Juhlat ja merkkipäivät

Mä meinaan ostaa tytölle sellaisen magneettisen piirrustustaulun, jossa on kynä narulla kiinni. Se on sitten hyvä automatkalla, kun kynä ei voi tippua. :) Ja siis jossain missä on niitä nähnyt niin on tykännyt paljon.
 
Latteäiti, meidän pojalla on sellainen ja on ollut paljon käyttöä. Nyt hän on tosin vaihteeksi innostunut enemmän tavallisista värikynistä (äiti on vähän vähemmän innoissaan, kun piirtäminen ei mitenkään rajoitu paperiin...). Enpä ole tullut ajatelleeksi, että voisi ottaa sen piirustustaulun autoonkin mukaan, hyvä idea!
 
Me ostettiin viime jouluksi sellanen piirrustustaulusetti, jossa oli pieni ja iso taulu ja se pieni on kulkenut hoitokassissa mukana ja ollut esim. ravintolassa hyödyksi kun poika kyllästyy odottamaan, että vanhemmat ehtii syödä loppuun. Nyt tosin on jo niin monta kertaa tiputettu molemmat taulut ja päältä kävelty kotona, ettei niissä oikein enää pysy se magneettipöly paikoillaan eli ei tule enää niin selkeitä kuvia kuin aluksi. Kyllä silti vieläkin välillä poika innostuu piirtelemään, varsinkin sillä isommalla.
 
Meillä mennään lahjajutuissa tutusti kirjoilla. Luetaan niin paljon että osaan ne 70+ kirjaa ulkoa ja on piristävää lukea jotain jota ei voi lukea silmät kiinni..
Sukulaisilla on onneksi tapana kysyä minkälaiset lahjat ovat tervetulleita, saan rajattua kaiken epämieluisan pois ja poika saakin usein äidin toivomia täsmälahjoja. Kätevää.
 
Mäkin olen ostanut pojulle lahjaksi piirustustaulun. Lisäksi poju saa muistipelin, alamme opetella sitä. Lahjatoiveeksi olen esittänyt ihan käyttötavaraa, jos jotain pojulle haluaa joku ostaa. Eihän poju autosta kieltäydy, jos semmosen saa, mutta meillä on jo melkoinen määrä niitä... :rolleyes:
 
Meilla poika sai vierailta synttarilahjaksi aivan kamalan kasan romuja, joista osa meni rikki miltei saman tien. Esim. joiltain action-nukeilta poika repi ja taivutteli kadet irti. Paljon irtoili pienia osia. Joistain pikkuautoista hajosi renkaat. Minuakin arsyttaa, jos tulee lahjaksi jotain isommille lapsille tarkoitettua. Poika sai kans jonkun muovisen lekurisetin, jossa oli stetoskoopit ja kuumemittarit sun muut. Ihan kuin se olisi tajunnut, mika niitten funktio on. Minulle olisi ihan sama vaikka vieraat eivat olisi tuoneet lainkaan lahjoja. Ainoat synttarilahjat, joilla olen antanut pojan leikkia edelleen on uusi jalkapallo ja muutama pikkuauto.

Ma olen katsellut nyt pojalle ekaa kauko-ohjattavaa autoa. Isompien lasten vastaavat ovat sellaisia miniatyyreja oikeista sporttiautoista tai joistain monsteriautoista ja ne ohjaimetkin ovat liian vaativia noin pienelle. Mutta onneksi niita on sellaisia taaperoversioitakin, esim. fisher pricella. Ovat paljon pelkistetympia, ei pikkuosia, iloisen varisia ja kestavan oloisia. Lisaksi niilla voi leikkia ihan manuaalisestikin.

Toinen idea olisi joku monikerroksinen autoparkki pojan pikkuautoille. Joku taaperolle soveltuva, tukeva, mutta ei kovin iso kapistus. Pikkuautojahan poika rakastaa.
 
Jos Littlered suljet pois tuon ei kovinkaan iso, osta boshin parkkitalo, hankittiin sellainen korkea 2 v synttäriks. Löytyy pieniä osia mutta kätevänä liimasin ne kiinni pojan mentyä nukkumaan. Jaksaa viihdyttää poikaa loputtomiin ja pakko myöntää etten lainkaan laita pahaksi jos poika pyytää äitiään myös leikkiin mukaan... Tuntuu tukevalta ja kestävältä noiden pienten modausten myötä.
 
Mä kävin lähi-Prismassa ostoksilla, ja katsoin samalla joululahjaa, kun siellä oli kaikki lelut –20%. Ostin sen piirrustustaulun ja olin ajatellut jotain muutakin, mutta aloin tuntea itseni ihan natsiksi kun katsoin niitä leluja. Suurin osa ihan krääsää mikä menee hetkessä rikki, ja sitten Disneyn tiukasti sukupuolinormitettua kamaa. Ärsytti koko tämä maailma, kulutushysteria ja pinkkihöttö johon pikkutytöt upotetaan syntymästä saakka.

Tyttö ei vielä osaa pelata mitään, joten pelien kanssa saa vielä odottaa ensi vuoteen. Pienempien lelut ovat liian pieniä ja seuraavat menisivät heti rikki eikä tyttö osaisi niillä leikkiä. Siitä väliltä tuolla ei ollut oikein mitään. Ja kun mietin mitä tuo leikkii, niin tällä hetkellä sen suosikkiasia on huomioliivi. Sitten tykkää kovasti pukea tilanteeseen sopimattomia vaatteita, mm. villasukat käteen, pipo sisällä, meidän kengät jalkaan, uimapuku kaikkien vaatteiden päälle jne. Varsinaisista leluista tärkeitä ovat lähinnä pehmopuput, mutta niitä on jo nyt liikaa. Tyttö tykkää myös synttärilahjaksi saadusta ikean teltasta, mutta niitä riittää yksi. Pallot ja nukenvaunut on myös kova juttu, mutta niitäkin on jo tarpeeksi.

Mä haluaisin itse sen parkkitalon, kun en saanut sitä lapsena, mutta en usko että tyttö vielä tajuaisi sen idea, joten saa sekin odottaa oikeaa hetkeä. Mä luulen että ostan sille jotain kirjoja ja käyn vielä keskustassa katsomassa jos löytyisi jotain lohikäärmejuttuja. Saatan myös ostaa jonkun uuden vaatteen vaikka aina ajattelinkin että sellainen on tylsää, mutta kun tuo tyyppi tuntuu niistä aina ilahtuvan niin voipi unohtaa omat periaatteensa.
 
Latteäiti, meidän pojalta tosiaankin löytyy leikkikeittiö ja nukke, molemmat kovassa kulutuksessa. Hanki vain se parkkitalo, käy kerran oikeassa parkkitalossa lapsen kanssa ja homma toimii. Poika tosiaan tykkää keittää kahvia ja jostain syystä paistaa herneitä?.. On hienoa ettei sillä ole pelkästään autoja ja traktoreita.
Olen aikalailla ihmetellyt myös tuota krääsää joka heti menee rikki eikä niillä näytä edes olevan kunnon funktiota. Vanhempani kävivät taannoin jenkeissä ja olivat pulassa muksujen tuliaisten kanssa. Kaikkialla oli kuulema sitä turhaa heti rikki menevää väkivaltalelua. Toivat sitten välkkyvän pallon. Ainoa kuulema minkä hyväksyisin..
 
No tänään vähän parempi päivä. Päätin käydä ostarilla mikä yllättäen olikin hyvä ratkaisu. BR-leluissa oli Masha ja Karhu -leluja, sellaisia ihan oikean näköisiä. Ja tyttö rakastaa sitä sarjaa. Saa siis Karhu -pehmolelun ja Masha lääkärinä -nuken. Ja sitten siellä oli aivan ihana lastenvaatekauppa jossa oli sellaisia kivoja värikkäitä vaatteita, ei pelkkää pinkkiä. Ostin pupupaidan ja kivan Villervallan mekon. Ja olin tehokas supermutsi, mulla meni vaan vartti jouluostoksiin! :grin
 
Puikulan pojasta kasvaakin ilmeisesti kunnon aviomiesainesta, joka osaa kokata ja nikkaroida. :wink

Itse en osta pojalle vaatteita joululahjaksi, silla vaatteita nyt joutuu hankkimaan muutenkin. Varmaan sitten joulun jalkeen alennusmyynneista jotain seuraavan kerran. Jotain edullista kulutusvaatetta.

Itse inhoan sellaista kulutushysteriaa, mutta tuleehan siita hyva mieli, kun saa jotain hankittua pojalle ja sitten kun huomaa toisen ilahtuvan. Kuitenkin pidan tiukasti kiinni siita, etta en hanki kuin sen yhden paremman lahjan. Miehen kontolle en anna lahjan hankintaa, silla kuitenkin sielta tulisi jotain romua tai jotain isompien poikien tavaraa. Miehelle olen sanonut senkin, ettei mulle tarvi antaa lahjoja. Kuitenkin aina jotain jaisi kaappiin lojumaan. Jos haluan itselleni vaikka uuden hajuveden, niin ostan sen ihan itse.
Mies saa ostaa meille kaikille joululahjaksi jotain ruokalahjaa mieluummin, ihan oman makunsa mukaan. Jotain arkiruokaa parempaa jouluksi, ja kun mies ostaa ruokatarpeet ja viela valmistaakin ateriat, niin siina on mulle lahjaa tarpeeksi. :grin
 
Aivan loistava aviomies tuleekin kun uhmasta päästään. Alkuperäinen ajatus oli kylläkin ettei pojan omillee muuttaessa tarvitse enää äitiä tekemään ruokaa tai siivoamaan. Oma lehmä ojassa..
 
Poika on ainakin tahan mennessa antanut olla joulukuusen rauhassa. Tosin suuttuu heti, jos kuusessa ei ole valoa. Osoittaa sormellaan pimeaa kuusta ja jupisee omiaan. :)
 
Mitä mä sanoin niistä joulukorteista? Ne makaa tuolla lipaston laatikossa puolivalmiina, eikä toivoakaan, että ehtisin tänään niitä viimeistelemään ja postittamaan. Ens vuoteen :grin
 
Me mennään tämä joulu ihan minimillä. Tein pakkaseen karjalanpiirakat ja nyt on lanttu- ja porkkanalaatikko uunissa. Ihan kaikki muu tulee kaupasta. Mietin jossain vaiheessa jonkun jälkiruuan tekoa, mutta en mä jaksa. Mä herään joka päivä klo 6 ja puhun ruotsia koko päivän, en todellakaan jaksa iltaisin alkaa väsätä mitään täydellistä idylliä jouluksi. Huomenna on pakko siivota, mutta senkin teen vähän sinnepäin (jollei mies innostuisi... :rolleyes:). Lohduttaudun sillä, ettei tyttö tule muistamaan mitä meillä oli joulupöydässä kun hän oli 2-vee, ketään ei tule kylään ja joka puolella toitotetaan sitä miten lapselle on tärkeintä se että saa aikaa ja että vanhemmat ovat selvinpäin eivätkä riitele. Sen pystyn lapselleni tarjoamaan, joten Saarioisen äidit voi hoitaa maksalaatikon ja joku muu varmaan leipoo meille jonkun kakun. :p
 
Meillä jännitetään, vietetäänkö joulua kotona vai sairaalassa ja missä kunnossa ollaan. Pojalla on ollut viikon verran sitkeä flunssa, tänään vaikutti jo paremmalta joten emme lähteneet lääkäriin, mutta iltaa kohden otettiin taas takapakkia ja nyt näyttää, että kylkiäisenä olisi tullut silmätulehdus. Huomenna lääkäriin. Yritän välttää turhia lääkärikäyntejä, mutta haluan varmistaa, ettei silmissä / korvissa / poskionteloissa / keuhkoputkissa ole mitään hoitoa vaativaa. Vauvoilla on sama vaiva ja tyttökaksonen sai kuumekouristuksen, nyt meni lääkkeellä ohi, mutta ambulanssi piti soittaa kuitenkin. Jos kouristus uusii, niin sairaala kutsuu :meh:

Silti, ollaan me tehty lähes normi jouluvalmistelut toistaiseksi. Pitäkää peukkuja, että saadaan jouluna olla kotona!
 
^Todellakin pidetaan peukkuja! Tuossa kokonaisuudessa on jo niin paljon huolenaiheita, etta huh huh... Toivottavasti kaikki lapsoset pysyvat terveina. Ja ainahan se on parempi vieda terkkariin varmuuden vuoksi kuin odotella kotona, etta menee vakavaksi. Ma itse en kestaisi tollasta draamaa. Jo sana "ambulanssi" saa karvat pystyyn. Toisaalta olemme onnekkaita, ettei meidan perheessa kukaan ole koskaan saanut niin vakavaa sairaskohtausta tai mikaan onnettomuus ei ole kohdannut...
Poika on itse asiassa ollut ihan suht terve koko syksyn ja alkutalven. Nuhaa ja pikkukuumeilua lukuunottamatta.
Huomenna poika saa flunssarokotteen toisen osan. Oletan, ettei siita tule mitaan oireita, koska ei tullut ekastakaan...
Paljon tsemppia sinne! :)
 
Takaisin
Top