Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sain eilen postissa Kelan kotihoidontukipäätöksen. Reilut 300€ olis tulossa..tosi huimaa.. Taidan jäädä ehkä vaan ansiosidonnaiselle syksyllä niin saan sillä paljon enemmän :D Kun ei oo työpaikkaa minne palata.

Eikö silloin tartte mennä töihin, jos jostain tarjotaan tai työkkäri tarjoaa siis työttömänä ansiosidonnaisella? Samaa vaihtoehtoa mietin mäkin, mutta mitäs sit jos tuleekin töitä tarjolle :eek: Voiko kodinhoidontuen aikana tehdä viikonloppuisin töitä? Ja jos sen hakee tietylle ajalle niin voiko sitä vielä muuttaa? Haluisin olla kotona hoitamassa ainakin ensi kesään asti.

Mun mielestä kotihoidontukea saa jos lapsi ei ole hoidossa muualla. Olit töissä taikka ei. Hoitolisään sitte vaikuttaa. Mä sain sitä huimat 30 € :D

Mäkin haluisin tietää että vaikuttaako kotihoidon tukeen jos tekee viikonloppuisin töitä? Jos kävis itsekin vaikka kerran/kaks viikossa jossain...

Hansu, jos ansiosidonnaisella, niin kyllä sitä sitten tarttee töihin mennä jos työtä on tarjolla.
Ja kotihoidontukea voit hakea tietylle ajalle asti ja sitten vaikka jatkaa sitä jos siltä tuntuu.

Ansiosidonnainenhan on työttömälle työnhakijalle tarkoitettu, niin kyllähän sitä työhön osoitus jos tulee, niin olisi työtä vastaanotettava. Voihan sitä toki kieltäytyä ja jos karenssi napsahtaa, niin kituuttaa sitten vain kotihoidontuella. Itsellä kävi nimittäin töissä ollessa niin, että olisi ollut iso leikkaus edessä jos siivoushommaa olisin jatkanut, yksityisellä käsikirurgilla kävin ja uhkaili etten enää välttämättä pianoa ikinä soittaisi leikkauksen jälkeen, niin irtisanoin itseni. Silloin oli toi keskimmäinen 2v ja tipahdin sit vain kotihoidontuelle... Onneks sentään Suomessa jotain siitä maksetaan, että itse lapsensa hoitaa kotona sinne 3v asti, vaikka tiukkaa kyllä tekee!

Jos haen kodinhoidontukea vuodeksi tai kahdeksi niin voiko sitä lyhentää tai muuttaa, jos suunnitelmat muuttuu? Mietin kans, että viikonloppuna voisin käydä tekeen välillä muutaman vuoron ku mies on kotona lapsen kanssa.

Niin siis jos lapsi ei mene hoitoon niin kotihoidontukea saa vaikka äiti olis 24/7 töissä... Hoitolisään vain vaikuttaa tulot...! Että ei sen takia tartte pätkiä jos mies on lapsen kanssa. Saa silti rahan...

Juu, siis tarkoitin sitä töihin palaamista kokonaan ja vauvan hoitoon menemistä, mutta kirjoitin ehkä epäselvästi asian.

Osaako joku kertoa, et jos lapsi ei vierasta? Onko vaan persoonasta kiinni? Meillä poika vierasti tasan kerran, yhtä miehen kaveria ja noh joulupukkia ja siinäpä ne. Tyttö ei oo vierastanut ketään. Ei tosin nyt kaikkia kohtaan oo aivan yhtä aurinkoinen, mutta ei voi kyllä sanoa, et vieraistaiskaan.

Meillä tyttö on alkanut tanssia :D siis jammailee ku tulee hyvä biisi... Aivan järkyttävän ihanan näköistä.

Mulla ois töihin paluu edessä vuoden vaihteessa. Jäisin kyllä mielellään kotiin lasten kanssa, mutta kotihoidontuen ja lapsilisien turvin ois liian tiukkaa.. onneksi ei kuitenkaan näillä näkymin tarvi laittaa lapsia hoitoon.
Meillä kans pikku-mies jammailee kun on hyvää musaa :-)

Minä kans kotona kunnes täyttää 3. Tietty mahdollisesti voin käydä tuuraamassa jos mulla on lapselle kaitsija, en ala herättelemään parin hassun euron takia (matalapalkkainen ala).

Mulle ei ainakaan oo ikinä työkkäri mitään työtä tarjonnu vaikka oon ollu tosi paljon tyttömänä viimesten 4 vuoden aikana (varmaan puolet ajasta) kun on ollu aina vaan määräaikasia työsoppareita ja aina välissä ollu sit joko pidempään tai lyhempään työttömänä. Ikinä ei oo mitään työtä mistään tarjottu. Mut en tiiä, voi olla et niin saattais käydä et sit joutuis menee jos jotain olis tarjolla. En tiiä.. Mut kuka tolla 300€ oikeesti muka elää? :D Kunhan vaan sanoin, et työttömänä saisin ton summan moninkertasena :D Eihän tässä mitään päätöksiä vielä olla tehty asian suhteen. Näillä näkymin oon jäämässä myös kotiin kunnes poika on sen 3v. tai kunnes saan jotain työtä josta maksettaiskin jotain järkevää, ja joka olis mieluiten vakkarihomma. Ollu noita pätkähommia ihan tarpeeks tässä viimisen 4 vuoden aikana..

Taidan olla ainoa, joka menee heti kouluun/töihin ku vanhempainrahakausi päättyy. Onneksi koulu on joustavampaa kuin 8h kokopäiväduuni, mut on kyllä silti aika raastavaa jättää 9kuinen hoitoon... :( onneksi on isoveikka.

Takaisin