• Foorumilla on huoltokatko aamuyöllä keskiviikko 11.2. noin klo 00.01 – 03.00. Pahoittelemme häiriötä!

Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Helou kaikille! Jäänyt tää ketju ihan kommentoimatta, en pysy kärryillä missään jutuissa :D MUTTA, nyt ois kysyttävää meidän yöunista. Elikkä neiti menee kahdeksan aikaan aina yöunille, mutta on alkanut joka yö heräämään klo 22-23, itkeskelee vähän väliä (ei raivoamalla tai että olis joku oikeasti hätänä), tätä itkeskelyä voi jatkua monta tuntia, tai jopa koko yön. Neiti nukkuu omassa huoneessaan, ja olen sillon tällön (ehkä kerran, pari kuukaudessa) ottanut sit viereen nukkuun että saisin itekkin nukuttua, niin siinäkin jatkaa hetken itkujaan, mutta loppujen lopuks rauhoittuu kuitenkin.
Mitä tää joka öinen samaan aikaan itkeskely voi olla, onko jollain samaa?

Meillähän sitä itkeskelyä oli vaikka kuinka pitkään..nyt vähän helpottanut. Mutta vaikutti siltä että unisykli kun menee läpi ja uni kevenee niin silloin heräs itkemään. Mitään ns syytä ei koskaan keksitty, joka ikinen ilta 45 min nukkumaanmenosta se alkoi ja saattoi kestää esim yhteen saakka että hätkähteli huutamaan 30-45 min välein. Nykyisin onneksi harvemmin, mutta kyllä sitä kuukausia kesti.. Tiedä sitten onko samaa mutta paljonhan siellä pienen kehossa nyt tapahtuu kun on niin paljon opittavaa ja koettavaa, että ihan hyvin voi kevyessä unessa sitten havahtua itkemään.

Jemina voih pikkusta, harmi että juhlat meni pipareiks! Toivottavasti pikkunen on jo kunnossa<3
Talvitintti kiva että teillä oli mukavat juhlat, kakku maistus täälläkin;)
Timbe meilläkin aika-ajoin ihme huutelua yöllä, syinä oon pitänyt hampaita, uuden oppimista tai vaan ihan yleistä ketutusta:p
Omaa napaa, täällä aletaan olla taas elävien kirjoissa... Noro, aivan kamala tauti!!! Itse maha oireita kesti tosiaan vaan se 12h mutta nestehukasta ja voimattomasta olosta selviäminen vei pari päivää ja nyt näyttää siltä että meidän esikko ja Sanni ei sairastanut ollenkaan, tai ne ei ainakaan oo mitenkään oireillut... Vika siis oksenti pe iltana, varmaan uskaltaa jo huokaista? Kopkop puuta!!!
Sannille kyl mpr nosto lauantain (9päivää rokotuksesta) matalan kuumeen ja nyt on pientä näppyä siellä täällä... Muuten meillä menee ihan kivasti! Jospa nyt olis tän vuoden sairastelut sairastettu, en ainakaan enempää jaksais...

Timbe, ei ole omaa kokemusta asiasta, mutta tuli mieleen niin kuin Nuppu sanoi, että jos johtuu mm. opituista uusista taidoista, kehittymisestä ym. Toivottavasti ei pitkään jatku heräämiset, tsemppiä!

Äippä, hyvä että siellä aletaan olemaan terveiden kirjoilla. :)

Pikkuprinssi täytti vuoden 15.12 ja viikonloppuna juhlittiin sukulaisten ja kummien kesken isommin, 1v-juhlat menivät mukavasti ja paikalla oli peräti 4 sukupolvea :) pikaisia paranemisia kipeilijöille, meillä koko perheen riesana oli pari viikkoa sitten norovirus. Muuten perhe-arki sujunut hyvin, kuopus kävelee ja kiipeilee kovasti ja oppinut sanat äiti, tyttö ja vettä sekä ottanut kovasti mallia rakkaasta veljestään joka helmikuussa täyttää 2v. :)

Onko oksu tauti vaarallinen raskaana? Varsinkin jos mikään pysy sisällä? Näköjään mä oon kyseisen taudin uusin uhri, toivonpa vaan että noi penskat ei ala tänään oksentelemaan, varsinkaan illalla kun on mies töissä...
Esikoista odottaessa sairastin myös noron mutta hyvin mennyt siitä huolimatta :) Kaverini odottaa nyt kaksosia jonka vuoksi käy pari kertaa kuukausittain ultrassa seurannassa ja sairastui myös noroon viime kuussa mutta kaikki vaikuttaa myös olevan kaksosraskaudessa hyvin tiheän seurannan mukaan, tsemppiä raskauteen :)

Kyfi onnea pikkuselle<3
Harmi että teilläkin oli noro, kamalaakin kamalampi tauti! Ja kiitos että huojensit mun mieltä raskauden aikaiseen noroon liittyen:)

Noro on kyllä mielenkiintoinen tauti, vie monet ihan sairaalaan asti :( Meillä oli sillon noro kun tyttö oli jtn 3kk... Toi diabeetikkomies pelotti eniten, kun sokeria ei sais syödä, että joskus pääsee taudista eroon, mut verensokerit droppaili niin, että piti shotteina juottaa veteen liuotettua sokeria... Hengissä onneks kaikki selvittiin, mutta oli yks elämäni raskaimmista viikoista! Nykyään tulee melko tarkkaan selvitettyä, ettei kyläpaikassa ole ollut just edellisenä päivänä oksentavaa porukkaa... Ei tulis kyl itelle mieleen kutsua lähes vastasyntyneen perheenjäseniä kyläilemään jos edellisenä päivänä oksenneltu, mut kylläpä sitä idioottia joka lähtöön löytyy...

Nukkumisiin varmaan auttaa aika. Niin kuin jo muutkin sanoneet, niin paljon oppii pienet uutta tässä vaiheessa ja unissaan käsittelevät päivän tapahtumia. Perusasiat kuntoon, eli säännöllinen rytmi, illat rauhalliselsi ja kaikki telkkarit/radiot kiinni reilusti ennen uniaikaa. Rutiinit tietysti luovat turvallisuutta, joten kannattaa niistä pitää kiinni. Päivisin miettiä tekemisen määrä sopivaksi, ettei turhaan tarjoa liikaa virikkeitä. Päiväunien määrää ja ajankohtaa voi kans tarkastella. Nukkumaanmentäessä pitäis olla samat olosuhteet kuin yöllä herätessä, eli itsekseen jos nukkuu, niin itsekseen pitäis antaa nukahtaa, jotta yölläkin osais itsekseen rauhoittua. Monilla kans tutti sotkee unet. Muuta ei nyt tule mieleen :)

Täällä mä onneksi selvisin vähällä nuhasta ja viikonloppuna oli enää toisen silmän tulehdus ja luultavasti korvatulehdus taisteltavana :D Unisaldoksi viime viikolta varmaan alle kymmenen tuntia, että tällä viikolla vois pyrkiä ajoissa nukkumaan, vaikka melko toivoton idea näin miehen iltaviikolla... Muksuista toi pienin enää räkänen ja tulihan se rokotteesta kuume tähän samaan syssyyn ja yks poskihammas, melko äkäinen neitokainen ollut!

Onnitteluja synttärisankareille taasen ja sairastelijoille paranemisia! :)

Joo kyl toi oli ensimakua helvetistä... Vaikka meillä menossa nyt 3 oireeton päivä, niin mietityttää joulu jolloin mun kummipoika 4kk ja kummityttö 6kk on mukana kuusijuhlassa, eihän me enää kanneta mitään mikä voi ne tartuttaa? Varsinkaan Noroa? Kyl on uskomatonta jos joku kutsuu kylään vaikka just ja just taudista selvinnyt:o ei kävis mielessäkään kutsua tänne vielä ketään, varsinkaan lasta!!! Kosketuspinnat/saniteettitilat pesin eilen kloriilla, kuoleepahan se noron prkl:p huomenna vois siivota muutenkin koko kämpän, leipoa karjalanpiirakoita,pipareita,torttuja ja saaristolaisleipää ja sitten me rauhoitutaan jouluun;) vaikka joulu fiilis ookkaan, vähän turhan mustaa ulkona... Haluaaaaaan luntaaaaa!:D
Warheart pikaista paranemista sinne teidän torppaan! Toivotaan paranevia öitä jokaiselle<3

Mä kans vitsailin muksuille tänään mustasta joulusta, ettei se pukki varmaan pääse nyt tulemaan ja lähdetään sit mökille ajamaan nurmikkoa :'D No lohduttelin sitten, että jos joulupukkiin uskoo, niin tietää porojen lentävän ;) Pipareita tuli tänään leivottua, loppuviikosta ajattelin tehdä portterileipää ja kotijuustoa :P Muutenpa on pakastimessa meidän joulu valmiina :D

Noro vissiin tarttuu pinnoilta useamman vuorokauden ja virusta saattaa erittää myös oireiden loputtua, mut ei kai sitä varmaksi voi sanoa kun testein, että vieläkö tarttuu. Mä olen pitänyt kyläilyissä viikon karenssin, toki koulu/eskari pakko hoitaa, mut kavereille ei asiaa ja kavereilla ei asiaa meille.

No sithän varmaankin uskaltaa pikkuisia nähdä jouluna kun täyttyy se 1viikko;) mä en oo uskaltanut sanoa pukin liikkumis ongelmista, siitäkös se parku tulis:p
Netin ihmeellisestä maailmasta löysin että pitäis tosiaan kloriilla kuolla ja minähän murhan himo silmissä lähin noropöpöjä listimään, koston hengessä:D huomenna sitä hiukan kevyempi siivous siis tiedossa;)

Warheart paranemista sinne ja toivottavasti saisit univelkaa nukuttua pois sekä levättyä! :)

Hassulta kyllä tuntuu, että jo kohta vietetään joulua. :eek: Joulufiilistä löytyy, mutta ulos kun katsoo niin vähän lannistaa mieltä... On lunta vielä jäljellä, mutta näiden plussakelien jatkuessa aattoon mennessä on jo ihan mustaa. :shifty: Vähän kyllä jännittää torstain rakenneultra, toivon kovasti että saataisiin hyviä uutisia niin voitaisiin rauhoittua joulun viettoon. :)

Kiitoa vinkeistä/mietteistä. Iltarutiinit meillä on ollu melkeinpä vastasyntyneestä samat, tai tietty syömiset on muuttaneet muotoaan. Ja päiväunet nukkuu jo puoliltapäivin, niitä ei voi aikaistaa, ja onkin illalla ihan valmis kyllä nukkumaan. En usko että tässä on kyse mistään rutiineista yms, koska meillä on melkeinpä aina ollut samanmoista meininkiä :) Veikkaan sitä just että kaikki uudet taidot ja tiedot tulee uniin ja tekee öistä sen vuoksi levottomia. Minä voisin ottaa vaikka joka yö neidin kainaloon nukkumaan, mutta ei kai viitsi ihan siihen totuttaa :P
Paranemisia kaikille sairastelijoille! Täällä kans kaikki maailman taudit sairastettu tänä talvena.

Täältäkin pikaista paranemista kaikille sairastelijoille.
Meillä jouluvalmistelut tehty, enää muutama lahja pakettiin ja sitten kaikki valmista. Ainut mikä puuttuu on lumi ja sitä ei taida edes tulla. Vähän on vielä maassa, mutta kohta nekin sulaneet.

Ystäväni joka mikrobiologi tarkisti vielä thl:n sivuilta että noron itämisaika 12-48h ja voi säilyä infektiokykyisenä pinnoilla 12vrk

Meillä kanssa jouluvalmistelut pitkällä, lapset osallistuivat piparimuoteilla piparitaikinaan painamiseen ja kuopus innostui painamaan piparimuotilla myös korvapuustitaikinaan, joulutorttuja ja -koristeita myös tehty ja joulupuuro maistunut kovasti :)

Annoin illalla panadolin neidille, niin nukkui koko yön heräämättä :o ei se kai voi levottomiin uniin vaikuttaa? :o onkohan ne sit ne hampaat... Ite sopivasti sit aloin oksentamaan yöllä. Huoh...

Timbe, kyllä ne hampaat voi vaivata kovasti ja pitkään! Onko teillä kuin rauhallinen nukkuja? Josko sängyn päätyä saisi korotettua ja siten paine ikenissä vähenisi? Ei kai teillekin sitten oksennustauti rantautunut? :(

Täällä Jyväskylän korkeudella kans onneksi vielä lunta, mut voipi sulaa pois jos sama meno jatkuu :/ Just eilen tais olla uutisissa kuinka Suomessa keskilämpötilat nousevat huomattavasti nopeammin kuin muualla maailmassa, ei kiva :(

Tässä joulun alla ovat lapset herkutelleet luumukeitolla monena iltana. On niin helppo heittää luumut kanelin ja veden kans kattilaan, keittää hetken ja vetää sauvasekoittimella sileäksi :)

Takaisin