• Foorumilla on huoltokatko aamuyöllä keskiviikko 11.2. noin klo 00.01 – 03.00. Pahoittelemme häiriötä!

Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Montako purkkia 'pilttiä' teillä menee pvä? Entä meneekö teillä enää maidonkorviketta vai oletteko siirtyny jo 'normi' maitoon??

Pilteistä en tiiä mut ruokaa menee, aamu/iltapuuro 1,5dl +0,5dl hedelmiä / marjoja, 1,5-2dl ruokaa (samaa kun mitä muutkin syö), välipalaksi hedelmä/marjoja 1-2xpv , 2,5dl iltavelli ja semmonen 0.5l maitoa(siis tavan maitoa) ja tuolta vauvat kasvaa palstalta huomaan et meidän Sanni on painavin joulukuinen taapero, vaan 13,5kg:D

Siis jos pilttipurkkeja miettii niin meillä menee yks iso purkillinen päivässä joskus hedelmää lisäksi. Tiedän siitä kun joskus ollaan oltu muualla niin oon ostanu niitä reissun päällä. Aamulla puuroa tai jugurttia miten milloinkin, määrä puurossa ehkä desi. Illalla kans. Maitoa menee puolisen litraa, korviketta vielä suurinosa kun reagoi mahallaan. Puuron kanssa voi olla hedelmää tai marjaa itse syöden tai soseena joukossa. Puurot syötän minä, ruokaa syö itse ja jos jää määrä vähäiseksi niin autan syömisessä...

Meillä syödään noin 2 pilttipurkillista per päivä, lounas ja päivällinen. Yhdessä purkissa 200g. Tarkoitus olisi päästä kokonaan eroon piltti ruuasta kunhan poika alkaisi/pystyisi kunnolla syömään äidin itse valmistamaa ruokaa. :)

Millä tavoin aloitte antamaan maistiaisia normi maidosta? Annoitteko päivän mittaan muutamia hörppyjä vai miten? Mikä on ns. paras ja "hellävaraisin" tapa antaa vai onko sellaista?

Meillä juomana luomu kevytmaito, on vähemmän käsitelty kuin normaali maito, sekä glyfosaatin määrä jää pienemmäksi, joten siksi näin... Puol litraa päivässä annetaan maksimissaan maitoa ja jos jano jää, niin vettä lisäksi. Aloitettiin lisäämällä korvikkeen sekaan aina vähän maitoa ja sitten vähitellen lisättiin määrää ja korvike jäi kokonaan pois.

Ruokana meillä ihan sama mitä muutkin syövät ja tyttö syö itse sen verran mitä sattuu nälkä olemaan. Joskus just ja just maistaa, joskus sit syö enemmän kuin nuo isommat muksut :D

Aamulla nykyään joko munakasta tai turkkilaista marjoilla&kermalla. Lounaaksi&päivälliseksi lähinnä kasviksia kylmänä ja lämpimänä, lihaa/munaa tms proteiinia nokare seurana. Välipalana joku hedelmä ja maito. Iltapala vaihtelee, ruisleipää, (sokeritonta) kiisseliä, maustamatonta jukurttia, puuroa, marjoja, kasviksia yms, mitä milloinkin sattuu olemaan. Sormiruokailulla ollaan menty melkein alusta asti ja nykyään osaa syödä jo lusikallakin. Seuraavaksi eroon nokkamukista :D

Talvitintti, minä aloin sekoitteleen korviketta ja normi maitoa pikkuhiljaa keskenään nokkamukiin. Ja siitä pikkuhiljaa siirryttiin kokonaan normimaitoon.
Meillä ollu myös tuo luomu kevytmaito käytössä, kun rasvattomasta meni vatsa kovalle. Mutta nyt siirrytään ihan normaaliin kevytmaitoon. Valion luomussa ei oo D-vitamiinia ollenkaan, ja tykkään että lapsi juo sit ihan samaa maitoa vanhempien kanssa ettei tarvii ostaa montaa sorttia :)

Meillä ei aikuiset juo maitoa ollenkaan, laktoositon täysmaito menee kahvissa. D-vitamiinia kaikki syödään purkista (pienin vielä vetää suihkeena) :) Muutenkin melkoisen vitamiiniarsenaalin saa vedellä itse kukin tarpeen mukaan aamuisin :D Kalaöljyä aloitettiin nyt antamaan korvikkeen loputtua pienimmällekin, koska miellä ei kalaa oikeastaan syödä, eikä varsinkaan sellaisia määriä, että riittävät rasvahapot saisi.

Juu 3 niitä tulee (meille tuli 4 kun otettiin influenssa tehoste samalla)...
Olis ollu kyl mahdollista ottaa erissäkin, mut ei ollu aikoja antaa:/
Meille on rantautunut ihana oksutauti:( toistaiseksi vaan yks oksentelee, ennustan huomiselle kamala päivää...
En enää muista että onko tää tän syksyn 5 vai 6 tauti, mä oon ihan done tähän jatkuvaan sairasteluun:(

Toivottavasti äippä mahatauti menee nopeasti ohi! Mulla meni synttärit hieman erilailla kun olin suunnitellut. Poika seisoskeli eilen normaaliin tapaan sohvaa vasten ja kaatui. Itki, mutta rauhottui pian ja kaikki näytti olevan ok. No aamulla poika ei pystynyt enää konttaamaan. Käytiin nyt iltapäivästä lääkärillä. Pojalla ilmeisesti pieni pajunvitsa murtuma solisluussa. Röntgeniin ei päästy kun kone oli rikki. Jos ei vielä huomennakaan konttaus onnistu niin pitää lähteä päivystykseen, että ottavat kuvat.. että tälläista vielä kun muutenkaan ei nukuta niin nyt vielä vähemmän. Onneksi poika jaksaa olla hyväntuulisena, eikä vaikuta kipeältä.

Voih pientä äityli86 toivotaan että huomenna konttaus alkais sujua! Herkästi vaan kuvattavaksi, vaikka vaan oman mielenterveyden takia... Pikkuselle pikaista toipumista<3

Äippä ei ole todellista, kylläpä siellä nyt sairastellaan :( Tosin nyt taitaa norovirusta olla liikkeellä, näin olen kuullut... :nailbiting: Pikaista paranemista sinne ja äidille (ja isille) jaksamista!

Äityli, voi pientä. :sorry: Toivottavasti huomenna pieni pystyisi jo normaalisti konttaamaan!

Äipälle ja äitylille voimia! On tää keskustelukannu kyllä niin huippu kun saa vastaukset :D mitkä ne rokotteet muuten sitten on mitkä annetaan? Meillä huomenna neuvola.. ja sitä ennen pitäis käydä ottamassa kilpirauhaskoetta varten verikoe.. itse vihaan niin neuloja että itku tulee pelkästään ajatuksesta.. luulin että 1v otettais vielä kantapäästä verikoe mutta otetaan kuulenma kädestä niinkui meillä aikuisilla.. yhyyyyy. Meidän vauva on vielä oikeesti niin vauva..

Meillä jo osastolla otettiin kädestä verikoe. Siis vauvalta. Rokotteet 1v on ne vitosrokotteen tehoste sekä pneumon tehoste. Sit on MPR.

Täälläki taas jotain räkätautia liikkeellä. Eka aattelin että Elisalla rokotteista mutta sit kun saman vuorokauden sisällä isosiskokin aloittaa samoilla oireilla ja nyt ovat samaa tahtia räkineet ja kröhineet nii tautiahan tää on.

Voimia Äipän perheelleki sairasteluihin. Ja Äitylille myös <3

Takaisin