Jutteluketju

Pitää tänne raportoida, että meni kyllä oikein mainiosti juhannuksen junareissu vauvan kanssa, ei mitään ongelmaa 😄👍 Oikeastaan mukavampaa ku autolla matkustaminen, hyvin voisi mennä joku kerta uudestaan!

Täällä taisi olla kans talviturkin heitosta. Itsellä tuli juhannuksena heitettyä, vesi oli aika kylmää ja ilmakin koleahko, mutta saunan kanssa sentään aina onnistuu 😁

Minä oon kans miettinyt että pitäiskö lähteä vauvan kans seuraavalle reissulle junalla 🤔 Kun vaihtelevasti viihtyy autossa kaukalossa, niin junassa ainakin saisi ottaa syliin ja voisi katsella ympäristöä ihan eri tavalla. Meillä ois parin tunnin matka toiseen mummolaan niin sen matkan luulisi menevän jokseenkin helposti 😁

Pari tuntia varmaan menisi vaikka ihan ilman uniakin 😄 Meillä oli nelisen tuntia matkaa ja rattaissa sai kyllä vähän nukuttuakin. Otettiin paikat siitä pyörätuoli/rataspaikkojen läheltä, niin oli ihan kätevä. Välillä vähän käytiin leikkivaunussa jaloittelemassa, ois ollut aika pitkä aika sylissä vaan kököttää tällä meidän touhuvauvelilla. Saattoi kylläkin saada sieltä jonkun pöpön, nyt on aika jäätävä nuha nimittäin 🥲

Pari tuntia varmaan menisi vaikka ihan ilman uniakin 😄 Meillä oli nelisen tuntia matkaa ja rattaissa sai kyllä vähän nukuttuakin. Otettiin paikat siitä pyörätuoli/rataspaikkojen läheltä, niin oli ihan kätevä. Välillä vähän käytiin leikkivaunussa jaloittelemassa, ois ollut aika pitkä aika sylissä vaan kököttää tällä meidän touhuvauvelilla. Saattoi kylläkin saada sieltä jonkun pöpön, nyt on aika jäätävä nuha nimittäin 🥲
En tiedä mikä pöpökausi nyt on keskellä kesää, mutta meillä vuotanut tytöllä nokka varmaan kuukauden! Alkoi silloin siten, että oli joku lenssu kuumeineen kaikkineen, mutta tuo nokan vuotaminen jäänyt sitten päälle. Nyt vasta alkaa vähän vähentyä. Ja monella lapsella.täälläpäin tuollaista samaa. 😬

En tiedä mikä pöpökausi nyt on keskellä kesää, mutta meillä vuotanut tytöllä nokka varmaan kuukauden! Alkoi silloin siten, että oli joku lenssu kuumeineen kaikkineen, mutta tuo nokan vuotaminen jäänyt sitten päälle. Nyt vasta alkaa vähän vähentyä. Ja monella lapsella.täälläpäin tuollaista samaa. 😬
😬 Pitääpä toivoa, että vähän vähemmällä päästäisiin 😅

Meillä oli tätä samaa!😵 Tuntui että lapset ja minä oltiin ikuisuus räkäisiä. Joka aamu sai niistä monta nenäliinallista, jotta sai hengitettyä. On mennyt jo onneksi ohi, mutta kesti kyllä tosi pitkään. 🙄

Meillä oli tätä samaa!😵 Tuntui että lapset ja minä oltiin ikuisuus räkäisiä. Joka aamu sai niistä monta nenäliinallista, jotta sai hengitettyä. On mennyt jo onneksi ohi, mutta kesti kyllä tosi pitkään. 🙄
Voi ei, jos me nyt tosissaan kerättiin tämä itellemme 😂😂 mullakin on nuhaa nimittäin. Kuvittelin joksikin allergiaksi, mutta liekö sitten kuitenkin jokin tauti.....

Joo en tiedä mikä ihmeen ikuisuuspöpö. Onneksi itse pääsin vähän vähemmällä, mutta harmitti muksun puolesta ja ärsytti siivota kaksivuotiaan räkäjälkiä, kun pyyhki sitä tavaraa milloin mihinkin. 🙈

Meillä myös kuopus on ollut nyt vähän räkäinen. Voi kunpa olisi vain jotain pientä ja nopeasti ohimenevää eikä teillä ollutta ikuisuuspöpöä. 😵 Ensi viikolla olisi luvassa mökkireissukin ja on kyllä lapsille valtava pettymys jos se jää sairastumisen takia väliin.

Ei ollut ikuisuuspöpöä, joten täällä kirjoittelen hämärässä mökissä samalla, kun kuopus vehtaa sängyssä. Talviturkkikin on heitetty, vaikka vesi onkin liian kylmää makuuni. (Tänään 18 astetta, eilen varmaan vähemmän kun ilmanlämpötilakaan tuskin oli niin paljoa.) Mitäpä sitä ei lastensa vuoksi tekisi. 😂

Mulla on höpötysfiilis 😄

Vitsi miten vaikea on oppia sanomaan meidän tokaa taaperoksi tai edes vaaperoksi, kun niin tottunut sanomaan vauva 🥹🩷 Hän siis on kuukauden jo kävellytkin, eikä enää konttaa kuin pikkuautolla leikkiessä tai joskus valtavassa kiukkupuuskassansa, mut silti on vielä ihan mun vauvanen 😄 Esikoista kutsui sujuvasti vaaperoksi varmaan 8 kk alkaen ja taaperoksi heti synttäripäivästä. Nyt tokaa kai haluaisi pitää kauemmin pienenä 😂

No, tällä vaaperotaaperolla on kuitenkin 1-v pikku-uhmaa 😄 niin hellyyttävä kun tomerasti ilmaisee omaa heräilevää tahtoaan 😂 toki välillä myös raskasta, kun kadehtii mun syliä ja isoveljen kanssa vuorotellen molemmat harjoittelee sisaruuteen kuuluvia juttuja (lue: kinataan, kadehditaan, tuupitaan toista kumoon, sotketaan leikkejä ja kiljutaan. Onneksi saavat myös toisensa nauramaan makeimmin, ja toisinaan syntyy vähän jo leikkejäkin.)

Meillä ei nyt yritetä tulla raskaaksi, niin sallinette myös höpistä kiertojuttuja vähän tänne yleiseen ketjuun. En mä oikein tiiä kenelle tai missä muuallakaan purkaisin tätä pohdiskelua 😅 Vitsit kun välillä tekee hankalaksi oman kierron seuraamisen kun sen pituus voi olla mitä vaan. Oma menkkakierto siis viimein vuosi synnytyksestä käynnistyi, ja nyt koitan arvailla, milloin voisi olla seuraavat. Tänään on kp 21 ja alavatsa kipuilee, joten arvailen voisko olla ihan ovulaatiota tuloillansa. Sopisi niihin muutamiin e-pillerien jälkeisiin kiertoihin ennen esikoista ja minien jälkeiseen tokan vauvan yrityskiertoon, kun ennen esikoista oli muistaakseni 35-40 vrk ja tokasta olisi ollut 40 vrk jos ei olisi hypännyt yllättäen heti kyytiin 😅 Toisaalta ennen kierron käynnistymistä mulla oli tällaisia vastaavia nipistelyjä muutamaankin otteeseen ennen kuin olikin oikea ovisnipistely, mikä tarkoittaa vaan että yhtä hyvin voi olla suoliston kiukkuilua ja en osaa oireita erottaa toisistaan 🙈 Jos on ovis niin viikon päästä räjähtää leukaan jättikokoinen menkkafinni, mikä on sit mukavasti ruvella kun ne menkat alkaa ja meillä osuu yhdet juhlat siihen. Saahan sen meikkivoiteella piiloon, mutta ärsyttää jo ajatuskin 😅

Mekin napattiin jostain muuten kesäpöpö. Vauvalla, eikun siis vaaperotaaperolla, oli kuumetta vrk ja sit muutaman päivän päästä nousi ihottuma, niin mietin oisko vauvarokko. Toisaalta meillä muillakin on kurkut karheana ja pikkuhiukkasen nenä vuotaa, ja esikoisen atopiat räjähti, niin voi se olla joku muukin mieto flunssa.

Tulikohan siinä kaikki puhumisen tarve papatettua tekstiksi. Mitä muille kuuluu hellepäiviin? 😄

Mulla on höpötysfiilis 😄

Vitsi miten vaikea on oppia sanomaan meidän tokaa taaperoksi tai edes vaaperoksi, kun niin tottunut sanomaan vauva 🥹🩷 Hän siis on kuukauden jo kävellytkin, eikä enää konttaa kuin pikkuautolla leikkiessä tai joskus valtavassa kiukkupuuskassansa, mut silti on vielä ihan mun vauvanen 😄 Esikoista kutsui sujuvasti vaaperoksi varmaan 8 kk alkaen ja taaperoksi heti synttäripäivästä. Nyt tokaa kai haluaisi pitää kauemmin pienenä 😂

No, tällä vaaperotaaperolla on kuitenkin 1-v pikku-uhmaa 😄 niin hellyyttävä kun tomerasti ilmaisee omaa heräilevää tahtoaan 😂 toki välillä myös raskasta, kun kadehtii mun syliä ja isoveljen kanssa vuorotellen molemmat harjoittelee sisaruuteen kuuluvia juttuja (lue: kinataan, kadehditaan, tuupitaan toista kumoon, sotketaan leikkejä ja kiljutaan. Onneksi saavat myös toisensa nauramaan makeimmin, ja toisinaan syntyy vähän jo leikkejäkin.)

Meillä ei nyt yritetä tulla raskaaksi, niin sallinette myös höpistä kiertojuttuja vähän tänne yleiseen ketjuun. En mä oikein tiiä kenelle tai missä muuallakaan purkaisin tätä pohdiskelua 😅 Vitsit kun välillä tekee hankalaksi oman kierron seuraamisen kun sen pituus voi olla mitä vaan. Oma menkkakierto siis viimein vuosi synnytyksestä käynnistyi, ja nyt koitan arvailla, milloin voisi olla seuraavat. Tänään on kp 21 ja alavatsa kipuilee, joten arvailen voisko olla ihan ovulaatiota tuloillansa. Sopisi niihin muutamiin e-pillerien jälkeisiin kiertoihin ennen esikoista ja minien jälkeiseen tokan vauvan yrityskiertoon, kun ennen esikoista oli muistaakseni 35-40 vrk ja tokasta olisi ollut 40 vrk jos ei olisi hypännyt yllättäen heti kyytiin 😅 Toisaalta ennen kierron käynnistymistä mulla oli tällaisia vastaavia nipistelyjä muutamaankin otteeseen ennen kuin olikin oikea ovisnipistely, mikä tarkoittaa vaan että yhtä hyvin voi olla suoliston kiukkuilua ja en osaa oireita erottaa toisistaan 🙈 Jos on ovis niin viikon päästä räjähtää leukaan jättikokoinen menkkafinni, mikä on sit mukavasti ruvella kun ne menkat alkaa ja meillä osuu yhdet juhlat siihen. Saahan sen meikkivoiteella piiloon, mutta ärsyttää jo ajatuskin 😅

Mekin napattiin jostain muuten kesäpöpö. Vauvalla, eikun siis vaaperotaaperolla, oli kuumetta vrk ja sit muutaman päivän päästä nousi ihottuma, niin mietin oisko vauvarokko. Toisaalta meillä muillakin on kurkut karheana ja pikkuhiukkasen nenä vuotaa, ja esikoisen atopiat räjähti, niin voi se olla joku muukin mieto flunssa.

Tulikohan siinä kaikki puhumisen tarve papatettua tekstiksi. Mitä muille kuuluu hellepäiviin? 😄
Meillä on ollut ainakin niin, että esikoinen on ollut aina iso ja seuraavat paljon pienempiä. Viittaan tuohon vauva-vaapero-taapero/asiaan. 😄 Eli esikoinen tuntunut isommalta kuin seuraavat samassa iässä. Esikoinen kun on aina se isoin lapsi, jota on perheessä koskaan ollut. Tai ainakin niin olen itse asian ajatellut. 😁

Meillä mies ja isommat lapset lähtivät telttailemaan ja me jäätiin kuopuksen kanssa kahdestaan kotiin. Ollaan vähän ajateltu, että jos syyskuussa mentäis koko perhe telttailemaan, kun on viileämmät säät, eikä hyttysiä ja muita kutsumattomia vieraita. Kuopus ei ole vielä päässyt telttailemaan.

Kasvimaalle saa kantaa vettä ihan huolella näillä keleillä. Mutta onneksi lämpö näkyy jo kasveissa, kun kylmä alkukesä aiheutti toooosi hidasta kasvua. Jospa kasvit ehtisi kunnolla syöntikokoon asti ennen syksyä. Palsternakkaa on tulossa ekan kerran, viime kesänä ei onnistunut, ei itänyt ollenkaan. Sitä odotan erityisellä innolla.

Meilläkin kesäflunssa lopuillaan. Ärsyttävä kuiva yskä minulla vielä. Yölläkin välillä saa valvoa, kun vain yskittää. 😒

@litranmitta Täällä vaan yksi lapsi, kohta tulee 10 kk, mutta on kyllä jo jonkin aikaa tuntunut tosi isolta pojalta ja tuntunut melkeinpä hassulta sanoa vauvaksi 😂 Tukea vasten kovasti kävelee ja muutenkin tuntuu "taaperomaiselta". Oon miettinyt just tuota, että hänhän on aina "iso poika", ku on aina isoin mitä on koskaan ollut. Saa nähdä, miten nämä toisen kanssa joskus sitten menee 😄

Meillä tuo juhannuksena saatu flunssa ei onneksi ollut mikään ikuisuustauti, muutaman päivän oli pahin ja kyllä se puolessatoista viikossa taisi olla jo kokonaan ohi, onneksi 😁

Vielä noihin kiertoasioihin... Jännityksellä ootan itekkin, että mitä se kierto sitten joskus käynnistyttyään on. Ei vielä mun puolesta oo mikään kiire käynnistyä kyllä 😁 Enpä tiennyt yhtään, että olis normaalia olla kierron näinkin pitkään poissa imettäessä. Kuvittelin jotenkin, että sitten se palautuu viimeistään, ku ei enää täysimetä 🤔

@VäriSointu Täällä kans vettä kannetaan kasvimaalle, mutta kiva tosiaan että nyt viimein lähtenyt kunnolla kasvuun kaikki 😁 jännitän eniten tomaatteja, kasvihuoneessa on isot puskat ja paljon jo kukkiakin, mutta saadaanko niitä tomaatteja, ehtiikö kypsyä...? 🙊

@Meliora meillä tomaatit alkaneet kypsyä (ensimmäistä kesää on kasvihuone), mutta porkkana, palsternakka ja kesäkurpitsa ovat kasvaneet älyttömän hitaasti. Jospa olis tarpeeksi lämmin alkusyksy, että ehtisivät vielä kehittyä. 😬

Kasvimaaharrastus täälläkin! Pinaatin kylvin viimeisenä, mut siitä saatiin kivasti jo eka sato 😊 Herneisiin ilmestyi nyt ekat kukat ja porkkanat oli alkanut kasvattaa juurestakin viimein. Papujen kanssa saa nähdä kuinka käy 🫣 toisen värisistä noin puolet taimista kuolikin ensin hienosti noustuaan. Toisessa on ihan hyvät taimet, mutta vielä ei muuta kehitystä näy kun lehtien kasvua. Tomaatteja mulla on 5 kpl (joista 2 kukkii) ruukussa avomaalla, mutta niiden kanssa on ollut yhtä via dolorosaa tää vuosi ni en paljon satoa odota 😂 alun perin niitä oli siis 12 kpl, että kato on käynyt jo tässä välissä 🙈

Täälläkin viime vuonna esim. kesäkurpitsaa tuli ihan villisti koko kesän, ja nyt taas vasta ekat tuolla tuloillaan 😅 Pinaatit keräsin jo, herneet vielä vaiheessa. Ekaa kertaa härkäpapua laitoin ja ne on kyllä melkoiset puskat jo ja ekoja palkoja on tulossa, ihan hyvältä näyttää 😁 Tomaatit ja kasvihuone on kans ekaa kertaa, saa nähdä, miten niiden kanssa käy!

Täällä ollaan Kreikassa lomalla. Muuten loma mennyt hyvin paitsi kun menkat alkoi niin mieli tänään vähän maassa kun olisin toivonut raskaana olevani.

Mutta paljon kissoja täällä hotellialueella ollut. Yhdessä ravintolassakin oli kissoja niin että tulivat ihan pöytien viereen. 😁 Harmittaa vaan kun niin laihan näköisiä että sääliksi käy. 😔 Tekisi mieli pelastaa kaikki ja viedä kotiin. 😆

Ja kaipa voin tähän ketjuun kuvankin tai parikin laittaa? ☺️ Tuo alempi musta kissa ihan kiehnäs ja seuras meitä hetken aikaa. Taisi olla vasta pentu. 🥰
1000008042.jpg

1000008093.jpg

Täälläkin viime vuonna esim. kesäkurpitsaa tuli ihan villisti koko kesän, ja nyt taas vasta ekat tuolla tuloillaan 😅 Pinaatit keräsin jo, herneet vielä vaiheessa. Ekaa kertaa härkäpapua laitoin ja ne on kyllä melkoiset puskat jo ja ekoja palkoja on tulossa, ihan hyvältä näyttää 😁 Tomaatit ja kasvihuone on kans ekaa kertaa, saa nähdä, miten niiden kanssa käy!
Meilläkin viime vuonna kesäkurpitsaa pukkasi koko ajan. En ole parina vuonna esikasvattanut ja viime vuonna ei haitannut ollenkaan. Tänä vuonna olisi pitänyt, kun on niin hitaasti lähtenyt. Jos ens vuonna laittaa osan esikasvatukseen ja osan suoraan maahan.

Meillä kesä on mennyt suunnitelmien mukaan. Eli enimmäkseen kotona oloa, ulkoilua ja aina välillä retkeä vähän lähipuistoa kauemmas. 😊

Mulla kierto alkoi palautua esikoisesta vuoden iässä ja kuopuksesta vasta puolentoista vuoden iässä (kuopus oli enemmän tissin perään). Ja ensimmäiset kuukaudet kierron pituus vaihteli tosi paljon. Taitaa olla kyllä tosi yksilöllistä, kuinka pitkään imetys pitää kuukautiset poissa.

Takaisin