Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläki jäädään kotiin.. Ootteko muuten kantanu jo vauvoja repussa silleen, et on selässä. Siis jos omistatte kantoreppuja?

Mulla olis työ mut en mä sinne voi mennä... Pitäis keksii mitä sitä tekis kouluun vai töihin?

Ajatuksena että vuoden päästä syksyllä palaisin töihin, mikäli rahatilanne sen sallii. Kuitenkin näillä näkyminen esikoinen jää ainokaiseksi, niin haluaisi nauttia vauva-ajasta ja vielä vähän isomman pojan seurasta <3

Ajatuksena että vuoden päästä syksyllä palaisin töihin, mikäli rahatilanne sen sallii. Kuitenkin näillä näkyminen esikoinen jää ainokaiseksi, niin haluaisi nauttia vauva-ajasta ja vielä vähän isomman pojan seurasta <3

Hui kun olette ehtineet kirjoittaa! Ittellä hajosi puhelin eikä tietysti koneella oo ehtiny lukemaan foorumia ollenkaan :( Nyt sain pari päivää sitten puhelimen huollosta :)

Tääll Elisa-tyttö kohta 6kk ja kiinteät maistuu! Söis kaiken ja koko ajan. Tissi ei niinkään sit kiinnosta enää kuin nukkumaan mennessä ja ruuan jälkeen juomaksi. Nokkatutti on juomapullossa käytössä ja jo kohta kuukauden siitä juonut. Rokotteiden jälkeen tuli vauvarokko mutta reipas sairastaja niin ei huomannut muussa kuin lämpötilassa sairastelun :)

Nyt puheenaiheena työt. Itse nyt jälleenmyyjä niin ei sinänsä tartte töihin lähteä ja laittaa tyttöjä hoitoon. Tarkoitus ois vielä kehitellä ohjelmistoja joista vois hiukan lisätuloja saada kaiken lisäksi. Just kotisivut saanut kyhättyä kokoon ja blogin sinne. Paljon ehtinyt touhuta tässä ja paljon vielä tehtävää. Muuttokin ehkä tulossa, riippuen tartutaanko tarjoukseen.

Vauvoja meille saa tulla lisää edelleen :)

Hyvää kesää kaikille :)

Mulle taas puski karenssia toisen perään kun en huolinut yötyötä toisella paikkakunnalla, olin yksinhuoltaja sillon. Joka kerran se sama nihilisti teki sen saman tempun etten saa rahaa. Monesti pyysin lähempää niitä työhönosoituksia, järkevään kellonaikaan... Lopulta menin koulutukseen että sain olla rauhassa 10 kk. Sitte sain pätkätöitä siivouspuolelta, lasten isä kuoli ja niin karua kuin se onkin, niin se mahdollisti sen ettei mun tarvinnu olla työkkärin kanssa tekemisissä... Lapsista kun maksetaan elatusapua...

Minä lähden heti vanhempainvapaan päätyttyä töihin mutta mies jää muutamaksi kuukaudeksi kotiin, ainakin kolmeksi ja jos ei jaksa olla sen pidempään niin sitten minä palannen takaisin ja olen vielä hetken, että tyttö olisi vuoden puolentoista iässä.

Mä joudun luultavasti menemään töihin jo alkuvuodesta, jos nyt sinne asti saan edes venytettyä...kamala ajatus jos pitäis laittaa 9kk iässä hoitoon... :( saisi edes vuoden ikäiseksi.

Mun tarkoituksena olisi olla kotona siihen saakka kun poika on 2 - 3 v. Tykkään olla kotona pojan kanssa ja seurata hänen kehitystään, en haluaisi jäädä mistään paitsi. Mies on tukenut ja sanonut, että voin olla pojan kanssa kotona niin pitkään kuin haluan. :) ja ei ole mitään työ - taikka koulupaikkaa mihin palata, joten suunnitelmat ovat avoinna. Nyt siis keskityn nauttimaan ja antamaan 100% huomion pojalle. :)

Huh, noin 300 viestiä luettu. Mitähän piti kommentoida. Aiheetkin jo vaihtui, mutta ehkä mäkin jotain ruoka-asiaan vielä, mitä muistan. Maito tosiaan pääasiallinen ravinto 1-vuotiaaksi mun ja meidän neuvolankin mielestä. Vähintään 5 imetyskertaa pitäis saada per vrk. Ruokia kuuluis maistella vähän, mutta laajasti. Vähentää allergiariskiä. Jos joku ei millään näytä sopivan, voi ottaa mukaan myöhemmin (meillä ilmeisesti kaalit yms. ilmaa tuottavat ei oo hyvä vielä). Puuroo teen samalla kuin itselleni, pojan osuuden otan vaan eri lautaselle ennen suolan ja raejuuston lisäämistä. En tiedä olisko sen ansiota, että aloitettiin kiinteät niin myöhään (täällä moneen verrattuna) ja päästiin heti koittaan sormiruokia ja karkeata puuroa, kun poika syö noita karkeitakin tosi hienosti. Maito edelleen ykkönen. Ja luumusose :)

Öljyissä on tosi paljon eroja, eli sinänsä kantsii vähän katsoa mitä käyttää. Kylmäpuristettua ainakin. Rypsi ja oliivi parhaimmasta päästä yleisimpien ohjeiden mukaan. Auringonkukka aika vähöravinteista muistaakseni. Kookos ja voi taitavat jakaa mielipiteitä :) Voita en itse ajatellut antaa vielä pitkään aikaan. Riittävästi Suomessa sydän- ja verisuonitauteja, mitkä riittää mulle perusteluksi, et se ei aina oo parasta. Itse kyllä siis käytän voita, ja kasvirasvavalmisteita en ikinä. Samoilla linjoilla ku joku oli, mitä vähemmän käsiteltyä, sen parempi :)

Mä suunnittelen kanssa jo töihin paluuta, lyhennetyllä työajalla tosin. Ei huvita oikein yhtään kotona vaan olla, tarvii jotain järkevää tekemistä aivoille :) Ja aikuisten juttuja lounaspöytään. Poika pyritään jotenkin hoitamaan vuoden ikäiseksi kotona tai sit hoitoon vain osaksi viikkoa.

Nukkumisesta. Meillä herätään kanssa öisin 1-3 kertaa edelleen. Yritän kuulostella meneekö ns. pierulla ohi vai onko nälkä :D Varsin normaalia, että ainakin vuoden ikään lapsi herää öisin. Harvat kai kokonaisia öitä kokonaan alkaa nukkuun kauheen pienenä. Vaikka mä itse kyllä kuulemma olin just semmoinen unelmanukkuja :)

Niin ja tuohon lihan antamiseen piti vielä sanoa, että neuvolassa neuvottiin et alle vuosikkaalle riittää n. 1 rkl lihaa päivässä tyydyttään protskuntarpeen.

Täälläkin kirjoitellaan pitkästä aikaa, jääny vähän pelkän lukemisen puolelle kun tuntuu niin hankalalta puhelimella kommata juttuja :P

Täällä hommattiin Brion smilet rattaiksi ja aivan ihanat:) oon kyllä jo siinä väliasennossa pitäny poikaa, kun ei oikeen pitkällään viihdy enää.. Tietysti sitten jos ihan unille menee ulos tai lenkille niin sitten vielä käytetään emmaljungien vaunukoppaa.

Syöttötuolia ollaan myös nyt alettu syöttöjen aikaa käyttämään ja hyvin poitsu siinä kestää.

Nyt unohtu jo mitä muuta piti kirjoittaa:D

Niin.. Miten teillä muilla ketkä imetätte tai no vaikka korvikkeellakin menevät niin maistuuko maito vielä? Millaisia määriä menee tai useasti päivässä? Kun meillä nyt tuntuu vähän olevan hankalaa tuo imetys.. Ensinnäkään se onnistuu vaan ja ainoastaan sängyssä tai lattialla pitkällään ja sillonki pitää olla jotai houkutinta tms että kelpaa. Muutenkin tosi lyhytkestoisia ja välillä ottaa esim muutaman huikan vaan ja ei malta keskittyä tai hermostuu jos yrittää tarjota enemmän.. Todella turhauttava vaihe:/ Puhumattakaan kun poika välillä päättää puraista!! Noin viisi tai kuusi kertaa päivässä saadaan imetyskertoja, mutta ne välillä tuntuu niin olemattomilta.. Kiinteitä syödään kolmesti päivässä(lounas, välipala ja päivällinen) ensi viikolla otetaan puurot, kun ollaan nyt lihoja maisteltu.. Neuvolasta ihan turha kysyä neuvoja, viimeeksikin vaan totesi että kyllä se siitä imetät ennen ruokia ja niin usein kun poika maitoa haluaa. No helpommin sanottu kuin tehty :D onneksi yöllä malttaa unissaan syödä hiukan pidempään ja pari kertaa yössä siis syödään.

Anteeksi nyt kauhesti tää omanapailu ja tilitys.. Vinkkejä saa antaa avuttomalle:)

joulunyytti, josko se on vaan joku ärsyttävä vaihe, kun maailma alkaa kiinnostaa? Ootko koittanu lypsää ja antaa pullosta/ruuan seassa? Lelu näperrettäväksi imetyksen ajaksi? Onnistuisko se? Kyllä kai sitä maitoa pitäis vielä saada syömään, vaikka sitten "väkisin" jekuttamalla jotenkin. Saa siitä monipuolisesti ravintoaineita.

Meillä smilejen vaunukoppa vielä käytössä. Päällistä tuppaa potkimaan pois :) yleensä ajoitan menot sillä niin, että on lepoaika, niin menee suht ok. Tai sit nostan reppuun/rengasliinaan, jos ei viihdy. Yhä enemmän liikuttu myös pelkällä repulla, kun kelit on helpommat siihen. Ihanaa olla kaupoissa kädet vapaana :) Ratasosan aattelin ottaa käyttöön sitten, kun osaa tukevammin istua.

Meillä ei mene maitoo pullosta enää ollenkaan.. Ei hyväksy enää minkäänlaista pulloo enkä ala tuputtaa. Oon siis joutunu joka soseruuan sekaan laittamaan sitä maitojauhetta, jotta sais ne kaikki tarvitsemansa. Enää en keksi mikä muu vois olla apuna. Ei taida yksinkertasesti enää olla ruokien välillä tilaa maidolle. Pitää varmaan pienentää soseiden määrää ja kokeilla jos sitä maitoo menis sit enemmän.

Saini, et halua meille blogias jakaa? :)

Kantoreppua kai selkäpuolelle vasta, kun lapsi istuu täysin tukevasti itse. Liinalla voi laittaa ennemmin, kun siinä saa paremman sivuttaistuen. Meillä molemmat käytössä lähes päivittäin ja poika oikein hymyilee, kun näkee et otan liinan esiin <3

Meillä ei haluta olla makuulla ollenkaan. Joko kinuaa syliin ja pystyyn ja istualteen. Ei vaan pysy itteksiin. Lattialla kääntyy aina masulleen. Vielä ei ryömitä mutta peppua ja napaa nostetaan irti maasta konttausasentoon :) Sitten kun turhautuu ja pitkästyy niin vetää kädet ilmaan takaviistoon ja yrittää jalkoja nostaa. Sanon sitä lentsikka-asennoksi :)

Kyll mie blogini täälläkin voin jakaa :) löytyy osoitteesta http://kotiemo.com ja siellä sit blogi-välilehdellä :)

Tässä tosiaan on 2,5kk hoidon aloitukseen ja näin itse asiassa viime yönä untakin asiasta. Taitaa stressaa hieman vaik uni olikin ihan positiivinen. Meillä on kyllä miehen suunnitelmat auki ja ois mahtavaa jos vois olla tytön kaa kotona jouluuun ja tammikuus alkaiskin vasta hoito. Jos saadaan pph paikka ei toi aloitus niin pahalta tunnu, tyttö varmasti kävelee jo syyskuussa, jos kehitys menee samaa tahtia...

Mutta onhan toi 9kk huonoin ajankohta kyllä hoidon aloitukselle... Turhaa kai murehtia, rennoin asentein niin en siirrä tätä panikointia tyttöön. Ja mitä nyt voi jo vauvan luonteesta sanoa, pärjää tyttö varmasti muiden pienten kanssa. Niin ja onhan toi yltiöpositiivinen veli tossa tukena.

Takaisin