Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa kuulla teistä "rintamakarkureista" :D olisikos siellä lukemassa vielä joku muu joka haluasi kertoa kuulumisia;) hirni,lilith,nepsu,catherine jnejne?

Joulunyytti mä imetän vielä ja meillä syödään tissiä 2-3 tunnin välein päivällä ja yöllä 2,5-3h välein. Yleensä ihan kunnolla maitoa imee. Nyt on kiinteitä maistellu viikon, mutta vielä ainakin tissi vie voiton pöperöistä :) välillä tuntuu että muut läsnäolijat häiritsee tissittelyä, joten mennään silloin omaan rauhaan.

Tytsy mekin lähdetään usein pelkän repun kanssa liikkeelle ja on ihanaa kun kädet on vapaat ja pääsee mihin vaan, kun ei oo vaunuja tai rattaita mukana :)

Meillä imetys on ihan selvästi ykkönen, soseita on maisteltu kunnolla vasta reilu viikko ja kerralla menee n. ruokalusikallinen. Menis tosiaan enemmänkin mutta en vielä anna. Sitten vasta kun on vähän enemmän tottunut muuhun ruokaan. Pojalla on ainakin niin paljon tehokkaampaa syöminen nyt vanhempana että yks imetyskerta on lyhyt, ja n. 6-7 kertaa vuorokaudessa syö. Vähän enemmän tietty jos on tiheää imua. Me lähdetään tiistaina Tallinnaan neljäks päiväks, vähän jännittää miten sujuu reissaaminen vauvan kanssa niin että ollaan hotellissa yötä ja tullaan olemaan paljon liikenteessä päivisin. Pojan ehdoilla kyllä mennään. :)

Sama homma, että tissimaito on se ykkönen mut juurikin noin että päivällä saa vähentää häiriötekijöitä ympäriltä tai muutoin imetys menee temppuiluksi.

Joulunyytti94, meillä juodaan korvikemaitoa ja on kahden viikon sisällä maidon juominen vähentynyt huomattavasti. Yön jäljiltä ja ennen yöunille menoa juo maitoa reippaasti ja hyvän määrän, mutta päivisin maitoa ei mene paljon mitään, välillä ei suostu yhtään ottamaan vaan torjuu pullon heti. :sad001

Lumitar, hyvää Tallinnan reissua, toivottavasti tulee kiva matka! :)

Sama täällä, maito ei oikein maistu meniskö jotain 500-600ml päivässä... Korviketta juodaan siis:)

Kiitti kaikille vastauksista ja neuvoista:) toivotaan että tää tissilakko rimpuilu olis vain ohimenevä vaihe.. Se vaan huolestuttaa kun ei tiie yhtään paljon poika tuolta rinnoista imee/saa maitoa :'( tuleeko sitten se minimimäärä täyteen.. Ollaan maisteltu ja syöty kiinteitä jo pari kuukautta, ikää tosiaan reilu6kk. Ja nyt iski pojalle joku flunssa, tai sitten johtuu hampaista..Viimeyönä tosiaan heräilty lähemmäs kymmenen kertaa, huoh:/ on tää aikamoista, mutta nokka kohti uutta viikkoa:)
Mukavaa alkavaa viikkoa ja toivotaan hyviä ulkoilukelejä!

Mulla on niin tyhmä ongelma... Mun yhdellä lapsella on semmonen kummi, johon en oikein luota. Alussa kuitenkin annoin tytön mennä kummin luo kun halusi... Jossain vaiheessa tajusin että menee sinne siksi kun se kummi aina ostaa jotain krääsää... Lisäksi kyseessä on tämä mun aivovaurion vauvana saanut. Nyt olen alkanut vierastaa ajatusta että tyttö menisi sinne. Hän tietenkin itse haluaa kun odottaa aina jotain mitä saisi. Tää kummi lupailee kaikkea tekemistä, joita ei sitten välttämättä tehdäkään kun ei ollutkaan rahaa... Välillä lupaa hakea tytön ja ilmoittaakin ettei voi. Jos hakee niin lupaa tuodakin mut ilmoittaakin kun kyselen aikataulua ettei voi tuoda kun ei saanutkaan autoa lainaksi. Tätä on sattunut monta kertaa. Sitten mun on pakko hakea tyttö. Siitä tulee noin 80 km matkaa edestakaisin. No ei se nyt tietty oo mikään maailmanloppu mutta ärsyttää... Muunmuassa tää kummi on lainannut tytön kirjastokorttia omiin lainoihin (sama kirjastokanta) ja soittanu tytön kanssa niihin tv:n viihdeohjelmiin missä kysytään aina joku tyhmä kysymys jne... Ja toi on vielä pientä. Kun sinne kummin luo menee niin asunto on ensinnäkin täynnä vaatteita, likaisia ja puhtaita. Likaisia lautasia, niitä voi olla missä vaan... Erilaisia pinoja kaikkea sekaisin lehdistä mehukannuihin. Siellä haisee homeiset ruoat, likaiset astiat ja kissanhiekkalaatikko. Ai niin ja kissanruokapurkit... Kissanhiekkalaatikko on vessassa, jossa vissiin lattialämmitys... Siellä haisee kissan kusi ja paska jonka lisäksi siellä on myös pino likaisia vaatteita. Viimeksi istuin pöntöllä oman naaman edessä sen ihmisen likaiset alushousut. Pieni vessa... Ja mä en nyt enää tiedä miten mä kieltäisin nätisti sen tytön menon tonne... En voi päästää sitä sinne mua oikeasti ällöttää!! Mut en haluaisi olla kuitenkaan töykeä koska luultavasti hän itse ei tajua millasta siellä on. Viimeksi hän kehui siivonneensa kun vein tyttöä ja kysyin sitte ku seisoin järkyttyneenä siinä ovella että etkös sä siivonnukkaa, ni oli hän siivonnut... Kuulemma... Mut imuri ylikuumeni ja hajos, huono imuri, kuulemma... Onko teillä hyvät ihmiset vinkkejä?

Täällä on ollut tehokas aamu, käytiin tunnin kävelylenkillä, siivosin koko asunnon ja pyykit laitettu ja nyt on jääkaapissa domino - valkosuklaa - daim juustokakku odottamassa. :)

Angelique, en kyllä valitettavasti mitään vinkkiä osaa sanoa :/ ymmärrän kyllä ärsytyksesi, ja voi olla, että vaikka nätisti asiasta mainitsisit kummille, niin hän voisi loukkaantua... Kinkkinen tilanne, tsemppiä!

Angelique, veikkaanpa, että et loukkaamatta pääse tilanteesta. Jos henkilö ei itse tiedosta elävänsä paskan keskellä, niin ei siihen oikein auta kun sanoa suoraan, ettei halua lastaan altistaa tuommoiselle. Toisaalta, aivan älyttömän paskaisen kämpän siivoaminen on raskasta, ei tiedä mistä aloittaa, joten jos jonkun porukan saisi kerättyä ja siivottua kämpän yhdessä? Sit noi aikataulut, ehkä kannattaa aina suoraan sopia, että sinä hoidat kyydit? Sit noi kirjastokortit yms voi lapsen kans sopia, että niitä ei lainailla, tai lähtee pois käytöstä. Ikävältä kyllä kuulostaa tilanne :/

Angelique mä sanoisin asian suoraan, vaikka se loukkaisi! Ei se ole terveellistä kellekään asia lian, homeen ja ties minkä paskan keskellä... Edes tän kummin... Viimeisenä päästäisin lastani kaiken sen keskelle! Pelisäännöt sanelee vanhempi ja jos jotain sovitaan siitä pidetään kiinni, kuten kuskaukset ja muutkin aikataulut. Tuskin tästä pääsee nätisti sanomalla ja teko syitä keksimällä? Vaikea tilanne kyllä, tsemppiä:)
Mäkin kaipaisin pientä apua, mun muksu #3 on iän ikuinen liberokerhosta tilattu pupu uniriepu ja on todella tärkeä hänelle, nyt alkaa olemaan elämänsä ehtoo puolella... oon etsinyt kirppareilta samanlaista mutta en oo löytänyt, kysynkin teiltä että onko jollain tämmöistä kaapin perukoilla turhana? ImageUploadedByVau Foorumi1465805419.420592.jpg

Ai niin, unohdin edelliseen viestiini kirjottaa, että aamulla kun valmistin ja söin aamupalaa vein pojan siksi aikaa huoneeseensa leikkimatolle leikkimään, yhtäkkiä poika olikin keittiössä! Oli sieltä ryöminyt ja oli aivan riemuissaan kun tajusi itsekin miten paljon oli päässyt eteenpäin. :happy:

Teillä, joilla huolena, et saako tarpeeks maitoo, niin ootteko vähentäneet kiinteitä, jotta maistuisi paremmin? Ja aina eka maito tai ainakin ekan nälän tainnutuksen jälkeen. Kai vauvat yleensä syö, jos on nälkä :) Paitsi jollain oli ongelmaa, että ei meinaa syödä/kasvaa tarpeeksi, silloin tarvii varmaan enemmän kikkakutosia. Painon ja pituuden kehitys tärkein merkki :) Kun noin yleisesti mulla on jäänyt kuva, että täällä syö moni tosi paljon jo kiinteitä, vaikka 6kk tulee vasta täyteen. Mulla on maailman huonoin nimimuisti, niin en oikein aina muista kuka sanoo mitä, sori :)

Äippä, ymmärrän tuskan, voisko tommosta jotenkin ite tuunata?

Joku meinas että ei tää kummi osaa aloittaa siivousta. Asui jo äitinsä kanssa samalla tavalla, eli on aika paljon kotoa opittu. Sen lisäks on ainakin kolmas asunto jossa asuu ja aina välittömästi on kämppä saman näköinen. Harmittaa tytön puolesta mut alussa aina uskoin että on siivottu enkä käyny siellä ekassa asunnossa kun lopussa sitte kerran. Moni olis kääntynyt pois mut mun piti hakea sieltä lapsi pois, kyllä itku tuli kun pesin niitä tytön kauheen hajusia vaatteita... No. Pitää keksiä jotain...

Sannilla tuntuu olevan ennemmin nälkä kun jano, eka kun tarjoo maitoa, ei kelpaa ja jatkaa kitinää, tarjoo taas maitoa, ei kelpaa ja kitisee vaan, noh tarjompa sit ruokaa niin syö vaik kuinka ja ehkä lopuks hilpasee ,5plo maitoa. Sit ehkä 1h päästä sit haluaa toisen ,5plo jälkkäriksi :) yöllä nykyään tankataan 2 plo...

Angelique pakko sanoa suoraan. Ehkä kummi siinä tajuaa itsekkin, että jotain pitäis varmaan tehdä. Mä en kyllä päästäis lasta sinne ennen ku on siivottu ja kunnolla. Lisäksi etukäteen sovittava kuljetukset ja sillä tavalla että se myös pitää. Tsemppiä ❤️

Takaisin