Nyt sieppas tuo julkinen terveydenhuolto!![:@][:@] Oon töiden vuoksi lähdössä Kreikkaan ja luettuani toksoplasmoosista monista lähteistä, joita lääkäritkin olivat kirjoittaneet, päätin, että haluan sen vasta-ainetestin ennen kuin lähden reissuun, jotta tiedän tilanteeni ennen reissua, jos reissun jälkeen ilmenee jotain oireita. Mulla on aikoinaan ollut kissoja monta vuotta, joten olen sen voinut jo sairastaa ja jos olen sen sairastanut, niin voisin vähän pienemmällä panikoinnilla lähteä reissuun ja syödä siellä normaalimmin (joo, voi jostakusta kuulostaa hysteeriseltä, mutta joudun muutenkin välttelemään mahani toiminnan kannalta joitain ruokia ja välillä toisen maan ruoat välillä tuottavat ongelmia mahani kanssa...[&:]).
No, yritin neuvolan kautta saada lähetettä labraan, joka ei ole mahdollista, vaan lähete pitää saada lääkäriltä. Neuvolalääkäri on tietenkin ollut pari viikkoa lomalla ja neuvolatätsä käski yrittämään työterveyden kautta. Työterveydessä kieltäytyivät hommasta, koska ei liity riittävästi työasioihin, vaikka työmatka onkin. Soitin takaisin neuvolaan ja käski yrittää yleislääkärille puhelinaikaa tk:sta. Yritin, mutta eivät kuulemma ota tällaisia juttuja, koska liittyvät raskauteen ja nämä asiat hoitaa neuvolalääkäri. Neuvolalääkärin olisin mahdollisesti saanut kiinni ensi viikolla maanantaina soittamalla ensin kunnan toiseen neuvolaan hoitajalle, joka olisi lääkäriltä kysynyt, voisiko kirjoittaa lähetettä labraan. Tämä ei kuulemma ole kuitenkaan varmaa, ehtiikö lääkäri hoitaa asiaa silloin... tämän jälkeen mulla palo hihat aivan täysin ja soitin yksityiselle lääkäriasemalle, josta sanottiin, että he voivat labran kautta hommata lähetteen, jos mitään muuta asiaa lääkärille ei ole ja labraan pääsen vajaan tunnin päästä vaan menemällä paikalle. Toki se ilo maksaa, mutta saanpa ainakin sen verikokeen teetettyä! Nyt vaan jotenkin niin hyvin huomasi sen, että jos on raskaana, niin millekään muulle lääkärille ei näköjään ole asiaa kuin neuvolalääkärille...hoh hoijaa![&:]
Jopas helpotti, kun sai vähän avautua! [:D][:D] Onkos joku päässyt taisteluitta halutessaan toksonäytteeseen ihan julkisella puolella? [:)] Mulla jäi tuo toksoplasmoosi kummittelemaan, kun luin jostain, että Kreikassa sen on sairastanut jopa 80% väestöstä, kun suomessa sama luku eri lähteissä on 10-20%. Ja joku oli tietävinään, että kreikkalaisen raskaanaolevat käyvät useamman kerran raskausaikana kyseisessä testissä, jos eivät ole sitä ennen raskautta sairastaneet...tiedä sitten, onko totta, mutta ajattelemaan laittoi ja äidinhuoli tuli pintaan ja testiin piti päästä! [;)]