• Foorumilla on huoltokatko aamuyöllä keskiviikko 11.2. noin klo 00.01 – 03.00. Pahoittelemme häiriötä!

Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan reissattu kotimaassa junalla ja hyvin on mennyt. Neiti viihtyy hyvin ja liikkeelle pääsee kun haluaa. Meillä ollut mukana kanssa kantoreppu ja rattaat on jätetty kotiin.

Hei kaikille pitkästä aikaa :D Viimeisestä viestistä yli vuosi (?).

On mennyt vuosi äkkiä opetellessa elämää 2 pienen lapsen kanssa joista tämä pienoisempi vaatii himpun verran enemmän "huomiota" kuin "normaali" lapsi (fysioterapiaa, neurologikäyntejä yms arjessa säännöllisesti).

Loppujen lopuksi on oikeastaan mennyt hyvin nyt kun tähän elämään on päässyt sisään ja kaikki tutkimukset alkaa olla peruskauraa x)

Välillä olen kyseenalaistanut itseni että olenko minä sopiva erityislapsen äidiksi mutta riittää jos olen edes rimaa hipoen tarpeeksi hyvä tähän ^^ Itsestäni olen löytänyt ihan uutta voimaa ja jaksamista, mutta kunnon yöunia kyllä kaipaisin ja kipeästi xD

Meillä on kehitytty oikeastaan lähes keskivertoa tahtia. Viikottaiset fysioterapiat on vain tukemaan kehitystä (vähän liioittelun makua touhussa tuntuu välillä lääkäreillä olevan mutta oikeastaan ymmärrän sen kun harvinainen sairaus kuitenkin kyseessä).

Ei tässä tämän ihmeempiä :D Luen muiden kuulumisia joskus kun jaksan.. x) Toivottavasti kaikilla on mennyt kuitenkin hyvin <3

Muokattu viimeksi:
Mehän asuttiin viime heinä-syyskuu mökissä jossa vaan yks tila. Ja kotonakin pojan huoneen ovi on iltasin auki ja pystyy melko normaakisti touhuaan ja esim telkkari oleen päällä eikä poika herää.

Sen verran vissiin tuo hoidon alotus nyt näkynyt että nukkumaan menot on melkosta sirkusta ja mun pitää olla pitämässä kiinni että pysyy makuulla ja nukahtaa...ennen nukahti yleensä itekseen maitopullonsa kans. Toisina öinä nukkuu tosi kevottomasti että heräilee itkeen tämän tästä. Toisina öinä nukkuu yhen herätyksen taktiikalla pitkät pätkät pötköön.. Herää myös tuhannen aikasin. Tänään klo 5. Lisäksi takertuu minuun. Koko ajan pitäs huomioida jotenkin. Oon taas yksin kun mies töissä ja oon aika väsynyt. Yöt on tosiaan hyviä tai huonoja mutta itellä unimäärä jää lyhyeks kun haluan iltasin pojan nukahdettua hetken omaa hengähdysaikaa.. poika myös vähän kiukkusempi. Osottaa siis mulle mieltään herkemmin. Näät varmaan jotenki kaikki heijastuu siitä hoion alottamosesta vaikka itse hoitoonmenohan on sujunut hyvin.

Ulkoilma ja viima saa pojan posket punottaan mutta näppylät varmaan kertoo kyllä jostain allergiasta mieluummin? Komppaan muita,että oo Jemina yhteyessä lekuriin täplistä ja mahdollisista allergioista. Meän pojalle kotona annan laktoositonta maitojuomaa. Hoidossa saa ilmeisesti tavallista maitoa mutta ei oo onneks oireillu siitä.

Kiva kuulla Tatan kuulumisiakin! Ja hyvää sunnuntaita kaikille!

Tata kiva kuulla teistä, ja kiva että on mennyt hyvin. Toivottavasti saat myös hyvät yöunet pian :)

Meidän juhlat meni hyvin. Päivänsankari oli vähän hämillään saamastaan huomiosta :)

Tata kiva kuulla teistä, toivotaan että siellä teillä yöt alkaisi parantamaan että saisit nukuttua! Oisiko mahdollista saada lapsia hoitoon yöksi että sinä saisit ladattua akkua? Kyllä tota riittämättömyyden tunnetta(?) löytyy täältäkin vaikka meillä ns"normi lapset", eiköhän me kaikki olla just hyviä äitejä meidän lapsille, täydellisyyteen on turha pyrkiä riittää että on vaan läsnä ja rakastava;) tai noh ainakin mun mielestä...
Metsäläinen toivotaan että yöt palais teillenkin jahka pikku mies tottuu hoitoon!
Mir ihanaa että teillä meni juhlat kivasti:)

Tata kiva kuulla teidän kuulumisia :) toivotaan että yöt alkaa paranemaan, niin saisit levättyä.
Metsäläinen ehkä tuo menee ohi, kun ehtii olla vähän pidempään hoidossa. Kyllä meillä on kanssa välillä päiviä, kun neiti roikkuu puntissa jatkuvasti eli kaipaa huomioo, sylii, haleja yms. Välillä on taas sellaisia päiviä, että touhuaa itsekseen tosi paljon.
Ja Mir kiva, että oli onnistuneet juhlat :)

Taisin hehkuttaa turhaan sitä öljyn pois jättämistä iltapuurosta, yöitkut ovat palanneet.. en ymmärrä enää että mikä tuota lasta harmittaa/häiritsee öisin. Tai minun vieressä nukkuu ihan hyvin kyllä.
Ja hei, onko teillä jollain tuntuneet vauvan liikkeet mahassa todella kivuliaina, ja kohtu ollut arka? Ei pysty kumartumaan yms? Mulla on nyt rv 29+4 ja maha on TODELLA kipeä, eilen otin sit panadoliakin kipuun.

Timbe voit ei!!! Mikä sitä pikkusta riipoo? Läheisyyden kaipuu? Ainut mikä tuli mieleen...
Sannista mulla oli loppuraskuas yhtä tuskaa, supisteli ja Sanni potku kokoajan... mut ennemmin yhdistin kivut supistuksiin... mut nyt soitat neuvolaan ja otat saikkua! Niin ja kysyt samalla sieltä mitä mieltä ne on. Voimia!

Soitin, neuvolan täti lomalla, jätin äitipolille soittopyynnön. Katotaan koska soittavat takas.

Voihan se olla. Mikäs siihen sit auttaa? Päivisin olen kotona läsnä kyllä, ja leikitään ja halitaan yms. Pitäiskö siirtää pinnis takas meidän huoneeseen vai antaa nukkua vieressä? Onko jollain kokemuksia? Vähän hankaloittaa kun toinen syntyy maaliskuussa, niin sit sillä pitäis kyllä olla paikka meidän sängyn "sivuvaununa"..

Timbe, mulla sattui liikkeet jossain vaiheessa, mut ei niin paljoa, että lääkettä ois vaatinut. Välillä tuntuu hyvin epämiellyttävältä. Toivottavasti polilla vaikka tutkisivat ettei ole mtn vakavampaa kyseessä.

Läheisyyttä noi kaipaavat tosi paljon tässä vaiheessa kun alkavat irtautua vanhemmistaan. Jos päivisin touhut vie voiton, niin öisin sit kaipaa läheisyyttä. Mä hoitaisin tilanteen niin, että muksu takas viereen nukkumaan, kattelee kuukauden päästä vaikka sitä sivuvaunua. Vauvan syntymä kun voi pahentaa vielä tilannetta. Ei siitä tuu kun loppuunpalaneet vanhemmat jos vauvan kans öisin heräilee ja esikoisen heräilyt lisäks. Meillä kans siirtyy välittömästi takas viereen toi nuorin jos öisin alkaa heräilemään jatkuvasti. Nyt ollut peitto-ongelmaa, se kun pitää mytätä tyynyt kans mahan, pään ja jalkojen alle, mut sit saattaa kuitenkin palella :D Yöllä saa hakea miten päin se tyyppi siellä älisee ja miksi... Itse suosin sitä, että vauvalle/taaperolle nukkumisesta tehdään turvallista, ne ei montaa vuotta lopulta vieressä viihdy ja myöhemmän iän uniongelmilta voipi välttyä kokonaan :)

Meillä siis lapsi ei oo ikinä vauvanakaan nukkunut vieressä, vaan sivuvaunussa omassa pinniksessä, ja siitä siirtyi 4kk:n iässä omaan huoneeseen. Yöt meni hyvin mun mielestä johonkin 9kk ikään asti. Jos en ihan väärin muista.
En saa ketään kiinni tuolta äitipolilta, enkä neuvolasta. Saakelin hienoa toimintaa.

Voihan se sit riittää, että nukkuu aivan teidän lähellä, kuulee teidän hengityksen ja läsnäolon yöllä tai sit vaan tarvitsee nyt enemmän läheisyyttä ja nukutettava vieressä? Eihän noista tiedä, muuttuu se läheisyyden tarve aina vähän iän ja kehityksen mukaan. Parin ekan vuoden aikana rakentuu se perusluottamus ja olis tärkeää vastata jos lapsella on hätä.

Mites Timbe jos ihan päivystykseen soittelee? Ja eiks äitiyspolille voi marssia ihan päivystysluonteisesti 22+0 viikkojen jälkeen? Ainakin Jyväskylässä voi.

Täällä kans tota huutoa öisin. En usko että mistään ruuasta johtuvaa.. poitsu menee nukkumaan yleensä siinä 9 aikoihin ja sitten yöllä huutaa vähän väliä.. en tiiä mitä tekis. Yö syöttöjä ei oo ollu pitkiin aikoihin että yleensä hiljenee tutilla. Mutta kun sen tutin saa käydä antamassa monta kertaa yön aikana. Hmmm. Poitsu nukkuu omassa huoneessa ja siis aina nukkunut omassa sängyssä että ei ainakaan siitä johdu että haluaisi äitin vieressä nukkua. :/ Vai johtuuko?
Itse alkaa olla aika loppu kun yöt niin vaikeita. Ja meillä kun tää menee niin että itse hoidan pojan yksin. :/

Ja eihän se muksu siis ajattele, että itkenpä tässä nyt, että pääsen viereen nukkumaan, vaan tarkistaakseen, että varmasti joku huolehtii jos hätä on. Myös painajaiset voivat herättää öisin kun kaikki päivän tapahtumat tulee uniin. Siellä pienessä päässä tapahtuu todella paljon ja nyt tosiaan se aika kun muksut alkavat irtaantua vanhemmistaan ja minuus alkaa kehittyä, joten lapsi samalla työntää vanhempia kauemmas, mut haluaa varmistua, että ovat paikalla jos hätä on.

Tarvii tehdä sillai että siirretään pinnasänky meidän makkariin ja kokeillaan sillai. Nukahtaa kyllä pinnasänkyyn hyvin, mutta nukahtamisen jälkeen tunti-pari niin itkut alkaa. Ja oon kyllä samaa mieltä siitä että tärkeintä on se että KOKO PERHE saa nukuttua, nukutaan sit perhepedissä 10 vuotta tai ei ollenkaan :) Mammallaan neiti nukkuu koko yön nätisti, mutta silloin varmaan tiedostaa että äitiä ei ole saatavilla :P
Meillä täss kaupungissa ei oo ns. päivystävää äitipolia, joten mun tarvis sit ottaa yhteyttä hämeenlinnan synnärille, ja täällä neuvolassa on se ohjeistus että sinne otetaan yhteys vain ns. hätätapauksissa ja synnyttäessä.. noh, koitan soittaa tonne äitipolille huomenna uudestaan.

Meillä oli noita yöitkuja molemmilla lapsilla siinä 6kk+ jonkun aikaa, ehkä n kuukauden. Ja alkoi aika tasan tunti nukahtamisesti. En kyllä koskaan oo saanut selville, et mist johtu. Meillä nukuttu sivuvaunussa. Ja alkuun pikkusisko nukkui mun vieressä ja poika sivuvaunussa. 1,5veenä poika muutti omaan sänkyyn, omaan huoneeseen ja sisko sivuvaunuun. Tää tyttö muuttanee veljen kaa nukkuu ku on sen puoltoista vuotta :) katellaan, miten se sit sujuu...

Mut meillä on kyllä nukuttu tosi hyvin pääsääntöisesti (kopkop) aina.

Tsemppiä yöhillujien äideille!

Uniongelmia muillakin ilmeisesti. Onkohan se tuo ikä....

Meidän pieni tyty nukkuu tosi huonosti. Vuorokauden yhteenlaskettu unimäärä on alle 10 tuntia yleensä. Nukkuu viekussa, pinnasängyssä huutaa kuin syötävä ((unikoulua kyllä yritetty pitää muutamaan otteeseen)) kunnes otetaan sieltä pois. Sitten pitääkin alkaa hyssyttelemään kuin pientä vauvaa (heijata ja pitää sylissä). Jos laittaa takaisin kun nukahtanut niin huuto alkaa heti tai viimeistään vartin sisällä uudestaan. Ihan sama monestiko tämän toistaa ei asetu nukkumaan omaan sänkyyn. Ei ole ikinä tahtonut tuttia eli siitäkään ei apua ole herunut rauhoittamaan unia. Rauhoittuu viereen lopussaan puolenyön aikaan pidemmille unille ja herää aamulla 5-6.30 välillä :/

Isosiskonsa alkoi nukkumaan omassa sängyssä meidän sängyn vieressä 7kk ikäisenä. Häntä sitten tassutettiin siihen jos heräili yöllä. On tosi hyvä nukkuja ollut siitä lähtien kun parin yön jälkeen sopeutui omaan sänkyyn.

Samat keinot taasen ei tepsi tähän toiseen neitiin. Alan olla ihan neuvoton kohta että miten saan pienemmän nukkumaan xD

...jospa se ikä tekisi vielä tehtävänsä että lapsoset alkaisi nukkumaan hyvin :D Siihen asti päivät teen ja kahvin voimalla x)

Takaisin