈
Meillä oli ennen näitä helteitä ihan hiljaista, ei mitään surinoita. Kävin keinosiementämässä useamman viikon niitä kukkia ja kyllä niistä nyt on tomaatteja alkamassa tulla. En ole tosiaan enää varmistellut pölytystä itse, kun surisijoita on jo ihan hyvin, vaikka ei siellä kasvihuoneessa sisällä kyllä niitä mahdottomasti ole. Paprika teki ensimmäiset kukat jo esikasvatuksessa sisällä, joten niistäkin osa on ihmisen pölyttämiä. 😄

Muokattu viimeksi:
Alkaa olla aika syksyinen fiilis, kun on jo niin kylmää. Minä pidän alkusyksystä, mutta kyllä siihen liittyy sellaista alakuloa, kun tietää, että kylmä, pitkä ja pimeä talvi on taas edessä ja matkaa seuraavaan kesään ihan liian paljon!

Mä taas rakastan pimeää aikaa. En tykkää jos totta puhutaan kesästä ja valoisuudesta tai helteistä yhtään. 🤣 Oon ihan innoissani kun alkaa pimenemään ja odotan jo milloin lunta sataa. 😆

Mä taas rakastan pimeää aikaa. En tykkää jos totta puhutaan kesästä ja valoisuudesta tai helteistä yhtään. 🤣 Oon ihan innoissani kun alkaa pimenemään ja odotan jo milloin lunta sataa. 😆
🤢 Miun painajainen. 😅 Jos ei suku ja muutenkin elämä olisi Suomessa niin varmaan olisin jo ajat sitten lähtenyt jonnekin lähemmäs päiväntasaajaa. 🙈 Olen ihan tosissani suunnitellut lähteväni useampaan kertaan, mutta aina on tullut joku este suunnitelmien tielle. 😅 Nuorempana miulla oli sellainen työkin mitä olisin voinut tehdä missä päin maailmaa tahansa.

Avaudunpa tänne kun menin vartavasten kauppaan ostaakseni keksejä/herkkuja. Matkaan tarttui kaikkea muutakin hyödyllistä mutta pieneen reppuun pakkailun yhteydessä keksit taisi unohtua kassalle - kiitos universumi kun yrität estää mun sokeriövereitä 😂
Mä oon yrittänyt löytää kekseistä edes yhden, joka maistuisi mun suussa herkulliselta, huonoin tuloksin.
Säännöllisen epäsäännöllisesti keksivälissä pysähtelen, otan jonkun hyvälle vaikuttavan paketin käteeni ja pystyn suussani maistamaan mille tuoteselostuksen mukaan sen kuuluisi maistua. Paketti palautuu hyllyyn.
Taapero osaakin jo sanoa: "kaunis, ei hyvä!"😂

Alkaa olla aika syksyinen fiilis, kun on jo niin kylmää. Minä pidän alkusyksystä, mutta kyllä siihen liittyy sellaista alakuloa, kun tietää, että kylmä, pitkä ja pimeä talvi on taas edessä ja matkaa seuraavaan kesään ihan liian paljon!
Mä maistelin eilen ns talviomppuja, maistuivat jo lähes syötäville joka on minulle selvä syksyn merkki.
Ensi kesässä myös minulla on jo ajatukset, tarkoituksena muuttaa silloin seuraavaan kotiin.

Sais jäädä lumet samoihin määriin kuin viime talvena. Vaan sitä vaihtelua :kovaa pakkasta -ei yhtään pakkasta en yhtään kaipaa, se kun tuottaa suuria ongelmia meillä maalla patouttamalla jäätymisen myötä viereisen joen vedenpinnan ja nostamalla siten vettä tielle ja rannan kasvimaalle.

Mä oon yrittänyt löytää kekseistä edes yhden, joka maistuisi mun suussa herkulliselta, huonoin tuloksin.
Säännöllisen epäsäännöllisesti keksivälissä pysähtelen, otan jonkun hyvälle vaikuttavan paketin käteeni ja pystyn suussani maistamaan mille tuoteselostuksen mukaan sen kuuluisi maistua. Paketti palautuu hyllyyn.
Taapero osaakin jo sanoa: "kaunis, ei hyvä!"😂
Mie teen itse wilhelmiinoja silloin kun iskee keksinhimo. En kanssa ole mikään teollisten keksien suuri ystävä. Poikkeuksena yhdet kaurakeksit mistä teen juustokakkupohjankin. 🤤

Minä taas pidän talvesta, kunhan on lunta. Viime talvi ei ollut yhtään mieleeni. Se muistutti enemmän neljän kuukauden marraskuuta. Ja marraskuu on inhokkikuukauteni. On vaan harmaata, kuollutta, märkää ja pimeää. Pimeys ei haittaa yhtään niin paljoa, jos on lunta. Mun puolesta talvi voisi siis alkaa marraskuun alusta. 😁 Syys-lokakuu on vielä ihan mukiin meneviä, kun on nätti ruska.

Takaisin