Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän hansu vaan oo hikinäppyä? Meillä pojalla on nyt kuumina päivinä tullu kaulalle ja käsiin hikinäppyä.. itsekin mietin ensin, että johtuuko jostain ruuasta, mutta näpyt hävisi heti kun oli viileämpiä päiviä.

Ei oo hikinäppyä. Lääkärissä käytiin viime viikolla flunssan takia niin samalla näytettiin niitä niin sanoi, että voi olla ruoka tai jotain rokkoa. Hävisi, kun jätti ruuat pois eli ilmeisesti niistä. Ei mekään olla heti jätetty pois, jos on pieniä oireita tullut. Sitten jätetty ku nousut ja kipuuhuuto palaa ja unet menee huonoiksi eikä normielämä mahdollista. Lääkäri neuvoi, kun oireet samanlaisia kuin maidosta ja pahenee päivä päivältä niin sit jättää ruoka-aine pois. Onneksi ensi viikolla on ravitsemusterapeutti niin saa ehkä jotain selvyyttä näihin juttuihin :happy: Kyllä meinattiin vielä mustikkaa jatkaa, jos tulee lisää ihottumaa niin sit kattoo uudestaan.

Täältä myös voimia hansulle! Meillä esikoisella on syntymästä asti ollut atooppinen iho + allergioita, ja voin kokemuksesta sanoa, että vauva-aika oli rankka.

Voi tätä löyhäpäisyyttä jonka raskaus/vauva-aika on aiheuttanut! Eilen tein hyviä ale-löytöjä Stockmannilla ja katsoin Molon talvirukkasia et ok näitä tarvitsee aina ja kokomerkintä 9-12, ajattelin että kuukausia.. enkä yhtään ihmetellyt rukkasten kokoa. No himassa sitten pyörittelin niitä uudelleen ja vertasin aikaisemmin ostettuihin, niin olin sitten hommannut kokoa 9-12 vuotta!!! Pikkusen kasvunvaraa... :hilarious: Taidan laittaa syksyllä myyntiin.

Meidän poika tänään tasan 7kk :) Mun mielestä VASTA 7kk :D Musta ei tunnu yhtään sille että "mihin tää aika menee"..musta se aina vaan menee yhtä hitaasti kun ennenkin.. :D Ehkä mä sit oon vaan liian malttamaton odottamaan pojan kasvamista..
Kun oppis nyt liikkumaan edes jotenkin jollain tyylillä niin ei tarvis ihan koko aikaa pitää seuraa lattialla, kun pääsis vaikka ryömimällä tutkimaan paikkoja ja leluja ympärillä niin viihdyttäis vähän itse itseään..ja kun osais istua tuetta niin sekin helpottais monia juttuja paljon.. ja kävelyn oppiminen...odotan odotan odotan.. :D Odottavan aika on pitkä! :D hah!

Heips mamat! Seuraava viesti sisältää pelkästään omaa napaa ja hupsun kysymyksen joten saa ohittaa:p
Nyt sit Jussi vietetty, Savon reissu heitetty, mummolat kierretty ja eukonkannot tsuumattu... Sannista on kuoriutunut vallan kova räpättäjä, koko ajan äänessä, konttaus asentoa harjoitellaan mutta edelleen mennään vaan ryömien, kovin yrittää nousta jaloilleen mut ei vielä voimat riitä, onneksi!! Istuu jo pieniä hetkiä ilman tukea havaittavissa jo suojaheijasteetkin:) niin sitä vaan kasvetaan kovaa vauhtia ikää 7kk ja pari päivää ❤️ uusi "hauska" asia ollaan keksitty ja se on pureminen, AU!!!!
Sit se hupsu kysymys melkein 30-v akalta:D minkälaisia pms oireita teillä on? Ennen sannia mulla ei ollut mtn muuta kuin pientä kramppailua ennen menkkoja ja nyt pari päivää ennen kun menkat alkaa niin mulla on jäätävä turvotus, jatkuva nälkä, vitutus ja väsy... Mulla alko kuukautiset kun olin jotain 11-12-v ja koskaan tällaista ollut muuta kuin paksuna ollessa eikä koskaan ennen menkkoja? Miksi nää nyt raskauksien jälkeen alkanut? Voiko minipillerit tähänkin vaikuttaa? Anyone? Nimimerkillä ihmeissään :D

Äippä, mulla on ollu noita oireita moneen otteeseen ja aatellu, et no nyt ne menkat alkaa taas. Mut ei. Oon päätelly et jotain hormonitoiminnan muutokseen liittyvää joka tapauksessa nuo välillä tulevat päivän parin ärtymykset ilman syytä :) Tosin sä et tainnu imettää ja ne pilleritkin kai sekottaa? Mut jos sit sama kanssa?

Itsellä raskauden jälkeen alkoi menkat nelisen kk synnytyksestä. Ja mulla ei oo mitään etukäteistuntemuksia ja oon ihan ihmeissäni. Vielä kun kierto on epäsäännöllinen niin tosi hienoa. Ennen on aina oloista tiennyt että varautuu tulevaan. Että hormonithan ne jekkuilee, eikös mineissäkin jotain hormoneja ole..

Muuten mua niin haittaa tää hormonalisuus mutta tää pirun nälkä, kokoajan jotain tekis mieli turpaansa tunkea:D ärsyttää!!!! Painoa muutamassa päivässä tullu 3kg lisää:( vettähän se on joo, mut vituttaa silti... Mineissä on keltarauhashormonia.

Auttakaahan mammat! Meillä mennyt nyt nukkumiset ihan kauhean vaikeiksi, enkä tiedä mistä johtuu... ensinnäkin: miten teillä nukutaan nyt 6kk+? Onko unet muuttuneet? Kuinka monet päikkärit ja mihin aikaan?

Meillä siis ongelma nukahtamisen kanssa nyt jo monen päivän ajan. Poika viihtyy sylissä, lattialla ym. Kun vaikuttaa väsyneeltä viedään vaipanvaihdon kautta omaan sänkyyn. Aiemmin on jäänyt mukisematta sänkyyn itse nukahtamaan, joskus on pitänyt käydä silittelemässä tai kääntämässä pois mahaltaan tms. Mutta nyt alkaa ihan jäätävä kauhunsekainen kirkuna huuto JOKA kerta. Ei auta tassuttelut ja syliin jos rauhoittelee, niin huutaa taas kun laskee. Nukahtaa sitten vihdoin joko vanhemman käsi ulottuvilla, sängyssä vieressä maaten tms. Lisäksi on nukkunut kauhean vähän päivällä, usein saadaan poju nukahtamaan vaan paristi ja nukkuu sitten 30-90min. Myös hoitopöydällä tulee usein tuo kova huuto. Itkee oikein selkä kaarella. Onko kellään tällaista? Mitä ihmettä tuon kanssa pitäisi tehdä? Vai onko tarve viedä ihan lääkäriin tarkistamaan korvat tms? Mutta kun kuitenkin lattialla makoilee ihan tyytyväisenä...

Air4M, en kyllä valitettavasti osaa sanoa mikä mahtais olla..toivotaan et menis ohi ja jos jatkuu niin veisin ehkä lääkäriin jos kattois sit vaikka ne korvat..hmm..
Noista nukkumisista, niin meillä alettiin nukkumaan yöt paremmin kun siirrettiin poika omaan huoneeseen nukkumaan. Menee nyt yöt heräämättä ja syömättä. Päikkäreitä meillä nukutaan kahdesti päivässä. Aamupäivällä 1,5-2h ja iltapäivällä 45 min. Aikasemminhan meillä oli ihan kaikki päikkärit 35-45 minsaa, mut nyt alkanu noi aamupäivän unet olee jo paremmat, et nukkuu yleensä sen 1,5-2h, toki poikkeuksiakin on et saattaa välillä nukkua siinä vaan 45 minsaa. Meillä ollaan nyt innostuttu kunnolla mahalleen kääntymisestä ja aamusin saattaa ite herätä joskus siihen kun poika alkaa huoneessaan kirkumaan ja sit kun menee katsomaan et mikä siellä on hätänä niin ährää mahallaan ja huutaa. Et nyt on oppinu ton et sängyssäkin kääntyy..Aikasemmin heräs ihan rauhallisesti höpöttelemään ja makoili selällään.

Air voisko olla eroahdistusta? Leikkiikö lattialla yksin ja miten reagoi kun katoaa näkösältä toiseen huoneeseen? Korvat voi olla hyvä käydä tarkastamassa.

Niin ja meillä nukutaan yöt hyvin, äidin kainalossa :)
Päikkäreitä nukutaan 2-3 päivässä, mutta nyt on selvästi jäämässä nuo kolmannet pois. Ekat päikyt on yleensä noin 30min ja toiset 60-90min. Kolmannet jos ottaa niin 15-30min.

Meillä(kin) nukutaan yöt hyvin äidin ja isin välissä isin parta tai äitin hiukset nyrkin sisällä❤️
Päikkäreitä nukutaan 2krt/pvä jotain 30min-2h väliltä:) toinen päikkäri on lyhyempi (yleensä ilta)... Alkaa tulla isojen muksujen päivärytmi... Minun vaavi on kadonnut ajan tuuliin:(

Leikkii kyllä yksinkin hetken. Selkeästi kyllä seurailee missä mennään. Itsekin mietin tuota eroahdistusta, kun joskus tuntuu, että poika alkaa itkemään jo nähdessään sängyn... Ennen ei ole ollut mitään ongelmaa, nukahtanut tutille tai pupulle höpötellen itsekseen. Ja ollaan siis päivisin oltu pojan kanssa, että hellyyttä ja läheisyyttä on kyllä saanut. Inhottaa vaan, kun ei haluaisi liikaa toista alkaa "nukuttelemaan" kun siitä jo aikaisemmin päästiin, mutta toisaalta ei haluaisi millään antaa toisen huutaakaan...

Takaisin