Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No mut tuo kun kuulosti siltä, että kiirehditään ja olis jotenkin vanhemmista kiinni nuo päiväunien nukkumiset, mä ainakin siihen vaan vastasin ilman mtn herneitä :) Ennen myös lapsi meni pilalle vieressä nukuttaessa, imettää ei saanut kun 3h välein jne, että missä välissä aina tavat ja suositukset muuttuvat...

No mut tuo kun kuulosti siltä, että kiirehditään ja olis jotenkin vanhemmista kiinni nuo päiväunien nukkumiset, mä ainakin siihen vaan vastasin ilman mtn herneitä :) Ennen myös lapsi meni pilalle vieressä nukuttaessa, imettää ei saanut kun 3h välein jne, että missä välissä aina tavat ja suositukset muuttuvat...
Ei lisättävää:) ei hernettä, ei päähän ampumista tms vaan oma näkemys:D (siis siinä mun ed viestissä)

Nukutaanko hoidossa sitte vielä? Pari vuotta sitten olin töissä päiväkodissa niin siellä oli ainakin tää vanhanaikainen käytäntö että alle eskari-ikäiset nukkuu päiväunet ja jos ei nukuta niin ainakin levätään hiljaa siellä pimeässä huoneessa. Se oli mun pojan mielestä kaikkein kammottavin juttu sillon aikoinaan kun oli pakko nukkua... Tai maata hiljaa. Tunti tais olla minimi...? Kyllä se aina sinne sit lopulta nukahti... Mut pelottavaa se hänen mielestään oli.

Mut onhan se periaatteessa meistä vanhemmista kiinni ja yhteiskunnasta. Kaikki muuttuu yhteiskunnan painostuksesta johonkin suuntaan, siksi siis kysyin sitä asiaa. Että mihin me ollaan oikein menossa. Saako kohta nukkua enää ollenkaan... Ja lopettaako lapsi olemasta lapsi. Kaikkea pitää oppia hirveen nopeasti... Se oli ehkä herättävin se lääkäri joka kysyi tekeekö 8kk palapelejä... Että itse lähdin kyllä ihan pohdintana tätä kysymään, oman kokemuksen pohjalta. Monessa muussa asiassa olen huomannut kanssa että oletetaan pienen osaavan jo aikaisemmin kuin ennen.

Totta sekin, lapsien (nykyään) odotetaan kasvavan paljon nopeampaa kun meidän ikä luokka, pitää osata/tehdä/suorittaa hirveästi jo nuorena ja se kovin väärin! Se ehkäpä on lähtöisin yhteiskunnasta ja vanhemmista kun töissä vaaditaan, kotona vaaditaan, yhteiskunta vaati joka suunnasta revitään, esim me, koti äidit, sun pitää lähtee töihin nopeasti, sun pitää panostaa yhteiskuntaan, sun pitää suorittaa töissä/kotona, lapsen pitää aloittaa päiväkodissa jo reippaasti ennen sitä 3-v rajapyykkiä (vaikka tutkimukset osoittaa että lapsi ei oo vielä sillon valmis lähtemään hoitoon ja olemaan monta tuntia erossa vanhemmista) lapset pistetään isoihin ryhmiin joissa ei ole aikuista ohjaamassa ja jäät puolustamaan itseäs, kasvamaan nopeammin kun sun pitää!
Mä en tiiä miten päiväkodissa esim päikkäri asiat menee, ku mun lapset ei oo vielä sinne menny, eikä mee ennenku vika on 3-v!
Itse vaan arjessa meen enemmän lapsen ehdoilla, mun ja miehen ohjaaman! Päikkäreitä ei nukuta, ellei se sitten ole tarpeen, ruokaa ei oo pakko syyä tai syöt sen minkä jaksat, mut maistaa pitää, kaikkia kunnioitetaan (me lapsia ja lapset meitä) jos tapellaan sovitaan ja väkivaltaa EI koskaan käytetä!
Viesti ei oo kelleen morkkis, joskus vanhempien on taloudellisesti pakko lähteä töihin aikasemmin ja lasten mentävä hoitoon. Ymmärrän ja hyväksyn, en halveksu tai syytä:) me ollaan valittu tää tapa toimia ja meistä tää on hyvä just näin:)

Kyllä päiväkodissa pakkomakuutetaan ruuan jälkeen... Oli muuten helvettiä kun tyttö edes vartiksi simahti sen parituntisen pakkomakuun lopussa, niin valvoi sitten yöllä kahteen asti ja meikäläisellä soi herätys töihin 4.20 :( Eräs entinen kollega siihen vaan totesi, että "kyllähän sinä tiedät lasten tarvitsevan päiväunet". Joo, tiedän suurimman osan lapsista tarvitsevan päiväunet, mutta jokaisessa ryhmässä on niitä poikkeuksia. Onneksi ryhmän muut hoitajat tajusivat, että tyttö menee sitten sadun kuuntelemaan ja tulee pois, yöuni on tärkeämpää.

Kyllä nykyaikana joudutaan kasvamaan nopeammin ja ei ole vanhemmillakaan enää aikaa nukkua :( Siinä osittain syy, miksi meillä myös aikuiset noudattavat tiettyä rytmiä. Mä olen itse pyrkinyt lapsentahtisuuteen ja ihan luonnonmukaisen kehityksen tukemiseen (vieressä nukuttamaan, sormiruokailu yms)... Ei sitä nykyään anneta lasten olla lapsia, puetaan kakarat jo kuin pikkuaikuiset ja monelle eskarille/epulle hokee vanhemmat "kun sä olet jo niin iso, niin pitää sun ymmärtää". Kyllä mä vielä ala-asteella leikin barbeilla, kattelin lastenohjelmia ja olin ihan lapsi! Nykyään pitäs tabletti olla suunnilleen synnäriltä jo vauvan kädessä ja pitäisi olla niin hiton tekninen :D En tiedä, mä muutenkin koen kuuluvani jollekin aivan eri vuosikymmenelle näkemyksineni, että hyvin vaikea pukea ajatuksia tästäkään asiasta järkevästi sanoiksi.

Angelique80, mä ainakin ymmärsin ettei sun viestisi ollut kenellekään henkilökohtaisesti tarkoitettu, vaan omia mietteitä mitä pitääkin olla! :)

Meillä nukutaan vaihtelevasti kahdet päikkärit. Välillä vien pojan aamupäivisin sänkyynsä jos väsyneeltä vaikuttaa, toisinaan nukahtaa, toisinaan ei. Kuulostelen hetken aikaa, ja jos huuto vain yltyy ja kuulostaa siltä ettei halua nukkua niin en väkisin yritä, vaan haen pojan sängystä ja valvotaan siihen asti kunnes lounaan jälkeen on varsinaiset päikkärit.

Mun mielestä myös tuntuu, että nykyaikana lapset ei saa olla lapsia (enkä kaikkia tarkoita). Vielä kun itse olin 10v, leikin barbeilla ja hevosilla, käytin omaa mielikuvitusta ja keksin erilaisia leikkejä ja viihdykettä, niin ulkona kuin sisällä. Nykyään tuntuu, että melkein jokaisella 10 - vuotiaalla on iPhone (tai vastaava) nenän edessä kiinni ja tabletti mukana. Jotkut nykyajan lapset osaa jopa elektroniikkaa käyttää paremmin kuin minä! :D ymmärrän kyllä, että joskus vanhempi/vanhemmat ovat niin väsyneitä, että helpompi on vain tyrkätä se tabletti nenän eteen tai istuttaa lapsi tv:n ääreen, mutta toistuvasti kun niin tekee, siitä tulee helposti kierre. Kyllä minäkin välillä laitan pojalle lastenohjelmat/-laulut pyörimään esim. siksi aikaa kun siivoan tai valmistan ruuan, mutta siihen pyrin, ettei siitä tv:stä tule "toinen lapsenvahti". Haluan, että poika pysyy lapsena ja leikkimielisenä pitkään, lapsuus kun hujahtaa niin nopeasti ohi. Tv, kännykkä, tabletit ja läppärit säilyy, niitä kerkeää vanhemmalla iällä aivan tarpeeksi näprätä. :)

Tänään mies heräsi pojan kanssa ja hoiti aamutoimet, itse sain makoilla sängyssä pitkään ja lukea uutiset rauhassa. :) ihanaa oli myös kerrankin syödä aamupala rauhassa ilman, että koko ajan saa pomppia penkiltä pois katsomaan mitä pahuuksia pikkumies nyt tekee. :p Aamutoimien jälkeen lähdettiin Ikeassa käymään ja hyvin meni reissu, poika oli automatka(t) nätisti ja tyytyväisenä rattaissa oleili kun shoppailtiin, mukaan tarttui taas vaikka ja mitä. :grin

Ohhoh, tulipas pitkä viesti, jaksaakohan kukaan edes lukea... :smiley-angelic006

Kun mä olin päiväkodissa harjoittelussa reilu vuosi sitten, niin siellä kaikki meni lepäämään, mutta pois sai tulla kun oli 15 min kulunut. Siellä oli tasan kaksi lasta, jotka eivät nukkuneet, muut 58 nukkuivat päikkärit. Vanhimmat olivat just alle eskari ikäsiä.

8kk lääkäri tarkastuksen jälkeen, varattiinko uutta aikaa? Onko tosiaan seuraava lääkäri sitten 1v? :o

Meillä kans seuraava 1v... Pitää soitella kans aika sitten varmaan juu kuukautta ennen, tai täällä taitaa pari viikkoa riittää...

Meillä kans seuraava neuvola vuoden iässä. Vähän harmittaa, musta on niin kiva käydä neuvolassa selvittämässä paljonko on kasvanut. :p

Meillä seuraava neuvola 10kk iässä... Meillä tyttö venynyt silmissä ja vaatteet jääneet pieniksi, mutta neuvolan vaihduttua pituutta tullut mukamas vain 1cm :D Eli kontrollia pituuskasvuun, sekä uuden th:n esittely&keskimmäisen lippulappujen tilaaminen edellisestä neuvolasta. Meillä vielä niin helvetin hienosti, että justiin meidän alueella on eri th lasten- ja äitiysneuvolassa, ei saa noita käyntejä edes yhdistettyä :(

Vuoden iässä meilläkin:) ja hyvä niin mua ei hotsita sinne mennä diipadaipailemaan:p hittolainen mikä päivä, mä oon ihan poikki... Ihme hulabaloo ilta! Onneksi mun rakas tulee huomenna kotiin❤️

Me ei olla vielä edes 8kk lääkärineuvolassa käyty. Soittelin niin myöhään niin venyi ns 9kk neuvolaksi. Viimeksi ollaan käyty 5,5kk iässä. No eipä tässä hätiä oo.

Meillä nuppu yöheräily alkoi uudestaan. Oli noin viikon poissa ja nyt taas kolmena yönä poika on valvonut väh. tunnin. Ois kiva tietää mistä johtuu... eilenkin meillä nukuttiin vaan kahdet päikkärit (yht. 2h). Viimeisiltä unilta heräsi neljän maissa ja sitten kahdeksalta alettiin yöunille.
Ja kun poika silloin yöllä herää niin vaikuttaa oikein virkeältä ja isoon ääneen iloisena höpöttää, että ei ainakaan kipeältä vaikuta. Tästä yöheräilystä huolimatta aamulla herätään pikkaisen kuuden jälkeen..

Meillä tyttö saattaa välillä herätä pirteänä aamuyöstä, mut ei reagoida mitenkään, niin jatkaa unia. Joskus peitellyt ja hetken silitellyt poskea, mut helpommin nukahtaa kun ite vaan esittää nukkuvaa :D

Takaisin