Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä vetelin kevyesti ennen lapsia unta neljäänkin asti iltapäivällä, että piti vaan opetella heräämään ajoissa ja ennakoimaan jos mielii omaa aikaa, reissuja, harrastuksia yms :) Yhden kans se sluibailu vielä onnistui, mut nyt ku näitä on neljä, niin kyl ne löysät tulee nopeaan nenille :D Melkosta rutiinia tämä arki tietysti on, mut aikansa tätä ja sit muksujen kasvettua helpottaa kun tekevät itsekin kotihommia ja ei jatkuvasti vaadi hoitoa. Otan kyl kaiken irti näistä vuosista, vielä ku se ihan oma talo löytys tän pitkän etsinnän jälkeen niin ois mahtavaa!

En mä nyt vuosiin ole enää mikään puolille päivin nukkuja ollut, mutta kyllä on kauheeta jos pitää ennen seitsemää herätä. Töihin on pakko mutta nyt kun on kotona niin suuri toive olis että lapsi malttais sinne saakka nukkua. Mulla kun tuo sopiva unen määrä katkotonta unta olis tommonen 9 h, niin ei ihan helpolla tule täyteen jos illalla mielii edes hetken istuskella tms lapsen mentyä nukkumaan. Plus tietty kun lapsi vielä usein herättelee öisin niin en siihen katkottomaan 9 h pääse ikinä. Joten sylettää kyllä jos herätetään ennen seiskaa.

Mutta oli mulla asiaakin. Mitä mieltä vesirokkorokotuksesta?

Nyt on ollut ihania ilmoja, tuuli on ollut vielä kylmä, mutta kun löytää tuulettoman paikan, niin on ollut kivaa ulkona. Neiti tutkii innoissaan ympäristöä. Metsässä ollaan oltu katselemassa maastoa ja tietty kaikki mukavat puistot :) Käpyjä tykkää kerätä ämpäriin ja hiekkakakkuja tekee mielellään.
Meillä mä herään klo 6-7 ja neiti herää 7-8. Välillä ehtii aamulla puuhailemaan itsekseen jonkin aikaa ennen neidin heräämistä.

Mä en ole vielä päättänyt vesirokkorokotetta, kun en ole lukenut tarkemmin sen sisällöstä. Lisäksi luulen/toivon, että poika sen itseasiassa jo todella lievänä sairasti alkutalvesta. Mietin, josko voisi vasta-aineet tutkia ennen rokotusta ainakin, josko ei vaikka tarvitsisikaan. Lähtökohtaisesti olen hyvin rokotusmyönteinen, mutta näin yleisessä ja kuitenkin varsin vähän vakavia haittoja aiheuttavassa taudissa en ole varma.

Mä uskon, et ihmisen keho kaipaa välillä viruksia ja bakteereita taistelukaveriksi, ettei tarvitse omia soluja vastaan alkaa taistella. Ihan tarpeeksi autoimmuunisairauksia ja syöpiä lähipiirissä.

Se olis kuntavaaliaikakin. Jos ei täällä muuten politikoida, niin jos sen verran, et mitä mieltä olette noista erilaisista perhevapaa/tukimalleista, joita tulee joka tuutista?

Vesirokko rokote, enpä nyt tiiä otetaanko meillä... enemmän ollaan käännytty siihen suuntaan että ei oteta,mut asiaa täytyy vielä pohtia... jos jollain jotain tutkimus tietoa suuntaan tai toiseen niin linkaa;)
Ministi politiikkaa, en ymmärrä miks perhevapaa malleihin pitää lähtee sörkkimään? Perustelevat niiden muutoksia sillä että äidit saatais töihin ja tasapuolisuuden nimissä mut kyllähän nykyäänkin isät voi jäädä kotiin lapsiensa kanssa jos taloudellisesti järkevää/haluavat... meidän taloudessa miehen kotiin jäänti olis meille taloudellinen itsemurha joten mä oon kotona lasten kaa..
Mitä noihin tukiin tulee niin tunnustaa että köyhää rankastaan ja eriarvoisuus kasvaa... esim tää opiskelijoiden tukien muuttaminen ja tiukentuminen on hullua, kun miettii mitään että kohta köyhän perheen lapsella ei oo mitään mahkuja kouluttautua kun pitäisi olla pätäkkää omasta takaa että voi koulua käydä hiukan pidemmälle kuin "pelkästään" amiksessa (en siis amiksia mitenkään väheksy, oon itsekin semmonen)... sit on tää vanhuksien, työttömien ja vähävaraisten potkiminen jota en edes lähe purkamaan... politikot sanoo toista ja valittuaan tekeekin sitten toista, niin nähty! En siis tiiä ketä äänestää, kuka on sanansa väärti ja pitää lupauksensa vai äänestänkö ketään... olen HYVIN pettynyt päättäjiin!

Musta kanssa tuntuu, että jokainen puolue on mätä ja ihmistä ei kannata äänestää, kun oikeasti äänestääkin vain puoluetta. Kumpikaan ääripää ei ole hyvä ja kultaista keskitietä ei kukaan kulje. Yritettävä vain päättää huonoista se vähiten huono. Ja äänestää sitten siitä puolueesta mahdollisimman itsensä kaltaista ihmistä. Kiva vaan kun vaalikoneestakaan ei ole juuri apua, kun kysymykset on osittain ihan naurettavia... Mutta joo, ei sen enempää mun osalta siitä asiasta.

Vesirokkorokotteesta sen verran, että en tiedä vielä otammeko sitä. Pitää tutustua tarkemmin siihen.
Ja en tajuu miksi noihin perhevapaisiin olla puuttumassa. Nyt on molemmilla vanhemmilla mahdollisuus olla kotona, mutta usein mies tienaa sen verran enemmän, ettei ole kannattavaa/mahdollista hänen jäädä kotiin. Eikä se varmaan millä pakko kiintiöillä parane, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.

Tuurilla tulee nykyään yhteensä unipätkistä joku 5-6h unta jos torkun vauva tissillä, yleensä semmonen 3h on yön unisaldo :D Nukun sit joskus tulevaisuudessa, nyt mennään näillä unilla...

Vesirokkoon ei meillä oteta rokotteita, kuten ei nuhaan tai mahatautiinkaan. Sit tietysti vesirokkoon otettava rokote jos sitä ei lapsena saa sairastettua, aikuiselta herkemmin vie hengen.

Mun mielestä jokainen perhe päättäköön itse miten perhevapaansa käyttää, ei ne isät pakolla kotiin jää, se kun ei perheen taloutta mihinkään muuta. Sit äidit töihin, ööö, mihin töihin? Ellei ole paikka odottamassa, niin työttömiä edelleen on enemmän kuin vapaita työpaikkoja, joten ei ihan niin yksiselitteinen juttu... Ja sitten tämä naisten asema työmarkkinoilla? No ei se perhevapaiden pakkojakaminen vanhempien kesken muuta sitä tosiasiaa, että äiti se on raskaana, synnyttää ja mahdollisesti imettää. Voisko olla sit niin, että miehetkin saavat sitten enemmän pätkäsopimusta, jos olis oikeasti pelko siitä, että miehetkin jäisivät enemmän kotiin lapsia hoitamaan? No oishan se sitä tasa-arvoa sitten :D

Mun periaatteisiin kuuluu hoitaa lapset itse, nythän se on mahdollista sinne asti ku nuorin täyttää kolme ja sen jälkeen sitten omakustanteisesti täysin. Haluan tarjota muksuille omia arvoja vastaavaa kasvatusta, hyvää ja laadukasta ruokaa, rutiinit, turvallista arkea... Se ei päiväkodissa toteutuisi kovinkaan isolta osalta, joten meidän menot yms mitoitettu sen mukaan, että mä olen kotona hoitamassa kodin ja lapset, mies käy töissä. Kamala katsella näitä keskusteluja kuin pitäs kaikki 1,5v lähtien saada laadukkaan varhaiskasvatuksen piiriin! V***u jep! Sinne vaan koneiston jatkeeksi ja karsitaan kaikki eriävät mielipiteet alusta asti niin saadaan kuuliaisia kansalaisia ;) Mikä resurssipula siellä sit onkaan, jos jo nyt päiväkodit pursuaa täynnä, ei ole riittävästi hoitajia jne...

Tuossa semmonen pintaraapaisu :D Pakko sitä lisääntymistä kuitenkin jollain tapaa tukea, nythän syntyvyys on jo negatiivinen, joten perheiden itsemääräämisoikeutta rajaamalla ei varmaan ainakaan saada syntyvyyttä nousuun..

Musta perhevapaisiin voisi lisätä joustoa silleen, että isyysvapaa/ vanhempainvapaa/ hoitovapaapäiviä voisi ottaa myös yksittäisinä tai pieninä ryppäinä milloin vain kun lapset on pieniä. Ettei hoitovapaan tarvitsisi olla koko kk tai niitä oikeus pitää vain kaksi kertaa esimerkiksi. Olis työnteon kannalta järkevämpää mun mielestä ja helpottaisi nopeampaa työhönpaluuta, kun tietää et voi tarvittaessa ottaa vapaata ja saa samat kelan tuet hoitovapaapäivinä kuin jos olis ollut aluksi kotona putkeen. Mulle sopis hienosti viikon parin vapaat muutaman kerran vuodessa :) Ja hoitopaikkoja pitäis ehdottomasti olla enemmän ja niissäkin mahdollisuus joustoon ilman et menettää paikkaa tai on hirveen hankalaa.

Ja tukien & työnantajalle maksettavien korvausten pitäisi olla jotenkin tasattu miehen ja naisen välillä (yh:t ja sateenkaariperheet huomioiden). Meillä mä tienaan enemmän ja jäin silti hetkeksi hoitovapaalle, kun miehen uran tulevaisuuden kannalta taas olo järkevämpi että se tekee nyt töitä. Siinä kohtaa ei olis mitenkään ollut järkevää käyttää isyyslomapäiviä ja nyt taas tulee kiire pitää ne ennen 2 vee.

Varmaan työnantajat kusis hunajaa ku pitäis mielivaltaisissa pätkissä vapaita, vaikkakin mukavampaa se voisi työntekijälle olla :D

Olikohan se nyt Ruotsissa vai missä, että hoitovapaiden kustannukset on jaettu ihan jokaiselle työnantajalle, työllisti vanhempia tai ei. Sehän ois reilu yhteisvastuullinen maksutapa. Suomessa kun tuo yrittäminen tehty niin kalliiksi, että voishan tämmöinen ratkaisu sitten lisätä yrittäjyyttäkin ja ei ole niin iso peikko palkata väkeä pieneenkään yritykseen :)

Riippuu niin työstä. Mun työssä nimenomaan pikkupätkistä työnantajakin hyötyisi, kun sijaisia ei juuri ole tai on vaikea hankkia epämääräisen pituiseksi hoitovapaaksi. Ei silti, kyllähän mä nykysysteemilläkin teen 80% työaikaa :) Miehen työpaikka vaan ei oo yhtä myönteinen. Siihen ehkä just kiintiöt auttais: miesvaltaisten alojen olis pakko tottua et miehetkin on vauvoja hoitamassa :)

Pitää muuten kehua, että nyt on menny 2 viikkoa niin, että poika nukkuu koko yön läpi! Ihan mahtavaa! Ja huomaa omassa ja miehen olossa, että on saanu levättyä. Käänteen teki kun poika oli muualla yön hoidossa. Ei tarvinnut oikeestaan ees kauheesti unikoulua sen jälkeen. Taisi olla just sopiva hetki :)

Tytsy toivotaan että tää teidän pojan nukkuminen on pysyvää;) ja levännyt mies ois valmis uuteen vauva aikaan, mikäli sellasta vielä haluat(?);)

Meillä poika edelleen nukkuu hyvät ja kokonaiset yöunet, 12 - 13h ja heräilee yleensä 9.00 - 9.30 :) Yritän nyt ottaa kaiken irti näistä kunnon unista ennen kuin vauva syntyy. Itseä vaivaa vaan tämä loppuraskauden unettomuus, öisin tulee nukuttua 2,5 - 6h pätkissä. Joten aika väsynyt olo, päivisin kyllä nukuttais.

Me tuskin vesirokkorokotetta otetaan. Näin alustavasti ainakin, mutta olis joo kiva saada tietoa ja faktaa enempi ennen kuin lopullisen päätöksen tekee.

Mä en ole hirveästi jaksanu perehtyä perhevapaa ym. malleihin. Meillä ainakin se tilanne, ettei miehen olisi mitään järkeä jäädä kotiin kun itsellä ei ole paikkaa mihin mennä, ja vaikka olisikin, niin veikkaan ettei mun palkka olisi lähelläkään samaa tasoa kuin miehellä. o_O

Talvitintti, unettomuutta täälläkin ja iltapäivät/illat menee ihan sumussa ku väsyttää niin pirusti... jaksaa jaksaa;) ootan että sä lähet synnyttämään nii pääsis itsekin:p
Tosiaan sannikin nukkuu tosi hyvin 19-7 ja harvoin herää yöllä, sit pitää olla joku ongelma jos yöllä mökätään... itse meen nukkumaan siinä 21-22 ja aamulla nousen kun eka muksu nousee... yleensä siis 7 harvoin sen aikasemmin noustaan. Kun vaan pääsis mahasta eroon nii sais nukuttua mikäli pikku pomo sen sallii;)

Äippä jaksamista sinnekin! Mistäs sitä tietää jos teidän tyttö ottaa varaslähdön yksiöstään. :p

Noh eihän sitä koskaan tiiä;) rv 37 saa tullakin mikäli niin haluaa mut aina parempi jos menee lähemäks sitä 40... eiköhän tämäkin synny siellä 38-39 viikkojen väliin, ihan niinku kaikki muutkin:D

Äippä, sitä juurikin tässä toivotaan, että mieli miehellä piristyy ja muuttuu ;) Tässä mietin teitä jolla on monta lasta, että miten te ootte enää järjissänne niin monen huonounisen vuoden jälkeen :o

Takaisin